اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

مشروطی در دانشگاه

مشروط شدن در دانشگاه یک موضوع بسیار طبیعی است و برای هر دانشجو ممکن است رخ دهد.اما با یکسری رویکرد ها و استراتژی ها می توانید از رخ دادن مشروطی جلوگیری کنید.مشروط شدن در دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه ها سوالی است که ذهن دانشجویان را درگیر کرده است. در این مقاله به کل این ماجراها پرداخته ایم تا تمامی سوالات در ذهنتان رفع ابهام شوند.

مشروط دانشگاه چیست؟

در هر مقطع تحصیلی، معدل بسیار مهم است.در دانشگاه های ایران، پایین ترین حد معدل ۱۲ و پایین ترین حد نمره ۱۰ است.شما به عنوان یک دانشجو موظف هستید که این حد نصاب ها را کسب کنید.

اگر معدل شما زیر نمره ۱۲ شود، شما در آن ترم مشروط شده اید.

اگر در درسی نمره شما زیر ۱۰ شود، آن درس به عنوان درس افتاده تلقی می شود.

اگر در درس مورد نظر نمره قبولی را کسب نکنید، ترم بعد باید آن درس را مجددا بگیرید.

مشروط شدن به این معنی است که در ترم بعد نمی توانید بیشتر از ۱۴ واحد درسی را برای تحصیل بردارید.به عبارت دیگر، در انتخاب واحد مجاز به انتخاب فقط ۱۴ واحد هستید.

اما مشروط شدن به همین جا ختم نمی شود. اگر سه ترم مشروط شوید، برای شما جلسه تشکیل داده می شود و به احتمال خیلی زیاد از دانشگاه اخراج خواهید شد.

چگونه مشروط نشوم؟

برخی دروس از ضرایب بالاتری برخوردار هستند یا به اصطلاح معدل ساز هستند.شما باید این دروس را در نظر بگیرید و تا حد ممکن نمره بالا در این دروس کسب کنید.

دروس تخصصی رشته تحصیلی شما اصولا سه واحدی هستند که از اهمیت بالاتری برخوردارند.اما این نباید باعث شود از دروس عمومی نیز غافل شوید زیرا دروس عمومی هم اصولا دو واحدی هستند و تاثیر گذار.اگر در دروس تخصصی رشته خود نمره بالای ۱۴ کسب کنید و عمومی ها را نیز بالای ۱۷ بگیرید، از گزند مشروط شدن در امان خواهید بود.

مهم ترین موضوع در مشروط شدن، گرفتن نمره صفر است.خوشبختانه نمره صفر خیلی کم و به دلایل خاص به دانشجو ها داده می شود و اصولا اساتید نمره ۹.۷۵ را به دانشجوهای زیر ده می دهند تا از مشروط شدن دور شوند.

یکی از گرینه های مهم برای فرار از مشروطی، حذف درس است.شما می توانید درسی که با آن مشکل دارید یا حدس می زنید که در پایانترم نمره کمی در آن می گیرید را حذف کنید.

راه دیگر برای فرار از مشروطی، حذف ترم است.اگر احساس خطر می کنید یا می دانید که نمی توانید از مشروط شدن جلوگیری کنید، در زمان مناسب اقدام به حذف ترم کنید.

البه باید بدانید که با حذف ترم، درس هایی هم که می توانید پاس کنید از بین می روند و عملا انگار ترم جاری را دانشگاه نرفته اید و مرخصی گرفته اید.

مشروط شدن در دانشگاه آزاد

قوانین مشروطی در دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه ها یکسان است و فرقی نمی کند دانشگاه آزاد باشد یا دولتی یا دیگر دانشگاه های ایران. اگر سه ترم مشروط شوید، مدارک شما به کمیسیون موارد خاص دانشگاه می رود و برای شما جلسه می گیرند.

تصمیم بر ماندن یا اخراج شدن شما در هر دانشگاه متفاوت است.برخی دانشگاه ها ممکن است سخت گیرانه تر عمل کنند و در برخی دانشگاه ها ممکن است به شما آسانتر بگیرند.

به دلیل آسانتر گرفتن اساتید در امتحانات و حضور و غیاب، مشروط شدن در دانشگاه آزاد سخت تر است و احتمال مشروطی در دانشگاه سراسری به مراتب بالاتر است.

ترم بعد از مشروطی

هیچ اتفاق خاصی نیوفتاده است و کسی با شما کاری نخواهد داشت.فقط طبق قانون نمی توانید بیشتر از ۱۴ واحد درسی بردارید.

