اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

بچه ام درس نمی خواند…

علت درس نخواندن بچه ها یا بی علاقگی به درس می تواند به دلایل گوناگون رخ دهد.اما چرا بعصی از بچه ها درس خوان هستند و بعضی ها بر عکس؟ مادر های بسیار زیادی هستند که گله و شکایت دارند که چرا بچه ام درس نمی خواند.

در این مقاله به صورت مفصل به بررسی این موضوع برای والدین نگران پرداخته ایم.امیدواریم با دریافت این آگاهی ها و عمل کردن به آنها بتوانید این مشکل را در فرزند خود حل کنید.اما یادتان باشد این اتفاق یک روزه رخ نمی دهد و زمان لازم است.

بچه ام درس نمی خواند:

این روزها سوال اکثر پدر و مادر ها این است که بچه ام درس نمی خواند و باید با او برخورد شدید شود تا اندکی مطالعه کند.

علت درس نخواندن بچه ها چیست و چه راهکاری برای حل این مساله وجود دارد؟

هر مساله یک راه حل دارد و قطعا این مشکل والدین با فرزندان خود نیز قابل حل است.برای حل یک مشکل باید عواملی که باعث ایجاد آن مشکل می شوند را پیدا کنید و یکی یکی برطرف کنید.

اما سوالی که پیش می آید این است که آیا درس نخواندن دانش آموزان یا بی علاقگی به درس یک مشکل است یا یک چیز طبیعیست؟

با اندکی بررسی متوجه خواهید شد که فقط برای فرزندان شما این مشکل وجود ندارد. درصد بسیار زیادی از والدین مانند شما هستند که با این مساله دست و پنجه نرم می کنند.

در ادامه مطلب قرار است علت و ریشه های ایجاد این مساله را برای شما مثال بزنیم تا با کنار هم قرار دادن مولفه ها به حل مشکل خود بپردازید.

تجربه جدید:

وقتی فرزند شما وارد مقطع ابتدایی می شود، با یک فضای کاملا جدید روبرو می شود که ممکن است آن را پس بزند.تنها کاری که شما والدین محترم باید انجام دهید این است که به فرزندتان کمک کنید تا با محیط جدید اُنس بگیرد.

راهکار های متفاوتی می شود ارائه داد مانند:

  •  شبیه سازی فضای مدرسه در خانه

سعی کنید در خانه یک فضایی مشابه فضای مدرسه ایجاد کنید.منظور از فضای مشابه هر چیزی که مرتبط با فضای مدرسه باشد مانند رفتار ها، ارتباط برقرار کردن ها و …

  • دادن انگیزه و هدف برای رفتن به مدرسه

اگر شما به فرزندان خودتان انگیزه ای بدهید که آنها را رو به جلو حرکت دهد بسیار عالی است.مثلا با تعریف کردن از افرادی که به مدرسه رفته اند و پرفسور و یا فردی معروف شده اند. سعی کنید به آنها یک هدف بدهید.هدف دادن به دانش آموز بسیار در خنثی کردن بی علاقگی به درس موثر است.

سن هیجانی:

نمی توان به بچه ۷ ساله برای درس خواندن سخت گرفت.افراد در هر سن و در هر مقطع یکسری نیازها و رفتار ها دارند که آنها را به شکل های متفاوت بروز می دهند.اگر فرزند شما در سن بلوغ است قطعا میل آن به درس خواندن بسیار کمتر از بعد سن بلوغ است.

اگر دقت کنید افراد سن دبیرستان و مخصوصا در یکی دو سال آخر نیاز به انگیزه و هل دادند ندارند. آن ها در سنی هستند که می توانند مزیت حرکت در این مسیر را درک کنند و خودشان بدون هیچ هل دادنی درس بخوانند.

پس به فرزندان دبستانی و راهنمایی خود سخت نگیرید چونکه آنها بزودی راه خودشان را پیدا خواهند کرد.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آن ها انگیزه و هدف بدهید تا مسیر درست را پیدا کنند.

این موضوع بسیار مهم است که اگر به خوبی به آن عمل شود می تواند یک فرزند موفق از شما را تحویل جامعه دهد.

رشته مورد علاقه:

مهم ترین قسمت زندگی هر دانش آموز زمانی است که باید انتخاب رشته کند.شما به عنوان والدین دانش آموز باید با راهنمایی های مفید خود، فرزندتان را به سمت یک انتخاب عاقلانه هدایت کنید.

سعی کنید حیطه علاقه فرزند خودتان را پیدا کنید و او را به سوی علاقه اش بفرستید.یک فرد وقتی در یک مسیر می تواند حرکت کند و نتیجه بگیرد که به آن مسیر علاقه داشته باشد.

اگر فرزندتان به رشته تجربی علاقه دارد حتما این اجازه را دهید که وارد رشته تجربی شود.علت اصلی بی علاقگی به درس، تحصیل در رشته نامناسب است.

جذاب کردن دروس:

بچه های دوران ابتدایی نیاز به یک چیز سرگرم کننده جذاب دارند.اگر شما بتوانید درس را برای بچه های خود جذاب وسرگرم کننده کنید، خواهید دید که چطور بی علاقگی به درس جایگاهش را به شور و شوق برای درس خواندن می دهد.

خودتان را در نظر بگیرید، اگر دوتا مورد وجود داشته باشد که یکی خسته کننده و دیگری جذاب باشد، کدام را انجام می دهید؟

بچه ام درس نمی خواند بی علاقگی به درس و علت درس نخواندن اکثر بچه ها

علت درس نخواندن بچه ها

فشار وارد کردن:

به عنوان یک مادر یا پدر باید بدانید که همه چیز درس خواندن و کسب رتبه برتر نیست و شما نباید فشار بیش از حد به فرزند خودتان وارد کنید.

