اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته مامایی: بازار کار،درامد،آخرین رتبه قبولی و گرایش های مامایی

در این مقاله به معرفی رشته مامایی در کنکور و کارشناسی ارشد مامایی می پردازیم و گرایش های این رشته را برای شما شرح می دهیم تا با چشمانی باز بتوانید دست به انتخاب این رشته بزنید.همچنین به بررسی آخرین رتبه قبولی مامایی و بازار کار، درامد و حقوق رشته مامایی می پردازیم.

رشته مامایی مسئولیت زنان و نوزاد را در دوره حاملگی و بعد از بارداری را برعهده دارد و می کوشد تا با تشخیص دادن موارد بهداشتی و ضروری به یک خانم باردار کمک کند تا بتواند نوزادی سالم و بدون مشکل را به دنیا اورد.

در ایران فقط خانم ها می توانند در رشته مامایی مشغول به تحصیل شوند

گرایش های رشته مامایی

در ایران شما می توانید تا مقطع دکتری در رشته مامایی تحصیل کنید.رشته مامایی گرایش های متفاوتی دارد که بسته به علاقه اتان می توانید وارد این گرایش ها شوید.

در مقطع ارشد می توانید در زیر شاخه های علوم پزشکی مثل علوم بهداشتی در تغذیه، اکولوژی انسانی، ژنتیک انسانی، علوم تغذیه، علوم تشریحی و دیگر زیر شاخه ها به تحصیل ادامه دهید.

همچینین می توانید در یکی از شش گرایش های مامایی که در زیر نوشه شده است ادامه تحصیل دهید

  • گرایش باروری
  • گرایش جامعه نگر
  • گرایش مامایی قانونی
  • گرایش آموزش مامایی
  • گرایش مدیریت مامایی
  • گرایش مشاوره در مامایی

در مقطع دکتری می توانید در دو رشته مختص رشته های ارشد مامایی ادامه به تحصیل دهید

  • دکتری مامایی

افرادی که در این گرایش دکتری می گیرند قادر به انجام زایمان های طبیعی به صورت تخصصی هستند.همچنین می توانند در دانشگاه تدریس کنند و عضو هیئت علمی شوند و در بخش مدیریت در زمینه مامایی مشغول به فعالیت شوند.

  • دکتری بهداشت باروری

فارغ الحصیلان این گرایش در مقطع دکتری به مهارت های مرتبط با سلامت جنسی و باروری دست خواهند یافت و همچنین می توانند عضو هیئت علمی دانشگاه شوند و به آموزش در زمینه های باروری و سلامت بپردازند.

دوره تحصیل

رشته مامایی با دوره کاردانی بدون کنکور و کارشناسی با کنکور شروع می شود.

  • کاردانی

دوره کاردانی رشته مامایی یک دوره ۲ ساله است که به صورت سوابق تحصیلی به پذیرش دانشجو می پردازد.(بدون کنکور).این دوره به صورت نیمه متمرکز است که سرانجام آن با مصاحبه معلوم می شود.

بیشتر بخوانید:رشته نیمه متمرکز چیست؟

  • کارشناسی

دوره کارشناسی رشته مامایی یک دوره ۴ ساله است که با کنکور به پذیرش دانشجو می پردازد.در این دوره ۴ ساله شما موظف به پاس کردن ۱۳۵ واحد هستید.

دوره کارشناسی مامایی کنکور دارد و دوره کاردانی بدون کنکور است

وظایف یک ماما چیست؟

یک ماما دارای چند مجموعه فعالیت است که برخی از این مجموعه ها عبارتند از:

  • تدریس به ماماها
  • معاینه و نظارت بر افراد باردار
  • مراقبت های قبل و بعد از زایمان
  • انجام تست های مربوط به غربالگری
  • کنترل و نظارت بر جنین در موقع زایمان
  • ارائه دادن اطلاعات مورد نیاز برای زنان باردار
  • شناسایی انواع حامگلی(مانند حاملگی پرخطر)

درامد و رتبه لازم برای قبولی در رشته مامایی

آخرین رتبه قبولی مامایی

بازار کار +درامد رشته مامایی

به صورت کلی کار یک ماما کمک کردن به مادرانی است که می خواهند فرزندی سالم را با در نظر گرفتن سلامتی خودشان به دنیا بیاورند.هرسال که می گذرد به حضور ماما ها بیشتر نیاز است و با این وجود نتیجه می گیریم که بازار کار مامایی تضمین شده است و نگرانی از بابت بازار کار مامایی برای دانشجویان فارغ التحصیل این رشته وجود ندارد.