اگر در این ترم معدلتان بالای دوازده شود، در ترم بعد انتخاب واحد شما محدود نمی شود و می توانید طبق روال عادی و مثل دیگر دانشجو ها، انتخاب واحد بدون شرط داشته باشید.

در ضمن چون تعداد واحد شما به کمترین حالت ممکن درامده است، پس نمی توانید درسی را حذف کنید.

پس سعی کنید تمامی دروس را جدی بگیرید و نمره بالا کسب کنید.اگر دوباره مشروط شوید ممکن است کار برای شما دشوار شود و نتوانید خودتان را جمع کنید.پس ترم بعد از مشروطی بسیار مهم است و حتما آن را جدی بگیرید.

مشروط شدن در دانشگاه آزاد

 
همیشه راهی وجود دارد…

ممکن است نگران شوید که ۱۴ واحد کم است و ۹ ترمه می شوم اما یک راه حل برای این موضوع وجود دارد.معدل خود را بالا ببرید و در ترم بعد تعداد واحد های بیشتری را بردارید تا جبران شود.

اما باید حواستان باشد که تعداد واحد بالا نیازمند رفتن به کلاس های بیشتر و درس خواندن بیشتر دارد و اگر می توانید این فشار را تحمل کنید، اینکار را انجام دهید و در غیر اینصورت طبق روال عادی رفتار کنید زیرا دوباره مشروط دانشگاه می شوید و فشار رویتان زیاد و زیادتر می شود.

چگونه درس بخوانم که مشروط نشوم؟

هر ترم تقریبا ۵ ماه به طول می انجامد و فشار و حجم دروس بسیار زیاد است.بهترین راهکار برای این موضوع، خواندن دروس در فواصل زمانی کم است.

خیلی از دانشجو ها میانترم را جدی نمی گیرند و همه چیز را به آخر کار و پایانترم می سپارند.اگر شما در میانترم نمره خوبی را کسب کنید دیگر نیاز نیست در پایان ترم کلی فشار روی خودتان بگذارید که نتیجه این فشار در اکثر مواقع عکس است.

فعالیت در کلاس و حضور غیاب نیز نمره دارند. سعی کنید تمامی جلسات کلاس را شرکت کنید. همچنین در کلاس فعالیت کنید تا نمره اضافی به شما تعلق گیرد.

علت اصلی مشروط شدن تلنبار کردن دروس روی هم و شرکت نکردن در حضور و غیاب هاست.فقط کافی است این دو موضوع را حل کنید تا برای همیشه از مشروط شدن دور بمانید.

سخن پایانی

مشروط شدن در دانشگاه یک موضوع دردناک برای هر دانشجو است.مشروط شدن نه تنها شما را عقب نمی اندازد بلکه باعث می شود خودتان را پیدا کنید و مصمم تر درس بخوانید.

اگر سه ترم مشروط شده اید هم جای هیچ نگرانی نیست. در اکثر مواقع کمیسیون موارد خاص دانشگاه به شما فرصت می دهد که به تحصیل ادامه دهید.در ضمن می توانید با ارائه مدارک پزشکی و یکسری موارد نظر کمیسیون را جلب کنید تا به ماندن شما رای مثبت دهند.

 


 

همیشه سوالات مختلفی ذهن دانشجو ها و دانش آموزان را درگیر می کند

موفقیت شغلی برای هر مشاور و معلم بسیار مهم است ونیاز به فضایی برای ارائه خود دارند.

دانش پژوه، وبسایتی است که این دو گروه را با هم آشنا می کند.

محصلان به پاسخ سوالاتشان می رسند و مشاوران و معلمان به سوالات پاسخ می دهند.

اما فقط همین نیست، کلی امکانات برای شما در سایت دانش پژوه وجود دارد.

 

همین حالا می خواهم این خدمات را ببینم

دیدگاه ها ( ۱۰۷ )

  1. سلام، میخواستم بپرسم کسی ک مشروط شده،اگه بخواد ۵ تا درس ۳ واحدی برداره، و بشه ۱۵ واحد، این امکان هست ک بهش اجازه بدن؟؟؟شنیده بودم این قانون بوده قبلا میخواستم ببینم هنوزم هست؟

  2. سلام
    میخواستم بپرسم که آیا مشروطی فقط به معدل بستگی داره یا نه به تعداد واحد های درسای افتاده هم بستگی داره؟
    من این ترم سه تا درس سه واحدی رو نمره های, ۸,۶,۹ گرفتم و بقیه درسا هم بالای پونزده هستش نمرم
    می‌خواستم بدونم آیا امکانش هست این ترم مشروط شم یا نه؟

  3. بنظرتون اگه این ترم هم مشروط بشم (سه ترم متوالی میشه) کمیسیون با ادامه تحصیلم احتمال داره که موافقت کنه؟( دانشگاهم دولتی و تقریبا تاپه)

