اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳، با کنکور و سوابق تحصیلی| دانش پژوه

انتخاب رشته در دانشگاه آزاد و دولتی بسیار ساده است و نیازمند مهارت خاصی نیست.همچنین نیاز نیست یک فرد با مهارت بالا اینکار را برای شما انجام دهد.در آموزش زیر به شما نحوه انتخاب رشته در دانشگاه ازاد را یاد می دهیم و نکاتی را مطرح می کنیم تا با دانستن آن بتوانید به راحتی و بدون هزینه برای خودتان و افراد نزدیکتان انتخاب رشته کنید.انتخاب رشته بدون آزمون و پزشکی دانشگاه آزاد نیز بصورت کامل توضیح داده شده است.

مراحل انتخاب رشته دانشگاه آزاد:

  • مرحله اول

کد انتخاب رشته دانشگاه آزاد اولین و مهم ترین مرحله است.اگر شما به این کد دسترسی نداشته باشید قادر به انتخاب رشته نخواهید بود.

این کد در قسمت پایین کارنامه کنکور شماست.اگر این کد را در کارنامه خود مشاهده نمی کنید به این معنی است که شما مجاز به انتخاب رشته با کنکور در دانشگاه آزاد نیستید.

کارنامه خود را می بایست از سایت سازمان سنجش دریافت کنید.

  • مرحله دوم

دومین اقدام عملی شما خرید سریال ثبت نام است که مبلغ آن متغیر است و هرسال کم و زیاد می شود(اصولا هر سال زیادتر می شود)

سریال ثبت نام را می توانید در سایت دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org خریداری کنید.سریال خریداری شده به شما پیامک و ایمیل خواهد شد که می توانید در ادامه روند ثبت نام از آن استفاده کنید.

  • مرحله سوم

انتخاب کردن رشته های مورد علاقه خود بر اساس شرایط نمره ای و تحصیلی.شما می توانید تا ۱۰۰ کد رشته در سیستم انتخاب رشته دانشگاه آزاد وارد کنید.

رشته های مورد نظر را می توانید از دفترچه راهنمای انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد دریافت کنید و طبق آن کد رشته های دلخواه خود را پیدا کنید و در انتخاب رشته استفاده کنید.

  • مرحله چهارم

اولویت بندی رشته های انتخابی بر اساس ملاک های شما برای تحصیل.موارد را اولویت بندی کنید و در سیستم انتخاب رشته وارد کنید و تایید را بزنید.

با دریافت کد پیگیری و رهگیری، انتخاب رشته شما با موفقیت ثبت شده است و حالا باید منتظر بمانید تا نتیجه شما در ۲۰ الی ۳۰ روز آینده اعلام شود.

بهترین نوع اولویت بندی رشته ها:

داشتن صد رشته برای انتخاب دست شما را باز می کند تا رشته هایی که ظرفیت کم و رقابت بالایی نیز دارند را انتخاب کنید.به صورت کلی انتخاب رشته باید از رشته هایی با شانس کم شروع شود تا به رشته های شانس بالا برسد.

در این انتخاب باید موارد مهمی مانند مسافت شما تا دانشگاه مورد نظر، علاقمندی به رشته تحصیلی، بازار کار و کیفیت دانشگاه در اولویت باشند.

پیشنهاد ما این است که رشته های مورد علاقه را در اولویت های اول بزنید

اما پیشنهاد عمومی و مورد استقبال این است که رشته های تاپ در دانشگاه های ازاد سطح بالا را در اولویت اول قرار دهید.این مورد توسط ما پیشنهاد نمی شود.

نحوه انتخاب رشته بدون آزمون پزشکی دانشگاه آزاد

انتخاب رشته پزشکی دانشگاه آزاد

ادغام انتخاب رشته با سراسری:

انتخاب رشته پزشکی دانشگاه آزاد، داروسازی، دندان پزشکی و دام پزشکی به صورت مشترک با انتخاب رشته سراسری انجام می شود و در یک سیستم انجام می شوند.مابقی رشته ها به صورت جداگانه صورت می گیرند.

