اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

مدرسه دولتی یا غیرانتفاعی؟ کنکور و مدرسه غیرانتفاعی | دانش پژوه

یکی از مهم ترین انتخاب ها برای یک کنکوری و خانواده اش، انتخاب بین مدرسه دولتی و غیرانتفاعی در سال کنکور است.هر کدام از این مدارس ویژگی ها و مزایا و معایب خاص خود را دارند.

سه سال آخر تحصیل بسیار مهم است و اگر شما به عنوان والدین در حال مطالعه این مقاله هستید با ما همراه باشید تا به شما کمک کنیم یک تصمیم جامع و درست را بگیرید.

مدرسه غیرانتفاعی:

در ایران به منزله آموزش با کیفیت تر مدرسه غیر انتفاعی شکل گرفت.این مدرسه با سیاست تعداد ثبت نامی کمتر و جذب معلمان حرفه ای تر ایجاد شد تا افرادی که مشتاق به تحصیل با کیفیت تر هستند در آن ثبت نام کنند.

اگر بخواهیم یک مثال بزنیم، مدرسه غیرانتفاعی مانند کلاس خصوصی است.

شرایط ثبت نام در مدرسه غیرانتفاعی بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد.در این تاریخ (سال ۱۴۰۱) تمامی مدارس ایران شهریه ای هستند اما بیشترین شهریه توسط مدارس غیرانتفاعی دریافت می شود.این شهریه بابت آموزش با کیفیت تر از دانش آموز گرفته می شود.

مدرسه دولتی:

مدرسه دولتی مشهور به تحصیل رایگان است اما امروزه به منزله آموزش و محیط با کیفیت تر، این مدارس نیز مجبور به اخذ شهریه شده اند اما این شهریه مقدار بالایی نیست و اکثر خانواده ها به راحتی از پس ان بر می آیند.

مدارس دولتی فضای تحصیل عمومی تری دارند و کلاس های ان به نسبت شلوغ است.معلمان توسط اموزش و پرورش انتخاب می شوند.فضا و محیط مدرسه نسبتا بزرگ است و از نظر امکانات خوب هستند.

در این ما بین مدرسه ای با عنوان مدرسه نمونه دولتی نیز وجود دارد که یک لول از مدرسه دولتی عادی بالاتر است. از نظر سطح کلاس و اموزش.در کنار مدرسه نمونه مدرسه تیزهوشان نیز است که تیزهوشان امتحان ورودی دارد.

مدارس نمونه دولتی نیز ازمون ورودی داشتند اما ا کثر ان ها امتحان ورودی را برداشته اند و ثبت نام را برای عموم ازاد کرده اند و بیشتر ملاکشان محل جغرافیایی و معدل دانش آموز است.

تفاوت مدرسه دولتی و غیرانتفاعی:

قطعا تفاوتی میان مدرسه دولتی و غیرانتفاعی است.اما مزایا و معایب هر کدام چیست؟

مدرسه دولتی محدودیت حضور دانش آموز در کلاس ندارد و تا ۳۵ نفر هم می توانند در یک کلاس درس حضور داشته باشند اما در مدرسه غیرانتفاعی محدودیت وجود دارد و اصولا در یک کلاس کمتر از ۲۰ نفر حضور دارند.

در مدرسه غیرانتفاعی باید شهریه بالایی را بپردازید اما در مدارس دولتی شهریه به نسبت کمتری را باید پرداخت کنید.

فضای مدرسه دولتی بزرگ است اما مدارس غیرانتفاعی اصولا در یک فضای کوچک و محدود بنا شده اند(مدرسه غیرانتفاعی بزرگ نیز در کلان شهر ها وجود دارند)

معلمان گلچین شده در مدارس غیرانتفاعی که مزیت اصلی این مدارس نسبت به مدارس دولتی است.سخت گیری انضباطی در مدارس دولتی به مراتب بیشتر از مدارس غیرانتفاعی است و شما در مدرسه غیرانتفاعی ازادی پوششی و ظاهری بیشتری خواهید داشت.

