اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته های بدون کنکور

ثبت نام رشته های بدون کنکور هر ساله وجود دارد و دواطلبان می توانند بسته به علاقه و دانشگاه مورد نظر خود اقدام به ثبت نام کنند.در ادامه رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد را توضیح می دهیم.رشته های بدون آزمون در پیام نور و دیگر دانشگاه ها ارائه می شوند که از شرایط یکسانی برخوردارند.در ادامه تمامی این موارد را بررسی می کنیم تا با آگاهی کامل در این مسیر قدم بردارید.

کنکور سراسری:

با در نظر گرفتن سیاست حذف کنکور، ۸۵ درصد رشته های کنکور از آزمون دار به بی آزمون تبدیل شدند.

این رشته ها در دوره روزانه، شبانه، پیام نور و پردیس خودگردان هستند که دانشجو ها را در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پذیرش می کنند.

رشته های بدون کنکور روزانه:

رشته های بدون کنکور دوره روزانه هر ساله توسط سازمان سنجش منتشر می شوند که در زمان قرار گیری اطلاع رسانی می شود و در سایت سنجش قابل دانلود است.

اصولا برای ورودی مهر دوره روزانه، ثبت نام رشته های بدون کنکور از مرداد آغاز می شود. برای ورودی بهمن، ثبت نام از آذر یا دی ماه آغاز می شود.در سالهای اخیر به دلیل مسائل متعدد، این تاریخ ها جابجا می شوند و نمی توان یک زمان دقیق برای شما ارائه داد.

رشته های بدون کنکور شبانه:

تفاوت دوره روزانه در دانشگاه دولتی و دوره شبانه یا همان نوبت دوم در دانشگاه دولتی، فقط در پرداخت شهریه و اولویت خوابگاه است.

دانشجویان دوره شبانه حق هیچگونه ادعایی در مورد خوابگاه دانشگاه ندارند.  اگر فضای خالی وجود داشته باشد به آنها خوابگاه تعلق می گیرد.

شهریه هر رشته متفاوت است. این شهریه بسیار کم است و جای هیچ نگرانی برای دانشجویان این رشته وجود ندارد.

از لحاظ کیفیت آموزشی و اساتید فرقی میان دانشجو روزانه رشته مکانیک شیراز و دانشجو شبانه رشته مکانیک دانشگاه شیراز وجود ندارد. همه در یک کلاس حضور دارند.

رشته های بدون کنکور پردیس خودگردان:

دانشگاه هایی که پردیس خودگردان ارائه می دهند تعدادشان همواره رو به افزایش است.اما نکته مهم این است که پردیس خودگردان فقط در محل تحصیل و شهریه با رشته های روزانه آن دانشگاه تفاوت دارند.مدرکی که به دانشجو ارائه می شود هیچ تفاوتی با روزانه ندارد.

شهریه پردیس خودگران در هر دانشگاه و رشته متفاوت است که مبلغ پایینی هم نیست.لیست این رشته ها نیز توسط سازمان سنجش ارائه می شوند.

در کنکور ۱۴۰۰ لیست رشته های بدون کنکور اعلام نشده است.ظاهرا قرار است به صورت یکجا با رشته های بدون آزمون ارائه شوند.

رشته های بدون کنکور غیر انتفاعی:

دانشگاه غیر انتفاعی که یکی از دانشگاه های تایید شده توسط وزارت علوم است، در ۵ گروه آزمایشی متفاوت به پذیرش دانشجو بدون کنکور می پردازد.

دانشگاه غیر انتفاعی نیاز به پرداخت شهریه دارد.

رشته های بدون کنکور پیام نور:

دانشگاه پیام نور از منظر شهریه بسیار مناسب است و مراکز زیادی در استان ها و شهرستان ها دارد.همچنین تنوع رشته های بدون کنکور در دانشگاه پیام نور بسیار زیاد است.

امتحانات دانشگاه پیام نور به صورت تستی و از مرکز تهران طرح می شوند.همچنین حضور در کلاس های این دانشگاه خیلی ضروری نیست. و نیمه حضوری بودن برای کارمندان و افرادی که مشغول به کار هستند بسیار مناسب است.

