اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

روش های تست زنی کنکور

مهارت تست زنی یکی از مهارت هایی است که در سال کنکور بسیار به آن نیاز خواهید داشت.تکنیک ها و روش های تست زنی کنکور در این مقاله به صورت کامل آمده اند.تست زدن فقط با تکنیک های تست زنی به هیچ وجه جواب نخواهد داد و شما باید تسلط کافی بر دروس خود داشته باشید.در غیر اینصورت نخواهید توانست به خوبی از عهده تست های کنکور بربیایید.

ارزش تست های کنکور:

تست های یک درس همگی از ارزش های یکسانی برخوردارند.مثلا در رشته ریاضی، ۵۵ سوال ریاضی یک ارزش دارند و ارزش آن ها ربطی به درجه سختی و آسانی آن ندارند.پس سعی کنید روی همه تست های یک درس زوم نکنید و نخواهید سخت ترین آن را حل کنید.

آموزش تست زنی:

تست زنی فقط به تمرین و مهارت ارتباطی ندارد و شما باید بلد باشید چگونه با یک تست برخورد کنید تا بهترین درک از آن را داشته باشید.سپس که درک درستی از تست داشتید، آن موقع شما باید به حل آن بپردازید.

با استفاده از آموزش های تست زنی زیر، می توانید یک تست را قورت دهید.

  • درجه سختی

وقتی یک سوال را می خوانید اولین کاری که باید انجام دهید دسته بندی کردن آن است.باید درجه سختی سوال را پیدا کنید.

اگر سوال آسان بود و شما قادر به حل آن بودید، همان لحظه آن را حل کنید.

اگر سوال دشوار بود و قادر به حل آن بودید، باز هم در همان لحظه آن را حل کنید.

اگر سوال دشوار بود و قادر به حل آن نبودید، سوال را علامت بزنید و به سوال بعدی مراجعه کنید.

  • مدیریت وقت

وقتی صورت سوال را مطالعه می کنید و راه حل را نیز بررسی می کنید، باید به این نتیجه برسید که حل این سوال چقدر از شما زمان می گیرد.

اگر سوال حل ساده ای دارد و زمان زیادی نمی گیرد، به حل آن بپردازید.

اگر راه حل را بلد هستید اما زمان زیادی را باید صرف حل آن کنید، سوال را رها کنید و آن را علامت بزنید که در صورت اضافه آوردن وقت به حل آن بپردازید.

  • افعال سوالات

طراحان سوال دقت زیادی به افعال در سوالات دارند بنابراین شما هم باید روی افعال هر سوال دقت بگذارید.افعال منفی و افعال معکوس در کنکور بسیار رایج هستند که اگر به آن ها دقت نکنید، ماهیت حل سوال عوض می شود.

  • اعداد در صورت سوال

اعدادی که در صورت سوال بکار می روند در روند حل مساله بسیار مهم هستند.مخصوصا اعدادی که در دروس محاسباتی مانند فیزیک و ریاضی بکار می روند.

اگر این اعداد را کم و زیاد بخوانید، نه تنها نمی توانید تست را درست حل کنید بلکه به پاسخ اشتباه نیز خواهید رسید به این علت که طراح سوال روی اشتباه شما حساب کرده است و جواب بدست آمده از حل اشتباه را در گزینه ها قرار داده است.

  • دقت به گزینه ها

بیشتر گزینه های یک سوال شبیه به هم هستند و فقط یک تفاوت جزئی دارند.اگر برای پیدا کردن گزینه صحیح عجله کنید، این اشتباه ناشی از عجله دامن گیر شما خواهد شد و به جواب اشتباه و نمره منفی خواهید رسید.

  • شماره سوال

شماره سوال در پاسخنامه یکی از مواردی است که باید به شدت به آن دقت شود زیرا اگر جواب سوال شماره دو را در جواب شماره سه در دفترچه وارد کنید، تا آخر دفترچه پاسخ غلط را وارد می کنید و آسیب جبران ناپذیری را متحمل خواهید شد.

