اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

مشروطی در دانشگاه

مشروط شدن در دانشگاه یک موضوع بسیار طبیعی است و برای هر دانشجو ممکن است رخ دهد.اما با یکسری رویکرد ها و استراتژی ها می توانید از رخ دادن مشروطی جلوگیری کنید.مشروط شدن در دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه ها سوالی است که ذهن دانشجویان را درگیر کرده است. در این مقاله به کل این ماجراها پرداخته ایم تا تمامی سوالات در ذهنتان رفع ابهام شوند.

مشروط دانشگاه چیست؟

در هر مقطع تحصیلی، معدل بسیار مهم است.در دانشگاه های ایران، پایین ترین حد معدل ۱۲ و پایین ترین حد نمره ۱۰ است.شما به عنوان یک دانشجو موظف هستید که این حد نصاب ها را کسب کنید.

اگر معدل شما زیر نمره ۱۲ شود، شما در آن ترم مشروط شده اید.

اگر در درسی نمره شما زیر ۱۰ شود، آن درس به عنوان درس افتاده تلقی می شود.

اگر در درس مورد نظر نمره قبولی را کسب نکنید، ترم بعد باید آن درس را مجددا بگیرید.

مشروط شدن به این معنی است که در ترم بعد نمی توانید بیشتر از ۱۴ واحد درسی را برای تحصیل بردارید.به عبارت دیگر، در انتخاب واحد مجاز به انتخاب فقط ۱۴ واحد هستید.

اما مشروط شدن به همین جا ختم نمی شود. اگر سه ترم مشروط شوید، برای شما جلسه تشکیل داده می شود و به احتمال خیلی زیاد از دانشگاه اخراج خواهید شد.

چگونه مشروط نشوم؟

برخی دروس از ضرایب بالاتری برخوردار هستند یا به اصطلاح معدل ساز هستند.شما باید این دروس را در نظر بگیرید و تا حد ممکن نمره بالا در این دروس کسب کنید.

دروس تخصصی رشته تحصیلی شما اصولا سه واحدی هستند که از اهمیت بالاتری برخوردارند.اما این نباید باعث شود از دروس عمومی نیز غافل شوید زیرا دروس عمومی هم اصولا دو واحدی هستند و تاثیر گذار.اگر در دروس تخصصی رشته خود نمره بالای ۱۴ کسب کنید و عمومی ها را نیز بالای ۱۷ بگیرید، از گزند مشروط شدن در امان خواهید بود.

مهم ترین موضوع در مشروط شدن، گرفتن نمره صفر است.خوشبختانه نمره صفر خیلی کم و به دلایل خاص به دانشجو ها داده می شود و اصولا اساتید نمره ۹.۷۵ را به دانشجوهای زیر ده می دهند تا از مشروط شدن دور شوند.

یکی از گرینه های مهم برای فرار از مشروطی، حذف درس است.شما می توانید درسی که با آن مشکل دارید یا حدس می زنید که در پایانترم نمره کمی در آن می گیرید را حذف کنید.

راه دیگر برای فرار از مشروطی، حذف ترم است.اگر احساس خطر می کنید یا می دانید که نمی توانید از مشروط شدن جلوگیری کنید، در زمان مناسب اقدام به حذف ترم کنید.

البه باید بدانید که با حذف ترم، درس هایی هم که می توانید پاس کنید از بین می روند و عملا انگار ترم جاری را دانشگاه نرفته اید و مرخصی گرفته اید.

مشروط شدن در دانشگاه آزاد

قوانین مشروطی در دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه ها یکسان است و فرقی نمی کند دانشگاه آزاد باشد یا دولتی یا دیگر دانشگاه های ایران. اگر سه ترم مشروط شوید، مدارک شما به کمیسیون موارد خاص دانشگاه می رود و برای شما جلسه می گیرند.

تصمیم بر ماندن یا اخراج شدن شما در هر دانشگاه متفاوت است.برخی دانشگاه ها ممکن است سخت گیرانه تر عمل کنند و در برخی دانشگاه ها ممکن است به شما آسانتر بگیرند.

به دلیل آسانتر گرفتن اساتید در امتحانات و حضور و غیاب، مشروط شدن در دانشگاه آزاد سخت تر است و احتمال مشروطی در دانشگاه سراسری به مراتب بالاتر است.

