اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته معماری:درامد، بازار کار + گرایش های کارشناسی ارشد

معرفی رشته مهندسی معماری و گرایش های کارشناسی و ارشد رشته معماری آن از جمله معماری داخلی، معماری منظر، معاری طراحی شهری و معماری مدیریت پروژه به شما کمک می کند تا با شناخت این رشته، انتخاب بهتری داشته باشید.همچنین با درامد و بازار کار رشته معماری نیز آشنا خواهید شد.

معرفی هدف مهندسی رشته معماری

رشته مهندسی معماری قصد دارد با ترکیب هنر و فن،مجموعه ای از اثار بسازد که سالها و قرن ها ماندگار شود.این کار با استفاده از اصول طراحی،طراحی و با استفاده از اصول مهندسی ساخته می شود.

کار یک مهندس معمار

برای ساخت یک بنا نیاز به نقشه معماری و سازه است.نقشه معماری شامل نمای ساختمان و داخل ساختمان مانند آشپزخانه،اتاق خواب و … است.

در نقشه سازه که توسط مهندس معمار یا مهندس عمران طراحی می شود به نحوه اسکلت بندی و جزئیات آن می پردازد.

دوره تحصیل

رشته معماری در مقطع کارشناسی یک دوره ۴ ساله است که بعد از این مقطع،دانشجویان می توانند به صورت ناپیوسته در مقطع ارشد تحصیل کنند.

درامد و گرایش های کارشتاسی ارشد رشته معماری

گرایش های رشته معماری

گرایش های رشته معماری

رشته معماری در ارشد شامل سه مجموعه است که هر مجوعه دارای زیر مجوعه های متفاوت است.

مجموعه معماری شامل گرایش های معماری-معماری،معماری داخلی، منظر، اسلامی، گرایش مطالعات معماری ایران و گرایش بازسازی پس از سانحه است.

مجموعه معماری

  • گرایش معماری اسلامی

گرایش اسلامی به تحقیق و مطالعه روی معماری جهان و ایران در دوره اسلام می پردازد.

  • گرایش معماری داخلی

معماری داخلی همانطور که از اسمش پیداست ،مرتبط با معماری و طراحی فضای داخلی ساختمان است.

  • گرایش معماری منظر

بر خلاف معماری داخلی،معماری منظر سروکارش با محیط طبیعی است و به طراحی فضای خارجی می پردازد.

  • گرایش معماری-معماری

این گرایش ادامه مقطع کارشناسی به صورت تخصصی است که به طراحی فضاهایی برای انسان ها و بهبود طراحی فضاهای موجود از قبل ساخته شده می پردازد.

مجموعه مدیریت پروژه و ساخت

  • گرایش معماری مدیریت پروژه

این گرایش به مدیریت پروژه از برنامه ریزی تا کنترل و هدایت می پردازد.

  • گرایش تکنولوژی معماری

گرایش تکنولوژی به ارتباط بین سازه و معماری می پردازد و عمده فعالیت ان در زمینه تکنولوژی نوین ساختمان است.

  • گرایش انرژی معماری

گراشی انرژی به بررسی محیط زیست و الودگی های ان برای ایجاد یک محیط امن و تمیز برای انسان می پردازد.دیگر مباحث مورد بررسی این گرایش،صرفه جویی و به حداقل رساندن انرژی مصرفی است.

مجموعه شهرسازی

  • گرایش طراحی شهری

هدف گرایش معماری طراحی شهری ایجاد شهر مانند فضاهای شهری و شهرک ها است.

  • گرایش برنامه ریزی شهری

مورد ارزیابی قراردادن طرح های یک منطقه و سیاست گذاری انها از وظایف مهندسان این گرایش است.

حقوق و بازار کار رشته معاری

بازار کار و گرایش های رشته معماری

بازار کار +درامد رشته معماری

در رشته مهندسی معماری، حیطه های فعالیت بسیار گسترده است.برخی از انها عبارتند از:

مشاوره در طراحی های مختلف

هماهنگی و مدیریت انواع پروژه

سرپرستی و نظارت بر موسسات پیمانکاری

طراحی از طرح اولیه تا طرح های کلی و اجرایی یک بنا

نظارت بر پروژه های طراحی شده و پروژه های عملیاتی

به دلیل ضرورت نظارت و طراحی در احداث هر بنا، باعث شده تا بازار کار معماری برای فارغ تحصیلان این رشته به نسبت خوب باشد.شرکت های خصوصی طراحی و پیمانکاری بسیاری وجود دارد که خواهان جذب نیروی قوی برای فعالیت بهتر در بازار هستند.

رشته معماری یکی از رشته هایی است که برای خانم ها بسیار مناسب است.زیرا خانم ها هم تجسمات بهتری دارند هم روحیه این کار برای خانم ها بسیار بیشتر و بهتر است.

درامد رشته معماری عدد ثابتی ندارد و برای هر فرد بسته به نوع و مکان کار متفاوت است.اما اگر فردی باشید که به صورت رسمی استخدام شده اید، حداقل حقوق شما در سال ۱۴۰۳، مبلغ ۱۳ میلیون تومان است.

بازار کار معماری در خارج از کشور نیز خوب است اما باید متناسب با فرهنگ آن کشور کار کنید.درامد دلاری انگیزه ای است تا افراد برای مهاجرت کاری اقدام کنند.در هر کجای دنیا هم که باشید یه یک مهندس معمار نیاز است.

