اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

معرفی رشته های پیراپزشکی و تفاوت آن با پزشکی |دانش پژوه

عمده کنکوری ها بین رشته های پیراپزشکی و پزشکی، پزشکی را انتخاب می کنند و در اولویت قرار می دهند.آیا افراد با شناخت از این دو دسته رشته اینکار ار انجام می دهند و یا صرفا از روی اسم و پرستیژ رشته؟در این مقاله به بررسی و معرفی تفاوت پزشکی و پیراپزشکی پرداخته ایم و تا  حد ممکن(از معرفی ساده تا مهاجرت با پزشکی و پیراپزشکی) سعی کرده ایم شما را از هر دو رشته آگاه کنیم تا بتوانید یک انتخاب عاقلانه داشته باشید.

 

پزشکی

رشته پزشکی  در ایران بسیار پرطرفدار است تا جایی که می توان ان را به عنوان اولین رشته پرطرفدار ایران دانست.عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند تا جایگاه این رشته در ایران بسیار بالا رود.عواملی مثل بازار کار تضمینی، درامد بالا، پرستیژ کاری و اجتماعی و…

رشته پزشکی در ایران به یک دوره ۷ ساله اکتفا کرده است.شما باید ۱۴ ترم به دانشگاه بروید و موظف به گذراندن ۴ دوره هستید.

  • دوره علوم پایه

در دوره علوم پایه آموزش های نظری و عملی به شما داده می شود که این دوره دو سال نیم به طول می انجامد.در پایان این دوره از شما یک امتحان جامع گرفته می شود که در صورت قبولی می توانید وارد دوره بعدی شوید.

  • دوره فیزیوپاتولوژی(نشانه شناسی)

این دوره یکساله بعد از دوره علوم پایه است که به بررسی سیستم گوارش، قلب و عروق، ایمنی شناسی، داروشناسی و … می پردازد.

  • دوره کارآموزی بالینی

در این دوره دو ساله شما تحت نظر پزشک متخصص به تشخیص و درمان بیمار خواهید پرداخت.این اموزش در بخش های بیمارستانی مانند داخلی، مغز و اعصاب، پوست، چشم و سایر بخش ها صورت می گیرد.

  • دوره کارورزی بالینی

کارورزی بالینی رشته پزشکی یک دوره یک سال و نیمه است که در بخش های بیمارستانی(اطفال و زنان، جراحی، داخلی) است.

پیراپزشکی:

بعد از رشته پزشکی، رشته های پیراپزشکی بسیار پرطرفدار هستند و اولویت دوم کنکوری هاست.رشته های پیراپزشکی بیشتر عملی و دارای کاراموزی هستند تا اینکه به صورت نظری باشند.دروس نظری در رشته های پیراپزشکی بسیار کم است.

رشته های پیراپزشکی اصولا ۴ ساله هستند و در ۸ ترم به پایان می رسند.همانند رشته های پزشکی، دانشجویان این رشته باید دوره های کاراموزی و کارورزی خود را در بیمارستان ها بگذرانند.

رشته های پیراپزشکی شامل رشته های:

پرستاری، اتاق عمل، مامایی، رادیولوژی، رادیوتراپی، فیزیوتراپی و … هستند.این رشته ها از مهم ترین های پیراپزشکی هستند که در آن ها رقابت بسیار زیاد است.

برای اطلاعات بیشتر راجب هر رشته، روی آن کلیک کنید تا وارد صفحه معرفی رشته مورد نظر خود شوید

تفاوت، مزایا و معایب پزشکی و پیراپزشکی:

تفاوت پزشکی و پیراپزشکی

  • واحد های درسی

واحد های درسی رشته پزشکی بسیار بیشتر از رشته های پیراپزشکی است.همچنین دوره تحصیل پزشکی سه سال از پیراپزشکی بیشتر است که همین مساله گویای عظیم بودن رشته پزشکی نسبت به پیراپزشکی است.

  • نوع فعالیت

فعالیت هر دو این رشته ها در بیمارستان ها و کلینیک هاست اما یک پزشک عمومی به مراتب فعالیت کمتری نسب به یک پرستار دارد.فضای کاری یک پزشک عمومی بسیار ایمن تر است.

  • درامد + بازار کار

دارمد و بازار کار هر دو رشته بسیار عالی است و علت پرطرفدار بودن پزشکی و پیراپزشکی بازار کار و درامد خوب است.بازار کار هر دو رشته تضمین شده است و شما بعد از اتمام تحصیل می توانید با شرکت در ازمون های ورودی وارد بازار کار شوید.

درامد یک کارشناس اتاق عمل با یک پزشک عمومی قطعا متفاوت است و در رشته پزشکی(پزشک عمومی یا دندانپزشکی) از درامد بیشتری برخوردار خواهید بود.

مزایا و معایب:

مزایا و معایب هر دو رشته تقریبا شبیه به هم است.هر دو رشته در فضای بسته فعالیت دارند و با انواع بیماری و الودگی در ارتباط هستند.اما از مزایای رشته های تجربی می توان به عملی بودن دروس و اسان تر بود دروس نسبت به رشته های علوم ریاضی و سایر رشته ها نام برد.

رقابت در کنکور و ظرفیت پذیرش:

در رشته های پیراپزشکی و پزشکی رقابت بسیار بالا است.امسال (سال ۱۴۰۱) به ظرفیت رشته پزشکی افزوده شده است و این یک خبر خوب برای کنکوری های رشته تجربی است که قصد دارند در رشته پزشکی رقابت کنند.

