اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته داروسازی: درآمد + رتبه لازم برای قبولی

برای ورود به یکی از رشته های دانشگاهی، باید به شناخت کامل از آن رشته رسید.معرفی رشته داروسازی از بازار کار، درآمد، اپلای و رتبه لازم برای رشته داروسازی به صورت کامل در این مقاله آمده اند تا با آگاهی کامل دست به انتخاب رشته داروسازی بزنید.

در بخش پایانی مقاله نیز اطلاعاتی در قالب بیشتر بدانید مربوط به داروسازی نوشته ایم تا افرادی که علاقمند به آگاهی و شناخت بیشتر هستند از آن استفاده کنند.

معرفی رشته داروسازی

رشته ی داروسازی به شناخت دارو در زمینه هایی از قبیل مکانیسم اثر، شیمی، سمیت و مصرف بالینی می‌پردازد.

هدف این رشته تولید و ساخت‌ دارو، بررسی‌ وضعیت‌ دارو و میزان‌ تاثیر دارو بر سلامت جامعه و بدن انسان است.

دوره تحصیل و گرایش ها

مدت تحصیل دوره دکترای عمومی رشته داروسازی پنج تا شش سال است و پس از ۱۲ ترم به پایان می رسد.

جهت ادامه تحصیل بعد از دوره دکترای عمومی، باید معدل بالای ۱۵ را داشته باشید تا بتوانید در آزمون تخصص داروسازی شرکت کنید.بعد از قبولی در آزمون تخصص، باید ۴۰ واحد درسی پیشرفته مربوط به رشته داروسازی را پاس کنید.در ادامه مقاله معرفی رشته داروسازی به رتبه مورد نیاز برای ورود به این رشته می پردازیم.

دانشجویان داروسازی در زمان تحصیل علاوه بر داروشناسی، انواع مختلف بیماری‌ها را نیز مورد مطالعه قرار می‌دهند.

از زیر شاخه های اصلی داروسازی می توان به شیمی دارویی، فارماکولوژی، داروسازی بالینی، فارماسیوتیکس و سم شناسی اشاره کرد

امکان تحصیل در خارج از کشور

برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور برای یکسری شروط یکسان وجود دارد مانند داشتن مدرک ایلتس یا تافل.برای تحصیل در این رشته باید در یکسری ازمون های خاص شرکت کرد که برای هر دانشگاه متفاوت است و باید از دانشگاه مورد نظر اطلاعات کسب کرد.

اپلای داروسازی هم همانند دیگر رشته هاست و شرایط تقریبا یکسانی دارد.شرط معدل و نمره آیلتس برای هر کشور و دانشگاه متفاوت است.اما اصولا نمره آیلتس بالای ۶ و حد نصاب معدل بالای ۱۴ برای تحصیل در خارج از کشور کفایت می کند.اما همانطور که می دانید اپلای کردن حالت های متفاوتی دارد که هر کدام شرایط متفاوتی را برای تحصیل برای شما فراهم می کنند.برای اطلاع از فاند تحصیلی و اپلای کردن می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

بورسیه تحصیلی

بازار کار رشته داروسازی

بازار کار این رشته از وضعیت خوبی برخوردارد است و بسته به نوع داروساز از کار در صنعت و مسئول فنی داروخانه تا بیمارستان ها متفاوت است.

درآمد رشته داروسازی عدد ثابتی نیست که آن را به صورت دقیق گفت.بسته به فعالیت و مکان فعالیت هر داروساز، این عدد می تواند متفاوت باشد.اصولا بیشترین درآمد برای داروسازی است که داروخانه شخصی خودش را تاسیس کرده باشد.داروخانه با توجه به نحوه فعالیت و مکان می تواند دارمد های متفاوتی را ایجاد کند.

زمینه های مورد استقبال تر برای فعالیت داروسازان عبارتند از:معرفی رشته داروسازی

  • صنایع داروسازی
  • تحقیقات دارویی
  • تاسیس داروخانه
  • درمان و آموزش پزشکی
  • کارخانجات آرایشی و بهداشتی

فقط ۴ درصد از داروسازان مشغول به کار نیستند.

 

وظایف یک داروساز چیست؟

راهنمایی و مشاوره بیماران در مورد زمان، مقدار و فاصله‌ی مصرف داروها، عوارض جانبی و ادامه یا قطع مصرف دارو.

ساخت داروهای ترکیبی و بررسی علمی و فنی نسخ های نوشته شده و اطمینان از مناسب بودن داروهای تجویزی متناسب با وضعیت بیمار.

رتبه لازم برای رشته داروسازی

رشته داروسازی جز رشته های زیر گروه دو رشته تجربی است.در زیر گروه دو تجربی ضرایب دروس متفاوت اند.زیست ضریب ۴، شیمی ضریب ۴، زمین شناسی ضریب ۱، فیزیک ضریب ۲ و ریاضی ضریب ۳ است.

رتبه لازم برای رشته داروسازی عدد ثابتی نیست و می تواند برای هر سهمیه و حالت های مختلف مانند بومی بودن متفاوت باشد. اما اگر کلی در نظر بگیریم، می توانید با رتبه ۱۱ هزار کشوری در رشته داروسازی قبول شوید و شروع به تحصیل در دوره دکترای عمومی داروسازی کنید.

 

بازار کار و درآمد داروسازی و معرفی رشته داروسازی و رتبه لازم برای رشته داروسازی

درآمد و رتبه لازم برای رشته داروسازی

معرفی رشته داروسازی (بیشتر بدانید)

داروسازی بالینی

هدف داروسازی بالینی، مصرف بهینه دارو است که با بررسی تاریخچه دارویی بیمار،بررسی عوارض جانبی داروها، نظارت بر مصرف صحیح دارو از جانب بیمار، پیگیری غلظت های دارویی در بیماران برای جلوگیری از مسمومیت ها و دستیابی به دوز صحیح است.

