اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته مهندسی عمران:کارشناسی ارشد + بازار کار

در این مقاله به شرح معرفی رشته مهندسی عمران و گرایش های کارشناسی ارشد رشته عمران از جمله ژئوتکنیک، گرایش سازه، گرایش محیط زیست ،گرایش مدیریت منابع و گرایش اب می پردازیم.درامد و بازار کار مهندسی عمران را  نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معرفی رشته مهندسی عمران

هدف مهندسی عمران، طراحی، ساخت و نگهداری سازه های مصنوعی و طبیعی مانند پل، سد، کانال، ساختمان و جاده است.

فعالیت فارغ التحصیلان

افراد فارغ التحصیل رشته مهندسی عمران می توانند در زمینه طراحی و ساخت راه، پل و سد مشغول به فعالیت شوند.

تسلط بر نرم افزار،تضمین موفقیت

ضامن موفقیت در رشته مهندسی عمران، یادگیری و مهارت در نرم افزار های مرتبط با گرایش خود است.عمومی ترین و مهم ترین نرم افزار این رشته اتو کد(auto cad) است.

گرایش های کارشناسی ارشد عمران و درامد رشته مهندسی عمران

گرایش های رشته عمران

گرایش های رشته مهندسی عمران

رشته عمران از گرایش های بسیار زیادی برخوردار است که به معرفی گرایش های کارشناسی ارشد عمران می پردازیم.

  • گرایش اب

در این گرایش مهندسان با موضوعاتی همچون طراحی و اجرا کانال،سد و سیستم زهکش سروکار دارند.

  • گرایش سازه

در این گرایش رفتار اتصالات سیستم های سازه ای مانند فولاد نرم،میراگر،اوتریگر و دال انتقالی مورد بررسی قرار داده می شود.

  • گرایش زلزله

هدف گرایش زلزله طراحی،نظارت و مقاوم سازی پروژه های ساختمانی،پل ها،سازه های خاکی و تاسیسات آبی و عملکرد مقاومتی آنها در برابر زلزله است

  • گرایش ژئوتکنیک

ژئوتکنیک( خاک و پی) با استفاده از علوم مکانیک خاک،دینامیک خاک،مکانیک سنگ و علوم کاربردی بهسازی خاک،تونل سازی و پی سازی به بررسی خطرات محتمل احداث سازه و رفتار مصالح زمین می پردازد.

  • گرایش راه و ترابری

مهندسان این گرایش وظیفه اشان طراحی و رو سازی راه، راه اهن و جاده است. این گرایش از عملیات میدانی و صحرایی زیادی برخوردار است.

  • گرایش محیط زیست

مطالعه تاثیر سازه ها بر محیط زیست ،کنترل منابع آلودگی و حل آن از جمله اهدف این گرایش است.عمده فعالیت مهندسان این گرایش در سازمان های آب و فاضلاب و شهرداری است

  • گرایش نقشه برداری

هدف گرایش نقشه برداری تعیین پستی و بلندی های منطقه قبل از شروع ساخت و ساز است. عمده فعالیت این گرایش در سازه های بزرگ همچون تونل،پل،سیلو و سد است.

  • گرایش مدیریت منابع اب

گرایش مدیریت منابع آب به جمع اوری تاسیسات فاضلابی همانند تصفیه فاضلاب ها،خطوط انتقال و مخازن ذخیره می پردازد موارد دیگر مورد بحث این گرایش،کنترل سیلاب و انتقال رسوب رودخانه است.

درامد + بازار کار رشته مهندسی عمران

بازار کار رشته مهندسی عمران مرتبط با ساختمان سازی و در کل احداث بنا است.یک مهندس عمران می تواند برای شرکت های دولتی و خصوصی کار کند.همچنین یک مهندس عمران می تواند به صورت پیمانکاری نیز فعالیت کند که فعالیت با روش پیمانکاری می تواند بسیار سود ساز باشد.