ظرفیت پذیرش در هر دانشگاه متفاوت است.به صورت کلی رشته های تجربی از ظرفیت خوبی در دانشگاه ها برخوردارند اما چون نسبت افراد شرکت کننده چندین و چند برابر ظرفیت هاست، رقابت در آن نیز سخت است.

مهاجرت و تفاوت رشته های پیراپزشکی و پزشکی

تفاوت پزشکی و پیراپزشکی

مهاجرت با پزشکی و پیراپزشکی

انواع مختلف مهاجرت؛ مهاجرت کاری و مهاجرت تحصیلی.

  • مهاجرت کاری

اگر قصد دارید بعد از اتمام تحصیل خود در رشته پزشکی و یا پیراپزشکی مهاجرت کنید نیازمند تسلط بر زبان(مدرک زبان ایلتس یا تافل) هستید.علاوه بر این باید در یکسری از ازمون های ورودی مروبط به رشته های پزشکی و رشته های پیراپزشکی ثبت نام کنید.

تافل و آیلتس چیست؟بیشتر بخوانید

  • مهاجرت تحصیلی

مهاجرت به این سبک فقط نیازمند معدل مورد نیاز(حداقل ۱۴) و مدرک زبان است تا بتوانید بورسیه بگیرید و رایگان تحصیل کنید.رشته های علوم تجربی در کل برای مهاجرت بسیار مناسب هستند.اما سخت گیری بسیار بیشتری نسبت به رشته های مهندسی بر آن وجود دارد.چه پیراپزشکی باشید چه پزشکی می توانید یک مهاجرت خوب داشته باشید.

صفر تا صد تحصیل در خارج:بیشتر بخوانید

رشته پیراپزشکی و پزشکی برای چه کسانی مناسب است؟

رشته پیراپزشکی و پزشکی هر دو به حوزه‌ های حرفه‌ ای مرتبط با حفظ و بهبود سلامت انسان مرتبط هستند، اما تفاوت های مهمی نیز دارند. در ادامه این موارد توضیح داده شده است:

رشته پیراپزشکی

– درجه تحصیلی: دوره‌ های پیراپزشکی دوره‌ های کوتاه‌ تری نسبت به دوره‌ های پزشکی هستند.
– نوع فعالیت: پیراپزشکاناغلب به عنوان کمک به پزشکان در انجام فعالیت‌ های مراقبتی و پشتیبانی به بیماران مشغول هستند. آن ها می‌ توانند در بخش‌ های مختلفی از مراقبت بهداشتی و درمانی مشغول به فعالیت شوند.
– نقش‌ ها: پیراپزشکان در بخش‌ های مختلفی مانند پیراپزشکی عمومی، پیراپزشکی داخلی، پیراپزشکی جراحی و سایر موارد دیگر مشغول به کار می شوند.

رشته پزشکی

– درجه تحصیلی: پزشکی به عنوان یک رشته تحصیلی پیشرفته تر و طولانی‌ تر شناخته می‌ شود. پزشکان دوره‌ های تحصیلی بلندی را پشت سر می گذارند که شامل دوره پیش‌درمانی (پیش‌ نیاز) و دوره دکتری پزشکی می‌ شود.
– نوع فعالیت: پزشکان مسئولیت‌ های تشخیص، درمان و مراقبت از بیماران را دارند. آن ها می‌ توانند در مطب، بیمارستان ها، کلینیک‌ ها یا حتی در زمینه تحقیقات علمی فعالیت کنند.
– نقش‌ ها: پزشکان می‌ توانند به عنوان جراح، داخلی‌، کودکان، زنان، عفونت‌ شناس، علوم تشخیصی و سایر تخصص‌ ها در حوزه پزشکی فعالیت کنند.

بنابراین، اگر کسی به دنبال یک مسیر تحصیلی کوتاه‌ تر با تاکید بر مراقبت مستقیم از بیماران است، رشته پیراپزشکی مناسب‌ تر است. اما اگر شخص تمایل به دوره‌ های طولانی‌ تر و تخصصی‌ تر با هدف تشخیص و درمان بیماری‌ ها دارد، پزشکی گزینه بهتری خواهد بود.

آینده پزشکی و پیراپزشکی در ایران:

به علت روی اوردن توده زیادی از افزاد به این مجموعه از رشته باید بگوییم که در اینده شاهد سیل بسیاری از دانشجوی فارغ التحصیل شده خواهیم بود.در ایران بستر به نسبت خوبی برای رشته های علوم تجربی وجود دارند اما با این روند رو به رشد این بستر قادر به پاسخگویی این حجم از دانشجو و افراد فارغ التحصیل جویای کار نخواهد بود.

اما در حال حاضر بهترین انتخاب برای شغل و درامد رشته های گروه علوم تجربی به ویژه پزشکی و رشته های پیراپزشکی هستند.

اما چیزی که همیشه روشن است این است که اگر ادامه دهید و فرد متخصصی شوید، مهم نیست چقدر فارغ التحصیل زیاد باشد، همیشه کار برای افراد متخصص آماده و مهیا است.


در طول ۱۲ سال تحصیل دوره پایه و ۴ سال دوره دانشگاه نیازمند یک همراه و همیار هستید.دانش پژوه همیار و همراه شما در سال های تحصیل و کنکور است.این همراهی نه تنها باعث رشد تحصیلی و رفع اشکالات درسی شما می شود بلکه می تواند شما را به درامد خیلی خوب برساند.

اما چگونه این اتفاق در سایت دانش پزوه رخ می دهد؟

همین حالا می خواهم اطلاعات بیشتری کسب کنم

ارسال یک پاسخ