اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته مهندسی صنایع + آینده شغلی؛ بازار کار و گرایش های صنایع

رشته های مهندسی بسیار زیاد هستند و تقریبا مشابه هم هستند.یکی از این رشته ها مهندسی صنایع است.قصد داریم در این مقاله به معرفی رشته مهندسی صنایع از بازار کار ، اپلای، رتبه مورد نیاز تا گرایش های رشته مهندسی صنایع بپردازیم.

مهندسی صنایع از زیرشاخه های رشته مهندسی است که تلاش می کند با تلفیق و ترکیب دانش ریاضیات،مهندسی،مدیریت و اقتصاد ،کارایی سیستم های سازمان ها ،سیستم های تولیدی و فرایند ها را بهبود بخشد.

مهندسی صنایع در اوایل زیرشاخه مهندسی مکانیک بود پیشینه آن به سال های اولیه انقلاب صنعتی برمیگردد.

گرایش های معرفی رشته مهندسی صنایع و بازار کار مهندسی صنایع و

بازار کار مهندسی صنایع

گرایش های رشته مهندسی صنایع

گرایش های رشته مهندسی صنایع بسیار زیاد هستند اما برخی از این گرایش ها مهم تر و جا افتاده تر هستند.این گرایش ها را با توضیحی مختصر برای شما بیان می کنیم:

  • گرایش بهینه سازی سیستم ها

گرایش بهینه سازی سیستم ها شامل طراحی سیستم و ایجاد بهینه سازی در فرایند آن است

  • گرایش مدیریت نو آوری و فناوری

مدیریت در بخش پارک های علم و فناوری،اختراعات و نو آوری

  • گرایش سیستم های سلامت

 گرایش سیستم های سلامت به طراحی سیستم های مرتبط با سلامت مانند سیستم های درمانگاهی و بیمارستانی می پردازد

  • گرایش سیستم های مالی

تخصص در سیستم های اقتصادی و مالی مانند مدیریت مالی و اقتصادی

  • گرایش آینده پژوهی

آینده پژوهی درباره موارد اقتصادی،اجتماعی و صنعت

  • گرایش مدل سازی سیستم های کلان

مدل سازی سیستم ها به صورت کلان و سیساست گذاری های عمومی در حوزه اقتصادی و اجتماعی

کشف ارتباط میان اجزای گوناگون یک سیستم و کشف رابطه بین سیستم های گوناگون

بازار کار مهندسی صنایع

عمده اصلی فعالیت مهندسان این رشته در کارخانه جات صنعتی خدماتی و تولیدی است. فارغ تحصیلان این رشته در زمینه های فناوری اطلاعات،نرم افزار،هوش کسب و کار و بانکداری و کشتیرانی نیز می توانند فعالیت کنند.

رشته مهندسی صنایع شباهت بسیار زیادی به رشته مدیریت صنعتی دارد.به همین منظور کار برای افراد فارغ التحصیل در این دو رشته تقریبا مشابه است.

از نظر درآمد، رشته مهندسی صنایع جز رشته هایی است که از درآمد بالایی برخوردار است.حداقل درآمد یک مهندس صنایع ده میلیون تومان است.با اندکی سابقه کار در مراکز دولتی، این عدد به مبالغ بالای بیست میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

اما سوالی که پیش می آید این است که این رشته بازار کار مناسبی برای خانم ها دارد؟

اگر از دید وسیع تر به قضیه نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بازار کار مهندسی صنایع به صورت عمده در مراکز صنعتی است.اما خبر خوب این است که مهندسی صنایع فقط به فعالیت های فیزیکی ختم نمی شود و ارتباط زیادی با کامپیوتر و نرم افزار های طراحی دارد.

پس به خانم هایی که در حال تحصیل در این رشته هستند توصیه می شود که در قسمت های نرم افزاری رشته خود قوی شوند تا بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند.کاری که نیاز به فعالیت فیزیکی و بدنی خاصی ندارد و از محیط های شلوغ صنعتی نیز به دور است.

وظایف یک مهندس صنایع

توسعه سیستم های کنترل مدیریت جهت تحلیل هزینه ها و برنامه ریزی مالی همکاری با مدیریت و مشتریان برای برای توسعه و بهبود استاندارد های تولید پیاده سازی روش های کنترل کیفیت محصول برای کاهش هزینه ها و مشکلات تولید.

توانایی های یک مهندس صنایع
  • خلاقیت

خلاق بودن در مهندسی صنایع باعث می شود شما راهکار هایی را پیدا کنید که کار را بهینه تر و پر بازده تر می کند.

  • کار تیمی

موفقیت در پروژه های صنعتی نیازمند همکاری با تیم است زیرا شما به تنهایی نمی توانید پروژه های سنگین مهندسی صنایع را مدیریت و حل کنید.

  • مدیریت زمان

همیشه و در همه جا زمان حرف اول را می زند.افرادی که پروژه ها را در زمان کمتر تحویل می دهند همیشه اعتبار بیشتری دارند و کار ها به آن تیم سپرده می شوند.

  • تجزیه گر بودن

تحلیل و تجزیه کردن ابزار ها و کار ها باعث می شود به بهترین ایده هدایت شوید تا بتوانید بازدهی سیستم را افزایش دهید.

  • جزئی نگر بودن

برای اینکه ابزار های از پیش طراحی شده را بهینه تر کنید، نیاز به این دارید که جزئیات را ببینید و بررسی کنید.

