اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته مهندسی دریا: بازار کار، حقوق، گرایش های کارشناسی ارشد

معرفی رشته مهندسی دریا به صورت کامل از بازار کار، حقوق، اپلای و گرایش های رشته مهندسی دریا در این مقاله توضیح داده شده است.علاوه بر این به بررسی رتبه قبولی برای مهندسی دریا و کار در خارج از کشور نیز پرداخته ایم.

هدف و تعریف

مهندسی دریا یک رشته ناشناخته بود ولی در چند سال اخیر طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است.رشته دریا نیازمند فن+حل مساله است.

افرادی که وارد این رشته می شوند باید از دانش فنی خوب برخوردار باشند و بتوانند با قدرت به حل کردن مسائل مختلف بپردازند.

هدف و کار مهندسی دریا در مرحله اول طراحی تجهیزات مورد استفاده در کشتی و دریا است.بعد از طراحی به بخش تولید و توسعه و نگهداری می پردازد.

پس تمامی اجزای مکانیکی و مهندسی در یک شی دریایی توسط یک مهندس دریا ساخت و نگهداری و تعمیر می شود.

مهندسی دریا مانند صنایع هوانوردی شامل آزمایشات پزشکی است و شما باید کاملا سالم باشید

معرفی رشته دریا و بازارکار رشته دریا

گرایش های رشته مهندسی دریا

کارشناسی

رشته دریا شامل سه گرایش با نام های مهندسی کشتی سازی، مهندسی کشتی و مهندسی دریانوردی است.

  • گرایش دریانوردی

شما در این گرایش با هدایت کردن مسیر کشتی های مختلف و مدیریت نیروهای انسانی اشنا خواهید شد.

پس وظیفه اصلی افراد در این گرایش مدیریت کردن و رهبری کشتی برای رسیدن به هدف ان کشتی است.

  • گرایش مهندسی کشتی

دانشجویان این گرایش کشتی با بخش موتور سروکار دارند، مانند راه اندازی موتور و تعمیر و نگهداری ان.یکی از الزامات این گرایش ،گذراندن دوره کاراموزی بر روی کشتی اقیانوس پیما در خارج از کشور است.

  • گرایش مهندسی کشتی سازی

این گرایش نیروهایی را ایجاد می کند که در کارخانه های کشتی سازی به طراحی و ساخت یک کشتی مشغول شوند.در این گرایش با نظارت و تعمیر کشتی هم اشنا خواهید شد.

کارشناسی ارشد

در مقطع ارشد شما با ۴ گرایش سروکار خواهید داشت که این گرایش ها شامل:

معماری کشتی سازه کشتی

مهندسی ساخت در صنایع دریایی

معماری کشتی در گرایش هیدرومکانیک کشتی

مهندسی دریا با گرایش سازه های متحرک دریایی

دختران فقط می توانند گرایش مهندسی کشتی را انتخاب کنند

بازار کار + درامد رشته مهندسی دریا

مهندسی دریا در اینده بازار کار بسیار بهتری خواهد داشت به علت ایجاد کارخانه های کشتی سازی در حال احداث در شهر های مهم بندری.افرادی که وارد این رشته می شوند همانطور که از نام رشته پیداست اغلب در کشتی ها و بر روی دریا مشغول به فعالیت خواهند شد.

دانشجوهایی که در سازمان های خاص مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی پذیرفته شوند دارای بورسیه شغلی هستند و کار برای آنها تضمین شده و مشخص است.

یک مهندس می تواند به عنوان مهندس ناظر در بنادر ها و کشتیرانی ها مشغول شود.پس شما می توانید با جذب شدن به این سازمان ها، برای خود کار تضمین شده ایجاد کنید.

حقوق مهندسی دریا بسته به مکان فعالیت شما می تواند بسیار متفاوت باشد.چیزی که در رشته مهندسی دریا مهم تر از حقوق است، پاداش های آن است.اگر شما استخدام رسمی دولت جمهوری اسلامی باشید، حقوق شما در سال ۱۴۰۰ حداقل عدد ده میلیون تومان در ماه است.این حقوق بسته به سابقه و درجه شما در شرکت می تواند متفاوت باشید و بیشتر و بیشتر شود.

