اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته هوشبری:بازار کار + درامد و تفاوت هوشبری و بیهوشی

شناخت از رشته ها به شما کمک می کند تا رشته مورد علاقه خود را بشناسید و با آگاهی کامل وارد رشته مورد نظر شوید. در این مقاله به معرفی رشته هوشبری از بازار کار، درامد تا رتبه لازم برای قبولی در رشته هوشبری می پردازیم.

در رشته هوشبری به شما اموزش و چگونگی استفاده از دستگاه های پیشرفته هوشبری داده می شود. آموزش های دیگر از جمله ارتباط با فردی که نیاز به بیهوشی دارد. اموزش های گفته شده به سه صورت علمی، نظری و کاراموزی به دانشجو ها داده می شود.

تفاوت رشته هوشبری با بیهوشی

هوشبری یکی از رشته های پیراپزشکی است که دارای دوره کارشناسی ۴ ساله است که شغلشان دستیار متخصص بیهوشی در اتاق عمل  است.

رشته بیهوشی برای افرادی است که بعد از گذراندن پزشکی عمومی و شرکت در ازمون تخصصی بیهوشی به تحصیل در دوره رزیدنتی ۴ ساله بپردازند.

گرایش های تحصیلی

هوشبری در مقطع کارشناسی یک دوره ۴ ساله بدون گرایش است که دانشجویان بعد از اتمام این دوره می توانند در شاخه های اناتومی،پرستاری،فیزیولوژی،مهندسی پزشکی و دیگر شاخه های علوم پزشکی به ادامه تحصیل بپردازند.

کاراموزی و طرح رشته هوشبری

رشته هوشبری در مقطع کارشناسی دارای کاراموزی است و بعد از فارغ التحصیلی باید به طرح دوساله اجباری بروند

زمان طرح اجباری بسته به نوع منطقه فرق می کند

اصولا طرح اجباری در مناطق محروم است

درامد و رتبه لازم برای قبولی در رشته هوشبری

بازار کار ورتبه لازم برای قبولی رشته هوشبری

وظایف یک فارغ التحصیل هوشبری…

چک کردن دستگاه های بیهوشی

گرفتن گزارش کامل از وضعیت بیمار قبل از عمل

آماده به کار کردن دستگاه های بیهوشی قبل از عمل

همکاری و مشاوره گرفتن از پزشک متخصص بیهوشی

گزارش خرابی یا سالم بودن دستگاه ها به صورت روزانه

ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته هوشبری

رشته هوشبری مقطع ارشد و دکتری یا بالاتر ندارد.افرادی که کارشناسی هوشبری دارند باید برای ادامه تحصیل وارد ارشد رشته های دیگر شوند. مانند ارشد اتاق عمل یا علوم تغذیه و دیگر رشته های مرتبط و مجاز با هوشبری.

بازار کار + درامد رشته هوشبری

یک کارشناس هوشبری می تواند در ریکاوری و اتاق عمل مشغول به فعالیت شود. به صورت کلی در هر مکانی که اتاق عمل وجود داشته باشد، کارشناسان این رشته می توانند فعالیت کنند مانند کلینیک های خصوصی،بیمارستان ها(خصوصی و دولتی).

افراد شاغل در این رشته نمی توانند به صورت مستقل عمل کنند و حتما باید زیر نظر دکتر متخصص بیهوشی کار ها را انجام دهند.

بازار کار  و درامد رشته هوشبری بستگی به سابقه و نوع بیمارستان دارد.اما به صورت کلی نیروهای رسمی(در تاریخ ۱۴۰۳) حداقل حقوق ۱۵ میلیون تومان را دریافت می کنند و نیروهای قراردادی حداقل حقوق ۹ میلیون تومان را دریافت می کنند.

کار و تحصیل در خارج

کار کردن در خارج به علت داشتن درامد دلاری بسیار عالی است.این روزها که مهاجرت مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است، راه های زیادی برای انجامش نیز بوجود آمده است. رشته های تجربی همیشه از بازار کار بسیار خوبی برخوردارند در خارج از کشور با حقوق نسبتا بالا. رشته هوشبری نیز رشته ای مناسب برای مهاجرت تحصیلی کاری است. برای مهاجرت کاری یکسری آزمون ها نیاز است + تسلط به زبان انگلیسی.

برای بورسیه تحصیلی نیاز به این دارید که مدرک زبان آیلتس یا تافل داشته باشید. آیلتس آزمونی است که سالی یکبار در ایران برگزار می شود. آزمونی ۹ نمره است که حداقل نمره مورد نیاز برای اپلای رشته هوشبری نمره ۶ است.

بعد از مدرک زبان، شرط معدل بسیار مهم است.اگر معدل شما بالای ۱۴ باشد شانس بورسیه تحصیلی شما بالا است. حالا هر چقدر این معدل به سمت ۲۰ باشد، شانس شما دوچندان می شود.

مزایا و معایب رشته هوشبری

هر رشته مزایا و معایب خود را دارد و هوشبری نیز از این قاعده مستثنی نیست. سخت نبودن شرایط کاری مانند جنب و جوش و رفت و آمد های زیاد مثل دیگر رشته های پیراپزشکی. حقوق و مزایای خوب به نسبت کار انجام شده یکی دیگر از این مزایا ها می باشد.