تفاوت مدرسه دولتی و غیرانتفاعی

سال کنکور؛ دولتی یا غیرانتفاعی؟

یکی از معضلات جدید کنکوری ها تحصیل در سال اخر در مدرسه دولتی یا غیرانتفاعی است.آیا این یک انتخاب سرنوشت ساز است؟

علت اصلی این انتخاب سخت گیر نبودن مدرسه غیرانتفاعی جهت حضور دانش اموز در کلاس درس است.کنکوری ها بر این باورند که هرچه سال اخر کمتر در سر کلاس حضور یابند وقت بیشتری برای مطالعه برای کنکور دارند.

اما مگر سال اخر مهم نیست؟سال اخر تحصیل جمع بندی کل سالهای تحصیل شماست و در کلاس همه موارد مرور می شوند.اگر سال اخر در کلاس حضور یابید قطعا یکسری نکات جدید تر و بهتر را از زبان معلم یاد می گیرید.قطعا یادگیری در کلاس درس چندین مرحله از یادگیری در کتاب کمک درسی بالاتر است.

موفقیت در کنکور: بیشتر بخوانید

کیفیت تدریس، عامل انتخاب؟

اگر حجم کم دانش اموز و کیفیت تدریس در سال اخر برای شما مهم است و می خواهید با کیفیت بالاتر دروس را پیگیری کنید، انتخاب مدرسه غیرانتفاعی بسیار عاقلانه است.

سه سال اخر تحصیل:

یکی از عاقلانه ترین کار ها این است که دو سال اول را در مدرسه دولتی تحصیل کنید و سال اخر به مدرسه غیرانتفاعی بروید تا با کیفیت و دقت بالاتر دروس را فرا بگیرید و در کنکور درخشش بیشتری داشته باشید.

اما اگر مشکلی از بابت هزینه ندارید و نمی خواهید یک مدرسه اجتماعی تر را انتخاب کنید می توانید سه سال اخر را کلا در مدرسه غیرانتفاعی باشید.اما لازم به ذکر است که بودن در مدرسه غیرانتفاعی مساوی با موفقیت تضمینی در کنکور نیست.

جمع بندی:

هر کدام از مدارس مزایا و معایب خود را دارد.هر فرد یک شرایط دارد و به نسبت شرایط و توقع خود باید یک گزینه را انتخاب کند.اما نظر کلی ما این است که تفاوت انچنانی بین مدرسه دولتی و غیرانتفاعی نیست که بخاطر ان همچین هزینه گزافی را بپردازید و می توانید با هزینه ای کمتر و برنامه ریزی بهتر به موفقیت دلخواه خود برسید

شما می توانید با یک برنامه ریزی اصولی و تعهد در درس خواندن به رتبه دلخواه خود در کنکور برسید.افراد بسیار زیادی در مدارس معمولی در روستا های دور افتاده به رتبه های تک رقمی در کنکور رسیده اند.تفاوت فقط در نوع برنامه ریزی و اصولی درس خواندن است نه صرفا یک مدرسه.

همیشه انتخاب نهایی باید توسط خود شما صورت گیرد.موارد تاثیر گذار مورد بررسی قرار گرفت و شما باید بین دو گزینه موجود یک گزینه را انتخاب کنید.اما عاقلانه ترین تصمیم انتخاب مدرسه غیرانتفاعی در سال اخر تحصیل است.زیرا هم کیفیت کلاس ها بالاتر است هم ازادی بیشتری در مدرسه دارید و می توانید در برخی کلاس های غیر ضروری مدرسه شرکت نکنید.


 

فرصت دیده شدن در سایت دانش پژوه به خوبی برای هر مشاور و معلمی فراهم شده است تا با نشان دادن سواد و توانایی های خود به پیشرفت شغلی و کاری برسد.

این سایت فضایی عالی و مجهز برای رفع اشکال برای هر دانش اموز و محصل است.همه افراد می توانند سوالات درسی و غیر درسی خود را بپرسند تا توسط معلمان و مشاوران کاربلد به پاسخ خود برسند.

همه این امکانات به صورت رایگان در سایت دانش پژوه ارائه می شوند.اما چگونه و چطور؟

همین الان می خواهم راجب این خدمات آگاه تر شوم

ارسال یک پاسخ