اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

نوسان در درس خواندن

مطالعه منظم داشتن باعث می شود که شما تا روز کنکور با یک ریتم یکسان درس بخوانید و موفق شوید. نوسان در درس خواندن مشکل اساسی هر کنکوری و دانش آموزی است.راهکارهایی برای رفع مطالعه نوسانی کنکور در این مقاله ارائه شده است که با مطالعه و عمل کردن به آن می توانید نوسان در مطالعه را به صورت کامل برطرف کنید.

نوسان در مطالعه

نوسان به معنی بالا و پایین آمدن های ناگهانی است.اگر شما یک روز ۱۵ ساعت مطالعه کنید و روز بعد ۳ ساعت مطالعه کنید به این معنی است که شما نوسان شدید در مطالعه کردن دارید.

اما سوالاتی پیش می آید، سوالاتی مانند:

علت نوسان در درس خواندن چیست؟

چگونه مطالعه منظم را جایگزین مطالعه نوسانی کنیم؟

با مطالعه نوسانی می توان در کنکور نتیجه گرفت و موفق شد؟

در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه از یک مطالعه نوسانی به یک مطالعه منظم و با کیفیت برسید.

دلایل نوسانی درس خواندن:

  • کمیت و کیفیت

اکثر کنکوری ها بر این باورند که ساعت مطالعه بسیار مهم است.به همین خاطر اولین سوالی که از یک کنکوری موفق پرسیده می شود این است که چند ساعت در روز مطالعه می کردید.

اما واقعا دلیل موفقیت در کنکور، ساعت مطالعه بالا نیست بلکه کیفیت مطالعه بالا است.اگر هدف شما فقط بالابردن ساعت مطالعه باشد، به مطالعه نوسانی خواهید رسید.به این علت که ۱۴ ساعت مطالعه غیر مفید در روز نمی تواند پایدار باشد و شما را خسته می کند به همین خاطر نوسان شدیدی در ساعت مطالعه را تجربه خواهید کرد.

  • عدم خودشناسی

شناختن خود اولین قدم برای شروع هر کاری است.فرض کنید شما فردی هستید که توانایی روزی ۸ ساعت درس خواندن مفید را دارید اما بنا به نداشتن شناخت از خودتان دست به برنامه ریزی می زنید که حداقل ساعت مطالعاتی آن ۱۲ ساعت است.

در عمل که شروع می کنید متوجه خواهید شد که نمی توانید به صورت پایدار حداقل ۱۲ ساعت در شبانه روز مطالعه کنید و هر دفعه این ساعت کم و زیاد می شود.اینجا است که به مشکل درس خواندن نوسانی می رسید.

پس باید با شناخت خود، حداقل و حداکثر ساعت مطالعاتی برای خود تعیین کنید تا به مشکل نوسانی درس خواندن مواجه نشوید.

  • برنامه ریزی نامناسب

برنامه ریزی باید طبق اصول باشد و به صورت تکاملی پیش رود.هیچ فردی نمی تواند در روز اول بدنسازی وزنه ۱۰۰ کیلویی را بزند.برنامه در باشگاه ورزشی از میله خالی شروع می شود و طی مدت های متوالی به وزن صد کیلوگرم می رسد.

برنامه کنکور هم باید به همین شکل باشد.بهترین نوع برنامه ریزی در مقاله زیر برای شما نوشته شده است که می توانید از آن استفاده کنید و یک برنامه حرفه ای از تابستان کنکور برای خودتان تنظیم کنید.

برنامه ریزی از تابستان

لطفا سرخودتان را کلاه نگذارید!!

هیچکس مثل خودتان نمیتواند سرتان کلاه بگذارد.لطفا جوگیر نشوید و نخواهید یک دفعه درس خواندن را شروع کنید.با برنامه ریزی های سنگین و انگیزه های فیک خودتان را در مسیر کنکور نیندازید.من می خواهم در سه ماه با روزی ۲۰ ساعت مطالعه رتبه دو رقمی کنکور شوم!!