ترم بعد از مشروطی

هیچ اتفاق خاصی نیوفتاده است و کسی با شما کاری نخواهد داشت.فقط طبق قانون نمی توانید بیشتر از ۱۴ واحد درسی بردارید.

اگر در این ترم معدلتان بالای دوازده شود، در ترم بعد انتخاب واحد شما محدود نمی شود و می توانید طبق روال عادی و مثل دیگر دانشجو ها، انتخاب واحد بدون شرط داشته باشید.

در ضمن چون تعداد واحد شما به کمترین حالت ممکن درامده است، پس نمی توانید درسی را حذف کنید.

پس سعی کنید تمامی دروس را جدی بگیرید و نمره بالا کسب کنید.اگر دوباره مشروط شوید ممکن است کار برای شما دشوار شود و نتوانید خودتان را جمع کنید.پس ترم بعد از مشروطی بسیار مهم است و حتما آن را جدی بگیرید.

مشروط شدن در دانشگاه آزاد

 
همیشه راهی وجود دارد…

ممکن است نگران شوید که ۱۴ واحد کم است و ۹ ترمه می شوم اما یک راه حل برای این موضوع وجود دارد.معدل خود را بالا ببرید و در ترم بعد تعداد واحد های بیشتری را بردارید تا جبران شود.

اما باید حواستان باشد که تعداد واحد بالا نیازمند رفتن به کلاس های بیشتر و درس خواندن بیشتر دارد و اگر می توانید این فشار را تحمل کنید، اینکار را انجام دهید و در غیر اینصورت طبق روال عادی رفتار کنید زیرا دوباره مشروط دانشگاه می شوید و فشار رویتان زیاد و زیادتر می شود.

چگونه درس بخوانم که مشروط نشوم؟

هر ترم تقریبا ۵ ماه به طول می انجامد و فشار و حجم دروس بسیار زیاد است.بهترین راهکار برای این موضوع، خواندن دروس در فواصل زمانی کم است.

خیلی از دانشجو ها میانترم را جدی نمی گیرند و همه چیز را به آخر کار و پایانترم می سپارند.اگر شما در میانترم نمره خوبی را کسب کنید دیگر نیاز نیست در پایان ترم کلی فشار روی خودتان بگذارید که نتیجه این فشار در اکثر مواقع عکس است.

فعالیت در کلاس و حضور غیاب نیز نمره دارند. سعی کنید تمامی جلسات کلاس را شرکت کنید. همچنین در کلاس فعالیت کنید تا نمره اضافی به شما تعلق گیرد.

علت اصلی مشروط شدن تلنبار کردن دروس روی هم و شرکت نکردن در حضور و غیاب هاست.فقط کافی است این دو موضوع را حل کنید تا برای همیشه از مشروط شدن دور بمانید.

سخن پایانی

مشروط شدن در دانشگاه یک موضوع دردناک برای هر دانشجو است.مشروط شدن نه تنها شما را عقب نمی اندازد بلکه باعث می شود خودتان را پیدا کنید و مصمم تر درس بخوانید.

اگر سه ترم مشروط شده اید هم جای هیچ نگرانی نیست. در اکثر مواقع کمیسیون موارد خاص دانشگاه به شما فرصت می دهد که به تحصیل ادامه دهید.در ضمن می توانید با ارائه مدارک پزشکی و یکسری موارد نظر کمیسیون را جلب کنید تا به ماندن شما رای مثبت دهند.

 


 

همیشه سوالات مختلفی ذهن دانشجو ها و دانش آموزان را درگیر می کند

موفقیت شغلی برای هر مشاور و معلم بسیار مهم است ونیاز به فضایی برای ارائه خود دارند.

دانش پژوه، وبسایتی است که این دو گروه را با هم آشنا می کند.

محصلان به پاسخ سوالاتشان می رسند و مشاوران و معلمان به سوالات پاسخ می دهند.

اما فقط همین نیست، کلی امکانات برای شما در سایت دانش پژوه وجود دارد.

