اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی پسورد

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر پسورد به ایمیل شما ارسال شود

ورود

اکنون ثبت نام کنید

گرایش های رشته مهندسی مکانیک

در قسمت اول آشنایی با مهندسی مکانیک،پایه این رشته را برای کنکوری ها توضیح داده بودیم و در اینجا قصد داریم گرایشات( مکانیک سیالات ، مکانیک جامدات و ساخت و تولید) را به صورت واضح تر برای شما دانشجو ها که قصد انتخاب گرایش را دارید توضیح دهیم.

مکانیک سیالات:

اولین سوالی که باید جواب آن را بدانیم این است که درکل به چه چیزی سیال گفته می شود؟ به هرماده ای که جامد نباشد،یا به عبارتی به تمام مایعات و گازهای موجود در جهان،سیال گفته می شود.

 بعضی از زیر شاخه های مکانیک سیالات به بررسی نیرویی سیالات اختصاص دارد.برای مثال آبی که در لوله ها جریان دارد با سرعت و فشار خاص،چه نیرویی به بدنه لوله وارد می کند که ما لوله را طوری طراحی کنیم که نترکد.( طراحی قسمت جامداتی لوله به گرایش جامدات و تولید آن به گرایش ساخت و تولید مربوط می گردد). و مورد دیگر بررسی نیروهای آیرودینامیکی که برای هواپیماها،موشک ها،سفینه های فضایی و… خیلی مهم است می پردازد. و در قسمتی دیگر به بررسی خواص ترمودینامیکی سیالات وانتقال حرارت می پردازد(مثلا بخار آب مورد نیاز برای ورود به توربین های بخار که حکم قلب یک صنعت پتروشیمی یا تولید کننده برق را دارند باید دارای چه خواص ترمودینامیکی باشند تابتوانند برق مورد نیاز ما را تولید کنند.

علاقه به سیالات:

با فکر کردن به سوالات زیر متوجه می شوید که گرایش سیالات چه کاربردهای وسیعی دارد و اصلا شما به این گرایش علاقه مند هستید یا خیر؟

آیا تا حالا فکر کرده اید که یک هواپیما چگونه می تواند با این وزن زیادی که دارد داخل هوا معلق بماند و یا چگونه از زمین جدا می شود؟َ! چرا هواپیما های معمولی باید حتما یک مسیر مستقیم و باندی باز برایشان فراهم باشد تا بتوانند با رسیدن به یک سرعت مشخص از زمین برخیزند؟! یا تا حالا به بال هواپیما ها توجه کرده اید که چرا تکه هایی دارد که می تواند مستقلا بالا و پایین برود و باعث تغییر جهت حرکت هواپیما شود؟! اینها همگی باید توسط یک مهندس مکانیک سیالات که در زیر شاخه  هوافضا و آیرودینامیک کارکرده است مورد مطالعه قرار گیرد و بر روی هوای اطراف ما و نیرویی که می تواند به هواپیما وارد کند بررسی شود تا بتوان یک هواپیمای معمولی را ساخت.

اگر تا به امروز به انجین های وسایل نقلیه از سفینه فضایی و هواپیما و جت ها گرفته تا یک ماشین چمن زنی معمولی فکر کرده باشید باید این سوال به ذهنتان رسیده باشد که چگونه کار می کنند که می توانند وسایل نقلیه را به حرکت در بیاورند؟! یا چگونه می توان بازده انها را بالاتر برد و یا ماشینی طراحی کرد که بتواند با سرعت بالاتری حرکت کند و شتاب و قدرت بیشتری داشته باشد؟!ا ین ها هم باز قسمتی از گرایش مهندسی مکانیک سیالات می باشد.

گرایش سیالات کاربرد مهمی هم در پزشکی دارد که اگر علاقه مند به ساخت ابزار های مهم پزشکی هستید این گرایش برای شما جذاب خواهد بود،مثلا طراحی بهینه دستگاه تصفیه خون(دیالیز)به عنوان یک نمونه کوچک از کاربرد مکانیک سیالات درپزشکی است.

بازار کار:

این گرایش سراسر زندگی ما را در بر گرفته است و نیاز جدانشدنی ما به این رشته قابل درک است و این باعث ایجاد بازار کار دائمی برای کسب درامد می شود.

