اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته دندانپزشکی: بازار کار و درامد دندان پزشکی چقدر است

معرفی رشته دندانپزشکی از بازار کار، درامد و گرایش های رشته دندانپزشکی به شما این آگاهی را می دهد که با دقت کامل این رشته و گرایش هایش مانند دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، رشته ساخت پروتز های دندانی و … را انتخاب کنید تا بتوانید موفقیت بیشتری کسب کنید.

یکی از شاخه های علم پزشکیست که به مطالعه درباره نگهداری صحیح، تعمیر و اسیب دندان ها،حفظ سلامت و بهداشت لثه،دهان و دندان می پردازد.

می توان گفت هدف اصلی این رشته سلامت دهان و دندان است.

دوره تحصیل دندانپزشکی

مقطع کارشناسی دندانپزشکی یک دوره ۵ ساله است که شامل دو بخش است

  • دوره عمومی و پایه

این دوره دو ساله در چهار ترم با تعداد ۴۶ واحد تخصصی و ۲۲ واحد عمومی به پایان می رسد که در پایان با قبولی در ازمون علوم پایه می توانید وارد دوره تخصصی شوید

  • دوره تخصصی

این دوره شامل ۱۴۶ واحد است که بعد از پایان این دوره شما می توانید کارورزی در مطب های دندانپزشکی و مراکز درمانی را تجربه کنید.

بعد از تحصیل شما دارای دو سال طرح اجباری هستید

رشته دندانپزشکی تعهد چیست؟ کسانی که در این رشته تحصیل می کنند باید سه برابر زمان تحصیلشان در مناطق محروم خدمت کنند.

 

رشته دندانپزشکی چند سال است و بازار کار دندانپزشکی رشته پروتز دندان چیست

معرفی رشته دندانپزشکی

 

گرایش های تخصص در رشته دندانپزشکی

بعد از دوره کارشناسی با شرکت در ازمون های تخصصی می توانید در یکی از گرایش های زیر ا دامه تحصیل دهید

  • دندانپزشکی کودکان

این گرایش مربوط به درمان مشکلات دندان و دهان کودکان و کشیدن یا ترمیم دندان های شیری است.

  • اندودنتیکس

 وظیفه یک اندودنتیکس یا همان متخصص ریشه درمانی، درمان و رفع مشکلات پیچیده دندان،دهان، و جراحی ها است

  • جراحی فک ، دهان و صورت

همانطور که از اسم این تخصص پیداست،به جراحی از ساده تا پیشرفته مرتبط با فک و دهان می پردازد مانند جراحی دندان های عقل نهفته و نیمه نهفته.

  • پریودنتیکس

وظیفه یک پریودنتیکس یا متخصص بیماری های لثه و بافت های نگهدارنده دندان،قرار دادن ایمپلنت،زیبایی ساختار لثه و تشخیص بیماری های مرتبط به لثه است.

  • رشته ساخت پروتز های دندانی

رشته ساخت پروتز های دندانی مرتبط با دندان های مصنوعی و پروتزی است که متخصص وظیفه ساخت و قراردادن روکش های دندان ها مانند روکش های زیبایی،روکش های تک دندان را دارد.رشته ساخت پروتز های دندانی بسیار طرفدار دارد و بیشتر افراد خواهان فعالیت در این زمینه هستند.

  • دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

ترمیم و بازسازی دندان های طبیعی و زیباسازی انها،وظیفه متخصصان این رشته است.به صورت کلی پر کردن تاج دندان زمینه اصلی کار متخصصان ترمیمی و زیبایست.

بازار کار + درامد رشته دندانپزشکی

درامد و بازار کار رشته دندانپزشکی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است.هر دندانپزشک می تواند در مراکز دولتی و یا خصوصی مشغول به کار شود و یا مطب دندانپزشکی شخصی خودش را بزند.

این روز ها به دلیل اهمیت زیادی که مردم به زیبایی می دهند، مطب های دندانپزشکی نیز رونقش چند برابر شده است زیرا افراد برای زیبایی فک و دندان خود هزینه می کنند و جراحی های مختلفی را انجام می دهند.

