اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته علوم آزمایشگاهی: بازار کار + رتبه لازم برای قبولی

آگاهی و شناخت یک رشته می تواند شما را به مسیری هدایت کند که به حداکثر پیشرفت در آن زمینه برسید.در این مقاله به معرفی رشته علوم آزمایشگاهی از بازار کار، درامد، رتبه لازم برای رشته علوم آزمایشگاهی و گرایش های خون شناسی، انگل شناسی و بیوتکنولوژی خواهیم پرداخت تا بتوانید با آگاهی بیشتر وارد این رشته شوید.

این رشته در جهت تشخیص درمان و پیشگیری از بیماری های گوناگون،به پزشکان کمک می کند. عمده فعالیت رشته علوم آزمایشگاهی در زمینه آنالیز ازمایشگاهی خون است.

افراد فارغ تحصیل شده در این رشته با ازمایش های بیوشیمیایی و هماتولوژی می توانند در تشخیص بیماری به پزشک کمک کنند.

وظایف کارشناس علوم ازمایشگاهی

  • نمونه گیری و خون گرفتن از بیمار
  • ارائه جواب آزمایش به صورت نمودار به پزشک معالج
  • شناخت آزمایشات و داشتن اطلاعات از نحوه مراقبت از بیمار در حین آزمایش

بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی

بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی از جایگاه خوبی برخوردار است.درامد یک فارغ التحصیل علوم ازمایشگاهی از ۸ میلیون تومان شروع می شود و بسته به سابقه و مکان فعالیت، این عدد می تواند متغیر باشد.افراد فارغ تحصیل می توانند در بیمارستان ها،آزمایشگاه ها و مراکز درمانی فعالیت کنند.برخی از مراکز فعالیتی شامل:

  • پزشکی قانونی
  • سازمان انتقال خون
  • آزمایشگاه های بالینی
  • آزمایشگاه های تشخیص طبی
  • آزمایشگاه های مراکز بهداشتی درمانی
  • مراکز پخش فراورده های ازمایشگاهی و بیولوژیکی
معرفی و بازار کار و رتبه لازم برای رشته علوم آزمایشگاهی

معرفی رشته علوم آزمایشگاهی

راه اندازی آزمایشگاه

افرادی که در مقطع دکتری علوم آزمایشگاهی فارغ تحصیل شده اند می توانند با توجه به گرایش خود، آزمایشگاهشان را راه اندازی کنند.لازم به ذکر است که باید آزمایشگاه تاسیس شده هم راستا با گرایش شما باشد.

روند راه اندازی آزمایشگاه

افراد ابتدا باید در یکی از گرایش های پاتولوژی و علوم آزمایشگاهی مدرک دکتری حرفه ای بگیرند و بعد از کمیسیون قانونی و موافقت اصولی،می توانند مجوز بگیرند.

رتبه لازم برای رشته علوم آزمایشگاهی

رشته تجربی در سال های اخیر از رقابت بالایی برخوردار است.رشته علوم آزمایشگاهی که زیر مجموعه رشته های علوم تجربی است هم از رقابت بسیار بالایی برخوردار است.

رتبه لازم برای علوم آزمایشگاهی می تواند بسته به نوع سهمیه، محل اقامت و رتبه در زیر گروه متفاوت باشد.همانطور که می دانید علوم آزمایشگاهی در زیر گروه یک تجربی جای دارد.ضرایب دروس تخصصی در زیر گروه یک، زیست شناسی ضریب ۴، شیمی ضریب ۳، ریاضی ضریب ۲ و فزیک ضریب ۲ می باشند.پس مهم ترین درس برای قبولی در رشته علوم آزمایشگاهی درس زیست و شیمی است.

اگر بخواهیم یک رتبه لازم کلی برای قبولی در رشته علوم آزمایشگاهی را برای شما بیان کنیم، با توجه به در نظر گرفتن بومی بودن و سهمیه های مختلف، رتبه ۵۰ هزار کشوری می تواند شما را به این رشته هدایت کند.