آموزش روش ها و تکنیک های تست زنی

آموزش تست زنی

 

روش و تکنیک های تست زنی:

روش های مختلف تست زنی وجود دارند که می توانید با بکارگیری آن ها سرعت عمل خود را تا حد ممکن بالا ببرید.در ادامه به آموزش برخی از بهترین تکنیک های تست زنی برای شما می پردازیم.

  • تکنیک حدف گزینه

حدف گزینه یکی از معروف ترین تکنیک های تست زنی است.بهترین تکنیک و لازم ترین تکنیک که نیاز است در آن به مهارت برسید.همیشه از بین چهار گزینه، دو گزینه به سادگی حدف می شوند.اینکار را می توان در چند حالت ممکن انجام داد.

گاهی اوقات چهار گزینه وجود دارد که دوتا از آن ها شبیه به هم هستند(از نظر منفی و مثبت بودن فعل یا عدد).دو گزینه دیگر دوتا گزینه کاملا متفاوت هستند پس به احتمال زیاد این دو گزینه جواب نیستند.

برای مثال در درس ریاضی برای یک سوال چهار گزینه ای این گزینه ها وجود دارند.

گزینه یک=۵

گزینه دو=۱۰

گزینه سه=۵-

گزینه چهار=۱۵

از میان گزینه های بالا، می توان گزینه چهار و دو را خط زد و به دو گزینه رسید.احتمال زیاد یکی از گزینه های یک و سه جواب هستند.

  • تست زنی به سبک مهندسی معکوس

تکنیک تست زنی بدون معلمات و به روش مهندسی معکوس بسیار بین کنکوری ها شایع شده است اما ما این روش را پیشنهاد نمی کنیم.همیشه چینشی بین سوالات و پاسخنامه وجود دارد که با استفاده از آن می توانید جواب صحیح را حدس بزنید.

الف)۶           ب)۲۸                ج)۳-               د)۳

با استفاده از تکنیک حدف گزینه می توان دو گزینه الف و ب را حذف کرد و به گزینه ج و د رسید.حالا با روش مهندسی معکوس می توانید از بین این دو گزینه، جواب صحیح را حدس بزنید.

مهندسی معکوس می گوید در یک آزمون صد سوالی تستی، پاسخ ها باید بین گزینه ها تقسیم شوند.مثلا باید ۲۵ درصد پاسخ ها گزینه د باشند و این تناسب باید بین تمامی گزینه ها پخش شوند.حالا اگر جواب تست قبل گزینه ب باشد و جواب تست بعد گزینه د باشد، پس جواب این تست احتمالا منفی ۲ یا گزینه ج است.

حدس و گمان نمی تواند شما را در کنکور موفق کند.پس تا جایی که می توانید از روش مهندسی معکوس دوری کنید.

  • تکنیک تساوی

در کنکور سال های اخیر، طراحان سوالات را طوری طراحی می کنند که جواب را در فرمول در گزینه تست کنید.شما نیازی به اثبات این فرمول ندارید و فقط کافی است با جایگذاری به یک تساوی برسید.

جمع بندی:

اولین مرحله برای موفقیت در کنکور سراسری، درس خواندن با اصول و برنامه ریزی است.بعد از اینکه به دروس خود مسلط شدید نیازمند یادگیری روش های تست زنی کنکور هستید.این روش ها در عین ساده بودن، کار را برای شما بسیار روان تر و آسان تر می کنند.

یک کنکوری موفق فردی است که همه مولفه ها را در کنار هم بگذارد.مولفه های مطالعه صحیح، برنامه ریزی اصولی و مولفه تست زنی صحیح.


 

دانش پژوه سایتی است که مشکلات درسی و غیر درسی دانش آموزان و کنکوری ها را به کمک مشاوران و معلمان حل می کند.

وبسایت دانش پژوه به معلمان و مشاوران فرصت دیده شدن در میان کنکوری های سراسر کشور را می دهد.

تمامی خدمات در این سایت به صورت کاملا رایگان ارائه می شوند.

می خواهم از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