درامد رشته مهندسی عمران بسته به نوع فعالیت و مکان فعالیت بسیار متفاوت است.به صورت کلی یک مهندس عمران که در فضای دولتی مشغول به فعالیت است حداقل درامد ماهی ده میلیون تومان را دارد.

بازار کار رشته عمران برای خانم ها تقریبا مناسب است.اگر بر نرم افزاری های این رشته مسلط باشید می توانید به عنوان یک خانم در شرکت های مختلف مهندسی و ساختمانی مشغول به کار شوید.

رتبه مورد نیاز برای قبولی

قبولی در دانشگاه در رشته عمران بسته به سهمیه و منطقه شما می تواند بسیار متفاوت باشد.اما شما می توانید تا رتبه ۷۰ هزار کشوری نیز شانس قبولی در دانشگاه دولتی را داشته باشید.لازم به ذکر است که با رتبه ۷۰ هزار نمی توانید وارد دانشگاه های درجه یک ایران شوید.

کار در خارج

بازار کار مهندسی عمران در خارج از ایران یا مهاجرت کاری با رشته عمران بسیار خوب است زیرا درامد شما به دلار است.برای اینکار باید به شرکت های کارفرما نامه بزنید و مدارک مورد نیاز را ترجمه و ارسال کنید.

توسط هر شرکت که پذیرفته شوید باید مصاحبه انجام دهید و سپس استخدام شوید.به شما ویزای کاری ۲ تا ۵ ساله تعلق می گیرد و می توانید در این مدت در کشور مورد نظر اقامت داشته باشید.لازم به ذکر است که این تاریخ برای ویزا قابل تمدید است و بعد از به پایان رسیدن می توانید درخواست تمدید ارائه دهید تا این تاریخ مجددا تمدید شود و با مشکل اقامت روبرو نشوید.

تحصیل در خارج

تحصیل در خارج از کشور در رشته مهندسی عمران بسیار عالی است.دو شرط برای بورسیه شدن پیش روی شماست.مدرک زبان آیلتس و تافل که مهم ترین گزینه شما برای بورسیه گرفتن است.

حداقل نمره آیلتس شما باید ۶ باشد.هرچه این نمره بالاتر باشد شانس قبولی شما نیز بیشتر است.دومین شرط، شرط معدل است.حدنصاب معدل برای دانشگاه های نرمال، معدل ۱۴ است.اما باید بدانید هرچه معدل شما بالاتر باشد احتمال بورسیه گرفتن شما به شدت بیشتر است و می توانید بورسیه یک دانشگاه معتبر را بگیرید.

بعد از بورسیه تحصیلی شما به صورت رایگان و بدون هزینه شهریه و هزینه خوابگاه می توانید در دانشگاه پذیرفته شده تحصیل کنید.

بیشتر بخوانید: فاند تحصیلی چیست؟

سختی های رشته عمران

رشته مهندسی عمران در دانشگاه جز رشته های سخت بشمار می رود.دروس محاسباتی و تحلیلی این رشته بسیار سنگین هستند.

از سختی های کار این رشته می توان به دقت بالا در محاسبات اشاره کرد.اشتباه هات محاسباتی و فنی یک مهندس عمران می تواند در عمر سازه، پایداری و حوادث بسیار تاثیر بگذارد.

مزایا و معایب رشته مهندسی عمران چیست؟

مهندسی عمران یکی از رشته‌ های مهندسی است که در آن دانشجویان به طراحی، ساخت و نظارت بر سازه‌ ها و زیرساخت‌ های مختلف شامل سد، جاده، پل ساختمان‌ ها، تاسیسات، سیستم‌ های آب و فاضلاب و … می‌ پردازند. در زیر به بررسی مزایا و معایب این رشته برای دانشجویان پرداخته ایم:

مزایای رشته مهندسی عمران

۱. فرصت‌ های شغلی گسترده

فارغ‌ التحصیلان این رشته دستشان باز است تا در صنایع مختلفی از جمله ساخت و ساز، مشاوره مهندسی، مدیریت پروژه‌ های دولتی و خصوصی کار کنند.

