اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته های نیمه متمرکز چیست؟

در طی سالیانی که کنکور برگزار شده، موقع انتخاب رشته با چیزهایی برخورد می کنیم که ممکن است برای بار اول شنیده باشیم.مثلا ممکن است برای اولین بار عبارت رشته های نیمه متمرکز را بشنوید یا برای اولین بار متوجه شوید که هر رشته کد مخصوص خود را دارد.

در این مقاله قرار است که به صورت کامل راجب رشته های نیمه متمرکز و انتخاب آن در دفترچه انتخاب رشته صحبت کنیم.اینکار باعث می شود تا با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنید.

گمراهی:

هر ساله در زمان انتخاب رشته انبوهی از سوالات در ذهن کنکوری ها بوجود می آید.سوالاتی مانند:

رشته های نیمه متمرکز خاص

تفاوت رشته های روزانه و شبانه

تفاوت رشته متمرکز و نیمه متمرکز

تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته

و کلی سوال در مورد رشته های مختلف. که در این مقاله قصد داریم به صورت مفصل راجب مهم ترین سوال یعنی تفاوت رشته های متمرکز و نیمه متمرکز بپردازیم تا از گمراهی نجات پیدا کنید.

رشته متمرکز چیست؟

به رشته هایی می گویند که بعد از انتخاب رشته و قبول شدن، کافی است به دانشگاه مراجعه کنید و ثبت نام کنید و به کلاس بروید.به عبارتی دیگر تک مرحله ای است و نیاز به آزمون و مصاحبه خاصی بعد از اعلام نتایج و قبول شدن ندارید.

رشته های نیمه متمرکز چیست؟

رشته نیمه متمرکز هم همانند دیگر رشته ها است. اما علاوه بر قبولی بعد از انتخاب رشته، از شما دعوت می شود که مصاحبه یا معاینه پزشکی بروید.

به عبارتی دو مرحله ای است و برای تحصیل در چنین رشته هایی باید در هر دو مرحله قبول شوید.

مرحله اول همانند دیگر رشته ها است. اما مرحله دوم اصولا به صورت مصاحبه، آزمون های علمی و یا معاینات پزشکی خاص مربوط به رشته مورد نظر است.

انتخاب رشته:

انتخاب رشته هر دو با هم در یک فرم صورت می گیرد.(سیستم انتخاب رشته کلی سازمان سنجش با انتخاب ۱۵۰ کد رشته.)

هر دو رشته ها را در یک دفترچه وارد می کنید اما نتایج برخی رشته های نیمه متمرکز زودتر اعلام می شوند و نتایج برخی از آن ها هم همراه با دیگر رشته ها اعلام می شوند.

لازم به ذکر است نتیجه مرحله دوم در مهرماه اعلام می شود.چونکه تعداد زیادی افراد برای مرحله دوم پذیرش می شوند به این معنی نیست که شما حتما قبول شده اید و کار خاص دیگری ندارید.بلکه مرحله دوم بسیار مهم و حیاتی است.پس سعی کنید آمادگی لازم برای پذیرش در مرحله دوم را در خود ایجاد کنید.

رشته های نیمه متمرکز چیست

سوالات متداول:

اگر در یکی از رشته های متمرکز قبول شده باشم و بعد نتیجه مرحله دوم رشته نیمه متمرکزم بیاید و قبول شده باشم، باید چه کنم؟

نتیجه انتخاب رشته متمرکز شما لغو می شود و می توانید در رشته نیمه متمرکزی که قبول شده اید به تحصیل بپردازید.

نتیجه مرحله دوم یا مصاحبه کی می آید؟

اصولا نتیجه مصاحبه یا معاینات پزشکی در ماه مهر و در هفته دوم می آید که در این چند سال اخیر به علت ویروس کرونا، تاریخ ها اندکی دچار تغییر شده اند.

مصاحبه رشته های نیمه متمرکز چگونه انجام می شود؟

از چند برابر ظرفیت رشته دعوت می شود که در آزمون یا مصاحبه مرحله دوم شرکت کنند.افرادی که حدنصاب یا موارد پزشکی را قبول می شوند، می توانند به تحصیل بپردازند.این مصاحبه ها و معاینات به صورت کاملا حضوری برگزار می شوند.

اگر در مرحله اول رشته های نیمه متمرکز قبول شوم و در مرحله دوم رد شوم نمی توانم در آن رشته تحصیل کنم؟

خیر شما برای تحصیل در رشته های نیمه متمرکز، باید تمامی مراحل را قبول شوید.در غیر اینصورت مجاز به تحصیل در رشته مورد نظر نخواهید بود.

چند درصد از رشته ها متمرکز هستند؟

تقریبا بیش از ۹۰ درصد رشته ها به صورت متمرکز هستند و تعداد رشته های نیمه متمرکز بسیار کم است.

تفاوت کارشناسی پیوسته و ناپیوسته چیست؟

کارشناسی پیوسته به صورت مستقیم است.یعنی ۴ سال کارشناسی را در ۸ ترم پشت سر هم تحصیل می کنید.اما در ناپیوسته باید مجددا کنکور دهید.به این صورت که چهار ترم را طی می کنید و فوق دیپلم می گیرید. و بعد از آن مجددا باید کنکور دهید یا ثبت نام کنید و ۴ ترم بعد را بگذرانید.

نکته مهم:

انتخاب رشته یک موضوع ساده اما در عین حال تخصصی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.افراد بسیار زیادی هستند که رتبه خوب دارند اما به صورت کاملا آماتور وار دست به انتخاب رشته می زنند. که نتیجه آن هدر رفتن زحمات یکساله یک کنکوری است.

اگر قصد دارید که خودتان برای خودتان انتخاب رشته کنید، پیشنهاد می شود اول از همه مقاله انتخاب رشته سایت دانش پژوه را بخوانید.

همین الان این مقاله را می خوانم


 

وبسایت دانش پژوه پلتفرمی برای پرسش و پاسخ است

دانش پژوه بسیار فراتر از یک پرسش و پاسخ ساده است

امکانات متنوع ما می تواند شما را شگفت زده کند.البته به شرط آشنا شدن با این خدمات رایگان!!

همین الان می خواهم خدمات سایت را ببینم

ارسال یک پاسخ