اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

معرفی دانشگاه های ایران

ادامه تحصیل در مقطع کاردانی، کارشناسی و ارشد نیاز به ورود به دانشگاه دارند.در این مقاله به معرفی بهترین دانشگاه های ایران پرداخته ایم.از دانشگاه دولتی تا دانشگاه فرهنگیان را برای شما باز کرده ایم تا در مورد انواع دانشگاه ها آگاهی داشته باشید.این آگاهی باعث انتخاب یک دانشگاه متناسب با ویژگی های شما می شود.

دانشگاه چیست؟

بعد از اتمام دوره ۱۲ ساله تحصیلی و دریافت مدرک دیپلم، برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر باید وارد دانشگاه شوید.دانشگاه های مختلفی برای ادامه تحصیل در ایران وجود دارند که در دروس مشترک ولی در نوع پذیرش و قوانین متفاوت اند.

برخی از این دانشگاه ها رایگان، برخی درای شهریه بالا و برخی دارای شهریه پایین هستند.اما چیزی که مشخص است این است که بسته به ارزش و سطح دانشگاه، مدرک شما هم اعتبارش متفاوت است.این اعتبار می تواند در استخدام به شما کمک کند و شما را در ردیف بالاتری برای پذیرش قرار دهد.

در ادامه به بررسی تک به تک دانشگاه های مختلف ایران می پردازیم تا با این نوع دانشگاه ها آشنایی کامل داشته باشید.

دانشگاه های ایران:دولتی روزانه

بالاترین رتبه در میان دانشگاه های ایران را دانشگاه دولتی دارد.دانشگاه دولتی از دو بخش رشته های با آزمون و رشته های بدون آزمون تشکیل شده است.

رشته های با آزمون:

این دسته از رشته ها بدلیل داشتن تقاضا زیاد به صورت آزمونی سنجیده می شوند.این آزمون هر ساله در تابستان تحت عنوان کنکور برگزار می شود.

رشته هایی مانند پزشکی، دندان پزشکی و رشته های پیراپزشکی در رشته تجربی و رشته هایی مانند مهندسی برق، مکانیک و دیگر رشته های پرطرفدار رشته ریاضی به صورت آزمونی دانشجو می پذیرند.

رشته های بدون آزمون:

این دسته از رشته ها به دلیل رقابت کم و ظرفیت بالا، بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب پذیرش می کنند.۸۵ درصد از رشته های موجود به صورت بدون آزمون پذیرش هستد.اما این درصد فقط در دانشگاه دولتی نیست و همه دانشگاه ها را شامل می شوند.

دانشگاه دولتی شبانه:

دولتی شبانه تفاوتی با دولتی روزانه از نظر اساتید و محل تحصیل ندارد.تنها تفاوت شبانه و روزانه در پرداخت شهریه و تعلق نگرفتن خوابگاه است.

دانشجویانی که در بخش شبانه دانشگاه دولتی قبول می شوند باید بسته به نوع رشته خود شهریه بپردازند که این شهریه اندک است.

در صورت تکمیل نبودن ظرفیت خوابگاه، خوابگاه به این دانشجویان تعلق می گیرد.

پردیس بین الملل:

پردیس بین الملل جز دانشگاه دولتی حساب می شود و مدرک صادر شده نیز از دانشگاه دولتی است.پردیس دارای شهریه بسیار زیاد است و تفاوتش با دولتی روزانه در شهریه و محل تحصیل است.

پذیرش در آن نیز بر مبنای آزمون سراسری و سوابق تحصیلی صورت می گیرد.رشته های پرطرفدار و شلوغ توسط نتیجه کنکور پذیرش خواهند داشت و رشته های کم تراکم، بدون آزمون و توسط سوابق تحصیلی پذیرش دارند.

دانشکده فنی و حرفه ای

نوع دیگر از دانشگاه دولتی، دانشکده فنی و حرفه ای است. این دانشگاه هم توسط رتبه کنکور و هم توسط سوابق تحصیلی پذیرش دارد.

دانشکده های فنی به دو صورت دخترانه و پسرانه وجود دارند.برای مثال در بوشهر دو دانشکده فنی با نام های امام خامنه ای و الزهرا وجود دارد که دانشکده امام خامنه ای برای پسران و دانشکده الزهرا به صورت اختصاصی برای دختران است.