۲. استقلال مالی

شاغل بودن در این حوزه و در این رشته می‌ تواند به دانشجویان امکان استقلال مالی و پایه‌گذاری کسب و کار خود را فراهم کند؛ زیرا مهندسین عمران برای پروژه‌ های بزرگ و مهم مورد نیاز هستند.

۳. رضایت شغلی

مهندسان عمران علاقه‌ به ایجاد و ساختاردهی به محیط‌ های زندگی و کار دارند و بنابراین کارشان اغلب باعث رضایت شغلی آن ها می‌ شود.

۴. مشارکت در پیشرفت جامعه

با طراحی و اجرای سازه‌ ها و زیر ساخت‌ های مختلف، مهندسان عمران به پیشرفت جامعه و افزایش کیفیت زندگی افراد کمک می‌ کنند.

معایب رشته مهندسی عمران

۱. فشار زمانی

پروژه‌ های مهندسی عمران اغلب با مهلت‌ های زمانی کوتاهی روبرو هستند که این می‌ تواند فشار زیادی بر روی دانشجویان و مهندسین این رشته وارد کند.

۲. پیچیدگی فنی

طراحی و اجرای سازه‌ ها و زیرساخت‌ های بزرگ نیازمند دانش فنی و تخصصی فراوان است که ممکن است برخی از دانشجویان را با چالش‌ های بیشتری مواجه کند.

۳. مسئولیت بالا

به دلیل اینکه کارهای انجام شده توسط مهندسان عمران می‌ت واند تاثیر مستقیم بر ایمنی و زندگی افراد داشته باشد، مهندسان این رشته مسئولیت بالایی بر عهده دارند که همین موضوع باعث ایجاد فشار های روانی می شود.

۴. تاثیرات زیست‌ محیطی

ساخت و ساز های بزرگ و پیچیده اغلب تاثیرات زیست‌ محیطی منفی را بر روی محیط زیست دارند که مهندسان عمران باید در نظر بگیرند و با توجه به آن‌ ها عمل کنند.

به صورت کلی، مهندسی عمران با مزایا و معایب خودش ارائه می‌ شود و تصمیم درباره انتخاب این رشته باید با توجه به توانمندی‌ ها، علاقه‌ ها و هدف‌ های شخصی هر دانشجو صورت گیرد.

آیا این رشته مناسب شماست؟

با توضیحات داده شده شما می توانید بررسی کنید که ایا این رشته برای شما مناسب است یا خیر.در کل اگر شما توانایی تحلیل اطلاعات در ابعاد وسیع، نوشتن گزارش کار، شرح دادن ایده ها و راهکارها و مهارت در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات و علم مهندسی را را دارید، این رشته متناسب شماست.

مهندسی عمران فردی را میطلبد که مهارت زیادی در دروس فیزیک و ریاضی داشته باشد.روحیه شما باید هندسی باشد.اگر فردی هستید که می توانید تجسمات فیزیکی خوبی داشته باشید، این رشته شما را می طلبد.

پایان معرفی گرایش های رشته مهندسی عمران


وبسایت دانش پژوه یک فضای تعامل برای شما محصلان،مشاوران و اساتید است که می توانید به صورت رایگان از این سایت و خدمات بی نظیرش استفاده کنید.

هر دانش آموز و کنکوری می تواند سوالات درسی و مشکلات مربوط به تحصیل خود را در سایت دانش پژوه بپرسد

هر مشاور و معلم نیز می تواند به این سوالات پاسخ دهد که نتیجه پاسخ دادن به سوالات، دیده شدن بیشتر شما در سایت میان انبوهی از محصلان و کنکوری هاست.

همین حالا از خدمات سایت استفاده می کنم

ارسال یک پاسخ