آیا تا بحال توانسته اید روزی ۲۰ ساعت درس بخوانید که حالا تصمیم گرفته اید سه ماه پشت سر هم ۲۰ ساعت درس بخوانید!!این انگیزه های لحظه ای می آیند و شما را سردرگم می کنند در مسیر کنکور و باعث نوسان شدید در درس خواندن می شوند.

اگر این سه ماه را روزی ۸ ساعت مطالعه کنید قطعا یک نتیجه خوب خواهید گرفت اما اگر با برنامه ریزی شماره یک جلو بروید نه تنها رتبه دو رقمی نمی شوید بلکه اصلا رتبه بدرد بخوری کسب نخواهید کرد.

نوسان در درس خواندن مطالعه نوسانی کنکور و مطالعه منظم

مطالعه نوسانی کنکور

قانون تکامل:

ردپای قانون تکامل در کل طول خلقت دیده می شود.هیچوقت هیچ چیز یکباره ایجاد نمی شود.هیچوقت به شما در روز اول مدرسه انتگرال یاد نمی دهند.اول نوشتن را به شما یاد می دهند.

کسی که می خواهد به یکباره به روزی ۱۵ ساعت مطالعه برسد، هرگز قانون تکامل را درک نکرده است و به همین دلایل به نوسان شدید در ساعت مطالعه می رسد.

پس باید قدم به قدم به این ساعت از مطالعه برسید تا بتوانید به صورت پایدار این روند را ادامه دهید و در کنکور نتیجه بگیرید.

مطالعه منظم:

همیشه انسجام شما را به نتیجه می رساند.مطالعه منظم بسیار مهم است.یک فرد را در نظر بگیرید که یک روز قبل از رفتن به سرکار وسایل خود از جمله لباس و وسایل کار خود را آماده می کند.در طرف مقابل فردی را در نظر بگیرید صبح که بیدار می شود تازه باید به دنبال لباس کار و وسایل کار خود بگردد.سوال اینجاست که کدام یک از این افراد در شغلشان موفق ترند و از کار خود لذت می برند؟

اما مطالعه منظم نیاز به چه چیز هایی دارد؟

  • تمرکز

اگر مطالعه شما با تمرکز انجام نشود، نظم مطالعاتی شما از بین می رود.به این علت که مطالعه بدون تمرکز نتیجه و بازدهی خاصی ندارد و شما مجبور می شوید ساعت مطالعه خود را بالا ببرید که این کار باعث فشار و نوسان در درس خواندن شما می شود.

  • نه گفتن

اگر ریتم مطالعه شما بهم بریزد، دیگر نمی توانید مطالعه منظم داشته باشید.گاهی اوقات ریتم مطالعه علتش عدم نه گفتن به درخواست دیگران است.پس پیشنهاد می شود قدرت نه گفتن را در خود ایجاد کنید تا بتوانید نظم مطالعاتی خود را تا روز کنکور حفظ کنید.

  • تعهد

تعهد روی برنامه ریزی و درس خواندن بسیار مهم است.باید تمام وجودتان را در این یکسال وقف کنکور و برنامه درسی خودتان کنید.اگر به دنبال یک نتیجه بزرگ و قابل افتخار هستید مجبور هستید با تمام وجود به برنامه خودتان متعهد بمانید.

تعهد به معنی یکماه و دوماه نیست بلکه منظورمان تا روز کنکور است.تک به تک روزهای سال را باید متعهد بمانید.نتیجه این تعهد در مهرماه سال بعد به نمایش در خواهد آمد.


 

وبسایت دانش پژوه پلتفرمی برای رفع اشکال برای تمامی محصلان کشور است.

اما این اینجای کار نیست و دانش پژوه فضایی فراهم کرده است تا مشاوران و معلمان در آن مهارت خودشان را به نمایش بگذارند.

مهم تر از همه این است که تمامی این خدمات به صورت رایگان ارائه می شوند.

همین الان می خواهم از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