اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

تغییر مقطع معلمان از ابتدایی به دبیری | آیا معلم ابتدایی میتواند معلم دبیرستان شود ؟

معلمان بسیار زیادی هستند که تصمیم به تغییر مقطع از ابتدایی به دبیری را دارند.بنا به دلایل گوناگون این تصمیم از سمت معلمان صورت می گیرد.در پاسخ به این سوال که تغییر مقطع برای معلمان ابتدایی ممکن است یا به عبارت دیگر آیا معلم ابتدایی میتواند معلم دبیرستان شود در مقاله کامل توضیح داده شده است.پس با ما همراه باشید.

تغییر مقطع معلمان از ابتدایی به دبیری:

آیا واقعا تغییر مقطع برای معلمان امکانپذیر است؟

برخی از کنکوری ها در زمان انتخاب رشته، معلمی پایه ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان را انتخاب می کنند که ممکن است بعد از اتمام دوره تحصیل یا تجربه تدریس در دوره ابتدایی به این فکر بیفتند که تغییر پایه دهند.اما این موضوع به همین سادگی نیست و باید روند اداری و زمانی آن طی شود.

همه افرادی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند قبل از شروع تحصیل یک تعهد نامه را امضا کرده اند.این تعهد به علت نیاز به نیرو گرفته می شود.سازمان اموزش و پرورش با بررسی هایی که انجام می دهد نیروهای مورد نیاز هر پایه را مشخص می کند و طبق ان دانشجو می پذیرد و از انها تعهد می گیرد.

پس اگر شما در دانشگاه فرهنگیان برای دوره ابتدایی تحصیل کرده باشید بعد از تحصیل یک تعهد دارید که فقط در همان مقطع تدریس کنید.

لازم به ذکر است که این تعهد ۵ ساله است و شما باید تا پنج سال به تعهد خود پایبند باشید.تا مدت زمان این تعهد تمام نشود به هیچ عنوان مجاز به تغییر پایه تدریس نیستید.

تعهدمان تمام شد، چه باید کرد؟

بعد از گذراندن و اتمام دوره تعهد خود مجاز به تغییر مقطع خود هستید. اما باید منتظر باشید تا بخشنامه مربوطه از سمت سازمان اموزش و پرورش صادر شود.طبق روند سال های قبل تقریبا این بخشنامه هر ساله ارائه می شود اما طبق سیاست های آموزش و پرورش و مشکل نیرو ممکن است در سال های آتی این بخشنامه به صورت متناوب منتشر شود.

بخشنامه که صادر شد می توانید درخواست خود را ارسال کنید.سپس باید منتظر بمانید تا بررسی های لازم توسط اموزش و پرورش صورت گیرد.در صورت واجد شرایط بودن می توانید مقطع خود را عوض کنید.اما این شرایط چیست؟

تغییر مقطع معلمان از ابتدایی به دبیری

آیا معلم ابتدایی میتواند معلم دبیرستان شود

شرایط تغییر مقطع از ابتدایی به دبیری:

موارد بسیار زیادی در این تغییر دخیل هستند اما مدرک علمی، ارزشیابی، ضمن خدمت و موارد دیگر که مهم ترین این موارد ضمن خدمت است.

برای اینکه بتوانید در مقطع دبیرستان تدریس کنید باید در یک رشته تخصصی در دوره کارشناسی ارشد تحصیل کنید.

برای مثال اگر در مقطع کارشناسی یک حوزه مربوط به دوره ابتدایی مانند علوم تربیتی را خوانده باشید، در مقطع ارشد باید رشته ادبیات را بخوانید تا بتوانید در دوره دبیرستان درس ادبیات را تدریس کنید.

دیگر نکته مهم برای تغییر پایه و مقطع تدریس، انتقالی است.اگر به تازگی درخواست انتقالی داده اید و در صف بررسی هستید، نمی توانید یک درخواست دیگر مبنی بر تغییر پایه تدریسی خود باز کنید.باید اجازه دهید این درخواست بررسی شود و بعد از آن درخواست تغییر مقطع دهید.

لازم به ذکر است که اگر به تازگی انتقالی گرفته اید به مدت سه سال مجاز نخواهید بود که درخواست تغییر مقطع دهید.