دانشگاه های ایران و دانشگاه دولتی

دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد در بیشتر موارد بدون آزمون است مگر اینکه یک دانشگاه با تقاضای بسیار زیاد باشد.برخی از رشته ها در برخی دانشگاه آزاد ها طرفدار زیادی دارند به همین دلیل شامل آزمون می شوند.

دانشگاه آزاد بر پایه شهریه است و باید یک شهریه ثابت و یک شهریه متغیر بپردازید.خوشبختانه در هر شهر کوچکی که قدم بگذارید شاهد دانشگاه ازاد در آن خواهید بود.همین موضوع باعث شده است که اکثر این دانشگاه ها بدون آزمون پذیرش کنند.

این نوع دانشگاه برای افرادی مناسب است که کارمند هستند. افردی که وقت زیادی برای رفتن به دانشگاه ندارند و فقط می خواهند مدرک بگیرند برای ارتقا شغلی.برای افرادی که می خواهند در آینده وارد یک شغل خوب شوند این نوع دانشگاه پیشنهاد نمی شود زیرا مدرک آن به اندازه کافی اعتبار ندارد.

دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور هم همانند دانشگاه آزاد است با این تفاوت که شهریه آن بسیار کمتر است و سوالات امتحانی آن به صورت تستی و از تهران طرح می شوند.

یعنی شما در هر دانشگاه پیام نوری که باشید امتحانتان با یک فرد دیگر در شهر دیگر در یک درس یکسان، یکی است.کلاس ها در دانشگاه پیام نور خیلی ضروری نیست و این امر باعث شده تا افرادی که زمان کمی دارند به این دانشگاه برای تحصیل وارد شوند.

مقاله رشته های بدون کنکور

دانشگاه علمی کاربردی

این دانشگاه دقیقا نسخه کوچک شده دانشگاه آزاد و پیام نور است که شهریه بسیار کمی دارد.امتحانات در آن بسیار آسان است که البته مدرک آن نیز اعتبار زیادی هم ندارد.

تنوع رشته در این دانشگاه بسیار کم است به همین دلیل طرفداران بسیار کمی دارد.دانشگاه علمی و کاربردی بدون آزمون است و برای ثبت نام کافی است به دانشگاه مورد نظر محل خود مراجعه کنید و ثبت نام کنید.

دانشگاه غیر انتفاعی

دانشگاه غیر انتفاعی از بودجه دولتی استفاده نمی کند.به همین دلیل دارای شهریه است.این دانشگاه هم از طریق آزمون پذیرش دارد هم از طریق سوابق تحصیلی(بدون آزمون).

دانشگاه فرهنگیان:

دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان جهت تدریس در بخش های مختلف آموزش و پرورش است.این دانشگاه در مراکز استانها قرار دارد و بخش مرکزی آن در تهران است.

دانشجویان تربیت معلم در زمان تحصیل حقوق دریافت می کنند و این مدت زمان نیز جز سابقه کاری اشان محاسبه می شود.این دانشگاه دارای ۳۲ پردیس پسران و ۳۲ پردیس دختران است.

جمع بندی:

تنوع دانشگاه در ایران به قدری زیاد است که هر فرد می تواند نسبت به موقعیتی که دارد وارد دانشگاهی شود که برایش مناسب است.دانشگاه های دولتی از عتبار کافی برخوردار هستند به همین جهت افراد زیادی در رقابت هستند تا در رشته های خوب در دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شوند.

دانشگاه های پولی برای افرادی مناسب است که شاغل هستند و قصد دارند با استفاده از مدرک بالاتر، درجه شغلی خودشان را افزایش دهند.حتی ا گر شما نتوانید از هزینه بالا شهریه دانشگاه آزاد بر بیایید، برای شما دانشگاه های دیگری نیز در نظر گرفته شده است. این دانشگاه ها همانند دانشگاه آزاد هستند. با این تفاوت که این دانشگاه ها از شهریه کمتری برخوردار هستند مانند دانشگاه پیام نور یا علمی و کاربردی.


 

وبسایت دانش پژوه شما محصلان و کنکوری ها را در سال های تحصیل و کنکور همراهی می کند

این همراهی توسط اساتید و مشاورانی که مشتاق اند که به شما کمک کنند صورت میگیرد.

دانش پژوه سکوی پرتاب مشاوران و معلمان در موفقیت شغلی است

اما چگونه؟

برای پاسخ به چگونگی اینکار به بخش خدمات سایت مراجعه کنید

دیدن خدمات رایگان سایت

ارسال یک پاسخ