مکانیک سیالات مکانیک جامدات ساخت و تولید

مکانیک سیالات

جمع بندی:

گرایش مکانیک سیالات به بررسی ویژگی های ترمودینامیکی سیالات و قوانین انتقال حرارت می پردازد.ازسیستم لوله کشی و انتقال آب شهری و تصفیه آنها در سیستم های بزرگ گرفته تا یک آبسرد کن معمولی یا یک یخچال – فریزر و کولری که از نیاز های اولیه یک زندگی است.همه اینها نشان دهنده نیاز ما به شخصی است که علم استفاده از قوانین حاکم بر سیالات و خواص آنها را داشته باشد و بتواند روز به روز با تولید چیزهای جدید و با ارتقاء وسایل قبلی،زندگی را برای بشر راحت تر کند.

مکانیک جامدات:

گرایش مکانیک جامدات بیشتر به بررسی نیروهای استاتیکی وارد براجسام  و چگونگی طراحی آن برای جلوگیری از شکستن می پردازند.مثل ضربه خوردن به بدنه خودرو و هواپیما و هر جسم جامدی که نیرو و گشتاور بر آن وارد می شود.یک آسانسور را درنظر بگیرید،یک مهندس مکانیک جامدات که آن را طراحی کرده است با بررسی قطعات و شکل طراحی آن و انجام محاسبات خاص می گوید که این آسانسور حداکثر توان جابجایی  ۱۲نفر با میانگین وزنی ۷۵ کیلوگرم را دارد.

چرا طراحان باید این رشته را بروند؟

مهندسین مکانیک جامدات باید با محاسبات خاص و استفاده از نرم افزارهای موجود بهترین اجسام را برای کارایی مورد نظر طراحی نمایند.پس اگر علاقه مند به طراحی اجسام صلبی هستید که در برابر نیرو های وارد به آن توانمند باشند و طراحی بدنه خودرو های سواری شیک مانند لامبورگینی و…هستید و یاحتی بدنه ربات های قوی و یا بدنه تانک ها و جت های جنگی هستید مکانیک جامدات برای شما مناسب خواهد بود.

 زیر شاخه رباتیک:

گرایش طراحی جامدات زیر شاخه های جالبی هم مانند رباتیک که خیلی جذاب است را دارد و رباتیک یک شاخه بین رشته ای است که مهندسان کامپیوتر،مکانیک و برق از اصلی ترین مهندسین برای تولید یک ربات هستند.که قسمت های طراحی جامداتی آن ربات برعهده مهندس گرایش طراحی جامدات خواهد بود و ساخت و تولید قطعات جامداتی آن را مهندسین ساخت و تولید برعهده خواهند داشت.

زیر شاخه ارتعاش و کنترل:

زیر شاخه ارتعاش و کنترل یکی از گسترده ترین کاربرد های این گرایش(مکانیک جامدات) می باشد و یکی از دروس اصلی آن در دوره کارشناسی، درس دینامیک و ارتعاشات مکانیکی و کنترل می باشد.که در این زیرشاخه به بررسی نیرو های دینامیکی می پردازند.برای مثال وقتی با ماشین از روی مانعی عبور می کنید می توانید سیستم فنربندی و تعلیق خودرو را لمس کنید که چه کمکی به سرنشین می کند که با وجود آن سرعتی که از روی مانع می گذرد،ضربه ای به او وارد نمی شود.تمام اینها باید از قبل توسط یک مهندس مکانیک محاسبه شده باشد.

مکانیک جامدات مکانیک سیالات ساخت و تولید

مکانیک جامدات

جمع بندی:

در گرایش طراحی جامدات،زیر شاخه های جذابی وجود دارد که هر فرد می تواند سلیقه ای و بسته به علاقه خود آن را انتخاب کند و در کل مهندسین این رشته باید جنبه های رفتاری جسم در اثر نیرو های وارد بر آن و کاربردی که از آن جسم می خواهیم را، بررسی نمایند.

همیشه بازار کار برای طراحان وسیع است و چون این رشته بر پایه طراحی است،بازار کار آن هم رونق خوبی دارد.

ساخت و تولید:

برخاسته از نام ساخت و تولید می توان به این نکته رسید که این گرایش خیلی عملی تر از دو گرایش (مکانیک سیالات ،طراحی جامدات) رشته مهندسی مکانیک می باشد و افرادی که به کارهای فنی علاقه زیادی دارند باید در انتخاب این گرایش شک نکنند،در واقع مهندس مکانیک گرایش ساخت و تولید باید تمام اجزایی که یک مهندس طراحی جامدات طراحی کرده است را با کمترین هزینه و بهترین کیفیت بسازد.

