اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته های شناور در کنکور سراسری ۱۴۰۲-۱۴۰۳ چیست + کارشناسی ارشد

وبسایت دانش پژوه، پیشتاز در عرصه پرسش و پاسخ درسی و ایجاد درامد برای معلمان مشاوران و دانشجویان در این مقاله به بررسی کامل رشته های شناور در کنکور سراسری و کارشناسی ارشد می پردازد.

رشته های شناور در دو دسته بندی مختلف وجود دارند.رشته های شناور در کنکور و رشته های شناور در دانشگاه.برای هر دو دسته بندی توضیحاتی ارائه کرده ایم و مثال زده ایم تا به صورت کامل از این موضوع آگاه شوید و دچار اشتباه نشوید.

رشته های اصلی دانشگاه:

در کنکور مجموعه ای از رشته ها وجود دارند که زیر مجموعه یک رشته خاص هستند.مثلا رشته های پرستاری، اتاق عمل، رادیولوژی جز رشته های اصلی کنکور هستند که زیر مجموعه رشته تجربی هستند و شما فقط می توانید از طریق شرکت در کنکور تجربی وارد این رشته ها شوید.

رشته هایی مثل مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی هوا و فضا جز رشته های اصلی زیر گروه رشته ریاضی هستند و پذیرش در هر کدام از این رشته ها نیازمند شرکت در کنکور رشته ریاضی است.

رشته های شناور دانشگاه:

در کنکور رشته هایی هستند که اگر در هر کنکوری شرکت کنید می توانید در انتخاب رشته خود آن را انتخاب کنید.برای مثال اگر کنکور تجربی داده باشید می توانید وارد رشته مدیریت شوید و نیاز نیست برای ورود به رشته روانشناسی حتما کنکور انسانی دهید.

اما رشته های اصلی کنکور و رشته های شناور کنکور نیز وجود دارند

رشته های اصلی و شناور کنکور:

در کنکور رشته های اصلی شامل رشته های ریاضی، تجربی و انسانی هستند.رشته های شناور شامل کنکور هنر و زبان هستند.مهم ترین نکته این است که شما نمی توانید در دو رشته اصلی کنکور دهید.برای مثال نمی توانید همزمان هم در کنکور ریاضی شرکت کنید هم در کنکور تجربی.

شما می توانید در یک رشته اصلی و یک رشته شناور به صورت همزمان کنکور دهید.برای مثال می توانید در کنکور ریاضی و کنکور زبان شرکت کنید و در هر دو رقابت کنید.

نحوه انتخاب رشته رشته های شناور:

رشته های شناور در کنکور مانند رشته هنر و زبان دفترچه انتخاب رشته دارند و رشته های ان ها را می توانید انتخاب کنید و در سایت سنجش ثبت انتخاب رشته کنید.

رشته های شناور کارشناسی ارشد…

در کارشناسی ارشد موضوع اندکی متفاوت است.شما می توانید در ارشد یک رشته کاملا متفاوت با رشته اصلی خود را برای تحصیل انتخاب کنید و لزومی نیست که در همان رشته در مقطع ارشد تحصیل کنید.

برای مثال اگر رشته شما در مقطع کارشناسی پرستاری بوده است اجبار به تحصیل ارشد پرستاری نیستید و می توانید در یکی از رشته های شناور مرتبط تحصیل کنید.

برای مثال اگر در مقطع کارشناسی در رشته کامپیوتر تحصیل کرده باشید در مقطع ارشد می توانید در رشته هوافضا ادامه تحصیل دهید.در گروه علوم پایه ۱۱ رشته شناور و در گروه فنی و مهندسی ۱۳ رشته و در گروه علوم انسانی ۱۷ رشته شناور برای انتخاب وجود دارند.