افرادی که کاردانی رشته مامایی دارند می توانند به عنوان مربی بهداشت مدرسه ها و خانواده فعالیت کنند.به صورت کلی اجازه کار برای این افراد در تمامی مراکز بهداشتی کشور وجود دارد.

افرادی که کارشناسی رشته مامایی را دارند می توانند با داشتن ۷۵ زایمان طبیعی در کارنامه خود و مجوز های لازم برای تاسیس مطب، مطب خود را تاسیس کنند.

حقوق و درامد رشته مامایی بسته به نوع و مکان فعالیت هر ماما می تواند متفاوت باشد. اگر در مراکز دولتی مشغول شوید حقوق از دولت دریافت می کنید. این حقوق می تواند از ۷ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ شروع شود. هرچه سابقه و درجه شما بالاتر رود، این حقوق بیشتر و بیشتر خواهد شد.

اگر یک ماما باشید و مطب داشته باشید، درامد شما به نسبت مراجعه کنندگان شما متفاوت است. هر چقدر افراد بیشتری را زیر نظر داشته باشید، ورودی مالی شما نیز بیشتر خواهد بود.

رتبه لازم برای قبولی رشته مامایی

هر سال آخرین رتبه قبولی مامایی و دیگر رشته ها ارائه می شوند.این رتبه هر سال تغییر می کند و نمی شود برای امسال رتبه ثابتی را گفت که سال دیگر نیز معتبر باشد.طبق آمار سال ۹۹، در دانشگاه شوشتر تا رتبه ۴۸ هزار کشوری در سهمیه منطقه سه پذیرش صورت گرفته است.در دانشگاه اصفهان تا رتبه ۱۷ هزار کشوری با سهمیه منطقه یک پذیرش انجام شده.در دانشگاه تهران در رشته مامایی تا رتبه ۸ هزار کشوری با سهمیه منطقه دو نیز پذیرش صورت گرفته است.آخرین رتبه قبولی مامایی به شما کمک می کند تا برای کنکور خود برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

طرح رشته مامایی اختیاری است و به دلخواه خودتان می توانید در این طرح شرکت کنید یا نکنید

مزایا و معایب رشته مامایی چیست؟

رشته مامایی یکی از رشته‌ های پرکاربرد و مهم در حوزه سلامتی و پرستاری است. این رشته به دانشجویان موقعیتی را می دهد تا مهارت‌ ها و دانش لازم برای ارائه مراقبت و مشاوره به زنان در دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان را یاد بگیرند. در ادامه مزایا و معایب این رشته برای دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است.

مزایای رشته مامایی

موقعیت شغلی

دانشجویان مامایی بعد از فارغ‌ التحصیلی می‌ توانند در بیمارستان‌ ها، مراکز بهداشتی و درمانی، مطب‌ های پزشکی و حتی به صورت مستقل به عنوان ماما فعالیت کنند. تقاضای بالای ماما ها در بازار کار و موقعیت شغلی مطلوب آن ها از مزایای خوب این رشته است.

تاثیر مثبت بر جامعه

ماما ها با ارائه خدمات مراقبتی و آموزشی به زنان در دوران بارداری و زایمان، می‌ توانند به بهبود سلامت نوزادان و مادران کمک کنند و نقش مهمی در جامعه ایفا کنند.

تنوع شغلی

ماما ها این توانایی را دارند تا در زمینه‌ های مختلفی از جمله مشاوره قبل از بارداری، آموزش پزشکی، مشاوره در زمینه تغذیه و توسعه فرزند پروری فعالیت کنند که این وظایف می‌ توانند تنوع را در این رشته بیشتر کنند.

معایب رشته مامایی

فشار روانی

ماما ها اغلب با فشار های روانی ناشی از مسئولیت‌ های خود در زمان زایمان یا وقوع مشکلات غیر منتظره در دوران زایمان و بارداری مواجه شوند.