  • قوی بودن در حل مسائل

در نهایت این حل مساله است که پروژه ها را پیش می برد و باعث بازدهی ابزارات و وسایل می شود.پس باید بتوانید مسائل را به خوبی حل کنید تا یک مهندس معتبر شناخته شوید.

رتبه مورد نیاز برای قبولی

مهندسی صنایع در زیر گروه یک رشته ریاضی قرار دارد.ضرایب دروس در زیر گروه یک شامل ریاضی ضریب ۴ ،فیزیک ضریب ۳ و شیمی ضریب ۲ است.پس مهم ترین درس تخصصی برای قبولی در رشته مهندسی صنایع، ریاضی است.

رتبه قبولی برای رشته صنایع بسته به نوع دانشگاه و بومی بودن و سهمیه های مختلف متفاوت است.اما به صورت کلی تا رتبه ۵۰ هزار کشوری هم که باشید می توانید در یکی از دانشگاه های بومی منطقه خودتان به تحصیل در رشته صنایع مشغول شوید.

تحصیل در خارج

بهترین کشورها برای تحصیل در شته صنایع امریکا و کانادا است.تحصیل در خارج نیازمند داشتن مدرک ایلتس است و معدل بالای ۱۴(معدل برای هر دانشگاه متفاوت است)

برای اینکه بدانید که هر دانشگاه چه نمره و چه حد نصابی برای پذیرش در نظر دارد، به سایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید و در قسمت اپلای، این قوانین را بخوانید.

مزایا و معایب رشته مهندسی صنایع چیست؟

رشته مهندسی صنایع یکی از رشته‌ های مهم و پرطرفدار در بخش مهندسی است که دانشجویان علاقه مند آن را انتخاب می کنند. این رشته توانمندی‌ ها و مهارت‌ های مختلفی را در دانشجویان ایجاد می کند، اما همواره با چالش‌ ها و مشکلاتی نیز روبرو است. در زیر به بررسی مزایا و معایب این رشته می‌ پردازیم:

مزایای رشته مهندسی صنایع

تنوع شغلی

فارغ‌ التحصیلان مهندسی صنایع می‌ توانند در صنایع مختلفی مانند مشاوره، تولید، خدمات و … کار کنند. این امر باعث افزایش گستره فرصت‌ های شغلی برای آن‌ ها می‌ شود.

حل مسائل

مهندسین صنایع با استفاده از ابزار های مهندسی صنایع و تکنیک های موجود، قادر هستند به بهبود عملکرد و بهینه‌ سازی فرآیند و سیستم‌ ها در سازمان‌ ها کمک کنند.

تجربه بین‌ المللی

بسیاری از فعالیت‌ های مهندسی صنایع به صورت پروژه‌ های بین‌ المللی و یا با شرکت‌ های بین‌ المللی صورت می گیرد که می‌ تواند به دانشجویان این رشته کمک کند تا تجربه‌ های جهانی دریافت کنند.

مهارت‌ های مدیریتی

دانشجویان مهندسی صنایع در طول دوره تحصیل، مهارت‌ های مدیریتی مهمی مانند مدیریت پروژه، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت کیفیت و … را تجربه می‌ کنند که این مهارت‌ ها برای آینده شغلی آن ها بسیار ضروری است.

معایب رشته مهندسی صنایع

پیچیدگی مفاهیم

برخی از مفاهیم و تکنیک‌ های مهندسی صنایع معمولا برای دانشجویان پیچیده و سخت قابل درک است، به ویژه در ترم های اولیه تحصیلی.

کمبود تخصص

در برخی زمینه ها، مهندسان صنایع به دلیل کمبود تخصص در زمینه‌ های خاص ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند.

وابستگی به فناوری

بسیاری از مسائل و راه‌ حل‌ های مهندسی صنایع به طور مستقیم با فناوری و نرم‌ افزار های مورد استفاده مرتبط است، بنابراین تغییرات سریع در فناوری می‌ تواند باعث ایجاد چالش در این حیطه شغلی شود.

فراگیری مباحث تئوری

برخی از دانشجویان با مباحث تئوری و ریاضیاتی مهندسی صنایع برخورد می کنند ممکن است به آن علاقه نداشته باشند که این می‌ تواند موجب کاهش انگیزه و علاقه در افراد شود.

در آخر، انتخاب رشته مهندسی صنایع باید با توجه به علاقه‌، استعداد و اهداف شخصی دانشجو صورت گیرد و همچنین مطالعه و بررسی دقیقی از مزایا و معایب این رشته برای خود انجام شود.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

هدف اصلی رشته مهندسی صنایع، افزایش بهره وری از منابع و وسایل موجود است.طراحی جدید و باز طراحی وسایل قدیمی جهت افزایش کارایی با هزینه کم و بازدهی بالا همیشه جز اولویت های رشته صنایع است.

اگر فردی هستید که روحیه و ذهن خلاقی دارید(مانند ایلان ماسک) این رشته برای شما بسیار عالی است زیرا به شما فرصت ورود برای ارائه خلاقیت هایتان را می دهد.

معرفی رشته مهندسی صنایع به پایان رسید و در آینده گرایش های بیشتری به این بخش اضافه خواهند شد.


وبسایت دانش پژوه یک فضا برای تعامل میان محصلان،مشاوران و اساتید است که با استفاده از این فضا،کار برای شما
بسیار ساده و راحت می شود.

هر مشاور و معلم می تواند با فعالیت در سایت دانش پژوه، به شناخته شدن خودش کمک کند.اما چگونه؟

همین حالا می خواهم این خدمات را ببینم

ارسال یک پاسخ