گرایش های علوم آزمایشگاهی

برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد می توانید وارد گرایش های شیمی بالینی،انگل شناسی،خون شناسی،ویروس شناسی،میکروب شناسی،قارچ شناسی،بیوتکنولوژی،ژنتیک انسانی،ایمونولوژی شناسی،فیزیولوژی و فیزیک پزشکی شوید و ادامه تحصیل دهید. بعد از ارشد هم میتوانید در مقطع دکتری به ادامه تحصیل ادامه دهید.

توضیح بیشتر در مورد برخی از گرایش ها
  • گرایش بیوتکنولوژی

بیوتکنولوژی را می توان کاربرد روش‌های فنی و علمی در تبدیل برخی مواد به کمک عوامل بیولوژیک(یاخته‌های گیاهی،میکرو ارگانیسم‌ها وآنزیم‌ ها)برای تولید خدمات و کالا در صنایع غذایی،کشاورزی،پزشکی و دارویی دانست.

  • گرایش خون شناسی (هماتولوژی)

گرایش خون شناسی به بررسی و مطالعه انعقاد خون،یاخته های خونی و خون سازی می پردازد.خون شناسی با رشته های ژنتیک مولکولی،ژنتیک پزشکی و انسانی ارتباط دارد.

  • گرایش انگل شناسی

گرایش انگل شناسی به روابط بین انگل و میزبان می پردازد.انگل شناسی علاوه بر مطالعه ارگانیسم و محیط اطرافش، به نحوه زندگی انگل ها می پردازد.

تحصیل در خارج

رشته های علوم تجربی رشته های بسیار مناسبی جهت مهاجرت تحصیلی هستند.اپلای علوم آزمایشگاهی سیار عالی و ساده است.اگر شرط معدل و مدرک آیلتس داشته باشید، به سادگی می توانید از این رشته جهت مهاجرت تحصیلی استفاده کنید.

نمره آیلتس و تافل و شرط معدل بسته به کشور و سطح دانشگاه ها متفاوت می باشند.دانشگاه های سطح بالا از نظر علمی نیازمند نمره های بالای زبان هستند اما به صورت میانگین شما به نمره بالای ۶ زبان و حد نصاب معدل ۱۴ نیاز دارید.

بازار کار در خارج

بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی در ایران بسیار مناسب است.اما این بازار کار در خارج از کشور هم عالی است.درامد علوم ازمایشگاهی در خارج از کشور در کشور های مختلف متفاوت است. حداقل حقوق سالیانه علوم آزمایشگاهی برابر با ۴۰ هزار دلار است.این عدد می تواند تا ۱۳۰ هزار دلار در سال نیز افزایش یابد.

بهترین کشور ها برای رشته علوم آزمایشگاهی، کشور آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و دیگر کشور های اروپایی است.در کشور های اروپایی حقوق شما به یورو پرداخت می شود و در کشور های آمریکایی حقوق شما به دلار است.لازم به ذکر است که در کشور آمریکا مبلغ ۳۰ درصد از حقوق سالیانه شما را مالیات شامل می شود.این مالیات صرف رفاه شهروندان می شود و همین باعث شده اکثر خدمات های شهری در آمریکا به صورت رایگان برای عموم باشند.

مزایا و معایب رشته علوم آزمایشگاهی

رشته علوم آزمایشگاهی مزایا و معایب خاص خود را دارد که در زیر به برخی از آن ها اشاره خواهد شد:

مزایای رشته علوم آزمایشگاهی

استفاده از تجهیزات پیشرفته

دانشجو های علوم آزمایشگاهی به دلیل طبیعت کارشان، با تجهیزات پیشرفته و فناوری‌ های جدید آشنایی پیدا می کنند که این باعث ایجاد فرصت های شغلی بسیاری خواهد شد.