برخی از بند های بخش نامه تغییر مقطع:

افرادی که مدرک کارشناسی و بالاتر دارند

تغییر مقطع فقط برای کارکنان پیمانی، رسمی و نیروهای آموزشی مجاز است

تغییر رشته و رفتن به رشته های تربیت بدنی و مشاوره نیاز به مصاحبه حضوری دارند

افرادی که مدت زمان سه سال از آخرین انتقالی اشان گذشته باشد می توانند درخواست تغییر سمت یا تغییر مقطع دهند.

نیروهای حق التدریسی، آزمایشی و قراردادی نمی توانند درخواست تغییر مقطع دهند.دبیرانی که دارای مدرک علوم تجربی، حرفه و فن، عربی، دینی و مطالعات هستند فقط مجاز اند که به  متوسطه اول تغییر سمت دهند.

آیا هر سال می شود درخواست تغییر مقطع داد؟

این سوال پرتکرا بسیار از سمت معلمان پرسیده می شود.در پاسخ باید بگوییم هر زمانی که بخشنامه از سمت اموزش و پرورش صادر شود شما می توانید درخواست دهید.

برای مثال ممکن است سه سال بگذرد و بخشنامه ای در خصوص تغییر سمت از سمت اموزش و پرورش منتشر نشود.

این بخشنامه زمانی منتشر می شود که در بخش های مختلف کمبود نیرو وجود داشته باشد و اموزش و پرورش بخواهد با استفاده از نیروهای قدیمی خود جاهای خالی در بخش های مختلف را پر کند.

برای اطلاع از این بخشنامه و دریافت فرم های آن می توانید به آموزش و پرورش محل و یا استان خود مراجعه کنید و پیگیری کنید.

جمع بندی:

اگر قصد دارید که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنید قبل از انتخاب رشته با دقت به آینده خود فکر کنید و تصمیم بگیرید که علاقمند و مشتاق به کدام دروس و کدام پایه تحصیلی هستید.بعد از نتیجه گیری دست به انتخاب بزنید.روند تغییر مقطع یا سمت بعد از فارغ التحصیلی بسیار پیچیده و زمانبر است اما شدنی است.

آموزش و پرورش در زمان پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان نگاه بلند مدت دارد و برنامه ریزی می کند که بعد از تحصیل شما، شما را جایگزین کند تا مشکل نیرو نداشته باشد.به دلیل کمبود نیرو در سال های اخیر، اموزش و پرورش دست به دامن نیروهای حق التدریسی شده است.پس اگر شما تعهد داشته باشید که در مقطع ابتدایی یا دبیرستان درس دهید، اموزش و پرورش این تعهد را جدی می گیرد زیرا با مشکل نیرو مواجه است و ممکن است بعد از تعهد نیز بخشنامه ای جهت تغییر مقطع تدریس شما صادر نکند تا با مشکل نیرو بیشتر مواجه نشود.


شاید این سوال برای شما معلم و استاد عزیز پیش آمده باشد که چرا یک فضا مهیا نشده است تا معلمان بتوانند در آن فعالیت کنند و توانایی خودشان را اثبات کنند.

ما به این سوال فکر کرده ایم و دانش پژوه را آماده کردیم تا محصلان بتوانند مشکلاتشان را مطرح کنند و این مشکلات توسط شما مشاوران و معلمان حل شوند.حل مشکل توسط شما برابر است با امتیاز گیری.هرچه امتیاز شما بیشتر باشد(فعالیت شما) در بین محصلان بیشتر نمایش داده خواهید شد که نتیجه این دیده شدن، کسب درامد و معروف شدن بین محصلان است.

همین حالا می خواهم راجب سایت دانش پژوه بیشتر بدانم

دیدگاه ها ( ۸ )

  1. سلام ببخشید
    می خواستم بدونم اگه کسی آموزش ابتدایی بره آیا بعداً امکان دارد که بخواهد معلمی زیست بره
    و این که آیا امکان دارد بلافاصله بعد دوران دانشجویی ما بریم و برای لیسانس زیست شناسی از دانشگاه آزاد ادامه تحصیل بدیم تا بتونم برم معلمی زیست

  2. سلام . تغییر مقطع از دبیری ادبیات به ابتدایی بعد فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه فرهنگیان مجاز هست ؟

  3. اگ کارشناسی حسابداری ولی ارشد مشاوره میشه اموزش وپرورش شرکت کرد

ارسال یک پاسخ