درامد رشته دندانپزشکی عدد ثابتی نیست و سقفی نیز ندارد.تنها چیزی که مشخص است این است که درامد رشته دندانپزشکی بسیار بالا است و می تواند هر فردی را راضی نگه دارد.

شغل دندانپزشکی برای خانم ها نیز مناسب است.سختی هایی دارد اما به دلیل حوصله و صبر خانم ها، این رشته می تواند برای خانم ها نیز مناسب باشد.

مزایا و معایب دندانپزشکی

هر رشته ای مزایا و معایب خودش را دارد و رشته دندانپزشکی نیز از این قاعده پیروی می کند.مزایای رشته دندانپزشکی سختی کار کمتر نسبت به رشته پزشکی و مدت زمان تحصیل کمتر نیز است.شما می توانید با مدرک دوره کارشناسی خود مطب بزنید و شروع به فعالیت کنید.

از معایب رشته دندانپزشکی سروکار داشتن با خون بسیار زیاد است.خونی که ممکن است آلوده به بیماری باشد.بیماری هایی مانند هپاتیت و ایدز و انواع بیماری ها عفونی دیگر.

از دیگر معایب این رشته می توان به فعالیت زیاد و ایستادن روی پا اشاره کرد که در دراز مدت آسیب جدی به کمر و مفاصل شما می زند.بیش از ۹۰ درصد بیماران را باید سرپایی درمان کنید.

مزایای رشته دندانپزشکی

۱. ارتباط مستقیم با افراد

به عنوان یک پزشک دندانپزشک، شما می‌ توانید به طور مستقیم با بیماران ارتباط برقرار کنید و به آن ها کمک کنید تا به سلامت دهان و دندان خود دست یابند.

۲. ارزشمندی اجتماعی

حفظ سلامت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است و به عنوان دندانپزشک می‌ توانید به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کنید و ارزشمندی اجتماعی بالایی داشته باشید.

۳. تنوع شغلی

دندانپزشکان می‌ توانند در محیط‌ های مختلفی مانند کلینیک‌ های خصوصی، بیمارستان‌ ها، دانشگاه‌ ها و … کار کنند و یا حتی مطالعات علمی انجام دهند.

۴. پاداش مالی

برخلاف سایر رشته‌ ها، دندانپزشکی با حقوق و درآمد بالایی همراه است که این می‌ تواند یکی از عوامل جذابیت این رشته برای دانشجویان باشد.

معایب رشته دندانپزشکی

۱. زمان‌بر بودن آموزش

دوره تحصیلی در دندانپزشکی طولامی است و این می‌ تواند باعث خستگی و فشار روانی بر دانشجویان شود.

۲. فشار شغلی

برخی از موارد درمانی و جراحی‌ ها در دندانپزشکی اغلب با خطرات و فشار شغلی همراه باشند که می‌ تواند برای افراد چالش برانگیز باشد.

۳. هزینه‌ های تحصیلی بالا

آموزش در رشته دندانپزشکی هزینه‌ های بالایی دارد و ممکن است برای برخی از دانشجویان دسترسی به این منابع مالی مشکل باشد به خصوص برای کسانی که در دانشگاه های شهریه پرداز تحصیل می کنند.

۴. استرس شغلی

برخی از مواقع، مواجهه با بیمارانی که درد و ناراحتی دارند می‌ تواند باعث استرس شغلی برای دندانپزشکان شود.

به صورت کلی، رشته دندانپزشکی مزایا و معایب خودش را دارد و تصمیم درباره انتخاب این رشته باید با توجه به توانمندی‌ ها، علایق و هدف‌ های شخصی هر دانشجو انجام شود.