پاسخ به این سوال مهم که یک قطعه چگونه ساخته شود که دارای فرآیند تولیدی سریع،ارزان،باکیفیت و کارایی مناسب باشد برعهده مهندس مکانیک گرایش ساخت و تولید می باشد که این نشان از اهمیت این رشته دارد که هرچه به صورت علمی توسط مهندسین مکانیک سیالات و جامدات ارائه شده باشد،باید توسط مهندسین این گرایش به حیطه عمل وارد شود که برای ساخت آنها ابزار های فراوانی با پیشرفت تکنولوژی به وجود آمده است که یک مهندس مکانیک گرایش ساخت و تولید باید در استفاده از آن ابزار ها خبره باشد و توسط آن دستگاه ها تمام قطعات لازم را با بهترین کیفیت بسازد. قاعدتا باید یک مهندس ناظر هم بالای سر آنها باشد که تعدادی از مهندسین ناظر،همان مهندسین مکانیک گرایش ساخت و تولید هستند که باتجربه و استاد این کار شده اند و حالا به این سمت ارتقاء پیدا کرده اند.

واحد های کاری گرایش ساخت و تولید:

افراد فارغ التحصیل این گرایش می توانند در صنایعی مانند ماشین سازی، ابزارسازی، خودرو سازی، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی و … به ساخت و تولید ماشین آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه تولیدی بپردازند و افراد با سابقه این گرایش می توانند نظارت و بهره برداری و اجرای صحیح طرح ها را عهده دار شوند.

ساخت و تولید،گرایش افراد عمل گرا:

تعدادی از دروس تخصصی این گرایش عبارتند از: طراحی قالب پرس، شکل دهی فلزات،ماشین های کنترل عددی ،سیستم های اندازه گیری، ماشینکاری،تکنولوژی پلاستیک،ریخته گری،جوشکاری تخصصی و … که همه این درس ها شامل واحد های آزمایشگاهی و یا کارگاهی نیز می باشند که همزمان با گذراندن دروس به صورت تئوری، بخش عملی نیز به صورت کارگاهی یا آزمایشگاهی انجام می گیرد، در نتیجه دانشجویان از نزدیک با واقعیات عملی دروس آشنا می شوند.

نکته:

هر سه گرایش گفته شده امکان تحصیل تا مراتب تکمیلی بالاتر یعنی کارشناسی ارشد و دکتری در داخل و خارج را دارند.

ساخت و تولید مکانیک سیالات مکانیک جامدات

ساخت و تولید


جهت هرگونه سوال درسی و غیر درسی می توانید به بخش پرسش سایت دانش پژوه مراجعه کنید و سوالات درسی و غیر درسی خود را بپرسید تا توسط دیگر افراد (که تجربه این سوالات را داشته اند)پاسخ داده شود

با پاسخ دادن به سوالات،امتیاز کسب کنید و محبوب شوید.برای اطلاعات بیشتر راجب نحوه کار سایت داش پژوه به بخش تصویری کارکرد ما مراجعه فرمایید.

 

 

نظرات ( ۳ )

  1. سلام خسته نباشید من در رشته ساخت و تولید(ماشین ابزار) تحصیل میکنم دوسال دیگه دیپلم میگیرم انشالله و سوالم اینه که میتونم مقاطع بعدی رو طراحی جامدات بخونم؟؟؟

    • باسلام و آرزوی موفقیت
      واقعیتش اطلاع دقیقی ندارم ولی احتمال زیاد اگه
      قرار باشه بعنوان کارشناسی طراحی جامدات مثل کسایی که پیوسته خوندن مدرک بگیری باید کنکور کارشناسی بدی و قبول بشی و بعد طبق دانشگاهی که قبول شدی و دانشگاهی که بودی و درسایی رو که پاس کردی میان اونهاییش که میشه رو تطبیق میدن و بقیه درسایی که پاس نکردی رو میخونی و پاس میکنی تا تموم بشه و مدرک کارشناس مکانیک طراح جامدات رو بگیری که ممکنه بسته به تطبقی که میدن همون ۲ سال بخونی و تموم بشه و یا ۳سال(۶ترم).

ارسال یک پاسخ

کدامنیتی برای تغییر کدامنیتی روی تصویر کلیک کنید

تست یک دقیقه ای نیمکره مغزشروع تست
+