به عبارتی دیگر دو انتخاب رشته مجزا برای این ۴ رشته یکبار در سراسری یکبار در آزاد ندارید و به صورت مشترک در یک سامانه انجام می شوند.

تاثیر رتبه و تراز:

رتبه و تراز در انتخاب رشته با کنکور دانشگاه آزاد بسیار مهم است.در رشته های پر طرفدار رتبه و تراز و دیگر عوامل مهم دیگر مانند سهمیه ها، معدل و بومی بودن بسیار مهم هستند.

اما در رشته های کم طرفدار با ظرفیت بالا و تقاضای کم رقاب آنچنانی وجود ندارد و اکثر داوطلبان قبول می شوند.

اینکه رشته شما در کدام زیر گروه قرار گرفته باشد و شما چه رتبه و ترازی در آن زیر گروه داشته باشید رابطه مستقیمی با قبولی شما در رشته های آن زیر گروه دارد.

زیر گروه چیست؟بیشتر بدانید

برای مثال اگر شما بخواهید وارد رشته مهندسی مکانیک شوید(مکانیک زیر گروه یک است) بنابراین باید رتبه و تراز زیر گروه یک شما در محدوده مجاز باشد و رتبه شما به گونه ای باشد که قبل از تکمیل طرفیت شدن، پذیرفته شوید.اگر ۲۰ نفر پذیرش داشته باشند در رشته مکانیک و شما رتبه ۴۰ باشید، در صورتی قبول خواهید شد که ۱۹ نفر قبل از شما این رشته را زده باشند و شما نفر ۲۰ ام باشید.

تفاوت آزاد با آزاد خودگردان چیست:

ازاد خودگران به معنی ظرفیت مازاد است.اگر شما به عنوان ظرفیت مازاد بر رشته خود قبول شوید باید شهریه ای حدود دو برابر شهریه عادی را پرداخت کنید.برای مثال اگر شهریه یک فرد عادی پذیرفته شده در دانشگاه ازاد ۳ میلیون تومان باشد، شهریه افراد مازاد یا خودگردان بین ۵ الی ۶ میلیون تومان به ازای هر ترم است.

لازم به ذکر است که بدانید ازاد خودگردان فقط برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی مانند پرستاری، اتاق عمل، هوشبری، پزشکی و … است.

همه چیز راجب رشته اتاق عمل:بیشتر بخوانید

اصولا به دلیل کمبود تقاضا، این موضوع برای رشته های ریاضی و انسانی ارائه نمی شود.

انتخاب رشته رشته های شناور به چه صورت است؟

رشته های شناور به رشته هایی گفته می شوند که در کنار رشته اصلی اتان در کنکور انتخاب می کنید و در کنکور ان شرکت می کنید مانند رشته های هنر و زبان.

این رشته ها نیاز به انتخاب رشته مجزا در دانشگاه آزاد ندارند و در کنار رشته اصلی می توانید کد رشته های انتخابی خود را وارد کنید و انتخاب رشته خود را ثبت کنید. همچنین می توانید این رشته ها را با سوابق تحصیلی یعنی انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد انتخاب کنید.

جمع بندی:

ثبت نام در دانشگاه ازاد به دو صورت با ازمون و بدون آزمون است.در این مقاله با انتخاب رشته با کنکور اشنا شدید.نوع دیگر انتخاب رشته با سوابق تحصیلی(انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد) است که بدون کنکور است و ملاک آن سوابق تحصیلی دیپلم شما است.


پراکندگی در سال کنکور می تواند هر کنکوری و محصل را آشفته کند.اکثر کنکوری ها بدنبال فضایی هستند تا سوالات و مشکلات درسی و تحصیلی خود را بپرسند.در وبسایت دانش پژوه این فضا فراهم شده است تا هر کنکوری بتواند مشکل خود را رفع کند.معلمان و مشاوران می توانند به سوالات کنکوری ها پاسخ دهند که نتیجه این فعالیت، دیده شدن در بین انبوهی از کنکوری ها است.

همین حالا از این خدمات استفاده کنید

ارسال یک پاسخ