باید آرام آرام و قدم به قدم فرزند خود را در مسیر بهبود درسی پیش ببرید.علاوه بر اینکه نمی توان تحت فشار خوب عمل کرد بلکه باعث زدگی از کار یا درس مورد نظر نیز می شوید.

پس مرحله به مرحله پیش بروید و به فرزند خود کمک کنید تا نتیجه بهتری در درس خود بگیرد. برای مثال اگر بچه شما نمره ۱۲ در درس علوم می گیرد باید اول به نمره ۱۴ برسد و بعد ۱۷ و بعد ۱۹ و بعد ۲۰

اگر به این صورت پیش بروید نه تنها فشار وارد نمی شود بلکه دانش آموز ناخودآگاه به آن درس که در آن ضعیف بوده علاقمند می شود و اعتماد به نفسش بخاطر این پیشرفت بسیار زیاد می شود.

اما اگر فشار حداکثری وارد کنید نه تنها پیشرفت نمی کند بلکه همان نمره ۱۲ هم نمی تواند کسب کند و به شدت از درس مورد نظر متنفر می شود.

معضلی به اسم موبایل!!

متاسفانه یا خوشبختانه تکنولوژی همانقدر که عالی است می تواند ضربه زننده نیز باشد.اگر از تکنولوژی نتوانیم در راستای اهداف خود استفاده کنیم قطعا ضرر هایی جران ناپذیر را تجربه خواهیم کرد.

به علت همه گیری ویروس کرونا و مجازی شدن مدارس، استفاده از این وسیله نیز بیشتر و بیشتر شده است.اما قبل از این ویروس نیز والدین با این معضل دست و پنجه نرم می کردند.

پیشنهاد ما به شما این است که از موبایل به عنوان انگیزه و جایزه استفاده کنید.یک هدف برای فرزند خود انتخاب کنید و به او بگویید که اگر برای رسیدن به این هدف تلاش کند، می تواند از موهبت این تلاش بهره مند شود(دادن موبایل به عنوان پاداش تلاشی که کرده است)

خواب:

شب ها بیدار و روز ها خواب آلود، این است قصه نسل جدید.

چگونه این مشکل را برطرف کنیم؟

فرزندان فقط با الگو گرفتن در مسیر درست حرکت می کنند.اگر می خواهید که فرزندتان زود بخوابد، شما هم باید زود بخوابید. اگر دیر بخوابید آن ها نیز از شما پیروی می کنند و دیر می خوابند. راهی جز این برای رفع این مشکل وجود ندارد.

پس برای تربیت فرزند باید الگو شد تا اینکه با حرف زدن به آن ها درس داد.

فضای مناسب مطالعه:

مطالعه کردن نیاز به یک فضای خاص دارد که این فضا برای هر فرد می تواند متفاوت باشد.سعی کنید با سوال پرسیدن از فرزند خود به این نتیجه برسید که با چه نوع اتاق و چه ویژگی هایی می تواند بهتر درس بخواند.بعد از رسیدن به نتیجه، باید این فضا را در اختیار او قرار دهید.

مدرسه غیر انتفاعی:

اکثر والدین با این نگاه که هزینه بیشتر نتیجه بهتر را می دهد فرزند خود را در مدرسه غیر انتفاعی ثبت نام می کنند و هزینه گزاف پرداخت می کنند.اما در اکثر مواقع این هزینه چیزی جز ضرر برای شما نخواهد داشت.

سعی کنید در مدارس نمونه و تیزهوشان آن ها را ثبت نام کنید تا آزمون دهند و وارد یک فضای رقابتی درسی شدید تر و با کیفت تر شوند.

جمع بندی:

تمام تمرکز والدین روی دیگر بچه ها است و می گویند چرا بچه ام مانند فلانی درس نمی خواند.این در حالی است که هر فرد برای مطالعه به یک فضای متفاوت و یک انگیزه و هدف متفاوت نیاز دارد. شما باید این نیاز ها و هدف را به فرزند خود دهید.با این کار خواهید دید که بی علاقگی به درس تبدیل به علاقه شده است.

علت درس نخواندن بچه ها بر می گردد به طرز رفتار و الگو های فرزند شما.سعی کنید برای فرزندان خود الگو مناسبی باشید یا الگو های مناسب را به آن ها نشان دهید.

باید از وسایلی مانند موبایل که تخریب کننده هستند در جهت مثبت استفاده کنید.این وسایل را به عنوان یک هدف و انگیزه برای دانش آموزان در نظر بگیرید تا هم معنی هدف داشتن را کاملا درک کنند و هم یاد بگیرند برای رسیدن به هدفشان تلاش کنند و قدم بردارند.

پاسخ به این سوال که با درس نخواندن بچه ها چه کنیم در این مقاله به صورت کامل داده شد.حالا وقت آن است که به این روش ها عمل کنید تا بتوانید نتیجه بگیرید.


 

صد در صد کنکوری ها دوست دارند در کنکور موفق شوند و رتبه خوب کسب کنند.

همچنین

تمامی مشاوران و معلمان به دنبال موفقیت شغلی و معروفیت در کار خود هستند.

خبر خوب این است که وبسایت دانش پژوه این موقعیت را برای هر دو گروه فراهم کرده است.پس اگر نتیجه نمیگیرید، تنبلی از شماست.

تمامی خدمات این سایت رایگان در خدمت شما است

همین حالا می خواهم از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