اما هوشبری به طور مستقیم با جان انسان ها سروکار دارد و اشتباهات جزئی باعث می شوند یک بیمار بعد از بیهوشی به هوش نیاید و یا خیلی سخت به هوش بیاید. این فشار باعث می شود استرس به هوش آمدن بیمار همیشه همراه شما باشد. خصوصا که شما مسئول چک کردن و آماده سازی دستگاه های بیهوشی هستید.

هوشبری برای افرادی که قصد ادامه تحصیل به سمت پزشکی دارند بسیار مناسب است و این یکی از مزایای بسیار خوب رشته هوشبری است. می توانید واحد های اضافی پزشکی را پاس کنید و به پزشک عمومی تبدیل شوید.

رشته هوش‌بنیان یا هوشبری (Intelligence Studies) یک رشته تحصیلی ترکیبی است که مفاهیم و مباحث مربوط به امنیت ملی، اطلاعات نظامی، جاسوسی، تحلیل اطلاعات، رصد و نظارت، ارزیابی تهدیدها، ارتباطات موثر، تحلیل سیاست‌های دفاعی و امنیتی، روابط بین‌الملل و موارد مشابه را شامل می‌شود. در ادامه مزایا و معایب این رشته برای دانشجویان بررسی می‌شود:

مزایای رشته هوشبری

۱. فرصت‌ های شغلی گسترده

فارغ‌ التحصیلان رشته هوشبری می‌ توانند در بخش های مختلفی مشغول به کار شوند. بیمارستان ها و مراکز درمانی به این دسته از افراد با این تخصص نیازمند هستند.

۲. تقاضای بازار کار

بازار کار این رشته تا حد زیادی تضمینی است و برای درآمد بهتر و بیشتر در این رشته باید تخصص و مهارت خود را افزایش دهید.

۳. توسعه مهارت‌ های تحلیلی

مهارت های تحلیلی در این رشته بسیار مورد نیاز است. این مهارت باعث استفاده کردن از فرصت های شغلی پیش روی دانشجویان است.

۴. شغلی پردرآمد

این شغل اغلب با درآمد خوبی همراه است و می توان گفت جز شغل های کارمندی پردرآمد است.

معایب رشته هوشبری

۱. حساسیت بالا

کار در حوزه هوشبری اغلب با خطراتی همراه است که می‌ تواند به دانشجویان فشار زیادی را وارد کند.

۲. نیاز به آموزش و تخصص

این رشته نیازمند مهارت‌ ها و دانش تخصصی در حوزه‌ های پزشکی و بیهوشی است که در دوران دانشجویی و طرح، این مهارت ها اموزش داده می شوند.

۳. محدودیت‌ های شغلی

از محدودیت های این شغل، کارگردن در محیط بیمارستان است. هیچ راه و هیچ مکان دیگری برای این رشته جز کار در بیمارستان وجود ندارد.

۴. رقابت شدید

با توجه به جذابیت این رشته و تقاضای بالا برای شغل‌ های مرتبط، رقابت برای به دست آوردن فرصت‌ های شغلی در این زمینه خیلی زیاد است.

در کل، رشته هوشبری با مزایا و معایب خودش روبرو است و تصمیم درباره انتخاب این رشته باید با توجه به توانمندی‌ ها، علایق و اهداف شخصی هر دانشجو انجام شود.

رتبه لازم برای قبولی رشته هوشبری

رتبه های کنکور هر ساله دسخوش تغییر می شوند و ظرفیت ها نیز کمتر یا زیادتر می شوند. سهمیه ها نیز بروز تر می شوند و بومی بودن نیز با اهمیت تر. بنابر این نمی توان رتبه خاصی برای قبولی در رشته هوشبری گفت. اما به صورت کلی شما تا رتبه ۴۰ هزار شانس قبولی در رشته هوشبری را خواهید داشت. با این رتبه هرگز نمی توانید در دانشگاه های سطح اول ایران در رشته هوشبری قبول شوید. این رتبه برای نفر آخر قبولی در این رشته است.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

اگر روحیات شما با خون و محیط بیمارستان سازگار است و علاقه زیادی به شناخت دارو ها و کار با دستگاه های مختلف دارید و سرعت عمل بالایی هم دارید،این رشته برای شما مناسب است.

به لحاظ کاری، هوشبری شغلی پاک تر و دور از آلودگی نسبت به رشته های پرستاری و اتاق عمل است. سروکار شما با بیماران بسیار کم است.فشار کاری نیز نسبت به رشته پرستاری بسیار پایین است.

یک هوشبر نمی تواند بیهوشی را خودش انجام دهد به همین خاطر هیمشه باید تحت نظر دکتر متخصص بیهوشی باشد. این موضوع باعث کنترل شما می شود و اگر فردی هستید که دوست دارید به صورت مستقل فعالیت کنید، سعی کنید وارد این رشته نشوید.

پایان معرفی رتبه لازم برای قبولی رشته هوشبری


دانش پژوه یک فضای کاملا رایگان برای شما محصلان،مشاوران و اساتید است که می توانید از ان استفاده بهینه کنید.

وبسایت دانش پژوه پلتفرمی بر پایه پرسش و پاسخ است که هر دانش آموز می تواند مشکلات درسی و سوالات درسی خود را در آن مطرح کند

این سوالات توسط دیگر مشاوران و معلمان پاسخ داده خواهد شد.

مزایای پاسخ دادن به سوالات در سایت دانش پژوه بسیار زیاد است، برای آشنایی از این خدمات و مزایا، وارد آدرس زیر شوید

همین حالا از این خدمات استفاده می کنم

ارسال یک پاسخ