اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

خواب کنکوری ها

اگر یک باک بنزین بزنید نمی توانید تا ابد با همان باک و ماشین مسافرت کنید. حتما باید سوخت کافی برای حرکت به ماشین داده شود.یک کنکوری نیز نیاز به این انرژی ها دارد تا بتواند راندمان بالایی از خود به جا بگذارد.در این مقاله به بررسی تغذیه کنکوری ها و خواب یک کنکوری می پردازیم.از صبحانه کنکوری ها تا ویتامین های مورد نیاز و زمان خواب بررسی شده است.پس با یک خبر خوب تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

رژیم غذایی، تغذیه و خواب کنکوری:

بیش از ۸ میلیارد انسان روی کروه زمین وجود دارند که هر گروه از این افراد باید رژیم غذایی خاص خودشان را داشته باشند.مثلا رژیم غذایی گروه مهندسان یک صنعت متفاوت از رژیم غذایی کارگران معدن است. و تغذیه گروه دانش آموزان ابتدایی متفاوت از تغذیه کنکوری ها است.

اما علت این موضوع چیست؟

بهترین تغذیه برای کنکوری ها چیست؟

مهم ترین علت این موضوع، کالری مورد نیاز برای بدن در فعالیت های مختلف است.فعالیت های سنگین انرژی بیشتری از بدن ما می گیرند که طبیعتا این کاهش انرژی باید جبران شود.

این جاست که عنوان رژیم غذایی مطرح می شود و با توجه به نیاز بدن، باید از برنامه غذایی مناسب استفاده کرد.در این مقاله قرار است راجب یک رژیم غذایی مناسب برای افرادی که کنکور دارند و پیوسته مشغول به مطالعه هستند بپردازیم.

رژیم غذایی کنکور:

رژیم غذایی یک کنکوری را در چند بخش و قدم برای شما مطرح کرده ایم تا بتوانید به صورت جزئی از آن آگاه شوید.

  • صبحانه

صبحانه یکی از مهم ترین قسمت تغذیه کنکوی ها است.پایین ترین میزان قند خون هر فرد، صبح به محض بیدار شدن است.اگر شما بدون خوردن صبحانه به مطالعه بپردازید، قطعا یادگیری بسیار کمی خواهید داشت.پس اگر به دنبال درس خواندن با تمرکز بالا هستید، صبحانه را از دست ندهید.

صبحانه کنکوری ها باید مقوی و مفصل باشد.یکی از راهای افزایش میل به صرف صبحانه برای کنکوری ها، تنوع در آن است.سعی کنید شیر، گردو، تخم مرغ را حتما در صبحانه خود بگنجانید تا پروتئین کافی را نیز دریافت کنید.

  • ناهار

ناهار یک وعده بسیار مهم است اما اگر در خوردن آن حرفه ای نباشید کل روز را خواب آلود خواهید بود.به جای صرف ناهار سنگین می توانید آن را به دو یا سه بخش تقسیم کنید و در فواصل زمانی چند ساعته ناهار خود را بخورید.

یکی از وعده های غذایی پیشنهاد شده برای ناهار توسط دانشمندان، غذاهای دریایی است مانند ماهی و میگو.علت این موضوع داشتن امگا ۳ است که بسیار قدرت یادگیری شما را افزایش می دهد.

  • شام

وعده غذایی شام می تواند بسته به سبک غذایی شما سنگین یا سبک باشد.اگر به صورت کلی شام سبک می خورید که بسیار عالی است. اگر عادت به شام سنگین دارید باید این سبک را تغییر دهید.باید یک شام سبک اما مقوی بخورید تا انرژی از دست رفته کل روز جبران شود و سنگین هم نباشد. این کار باعث می شود یک خواب عالی کنکوری برای شروع یک روز دیگر داشته باشید.

ویتامین کنکور

  • میان وعده

میان وعده ها بسیار تاثیر گزار و مهم هستند زیرا ویتامین ها و مواد معدنی شما را تامین می کنند که باعث تقویت حافظه شما می شوند.

ویتامین های گروه بی، سی و دی.اما این ویتامین ها را چگونه دریافت کنیم؟

ویتامین ها به صورت قرص های گیاهی موجود هستند که می توانید تهیه کنید و مصرف کنید اما تا وقتی میوه ها و سبزیجات هستند چرا قرص.

  • ویتامین D

زرده تخم مرغ، میگو، قارچ، غلات و جو، شیر سویا، آب پرتقال و مهم ترین منبع دریافت ویتامین دی یعنی نور خورشید که می توانید با رعایت نکات جلوگیری از آفتاب سوختگی این ویتامین را از خورشید دریافت کنید.

  • ویتامین C

فلفل دلمه، گل کلم، آویشن، آناناس، گوجه، کیوی، انبه و پرتقال که سرشار از ویتامین سی هستند.

  • ویتامین B

ویتامین ب از گروهای مختلفی تشکیل شده اما به صورت کلی مصرف مواد غذایی مانند گوشت، جگر، تخم مرغ، سبزیجات و غلات می تواند شما را تامین کند.