زیر شاخه های داروسازی بالینی شامل  کودکان، عفونی، داخلی و مراقبتهای ویژه است.

توکسیکولوژی (سم‌شناسی)

توکسیکولوژی به تحقیق و بررسی سموم ،مواد شیمیایی مضر،مواد مخدر،داروها و اثرات زیان آور آن ها بر انسان و موجودات می پردازد.

اصطلاحات مهم سم شناسی

  • سم

به ماده ای گفته می شود که با وارد شدن به بدن باعث اختلال در بدن و یا متوقف کردن علائم حیاتی می شود

  • مسمویت

به هم خوردن تعادل فیزیولوژیک، روانی یا جسمانی انسان و موجود زنده که در اثر تماس و یا ورود مادهخارجی سمی که از راه‌های گوناگون رخ می‌دهد مسمویت می گویند که شامل دو نوع حاد و مزمن است.

مزایا و معایب رشته داروسازی چیست؟

این رشته، یکی از رشته‌ های علوم پزشکی است که به مطالعه و تحقیق در زمینه ساخت، ترکیب، تاثیرات و استفاده از داروها می‌ پردازد. این رشته دارای مزایا و معایب متفاوتی است که برای دانشجویان تاثیرات خاصی دارد. در زیر به برخی از این مزایا و معایب اشاره شده است:

مزایا

۱. فرصت‌ های شغلی

فارغ‌ التحصیلان این رشته، اغلب دسترسی به فرصت‌ های شغلی خوبی در صنایع دارویی، بیمارستان‌ ها، آزمایشگاه‌ های تحقیقاتی و دولتی، داروخانه‌ ها و سایر قسمت های مرتبط دارند.

۲. ارتباط با مردم

دانشجویان داروسازی این فرصت را دارند تا با مردم در ارتباط باشند و به آن‌ ها در مورد دارو ها و استفاده بهینه از آن‌ ها، افراد را راهنمایی کنند.

۳. ارتباط با فناوری

این رشته به دانشجوان این امکان را می دهد تا با فناوری‌ های روز و نوآوری‌ های پزشکی آشنا شوند و در ارتقا سلامت و درمان مشارکت کنند.

۴. ارزش مالی

زمینه داروسازی یکی از حوزه‌ هایی است که نظر اقتصادی؛ ارزش بالایی دارد و بنابراین فارغ‌ التحصیلان این رشته می‌ توانند از لحاظ مالی نیز موفق باشند.

معایب

۱. مطالعه دشوار

درس‌ های مرتبط با شیمی، بیولوژی و فیزیک در دوره دانشجویی داروسازی بسیار پیچیده است و نیاز به تلاش و تمرکز زیاد دارد.

۲. رقابت شدید

بخش داروسازی یکی از بخش‌ هایی است که رقابت بسیار زیادی در آن وجود دارد، بنابراین دانشجویان باید برای موفقیت در این صنعت مهارت کسب کنند و آماده شوند.

۳. مسئولیت بالا

به این دلیل که دارو ها می‌ توانند تاثیرات جانبی جدی داشته باشند، داروسازان باید به مسئولیت‌ های بسیار بالایی توجه کنند و به دقت کار کنند.

۴. افزون برای مطالعه

برخی از دانشجویان به این موضوع می رسند که مطالعه و تحقیقات مرتبط با داروسازی بسیار طولانی و پیچیده است و نیاز به صبر و تمرکز زیاد دارد.

به صورت کلی، رشته داروسازی چالش ها و فرصت های زیادی را برای دانشجویان ارائه می دهد که با توجه به علاقه، استعداد و هدف شخصی، باید آن را برای تحصیل انتخاب کنید.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

حجم زیاد اطلاعات در رشته داروسازی باعث می شود ریسک کار در این رشته بسیار زیاد باشد.در رشته داروسازی جایی برای اشتباه کردن وجود ندارد.پس یکی از نیازمندی های ورود به این رشته و بازار کار داروسازی، داشتن یک حافظه قوی و آرامش در خواندن نسخه های مختلف است.

آشنا بودن با بیماری های مختلف می تواند شما را در ارائه مشاوره و شناخت داروهای صحیح کمک کند.همچنین این رشته نیازمند تحقیق و توسعه است و شما باید فردی باشید که اهل تحقیقات علمی بر روی داروها و بیماری های مختلف باشید تا بتوانید در این زمینه کاری به پیشرفت چشمگیر برسید.پس اگر شما فردی هستید که این ویژگی ها را دارید، این رشته می تواند برای شما مناسب باشد.

پایان مقاله درآمد رشته داروسازی


وبسایت دانش پژوه یک فضا برای تعامل میان محصلان،مشاوران و اساتید است که با استفاده از این فضا،کار برای شما
بسیار ساده و راحت می شود.

هر مشاور و معلم می تواند با فعالیت در سایت، خودش را به دیگر دانش آموزان و کنکوری ها معرفی کند و از این راه کسب درامد کند.

همچنین دانش آموزان و کنکوری ها می توانند سوالات درسی و غیر درسی خودشان را از این مشاوران و معلمان در سایت بپرسند.

اما این فقط ۱۰درصد از خدماتی است که سایت دانش پژوه ارائه می دهد.

برای آشنایی و استفاده از خدمات سایت دانش پژوه،به این بخش مراجعه فرمایید.

همین الان می خواهم از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