کار در خارج

رشته های مهندسی از بازار کار بسیار خوبی در خارج از ایران برخوردارند.کارفرمایان شرکت های خارجی، بسیار مشتاق هستند از مهندسان مهاجر کار بلد استفاده کنند.اگر فردی باشید که تسلط کافی به کارتان داشته باشید، بسیار از شما استقبال می کنند.

یکی از موارد مورد نیاز برای کار در خارج، زبان انگلیسی است.در صورت قبول درخواست اولیه و مصاحبه با این شرکت ها، می توانید ویزای کار بگیرید و  در آن کشور و شرکت مشغول به کار شوید.

کارشناسی اشد و حقوق رشته مهندسی دریا

معرفی بازار کار رشته مهندسی دریا

وظایف یک مهندس دریا
  • تعمیر فوری یا اضطرای

هر مهندس وظیفه اموزش دادن یا تعمیر و نگهداری را بر عهده دارد و باید با متخصصان همکاری کامل را داشته باشد تا مسائل اضطراری بدون نقص انجام شوند.

  • بانکرینگ روغن سوخت

برای انتقال سوخت به یک کشتی باید از یک باربری یا یک ایستگاه بانکر استفاده کرد.وظیفه یک مهندس به این صورت است که مخزن سوخت را اندازه گیری کند و برای مافوق خود ارسال کند تا عملیات بانکرینگ بدون نقص صورت گیرد.

  • نگهداری از سوابق و برنامه ریزی

تمامی ماشین الات باید طبق یک اصول و برنامه ریزی نگهداری شوند و طبق سوابق، گزارش هایی برای آن نوشته و فرستاده شود.این وظیفه بر عهده این دسته از مهندسان است.

  • نگهداری و نظارت بر سیستم های مکانیکی

مهندسان این رشته وظیفه دارند بر سیستم هایی از کشتی و یا ان وسیله که بر عهده دارند به صورت حرفه ای نظارت کنند و از ان نگهداری کنند تا کشتی به مشکل برنخورد.

اپلای مهندسی دریا

رشته های مهندسی اپلای ساده تری نسبت به رشته های علوم تجربی دارند.برای بورسیه تحصیلی باید به زبان مسلط باشید و معدل خوبی داشته باشید.اگر معدل بالای ۱۴ و نمره زبان بالای ۶.۵ داشته باشید، اپلای ساده ای را تجربه خواهید کرد.

بیشتر بدانید:آیلتس یا تافل چیست؟

رتبه قبولی مورد نیاز…

رشته مهندسی دریا از زیر گروه یک رشته ریاضی و فیزیک است.ضریب دروس در این زیر گروه برابر با شیمی ضریب ۲، فیزیک ضریب ۳، و ریاض ضریب ۴ است.

رتبه قبولی دقیقی برای مهندسی دریا وجود ندارد و این رتبه برای هر فرد با توجه به منطقه و سهمیه ای که در آن قرار دارد می تواند متفاوت باشد.برای مثال شما تا رتبه ۸ هزار کشوری در منطقه ۳ نیز شانس قبولی در دانشگاه شریف را دارید.تا رتبه ۵۳ هزار کشوری در سهمیه منطقه ۱ نیز شانس قبولی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر را دارید.

مزایا و معایب رشته مهندسی دریا چیست؟

رشته مهندسی دریا یکی از شاخه های مهندسی است که به مطالعه و طراحی سازه‌ ها، تجهیزات و فناوری‌ های مرتبط با علوم دریایی و فعالیت‌ های دریایی می‌ پردازد. این رشته می‌ تواند برای دانشجویان مزایا و معایبی داشته باشد که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

مزایای رشته مهندسی دریا

۱. فرصت شغلی گسترده: فارغ‌ التحصیلان مهندسی دریا در صنایع مختلفی مانند حمل و نقل دریایی، نفت و گاز، انرژی دریایی، سازه‌ های دریایی، مهندسی سواحل و ساخت و تولید قطعات دریایی قابل استفاده هستند. بنابراین، این رشته فرصت‌ های شغلی زیادی را برای دانشجویان ایجاد می‌ کند.

