اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

استفاده همزمان از دو سهمیه در کنکور ۱۴۰۲-۱۴۰۳ – سهمیه برای بار دوم

استفاده همزمان از دو سهمیه در کنکور ۱۴۰۲ ممکن است؟ این سوالی است که همیشه ذهن افرادی که دو سهمیه دارند را مشغول کرده است. سوالی دیگر که بسیار در بین کنکوری هاست این است که آیا استفاده از سهمیه برای بار دوم ممکن است؟

به صورت دقیق و جزئی استفاده  از دو سهمیه به صورت همزمان در کنکور و استفاده از سهمیه ایثارگران برای بار دوم را برای شما توضیح داده ایم.

کنکور و سهمیه

اگر یک نگاه ساده به کنکور داشته باشیم نقش پر رنگ سهمیه ها را متوجه می شویم. برخی افراد سهمیه پذیرش آزاد دارند شامل سهمیه مناطق است و بعضی افراد سهمیه های متفاوتی مانند سهمیه ایثارگران، منطق سیل زده ، سهمیه بسیج فعال و … دارند.

اما سوالی که پیش می آید این است که اگر دو سهمیه داشته باشم، آیا می توانم از هر دوی آن ها استفاده کنم؟

استفاده از دو سهمیه به صورت همزمان

اگر کنکور صد تا سهمیه داشته باشد و هر صد سهمیه شامل حال شما شود، در نهایت مجبور هستید در یک سهمیه انتخاب رشته کنید نه در هر سهمیه.

شما در کنکور حق انتخاب دارید که یک سهمیه را انتخاب کنید. اگر سهمیه های خاص را نداشته باشید مجبور هستید از سهمیه پذیرش آزاد یا سهمیه مناطق استفاده کنید.

اگر سهیمه ایثارگران شامل شما شود و سهمیه مناطق سیل زده نیز شامل شما شود، نمی توانید هر دو را انتخاب کنید. در زمان ثبت نام در کنکور سراسری مجاز هستید یکی را انتخاب کنید.

اما اگر هر سهمیه ای را انتخاب کنید، سهمیه مناطق نیز برای شما انتخاب خواهد شد، اما چرا؟

شرایط استفاده از سهمیه در کنکور

اگر قصد استفاده از هر سهمیه ای را داشته باشید، باید نمره مجاز را در کنکور کسب کنید تا در انتخاب رشته نیز این سهمیه شامل شما شود.

برای مثال اگر در سهمیه ایثارگران ثبت نام کرده باشید و کنکور دهید، برای انتخاب رشته باید نمره یا تراز مجاز را داشته باشید.

در سهمیه ایثارگران شما باید ۷۵ درصد تراز نفر آخر پذیرش شده را داشته باشید.

برای مثال اگر قصد شما این است که وارد رشته مهندسی برق دانشگاه تهران شوید باید تراز شما ۷۵ درصد تراز نفر آخر پذیرش شده در رشته برق دانشگاه تهران باشد.

اگر تراز فرد قبول شده ۱۰ هزار باشد، برای اینکه بتوانید در این رشته انتخاب رشته کنید باید تراز شما ۷۵۰۰ به بالا باشد.

  • حالا اگر تراز شما ۶ هزار باشد چه می شود؟

اگر طبق اعداد بالا تراز شما ۶ هزار باشد نمی توانید از سهمیه خود برای پذیرش در رشته مهندسی برق دانشگاه تهران استفاده کنید. در اینجا برای شما سهمیه عادی محاسبه می شود، یعنی سهمیه دوم یا سهمیه جایگزین که آن سهمیه چیزی جز سهمیه مناطق نخواهد بود.

اشتباه کنکوری ها و مشاوران کنکوری

برخی از مشاوران و کنکوری ها تصور می کنند می شود از دو سهمیه خاص استفاده کرد و در هر دو سهمیه انتخاب رشته کرد.

به هیچ عنوان از دو سهمیه خاص نمی شود به صورت همزمان استفاده کرد. منظور ما از سهمیه خاص سهمیه هایی غیر از سهمیه مناطق است.

سهمیه مناطق شامل سهمیه منطقه یک، دو و سه است که بسته به سه سال آخر تحصیل شما در شهری که هستید، شامل یکی از این مناطق می شوید.

بیشتر بخوانید: لیست سهمیه های کنکور

سوالات پرتکرار

اگر از دو سهمیه همزمان استفاده کنیم جریمه می شویم؟

شما اصلا اجازه استفاده از دو سهمیه را ندارید که جریمه شوید یا نه. در زمان ثبت نام کنکور، گزینه سهمیه ها جلوی شما خواهد بود که فقط مجازید که یک گزینه را انتخاب کنید و نمی شود دو گزینه را همزمان استفاده کرد.

استفاده همزمان از دو سهمیه در کنکور 1402

استفاده از سهمیه برای بار دوم

آیا می توانم از یک سهمیه دوبار استفاده کنم؟

بله می توانید از یک سهمیه دوبار در یک مقطع تحصیلی استفاده کنید اما باید شرایطش را داشته باشید.

اگر شما از سهمیه های خاص استفاده کنید و در دانشگاه قبول نشوید.( یا انتخاب رشته نکنید یا انتخاب رشته کنید و مردود شوید) در این صورت می توانید در کنکور سال بعد مجدد از سهمیه خود استفاده کنید.

اما اگر از سهمیه خاص خود استفاده کنید و وارد دانشگاه شوید و از دانشگاه اخراج شوید یا انصراف دهید و یا فارغ التحصیل شوید و قصد داشته باشید در یک رشته دیگر دوباره در همان مقطع تحصیل کنید و کنکور دهید، مجاز به استفاده از سهمیه مجدد نخواهید بود.


استفاده از سایت دانش پژوه می تواند هر محصلی را به پاسخ سوالات و مشکلاتش برساند. دانش پژوه این فرصت را می دهد که تمامی مشاوران و معلمان در سایت فعالیت کنند و به سوالات جواب دهند.

این جواب ها و برقراری تعامل می تواند برای هر دو قشر محصل و مشاور و معلمان خوب باشد و درامد های زیادی را به همراه داشته باشد و از هزینه های اضافی جلوگیری کند

اما اینکار چگونه توسط ما صورت می گیرد؟

با ما بیشتر آشنا شوید

ارسال یک پاسخ