رشته های شناور چیست در دانشگاه و کنکور

رشته های شناور چیست

رشته های شناور بدون کنکور:

در دانشگاه آزاد فرقی نمی کند که مدرک دیپلم شما چیست. می توانید بدون کنکور در هر رشته ای که مایل بودید تحصیل کنید.اما در دانشگاه سراسری شما می توانید بدون کنکور و با سوابق تحصیلی فقط در رشته های شناور گفته شده تحصیل کنید و مجاز به انتخاب هر رشته ای نیستید.

در ضمن شما می توانید در رشته های شناور با سوابق تحصیلی بدون در نظر گرفتن رشته تحصیلی خود ثبت نام کنید و در ان تحصیل کنید.

جمع بندی:

رشته های شناور در کنکور داریم و رشته های شناور در دانشگاه.بسیاری از افراد فرق این دو را نمی دانند و اشتباه می گیرند.رشته های اصلی در کنکور شامل رشته ریاضی، تجربی و انسانی می شوند.

رشته های فرعی در کنکور شامل رشته هنر و زبان است.

رشته های اصلی در دانشگاه کاملا مشخص هستند اما رشته های شناور در دانشگاه تعداد محدودی دارند که شامل  تربیت بدنی، اقتصاد، مدیریت و… هستند.

شما می توانید با شرکت کردن در کنکور هر رشته وارد رشته های شناور موجود در دانشگاه شوید.برای ورود به رشته مدیریت فرقی نمی کند که کنکور تجربی داده باشید یا ریاضی، در دفترچه انتخاب رشته هر دو گروه، رشته مدیریت برای انتخاب وجود دارد.پس می توانید رشته مدیریت را انتخاب کنید و وارد دانشگاه شوید.

تنها چیزی که تفاوت ایجاد می کند سختی کنکور تجربی و ریاضی است.رقابت در رشته ریاضی بسیار کمتر است پس احتمال قبولی شما در رشته مدیریت با کنکور ریاضی بیشتر است تا کنکور تجربی.

سوالات متداول

دیپلم ریاضی دارم، آیا می توانم در کنکور تجربی شرکت کنم؟

خیر، شرکت در کنکور تجربی نیازمند پاس کردن درس زیست است.

دیپلم تجربی دارم، آیا می توانم در کنکور ریاضی شرکت کنم؟

بله، شما می توانید با دیپلم تجربی در کنکور رشته ریاضی شرکت کنید.

رشته های شناور در دانشگاه چیست؟

در مقطع کارشناسی رشته های شناور شامل رشته اقتصاد، روانشناسی، حسابداری، مدیریت و تربیت بدنی است.هر کنکوری را که شرکت کنید می توانید وارد یکی از این رشته ها شوید.در مقطع ارشد نیز می توانید وارد رشته های شناور مرتبط با پایه تحصیلی خود شوید.

آیا می توانم در کنکور ریاضی و تجربی همزمان شرکت کنم؟

رشته تجربی و رشته ریاضی جز رشته های اصلی هستند و شما می توانید فقط در یک رشته اصلی شرکت کنید.

آیا می توانم در یک رشته شناور کنکور دهم؟

بله شما می توانید فقط در کنکور زبان شرکت کنید و الزامی برای شرکت در کنکور دیگر رشته ها نیست.

آیا می توانم در دو رشته شناور کنکور دهم، مثلا کنکور هنر و کنکور زبان با هم؟

خیر، شما فقط می توانید در یک رشته اصلی و یک رشته شناور کنکور دهید و مجاز به شرکت در رشته شناور نیستید.

پایان مقاله رشته های شناور چیست


پلتفرم دانش پژوه هر محصل و کنکوری را به جواب سوالات بی پاسخ خود می رساند.

اما این پایان ماجرا نیست و هر مشاور و معلم می تواند به این سوالات پاسخ دهد و در سایت میان کنکوری ها و دانش آموزان دیده شود.این دیده شدن مزایای بسیار زیادی برای افراد پاسخ دهنده دارد.

این خدمات کاملا رایگان هستند و نیاز به پرداخت برای استفاده ندارید.

الان از این خدمات استفاده کن

ارسال یک پاسخ