۲. حضور در صنایع استراتژیک: صنایع دریایی از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردارند، زیرا ارتباط مستقیم با حمل‌ و نقل بین‌ المللی، منابع انرژی و تجارت بین‌ المللی دارند. این به دانشجویان این رشته فرصت را می دهد تا در صنایع با اهمیت و تاثیرگذار مشغول به کار شوند.

۳. پیشرفت فناوری: به‌ عنوان مهندسان دریا، دانشجویان قادر هستند تا در توسعه فناوری‌ های جدید و نوآورانه در زمینه‌ هایی مانند تکنولوژی حفاری، انرژی دریایی، تولید تجهیزات دریایی و سیستم‌ های ناوبری و کنترل دریایی مشارکت کنند.

۴. تجربه بین‌ المللی: بسیاری از فعالیت‌ های مرتبط با مهندسی دریا از طریق همکاری با شرکت‌ ها و پروژه‌ های بین‌ المللی صورت می گیرد که این به دانشجویان این رشته فرصت را می‌ دهد تا تجربه بین‌ المللی گسترده‌ ای به دست آورند.

معایب رشته مهندسی دریا

۱. شرایط کاری دشوار: برخی از شغل‌ های مرتبط با مهندسی دریا نیازمند کار در شرایط سخت و دشوار هستند، مانند کار در دریا، در محیط‌ های آبی عمیق یا در شرایط اقلیمی نامناسب.

۲. فشار زمانی: بسیاری از پروژه‌ های مرتبط با مهندسی دریا دارای فشار زمانی بالایی هستند، به خصوص زمانی که پروژه‌ ها در مراحل اجرایی خود قرار دارند.

۳. پرداخت وظیفه به ایمنی: ایمنی در محیط‌ های دریایی و در ساخت و ساز سازه‌ های دریایی خیلی مهم است. دانشجویان مهندسی دریا مسئولیت بالایی در اطمینان از ایمنی و سلامت کارکنان و تجهیزات دارند که این می تواند یک موضوع بسیار چالش برانگیز باشد.

۴. رقابت شدید: صنعت دریایی به دلیل اهمیت اقتصادی و استراتژیک خود، دارای رقابت شدیدی است و برای ورود به بازار کار مهندسان دریا نیاز به توانایی‌ های فنی، تحصیلی و تجربی به نسبت بالایی دارند.

به صورت کلی، مهندسی دریا می‌ تواند برای دانشجویان مزایا و معایبی زیادی داشته باشد که لازم است در زمان انتخاب رشته به آن ها توجه شود.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

اولین و مهم ترین مورد برای رشته مهندسی دریا، دوری از خانواده است.ممکن است محل کار شما در فاصله چندین کیلومتری از خشکی باشد.این موضوع باعث می شود حداقل دو ماه از خانواده خود دور باشید.

دروس ریاضی و فیزیک در این رشته بسیار اهمیت دارند.علاوه بر این نرم افزار های این رشته بسیار مهم هستند و باید به آن مسلط باشید.هر چقدر تسلط شما بیشتر باشد، بیشتر به شما بها می دهند.

توانایی های بدنی و بلد بودن شنا به علت کار روی دریا مهم هستند و باید بدنی قوی و سالم داشته باشید.

پایان معرفی رشته مهندسی دریا


آشنایی و استفاده از خدمات دانش پژوه به شما در موفقیت تحصیلی کمک می کند.

همچنین استفاده از خدمات این سایت می تواند شما مشاوران و معلمان را نیز بی نیاز از هر موسسه و سایتی کند.

دانش پژوه باعث آشنایی محصلان و مشاوران و معلمان با یکدیگر می شوند.

این اتفاق چگونه رخ می دهد؟

می خواهم راجب این خدمات آگاه شوم

ارسال یک پاسخ