طرح دوساله + تعهد تحصیل دندانپزشکی

طرح دو ساله رشته دندانپزشکی به این صورت است که بعد از فارغ التحصیلی باید به مدت دو سال در مناطق محروم خدمت کنید.در این دوسال شما اجازه تاسیس مطب را به هیچ عنوان نخواهید داشت.می توانید در یک شیفت کاری در مطب یک دندانپزشک مشغول به کار شوید.

این طرح کاملا اجباری است و اصلا قابل خرید توسط مشمولان نیست.این طرح دوساله جز سربازی حساب می شود و اگر شما قبل از تحصیل سربازی نرفته باشید، بعد از گذراندن این طرح دیگر نیازی به سربازی رفتن نخواهید داشت.

این طرح با شرایطی خاص شامل معافیت می شود.

تعهد تحصیل در رشته دندانپزشکی به این صورت است که شما می توانید تحصیل رایگان داشته باشید اما بعد از اتمام تحصیل باید به مدت سه برابر زمان تحصیل خود در مناطق محروم خدمت کنید.

رتبه لازم برای قبولی

رتبه مورد نیاز برای قبولی در رشته دندانپزشکی بسته به انواع سهمیه ها و مناطق محروم می تواند بسیار متفاوت باشد.اما اگر بخواهیم یک رتبه کلی برای قبولی بگوییم، رتبه ۴ هزار کشوری نیز می تواند شما را به این رشته برساند.بدیهی است که با رتبه ۴ هزار کشوری نمی توانید در دانشگاه های سطح یک کشور تحصیل کنید و نیاز به رتبه های بسیار پایین تر دارید.

تحصیل در خارج

تحصیل در خارج در رشته دندانپزشکی بسیار عالی است و بازار کار بسیار خوبی بعد از تحصیل در انتظار شما خواهد بود.برای بورسیه شدن در این رشته نیاز به مدرک زبان آیلتس یا تافل با نمره خوب دارید.حداقل نمره برای آیلتس باید ۶ باشد.هرچه سطح دانشگاه مورد نظر شما برای تحصیل بالاتر باشد، این نمره نیز باید بالاتر باشد.

بیشتر بخوانید: آیلتس و تافل چیست؟

علاوه بر این نیازمند به داشتن معدل خوب هستید.معدل نرمال باید ۱۴ باشد اما هرچقدر این معدل بالاتر باشد شما می توانید بورسیه یک دانشگاه بهتر را بگیرید.با دریافت بورسیه تحصیلی می توانید مهاجرت تحصیلی داشته باشید و بدون شهریه و هزینه خوابگاه تحصیل کنید.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

رشته دندانپزشکی نیازمند فردی صبور و شکیبا است.شما باید مدت ها روی پا بایستید و بیمار خود را جراحی کنید.دندانپزشکی فردی را می طلبد که بدنی سالم و قوی داشته باشد.فردی که ضعف بدنی دارد یا باید بدن خود را آماده کند یا باید قید این رشته را بزند.

اگر بخواهید در این رشته پیشرفت کنید باید زبان انگلیسی قوی داشته باشید زیرا منابع های بروز شده برای این رشته به زبان انگلیسی است.

مهارت دست نیز مهم است.دقت و مهارت دست می تواند شما را به یک دندانپزشک حیرت انگیز تبدیل کند.علاوه بر این باید عضله های دست شما نیز قوی باشد.پس اگر قصد ورود به این رشته را دارید، روی ماهیچه های دست خود بسیار کار کنید زیرا زمان زیادی در روز را درگیر هستند.

پایان معرفی رشته دندانپزشکی


وبسایت دانش پژوه یک فضای تعامل برای شما محصلان،مشاوران و اساتید است که می توانید به صورت رایگان از این سایت و خدمات بی نظیرش استفاده کنید.

هر دانش آموز و کنکوری می تواند در سایت دانش پژوه سوالات درسی و مشکلات مربوط به تحصیل خود را بپرسد.

هر مشاور و معلم با پاسخگویی به سوالات محصلان می تواند بیشتر دیده شود و در میان حجم زیادی از دانش آموز و کنکوری شناخته شود.

 

همین حالا می خواهم از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