خواب کنکوری ها و تغذیه کنکوری ها

صبحانه کنکوری ها

جمع بندی

حتما برای رژیم غذایی خود برنامه ریزی کنید و در این یکسال پیش رو از آن پیروی کنید تا بتوانید بازدهی بیشتری از مطالعه کردن بگیرید.با رژیم غذایی مناسب نه آنقدر سنگین می شوید که نتوانید مطالعه کنید و خوابتان بگیرد و نه آنقدر بی انرژی که نتوانید مطالعه کنید.

اما بخش دیگر که مکمل تغذیه است، خواب یک کنکوری است که باید بسیار منظم باشد.اما چگونه یک خواب عالی داشته باشیم؟

خواب

خواب یکی از مهم ترین بخش برای بازیابی انرژی از دست رفته و همچنین استراحت چشم و مغز است.

یک فرد باید به صورت میانگین روزانه حداقل ۶ ساعت بخوابد اما این میزان برای افراد کنکوری متفاوت است.علت این تفاوت استفاده بیشتر فرد کنکوری از مغز و چشم است.اگر به اندازه کافی به آنها استراحت ندهید، بازدهی مناسبی نخواهید داشت.

خواب بهینه

تنظیم ساعت خواب برای هر فرد با توجه به شرایطش می تواند متفاوت باشد و یک الگوی خاص مانند رژیم غذایی نمی توان ارائه داد.طبق تحقیقات انجام شده یک فرد کنکوری باید ۹ ساعت از ۲۴ ساعت را بخوابد.پیشنهاد ما ۸ ساعت خواب در شب و یک ساعت خواب در روز است.

برای مثال ساعت ۱۲ شب بخوابید تا ۸ صبح.ظهر هم بعد از ناهار یک ساعت بخوابید تا هم خوابتان تکمیل شود و هم بازیابی خوبی داشته باشید.

مدرسه، کنکور، خواب

اکثر کنکوری های سال آخر باید مدرسه هم بروند و اگر ۹ ساعت در روز بخوابند عملا فرصت خاصی برای مطالعه نخواهند داشت.اگر کنکوری هستید و در سال دوازدهم نیز تحصیل می کنید به شما پیشنها می شود ساعت خواب را از ۹ ساعت به ۷ ساعت کاهش دهید.مثلا ساعت دوازده شب تا شش صبح و ظهر هم یک ساعت بعد از کلاس ها بخوابید.

بهترین ساعت خواب برای کنکوری ها مثال بالا است.البته شما می توانید این الگو را بسته به شرایط خود بکار بگیرید و استفاده کنید.

برای اینکه همزمان کنکور و سال دوازدهم را با هم پیش ببرید می توانید مقاله اختصاصی راجب این موضوع که توسط رتبه صد کنکور نوشته شده است را مطالعه کنید

مقاله کنکور و مدرسه

مکمل خواب و رژیم غذایی

اگر در سال کنکور خواب منظم و تغذیه سالم و صحیح داشته باشید می توانید به راحتی بازدهی مطالعه خودتان را افزایش دهید. این افزایش بازدهی باعث بهبود رتبه و عملکرد شما در آزمون می شود.

خواب کافی و تغذیه عالی باعث می شود استرس شما بسیار کم شود که نتیجه کاهش استرس، افزایش تمرکز است و نتیجه افزایش تمرکز، مطالعه با کیفیت تر و مفید تر است.

اصول موفقیت

موفقیت در تحصیل و کنکور صرفا توسط درس خواندن ایجاد نمی شود و باید تمامی مولفه ها کنار یکدیگر قرار گیرند.افراد بسیار زیادی را در طول این سالها دیده اید که روزانه تا ۱۲ ساعت هم درس می خوانند اما نتیجه خوبی نمی گیرند یا عملا هیچ نتیجه ای نمی گیرند.

علت این موضوع نداشتن برنامه غذایی مناسب، خواب نامناسب، تمرکز و برنامه ریزی ناصحیح است.

جمع بندی

نداشتن خواب کافی نتیجه ای جز استرس و کاهش تمرکز و در نتیجه پرخاشگری در بر ندارد.برای گرفتن یک خروجی عالی باید یک ورودی عالی داشته باشید.نمی شود از پارچه درجه سه برای دوختن لباس استفاده کرد و انتظار یک لباس درجه یک را داشت.

باید تمامی مولفه ها کنار هم قرار گیرند تا شما به موفقیت در کنکور برسد.پس خواب و تغذیه کنکوری ها را نباید سطحی گرفت.به نتیجه تحقیقات دانشمندان اعتماد کنید.


 

کنکوری ها و دانش آموزان مسائل و سوالات بسیار زیادی در طول تحصیل خود دارند که معلم ها و مشاور ها قادر به پاسخگویی به این سوالات هستند.

وبسایت دانش پژوه فضایی را فراهم کرده است تا این دو گروه گرد هم آیند.

پاسخ دادن به سوالات محصلان چه مزایایی برای مشاوران و معلمان دارد؟

پیشنهاد ما آگاهی و مطالعه بخش خدمات سایت است

آگاهی از خدمات دانش پژوه

ارسال یک پاسخ