رتبه لازم برای قبولی در رشته معماری

در کنکور سال های اخیر که شرط معدل و بومی بودن اهمیت بیشتری پیدا کرده است، دیگر رتبه و تراز از اهمیت بالایی برخوردار نیست. یک فرد با رتبه بالاتر می تواند در دانشگاه های بومی شانس قبولی بیشتری داشته باشد تا فردی که رتبه پایین تری دارد و بومی آن جا نیست.

سهمیه های مناطق و دیگر سهمیه ها نیز تاثیر مستقیمی در قبول شدن شما خواهند داشت. اما اگر بخواهیم یک رتبه کلی برای قبولی بیان کنیم، تا رتبه ۳۰ هزار کشوری شما شانس قبولی در این رشته را خواهید داشت. هرچه رتبه شما زیر این عدد باشد، می توانید در دانشگاه و شهر بهتری تحصیل کنید.

مزایا و معایب رشته معماری چیست؟

رشته معماری به بررسی طراحی و ساختمان‌ سازی فضا ها و ساختمان‌ ها با توجه به نیاز های انسانی، فنی، اجتماعی و محیط زیستی می‌ پردازد. این رشته مزایا و معایب زیادی برای دانشجویان این رشته دارد که شامل:

مزایای رشته معماری

۱. خلاقیت و ابداع

دانشجویان معماری این فرصت را در اختیار دارند تا خلاقیت و ابداع خود را در طراحی فضا ها و ساختمان‌ ها به کار بگیرند و آثاری برجسته و قابل توجه ایجاد کنند.

۲. مشارکت در تغییرات جامعه

معماران می‌ توانند با طراحی ساختمان ها و فضا های مناسب، به تغییرات جامعه و بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کنند.

۳. فرصت‌ های شغلی گسترده

فارغ التحصیلان معماری می‌ توانند در صنایع مرتبط با معماری، شهرسازی، طراحی داخلی، ساختمان‌ سازی، آموزش و پژوهش فعالیت کنند که فرصت‌ های شغلی گسترده‌ ای را نیز فراهم می‌ کند.

۴. تاثیرگذاری در محیط زیست

معماران با توجه به استفاده از مواد و فناوری‌ های مدرن و پایدار، می‌ توانند به حفظ و بهبود محیط زیست و مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی کمک کنند.

معایب رشته معماری

۱. نیاز به زمان و انرژی بالا

آموزش در رشته معماری نیازمند زمان، تمرکز و تعهد بالا است. پروژه‌ ها و طرح‌ های معماری اصولا نیاز به ساعت ها کار و تحقیقات طولانی دارند.

۲. رقابت شدید

به دلیل محبوبیت بالای رشته معماری، رقابت برای فرصت‌ های شغلی و تحصیلی خیلی زیاد است و برخی از دانشجویان با این چالش برخورد خواهند کرد.

۳. هزینه‌ های بالا

آموزش و کار در رشته معماری بعضی اوقات هزینه بالایی را نیاز دارد، از جمله هزینه‌ های مربوط به مواد، ابزار های طراحی و آموزش‌ های تکمیلی.

۴. استرس و فشار ذهنی

در طول آموزش و همچنین در زمان اجرای پروژه‌ های معماری، دانشجویان با استرس هایی روبرو خواهند شد که باید آن را مدیریت کنند.

با موارد گفته شده، انتخاب رشته معماری برای دانشجویان به میزان علاقه، استعداد و اهداف شخصی هر فرد بستگی دارد. این رشته به فارغ التحصیلان فرصت های شغلی خوبی را می دهد.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

اگر شما فردی خلاق، با ذوق و قوه تخیل به نسبت بالا هستید و می توانید با یک گروه کار کنید تا یک اثر هنری را طراحی و خلق کنید، این رشته برای مناسب شما است.

ذهن خلاقی که تجسمات عالی دارد در این رشته می تواند خود را بالا بکشد.طراحی و علاقه به نقاشی می تواند دلیل ساده ای برای انتخاب این رشته باشد.علاوه بر این هندسه در رشته معماری بسیار مهم است.

برای موفقیت در رشته معماری شما باید به نرم افزار های این رشته را مسلط باشید.طرح های جدید دیگر به صورت کاغذی نیستند و همگی با نرم افزار های کامپیوتری طراحی و پیاده سازی می شوند.

شناخت فرهنگ های مختلف مردم شهر های ایران یا جهان به شما این فرصت را می دهد که در هر منطقه ای که فعالیت می کنید، با توجه به فرهنگ آن به طراحی و پیاده سازی بپردازید.پس یکی از نیاز های مهم  این رشته، شناخت فرهنگ های مختلف است.

پایان معرفی رشته معماری


هر کنکوری،دانشجو،استاد و مشاور نیاز به یک فضا برای تعامل و پرسش و پاسخ دارد

وبسایت دانش پژوه این فرصت را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید به صورت رایگان از آن بهره ببرید.

هر کنکوری و محصل می تواند سوالات درسی و مشکلات تحصیل خود را در سایت بپرسد تا افراد به آن ها پاسخ دهند.

این افراد مشاوران و معلمانی هستند که قادر هستند این مشکلات را رفع کنند.

انجام اینکار مزیت های فراوانی برای این دسته از مشاوران و معلمان دارد.

همین حالا می خواهم از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