اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

معرفی رشته دامپزشکی؛ بازار کار، درامد، اپلای | دامپزشکی دانشگاه آزاد

رشته دامپزشکی در ایران طرفداران خاص خود را دارد.بازار کار رشته دامپزشکی و درامد آن همچنین رتبه مورد نیاز برای قبولی در این رشته نیز مورد بررسی قرار گرفته است.یکی از سوالات مهم این است که آیا رشته دامپزشکی برای دختر قابل تحصیل است یا خیر؟ رشته دامپزشکی در دانشگاه آزاد به چه صورت است؟ برای رسید به پاسخ این سوالات با ما همراه شوید.

رشته دامپزشکی:

رسالت رشته دامپزشکی شناخت، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری حیوانات و بررسی بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات است.در وهله دوم بهداشت تغذیه دام نیز جز اولویت های رشته دامپزشکی است.

تحصیل در دامپزشکی:

رشته دامپزشکی به دو صورت امکان تحصیل دارد

کاردانی:

  • کاردانی با کنکور

در این حالت شما باید ۲ سال در مقطع کاردانی تحصیل کنید و سپس با کنکور وارد مرحله کارشناسی شوید و در یکی از رشته های دامپزشکی، بهداشت یار، تکنسین دامپزشکی و علوم ازمایشگاهی دامپزشکی تحصیل کنید.

  • کاردانی با سوابق تحصیلی

تفاوت کاردانی با سوابق تحصیلی و کاردانی با کنکور فقط در نوع پذیرش است و در ادامه شما باید همان روند سابق را طی کنید.

کارشناسی:

در کارشناسی مستقیم شما باید از رشته تجربی در کنکور تجربی شرکت کنید و وارد رشته کارشناسی دامپزشکی شوید.مدت این دوره تحصیل ۶ سال است که از سال چهارم به بعد باید به صورت عملی پیش روید.

دکترای دامپزشکی:

دکترای دامپزشکی دارای دو دوره تحصیل است

  • دوره پیش درمانگاهی

این دوره اول تحصیل شماست که بعد از اتمام ان مانند رشته پزشکی از شما ازمون جامع گرفته می شود که در صورت قبولی می توانید وارد دوره دوم شوید.این دوره هر دو سال یکبار آزمون دارد.در این دوره موظف به پاس کردن ۱۳۰ واحد درسی هستید.

  • دوره درمانگاهی

در این دوره شما موظف به پاس کردن ۹۰ واحد + دوره کارورزی + اینترن و پایان نامه هستید.بعد از این دوره شما فارغ التحصیل می شوید و می توانید به بازار کار وارد شوید.

  • دوره کارآموزی

۴۰ روز کاراموزی در دوره سهم شماست.کاراموزی اول در تابستان سال چهارم و کاراموزی دوم در تابستان سال پنجم است.بعد از اتمام هر دوره موظف به ارائه گزارش کار هستید.

در این دوره کاراموزی شما با واکسیناسیون، کشتارگاه صنعتی، داروخانه، کلینیک دام و طیور و نظارت محصولات خام اشنا می شوید و به صورت مستقیم آن را تجربه خواهید کرد.

درامد + بازار کار

در هر رشته ای که باشید اگر فردی کاربلد و حرفه ای باشید بازار کار و درامد خوبی در انتظار شماست.حرفه ای شدن نیز نیاز به تجربه و کارکردن مداوم دارد.

بازار کار رشته دامپزشکی وضعیت خوبی دارد و در هرجا که حیوان وجود داشته باشد به یک دامپزشک نیاز است تا وضعیت آن ها را کنترل کند.

مراکز کاری دولتی نیز برای رشته دامپزشکی وجود دارند که می توانید در آن ها استخدام شوید و حقوق دریافت کنید.مراکزی مانند وزارت بهداشت، تولیدی غذاهای دامی، سازمان دامپزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی و …

مزایا و سختی های رشته دامپزشکی

رشته دامپزشکی یک حوزه گسترده و مهم در علوم پزشکی است که به تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ ها و مشکلات سلامت حیوانات می‌ پردازد. هر رشته تحصیلی دارای مزایا و سختی های مختص خود است. در زیر به برخی از سختی‌ ها و مزایای رشته دامپزشکی اشاره شده است:

سختی‌ های رشته دامپزشکی

۱. طول مدت تحصیل: دامپزشکی یک رشته تحصیلی طولانی است و احتیاج به چندین سال تحصیل خواهد داشت.

۲. حجم بالای اطلاعات: حوزه دامپزشکی یک حوزه گسترده است و دانشجویان نیاز به مطالعه و درک مفاهیم مختلف از علوم پایه تا بخش‌ های مختلف پزشکی دارند.

۳. مسئولیت‌ های فنی و اخلاقی: دامپزشکان مسئولیت‌ های فنی و اخلاقی بسیار بالایی دارند و باید در شرایط فشرده و حساسیت‌ های بالای مربوط به حیوانات کار کنند.

۴. مواجه با موقعیت های حساس: دامپزشکان باید آماده مواجه شدن با موقعیت های حساس باشند و ناگوار مرتبط با بیماری‌ ها و مشکلات حیوانات مواجه شوند.

مزایای رشته دامپزشکی

۱. پیشگیری از بیماری‌ ها: دامپزشکان در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ ها در حیوانات نقش بسیار مهمی دارند و به این ترتیب به سلامت عمومی جامعه کمک می‌ کنند.