 

همین حالا می خواهم این خدمات را ببینم

دیدگاه ها ( ۱۰۷ )

  1. سلام من مشروط شدم این ترم
    ولی سایت بهم اجازه برداشتن ۱۲ تا ۲۰ واحد رو داده اگ بیشتر از ۱۴ واحد بردارم
    بعدا واحد ها حذف میشه ؟

  2. سلام
    بنده در دانشگاه دولتی درس میخونم و این ترم مشروط شدم ولی چون نمرات قبل از اخذ واحدها اومده بود، ۲۰ واحد برداشتم. الآن اگر توی حذف و اضافه واحدها رو کم نکنم چه اتفاقی میفته؟

  3. سلام من ترم گذشته مشروط شدم میخواستم بدونم میشه به غیر از این ۱۴واحد که میتونم بردارم ۲واحد افزایش هم بردارم؟

  4. سلام
    دوتا سوال داشتم
    اگر دو ترم‌ پشت سر هم‌ مشدوط بشم برای ترم جدید اتفاق خاصی نمیفته و فقط همون حداقل واحد رو میتونم بردارم و مشکل جدیدی پیش نمیاد؟
    و اینکه اگه یک ترم‌ مشروط بشم برای ترم‌ بعدیش میتونم مرخصی بگیرم یا مجاز برای گرفتن مرخصی نیستم؟
    با تشکر

  5. سلام خسته نباشید بنده تو دانشگاه سراسری سهند مشغول به تحصیل هستم ترم ۳ کارشناسی هستم با این ترم ۲ بار متوالی مشروط میشوم هم حجم درسا زیاده و هم استادا خیلی سخت میگیرن جوری که ترم پیش درس موازنه جرم از ۳۵ دانشجو ۳۴ نفر درس را افتادن این ترم هم حداکثر ۵ نفر پاس میشن و نصف کلاس مشروطن با این وضع میترسم تا پایان فارغالتحصیلی باز مشروط شم اگر یبار دیگر مشروط شم چی میشه چیکار باید کرد؟ چیکار کنم تا این وضع پیش نیاد در ضمن ینفر میگفت مشروطی متوالی ۳ بار میره کمسیون اگه متوالی نباشه ۴ بار آیا درسته؟

  6. سلام وقت بخیر میخواستم بدونم اگر در یک ترم مشروط شویم به اولیا اطلاع داده میشود؟

  7. سلام ببخشید آیا با ۱۰ واحد مقطع کاردانی دانشگاه فنی دولتی ترم ۳ مشروط میشویم یا خیر؟
    و اینکه برای ۵ ترمه شدن شرایط خواست میخواهد آیا؟

  8. با سلام بنده این ترم ۱۴ واحد برداشتم ۳ واحد رو حذف پرشکی کردم شدم ۱۱ واحد اگر معدلم زیر ۱۲ بشه بازم مشروطم ؟
    چون یک ترم اتفاقی ۱۰ واحد برداشتم ولی مشروط نشدم

  9. سلام من دانشگاه قزوین قبول شدم و ۳ ترم دانشگاه تهران بودم که ۲ ترم را مشروط شدم الان میخوام برگردم قزوین آیا این موضوع برای قزوین مهم هست

  10. با سلام و وقت بخیر خدمت شما ببخشید اگر در ترمی مشروط شوم و در ترم بعد معدل بالای ۱۷ کسب کنم ترم بعدش اجازه اخذ ۲۴ واحد را خواهم داشت یا خیر؟

  11. سلام ببخشید مشروطی به تعداد واحد پاس کرده بستگی نداره؟! فقط به معدل ربط داره؟؟

  12. اگر سه ترم مشروط شوم آیا هیچ راهی برای ماندن در دانشگاه وجود ندارد؟

    • باید پرونده شما به کمیسیون ارجاع داده شود تا تصمیم نهایی گرفته شود. اگر مدارکی داشته باشید که نشان دهد شما نتوانسته اید خوب درس بخوانید شاید یک مهلت جهت جبران به شما دهند البته با شرایط خاص

    • سلام خسته نباشید دانشجو کاردانی هستم
      ترم قبل مشروط شدم الان ترم تابستانه گرفتم اگر این ترم هم مشروط شوم حذف میشم یا نه یا اگر حذف نشدم ترم تابستان بالا ۱۲ گرفتم میتونم ۲۰ واحد بردارم یا باید ۱۴ واحد بردارم

  13. سلام خسته نباشید من دانشجو ارشدم سه ترم مشروط شدم اونم بخاطر نیم نمره . الان وقت پایان نامم هستش به نظرتون اخارج میشم یا نه و اینکه این ترم اگ یه نمره میدادن بهم مشروط نمیشدم میشع بهم راه حل بدین