ساعات کاری نامنظم

در بیمارستان‌ ها و مراکز بهداشتی، ماما ها اغلب به دلیل شیفت‌ های کاری نامنظم و اضافه کاری برای پوشش نیاز های فوری بیماران، با ساعات کاری نامنظم مواجه شوند که این می‌ تواند خستگی و استرس زیادی را ایجاد کند.

مسئولیت بالا

ماما ها دارای مسئولیت بالایی در مراقبت از مادران و نوزادان هستند و باید آمادگی روانی و فیزیکی مناسبی داشته باشند تا با شرایط و مواقع ناگواری که ممکن است به وقوع بپیوندد، به درستی برخورد کنند.

با این‌ وجود، علاوه بر مزایا و معایب مامایی برای دانشجویان، انتخاب رشته باید با توجه به علاقه، استعداد و شرایط شخصی انجام شود و افراد باید به دقت تمامی جنبه‌ های مثبت و منفی را در نظر بگیرند.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

اگر شما فردی هستید بسیار مسئولیت پذیر و دارای آستانه تحمل برای روبرو شدن با صحنه های عاطفی هستید و با خون مشکلی ندارید این رشته متناسب شماست. البته که شیفت های شب این رشته بسیار طاقت فرسا است.

حفظ روحیه در این رشته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چونکه لحظه ای درنگ می تواند جان مادر و یا جنین را به خطر انداخته و آسیب هایی جبران ناپذیری به مادر و فرند وارد شود که قابل وصف نباشد.

مادران باردار شرایط حساس و سختی را می گذرانند. یک ماما باید این شرایط را درک کند و بهترین رفتار ها را در مقابل این مادران انجام دهد. این شغل بسیار استرس زا است. هر لحظه ممکن است برای مادر و فرزند اتفاق اورژانسی بیفتد. اما شما باید برای تمامی این شرایط آماده باشید.

لازم به ذکر است این رشته فقط برای خانم ها است و آقایان نمی توانند در این رشته تحصیل و کار کنند.


وبسایت دانش پژوه خدماتی را برای شما محصلان و مشاوران و اساتید ارائه می دهد که با استفاده از این خدمات،کار برای شما بسیار راحت و ساده می شود.

 یکی از مشکلات عمده محصلان و کنکوری ها این است که فضایی برای رفع اشکال و پیدا کردن مشاور و استاد خوب ندارند.

دانش پژوه این فضا را فراهم کرده است تا دانش آموزان و کنکوری ها مشکلاتشان را در آن بپرسند.

این فرصت برای مشاوران و معلمان فراهم است تا با رفع اشکالات تحصیلی این افراد، خودشان را در بین حجم زیادی از محصل و کنکوری نشان دهند.

اما چگونه باید شروع کنیم؟

 

همین الان می خواهم شروع کنم

 


بیشتر بدانید معرفی رشته مامایی

یک ماما از قبل از شروع بارداری تا تولد نوزاد وظایفی را دارد که باید با دقت بالا به انجام آنها بپردازد تا یک مادر بتواند در سلامت کامل یک فرزند سالم را به دنیا آورد.

قبل از بارداری

هر خانمی که قصد باردار شدن را دارد باید قبل از هرگونه اقدامی به ماما مراجعه کند تا شرایطش بررسی شود تا معلوم شود که آیا توانایی بارور شدن را دارد و می تواند بدون خطر باردار شود یا خیر.

همانطور که می دانید افرادی که بیماری های زمینه ای دارند ممکن است در بارداری دچار مشکل شوند. به همین خاطر حتما قبل از بارداری باید به ماما مراجعه شود.

در حین بارداری

هر مادر باردار باید در زمان حاملگی در فواصل منظم به ماما مراجعه کند.
با عمل کردن به توصیه های ماما سلامت مادر و نوزاد تضمین می شود و مشکلی پیش نمی آید.یک ماما تا سن شش سالگی کودک، این مسئولیت را برعهده دارد که رشد و تکامل فرزند شما را زیر نظر بگیرد تا بدون مشکل فرزند شما بزرگ شود.

پایان معرفی رشته مامایی

ارسال یک پاسخ