۲. اشتغال پذیری: فارغ‌ التحصیلان دامپزشکی اغلب به راحتی مشغول به کار می‌ شوند، چرا که تقاضای بالایی برای خدمات دامپزشکی در جامعه وجود دارد.

۳. علاقه به حیوانات: اگر فردی هستید که به حیوانات علاقه دارید، رشته دامپزشکی فرصت مناسبی برای کار در زمینه مورد علاقه اتان خواهد بود.

۴. پیشرفت تکنولوژی: با پیشرفت تکنولوژی، دامپزشکی نیز با تجهیزات و روش‌ های جدیدتری درمان و پیشگیری از بیماری‌ ها انجام می‌ شود.

۵. تنوع شغلی: دامپزشکان می‌ توانند در زمینه‌ های متفاوتی مانند تحقیقات، آموزش، کنترل اغذیه، دولتی و خصوصی فعالیت کنند، که این تنوع شغلی امکان پیشرفت حرفه‌ ای را فراهم می‌ کند.

با توجه به این مزایا و سختی‌ ها، انتخاب رشته دامپزشکی باید با توجه به اهداف و آینده نگری شما باشد.

اپلای دامپزشکی

اپلای کردن در هر رشته شرایط یکسانی دارد.مهم ترین مورد برای اپلای مدرک زبان و نمره و معدل بالای شماست.اگر نمره آیلتس و یا تافل مورد تایید داشته باشید و معدل شما نیز بالا باشد می توانید به صورت رایگان در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل کنید.

کمترین میزان برای نمره آیلتس عدد ۶ است و کمترین معدل نیز باید ۱۴ باشد.هرچقدر این نمرات بالاتر باشند شانس قبولی شما و اپلای شما بیشتر و بیشتر است.

دامپزشکی برای دختران…

در ایران برای دختران رشته دامپزشکی مجاز است و اگر شما دختر باشید می توانید به راحتی این رشته را انتخاب و در ان تحصیل کنید.

فضای کاری این رشته ممکن است جوری باشد که به مزاج دختران خوش نیاید.بوی نامطبوع دام و طیور و فضای فعالیت شما می تواند اندکی دلخراش و اذیت کننده باشد.بنابراین قبل از انتخاب این رشته باید شرایط روحی و عاطفی خود را در نظر بگیرید تا موقع ورود به بازار کار به مشکل برخورد نکنید.

هرچند که کار دولتی برای رشته دامپزشکی برای دختران نیز وجود دارد اما ممکن است در استخدام شدن به مشکل برخورد کنید و مجبور باشید در محیط های صنعتی مانند گاوداری های صنعتی و سنتی فعالیت کنید.

بازار کار و ثبت نام در دانشگاه آزاد دامپزشکی

بازار کار رشته دامپزشکی

ارائه در دانشگاه آزاد:

رشته دانشگاهی دامپزشکی در دانشگاه آزاد نیز ارائه می شود و انتخاب رشته ان با انتخاب رشته دولتی یکی است و در یک دفترچه و فرم انجام می شوند.

رشته دامپزشکی در مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد با کنکور است و حتما باید در کنکور شرکت کرده باشید و رتبه مورد نیاز برای قبولی را کسب کرده باشید.

رتبه مورد نیاز برای قبولی:

هر ساله با توجه به تعداد شرکت کنندگان و ظرفیت رشته دامپزشکی رتبه مورد نیاز برای قبولی متغیر است اما طبق آمار سال ۱۴۰۰ کنکور تجربی، برای قبولی در رشته دامپزشکی دانشگاه سمنان نیازمند به رتبه ۱۶ هزار کشوری با سهمیه منطقه یک و برای قبولی در دانشگاه فردوسی مشهد نیازمند رتبه ۱۳ هزار با سهمیه منطقه دو و برای قبولی در دانشگاه شیراز نیازمند رتبه ۱۶ هزار کشوری با سهمیه منطقه سه هستید.

این رتبه ها تقریبی هستند و قبولی شما مستلزم عوامل مختلفی مانند بومی بودن، سهمیه ها و دیگر عوامل مربوطه است.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

اصلی ترین ویژگی برای حضور در رشته دامپزشکی نترس بودن است.اگر از حیوانات یا پرندگان بترسید جایگاه شما در این رشته و شغل متزلزل خواهد بود.

قدرت تجریه و تحلیل در این رشته بسیار مهم است.شما باید با توجه کردن به رفتار حیوانات و تجزیه و تحلیل کردن آن رفتار از بیماری و مشکلات ان دام اگاه شوید.

موارد مختلفی در این رشته وجود دارند که هر فردی روحیه روبرو شدن با ان را ندارد.مانند بیماری مشترک حیوانات و انسان ها که قابل سرایت است.بوی بد و شرایط کاری در محیط های دام و طیوری.برای کار در این رشته باید تمامی این موارد را بپذیرید و با ان روبرو شوید در غیر اینصورت تجربه سختی از این رشته و شغل در اینده خواهید داشت.


 

دانش پژوه پلتفرمی واقعی برای پیشرفت در تحصیل برای دانش آموزان و کنکوری هاست و همچنین زمینه پیشرفت شغلی برای مشاوران و معلمان را نیز فراهم می کند.

ممکن است این سوال پیش آید که چگونه این مساله به صورت رایگان توسط وبسایت ما صورت می گیرد؟

همین حالا می خواهم از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