  14. سلام اگر تو یه دانشگاه مشروط بشم ترم بعد تو دانشگاه دیگه باید ۱۴ واحد بردارم ؟
    یا مشروطی در ترم قبل دانشگاه اول تاثیری بر ترم بعد که تو دانشگاه دیگه و رشته دیگه باشه نداره ؟

  15. باسلام
    برای مشروط شدن مقطع کاردانی نمرات باید چند باشد؟

  16. توی هر دانشگاهی حتی دانشگاه دولتی اونم دانشگاه تهران باز قانون همینه؟یعنی تا ۳ ترم مشروطی مجازه؟

  17. سلام من پارسال یک ترم تابستونی برداشتم یک درس ۳ واحدی بود که نتونستم ازمونشو بدم و مشروط شدم.‌ترم بعدش که ترم پاییز بود معدلم بالای۱۴ شد.
    این ترم نمراتم خیلی پایینه نمیدونم مشروط میشم یا نه
    میشه راهنماییم کنید؟

  18. سلام من هیچ درسی رو نیفتادم ولی خب معدلمم شده ۱۲ونیم ایا مشروط به حساب میام؟؟

  19. سلام،اگر یه ترم را مشروط بشویم،تکلیف واحد های پاس شده چه،آیا دوباره اون واحد ها رو باید بگیریم

  20. سلام
    من کاردانی اموزش ابتداییم
    من ترم اول مشروط شدم
    میخواستم بدونم این باعث میشه دیر تر تموم کنم؟

  21. سلام
    من ترم قبل مشروط شدم . البته توی یه دانشگاه دیگ . ممکنه دانشگاه مبدا بخاطر این موضوع با موضوع مهمانیو اینا موافقت نکنه ؟
    و اینکه ترمیم نمره چطور میشه کرد ؟

  22. سلام میخواستم ببینم یک بار مشروطی در کارشناسی برای پیدا کردن شغل دردسر ساز میشود؟

    • این دیدگاه ویرایش شده است.

      نه مشکلی برای کار بوجود نخواهد آمد اگر معدل کل شما بالای ۱۴ باشد.اکثر ارگان ها معدل بالای ۱۴ را ملاک قرار می دهند.
      موفق باشید

  23. سلام وقت بخیر حتی اگر ترمیم معدل کنیم تاثیر نمیزاره رو نمره مشروطی و مشروطی از بین بره؟

  24. سلام آیا مشروط شدن برای اپلای تحصیلی مشکل ساز میشود؟

  25. با عرض سلام و احترام خدمت بزرگواران ببخشید مشروط شدن بیرون دانشگاه که فارغ تحصیل میشویم عواقبی داره برای کار یا فقط مبحث اخراجی هست لطفاً پاسخگو باشید با تشکر

    • خیر مشکلی برای کار کردن شما در آینده پیش نخواهد آمد.

      • سلام، من این ترم ۱۸ واحد درس داشتم،از این ۱۸ تا ۹ واحد پاس کردم و ۹ واحد افتادم، ولی معدلم بالای ۱۲ شده،الان به خاطر پایین بودن تعداد واحدهای پاس شده که زیر ۱۲ تاست مشروط میشم؟

        • خیر مشروط نیستید اما می تونید داخل سامانه دانشگاه نیز نگاه کنید تا کاملا مطعن بشید‌.
          طبق قانون شما مشروط نیستید.

          • سلام من ترم یک پرستاریم ۱۸ واحد برداشتن برام ۳درس افتادم که ۷ونیم واحد میشه نمره ها داخل اعتراضه معدل نیومده ولی خودم. حساب کردم ۱۱و خورده ای میشه اگه معدل بیاد و مشروط شم بتونم با استادی حرف بزنم که نمره بیشتر بده که معدل بالا ۱۲بره راهی وجود داره که بعد اومدن معدل بتونه نمره ای رو بالا تر بده که از مشروطی در بیام تاثیر داره یا نه معدل تغییر میکنه؟ که از مشروطی در بیام و این که میشه بعد از شروع کلاس ها دوباره واحدی رو اضافه کنم؟ بعد این که از مشروطی در بیام بتونم واحد بیشتر از ۱۴ بردارم

          • قبل از اینکه معدل بیاد با استاد صحبت کنید تا مشکلی پیش نیاد.
            بله در زمان حذف و اضافه می تونید واحد درسی حذف یا اضافه کنید.

ارسال یک پاسخ