در سال ۱۴۰۰ دفترچه ثبت نام انتخاب رشته بدون کنکور بر اساس سوابق تحصیلی در تمامی دانشگاه ها به صورت یکجا و در یک دفترچه برای افراد ارائه می شوند.

در سال ۱۴۰۰ پذیرش در تمامی دانشگاه های ارائه دهنده رشته های بدون کنکور به صورت همزمان و با هم انجام می شود.

رشته های بدون کنکور در همه دانشگاه ها ارائه نمی شوند.

رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد:

لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد بسیار متنوع و از ظرفیت پذیرش بالایی نیز برخوردارند. همین موضوع باعث شده تا افراد زیادی به این دانشگاه علاقمند شوند.

برخی رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد طرفداران زیادی دارند. برای پذیرش در آن نیازمند داشتن یک سوابق تحصیلی خوب هستید.رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد در مقطع ارشد نیز وجود دارند. افراد می توانند ارشد خود را نیز بدون کنکور ثبت نام و تحصیل خود را شروع کنند.

معیار سنجش برای قبولی:

رشته های بدون آزمون در دانشگاه دولتی به خصوص در بخش روزانه، از ظرفیت محدود و تقاضای بسیار بالایی برخوردار هستند.معیار اصلی پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی است اما مواردی همچون بومی بودن و سهمیه های مختلف نیر تاثیرگذار هستند در پذیرش شما.

در دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور رقابت خیلی بالا نیست. پس احتمال قبولی داوطلبان بسیار زیاد است و جای نگرانی بابت قبول شدن نیست.

لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد

مقطع ارشد:

در مقطع ارشد پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و سهمیه استعداد های درخشان نیز صورت می گیرد که بدون کنکور است.

برای استعداد های درخشان، دانشگاه ها فراخوان می دهند که می توانید بدون کنکور در یکی از دانشگاه ها ثبت نام کنید.لیست این رشته در سایت هر دانشگاه برای داوطلبان ارائه می شود.

شرایطی مانند معدل بالا و کسب رتبه قابل قبول در المپیاد های دانشجویی معیار پذیرش است.تنها یکبار شما مجاز به استفاده از این سهمیه در مقطع ارشد هستید.

پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی

دفترچه رشته های بدون آزمون بعد از نتیجه اولیه ارشد منتشر می شود. هر داوطلب تا چهل کد رشته را می تواند انتخاب و اولویت بندی کند.

اما شرایط مهمی وجود دارند برای ارشد بدون کنکور که همگی آنها در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آمده اند.برخی از این شرایط عبارتند از:

فارغ التحصیلی در حداکثر هشت نیم سال تحصیلی یا هشت ترم در دوره کارشناسی.

گذراندن سه چهارم از واحد های درسی رشته خود در ۶ ترم+ جز پانزده درصد افراد برتر هم رشته ای و هم ورودی های خود از نظر میانگین.

افرادی که کارشناسی خود را در دانشگاه آزاد گرفته اند نیز می توانند در ارشد دانشگاه آزاد و دانشگاه سراسری نیز شرکت کنند.

سوال مهم:

من در ورودی بهمن ارشد بدون کنکور قبول شده ام و تعدادی از واحد های درسی ام مانده و مدرکم هنوز آماده نشده است،آیا می توانم ثبت نام کنم؟

اگر تا تاریخ ۹۹/۱۱/۳۰ مدرک کارشناسی خودتان را ارائه ندهید نمی توانید در دانشگاه ثبت نام کنید.

اگر در حال تحصیل در مقطع ارشد هستید و قصد دارید در یک رشته دیگر تحصیل کنید باید تا ۲۵ اسفند از دانشگاه انصراف دهید تا بتوانید بدون اینکه تخلف محسوب شود در انتخاب رشته شرکت کنید.


 

سوالاتی که در ذهن یک کنکوری و محصل وجود دارند باید پاسخ داده شوند

این سوال ها توسط مشاوران و معلمان پاسخ داده می شوند

پاسخ به این سوال ها موفقیت تحصیلی برای محصل ها و موفقیت شغلی برای مشاوران و معلمان را در بر دارد.

اما چگونه این کار ممکن است؟

برای اینکار روی خدمات رایگان دانش پژوه حساب کنید!!

همین الان میخوام از این خدمات استفاده کنم

 

ارسال یک پاسخ