  4. سلام اگه معدل دقیقا ۱۲ بشه مشروط محسوب میشم؟

  5. سلام خسته نباشید اگه ترم ۲ ، ۳ و ۵ (در کارنامه ترم جاری ترم ۵ ذکر شده) مشروط شده باشیم و ترم ۴ بعد اخذ ۱۴ واحد با حذف ۱۲ تا فقط ۲ واحد پاس کرده باشیم(معدل ترم ۴ بالای ۱۲ عه) آیا ترم ۴ ترم تحصیلی محسوب شده؟ آیا این ۳ بار مشروطی متوالی محسوب میشه؟

  6. سلام وقت بخیر
    میخواستم بپرسم اگه هر ترم تعداد واحد کم برداریم مثلا ۱۵ تا ولی مشروط نشیم در این صورت ترم بیشتری رو درس بخونیم مشکلی داره؟

  7. سلام ببخشید من ترم پیش مشروط شدم معدلم شد ۱۱.۵ حالا این ترم اگه درس هایی که ترم پیش افتادم
    پاس کنم ومعدل ترم قبلم بره بالای ۱۲ آیا مشروطی از کارنامه من پاک میشه چون میخوام انتقالی بگیرم

  8. سلام من اگه یک ترمی که انتخاب واحد کرده باشم و کلا نخوام سر کلاس شرکت کنم (مرخصی هام رو استفاده کردم ) مشروط میشم ؟ میخواستم بدونم نرم چ اتفاقی میوفته ؟

  9. با سلام من دانشجوی فنی هستم سراسری
    من دو ترم مشروط شدم میخواستم بدونم میتونم ادامه بدم یا اخراجم

  10. سلام خسته نباشید
    من در دانشگاه آزاد تحصیل میکنم این ترم مشروط شدم و اولین ترمیم هست که مشروط میشم
    و میخوام ترم جدید تغییر رشته بدم
    ایا این مشروطی مشکل ساز میشه؟
    میتونم تغییر رشته بدم؟

  11. سلام من احتمالا این ترم مشروط بشم و ترم دوم متوالیم میشه، نامه میفرستن خونه؟؟

  12. با سلام، بنده دو ترم پشت سر هم مشروط شدم آیا نامه ارسال میکنن؟

  13. سلام من ۴ک۳ ترم متوالی دانشگاه دولتی مشروط شدم.
    میتونم بعد برم و دانشگاه غیر انتفاعی بخونم؟
    اگر کمیسون تایید کنه در خواستم رو؟

  14. سلام خسته نباشید
    من ترم پیش مشروط شدم این ترم ۱۴ واحد برداشتم اگر درسی رو بخوام حذف کنم این ترم و تعداد واحد هام بیاد زیر ۱۲ تا ولی معدلم بالای ۱۲ باشه ترم بعد شرایطم چجوریه ؟ ترم قبل که مشروط بوده تاثیری داره روی ترم بعدی وقتی این ترم زیر ۱۲ واحد باشه ؟

  15. سلام وقت بخیر
    من دو ترم متولی مشروط شدم ، میخواستم بدونم اگر این ترم هم مشروط بشم میتونم ترم جدید بردارم ؟
    یعنی میخوام بدونم اگر سه بار باشه مشروطی میره کمسیوین یا اینکه بعد از سه بار ؟ یعنی اگه شد ۴ بار ؟

  16. سلام جریان مشروطی سه بار متوالی و چهار بار غیرمتوالی برای دانشجو کمیسیون درست میکنند درسته ؟
    من امروز رفتم سوال کردم گفتند فرقی نمیکنه چه سه بار متوالی باشه یا غیر متوالی کمیسیونی میشوید !

  17. سلام
    من خواجه نصیر ارشد مجازی میخونم یعنی شهریه پردازم دوترم مشروط شدم. درخواست میخوام بزنم کمیسیون ازشون بخوام ادامه تحصیل بدم چقدر تو این مورد سخت گیرن؟ و اینکه اگر اخراجم کنن تو فرجه یکساله مجوز خروج از کشور موقت با وثیقه ۳۰ تومنی میشه گرفت؟

  18. سلام خوبی من یک ترم مشروط شدم و ترم بعدی تابستان بود اونم چون اولین بار بود نتونستم قبول بشم و ترم بعدی که ترم بعدی نمرات ده به بالا بود ولی یازده شدم شیش تا درس گرفتم من مشروط شدم یا خیر اگه مشروط شدم راهکارش چی ممنون میشم بگید انتخاب واحد هم نمیتونم کنم

ارسال یک پاسخ