تجربه کاری عملی

این رشته به دانشجو ها فرصت می‌ دهد تا تجربه‌ های عملی بسیاری در بخش های مختلف علوم پایه و کاربردی مانند شیمی، بیولوژی، فیزیک و… کسب کنند.

پژوهش و توسعه

دانشجویان علوم آزمایشگاهی به صورت معمول در تحقیقات و پروژه‌ های علمی شرکت می‌ کنند که این به آن ها فرصتی را می دهد تا در کشف و توسعه دانش و فناوری مشارکت داشته باشند.

مهارت‌ های تجزیه و تحلیل

این رشته باعث تقویت مهارت‌ های تجزیه و تحلیل داده‌ ها، استفاده از نرم‌ افزار های آماری و تفسیر نتایج تجربی می‌ شود.

استمرار در مطالعات تحصیلی

فارغ التحصیلان این رشته این فرصت را دارند تا با ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکترا، مهارت‌ های تخصصی خود را گسترش دهند و به تخصص‌ های خاص‌ تری در زمینه علوم آزمایشگاهی دست یابند.

معایب رشته علوم آزمایشگاهی

زمان‌بندی کاری

کار در آزمایشگاه ها ممکن است به دلیل نیاز به رعایت زمان‌ های مشخص برای انجام آزمایشات، به دانشجو ها فرصت کمتری برای تفریح و فعالیت‌ های شخصی دهد.

خطرات مربوط به ایمنی

کار در آزمایشگاه ها با خطرات ایمنی مرتبط است و نیاز به رعایت دقیق اصول ایمنی و استفاده صحیح از وسایل و تجهیزات است.

هزینه‌ های تجهیزات

برخی آزمایشگاه ها و تجهیزات مورد نیاز برای انجام آزمایشات هزینه‌ های بالایی دارند که ممکن است به عنوان یک معضل مالی برای افراد در بازار کار پیش آید.

فشار زیاد کاری

انجام آزمایشات دقیق و دستیابی به نتایج قابل قبول اغلب نیازمند تلاش و فشار زیادی باشد که برخی دانشجو ها ممکن است باعث استرس و فشار روانی بر روی آن ها شود.

به صورت کلی، رشته علوم آزمایشگاهی با ارائه مزایا و معایب خود، به دانشجو ها فرصتی برای آشنایی با دنیای پژوهش و کشف علمی می‌ دهد، اما همچنین نیازمند پیشرفت های فردی و رعایت اصول ایمنی و محیط زیستی است.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

رشته علوم آزمایشگاهی نیازمند به افرادی است که از دقت و حوصله بالایی برخوردارند.جزئی نگر بودن از شاخصه های اصلی این رشته است.فضای کاری این رشته در محیط بسته آزمایشگاه است و به این صورت است که در یک فضای محدود با چند نفر از همکاران خود نشسته اید و به بررسی آزمایش های مختلف خون می پردازید.

اگر فردی هستید که احتیاج به جنب و جوش دارید و دوست دارید فعالیت فیزیکی داشته باشید و حرکت کنید، این رشته خیلی برای شما مناسب نمی باشد و پیشنهاد ما انتخاب رشته پرستاری یا رشته اتاق عمل است.


وبسایت دانش پژوه یک فضا برای تعامل میان محصل ها،مشاوران و اساتید است که با استفاده از این فضا،کار برای شما
بسیار آسان و راحت خواهد شد.

مشاوران و معلمان می توانند در سایت دانش پژوه با فعالیتی که انجام می دهند، میان کنکوری ها و محصلان شناخته شوند.

تمامی محصلان می توانند سوالات درسی و غیر درسی خودشان را بپرسند تا مشاوران و معلمان دیگر به آن ها پاسخ دهند.

اما این خدمات چگونه است و به صورتی اجرا می شوند؟

همین الان میخوام راجب این خدمات بدونم

ارسال یک پاسخ