اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

افزایش سرعت مطالعه

افزایش سرعت مطالعه برای کنکور بسیار مهم است و می تواند شما را بسیار جلو بیندازد.در این مقاله علاوه بر سرعت به مبحث افزایش دقت در مطالعه نیز پرداخته شده است.

روش ها و تکنیک های افزایش سرعت و دقت مطالعه بسیار متنوع هستند اما فقط برخی از آن ها علمی هستند و در عمل کاربردی هستند.پس با ما همراه باشید تا با راهکار های اصولی آشنا شوید.

مطالعه اصولی:

سرعت مطالعه یکی از مواردی است که باعث می شود در زمان خود صرفه جویی کنید و یک کتاب ۲۰۰ صفحه ای را سریعتر از زمان معمول تمام کنید.

در سال کنکور زمان بسیار اهمیت دارد.هر اندازه که سرعت مطالعه برای دروس کنکور بیشتر باشد، وقت بیشتری نیز اضافه خواهید آورد که می توانید در تست زنی و کلاس های تقویتی از آن استفاده کنید.

اما سوالی که پیش می آید این است که آیا سرعت مطالعه بالا خیلی مهم است؟

پاسخ دادن به این سوال در دو حالت ممکن امکان پذیر است:

سرعت مطالعه بالا+ دقت یادگیری بالا

اگر شما جز این دسته از افراد هستید که بسیار عالی است و سرعت مطالعه بالا می تواند برای شما اثر بخش باشد.

سرعت مطالعه بالا+ دقت یادگیری کم

اگر جز این دسته هستید باید بگوییم که سرعت مطالعه بالا منجر به مطالعه غیر مفید شده و ارزش خاصی برای شما نخواهد داشت.

افزایش سرعت مطالعه و دقت مطالعه برای کنکور

افزایش سرعت مطالعه برای کنکور

افزایش سرعت مطالعه:

افزایش سرعت مطالعه برای کنکور یا دروس مدرسه نیازمند اجرای چند اصول است.

  • تمرکز

تمرکز یکی از اساسی ترین موارد در مطالعه است.فرض کنید یک فصل از کتابی را در مترو خوانده و همان فصل را در خانه و در فضای آرام نیز خوانده اید.در کدام حالت بازدهی بیشتری داشته اید؟ زمان مطالعه شما در خانه قطعا کمتر بوده تا در مترو.

برای تمرکز نیاز است که یک فضای آرام به همراه یک ذهن آرام داشته باشید.بهترین فضا برای مطالعه، کتابخانه ها هستند.بهترین راه برای آرامش ذهن، موسیقی بی کلام و دیدن نکات و اتفاقات مثبت روز است.

  • هدف داشتن

هدف داشتن شما را در مطالعه خیلی جلو می اندازد.فردی که برای کنکور خود هدف دارد و می خواهد به رتبه دو رقمی برسد قطعا ذهن منسجم تری دارد برای مطالعه.ذهن منسجم می تواند سرعت مطالعه را چندین برابر کند.

فردی که هدف خاصی از مطالعه ندارد، ذهن پراکنده ای دارد که نتیجه ذهن پراکنده، کاهش سرعت و دقت مطالعه است.اگر هدف داشته باشید می توانید به صورت محسوس افزایش سرعت مطالعه را ببینید.

چگونه هدف انتخاب کنیم و تشنه رسیدن به آن شویم؟

بهترین روش برای هدفمند بودن و حرکت در مسیر آن، استفاده از تکنیک اهرم رنج و لذت است.این تکنیک شما را به آینده می برد.یک آینده خوب و یک آینده وحشتناک و سپس به شما فرصت انتخاب می دهد.درباره تکنیک اهرم رنج و لذت یک مقاله کاربردی نوشته شده است که کاملا شما را با این تکنیک آشنا می کند.

تکنیک اهرم رنج و لذت

تکنیک های مطالعه:

یکسری کارهای ساده باعث می شوند که سرعت مطالعه شما تا چندین برابر بیشتر شود.راه های ساده اما کاربردی مانند دسته بندی کردن مطالب، مکان مناسب و مطالعه در زمان مناسب.

  • دسته بندی کردن مطالب

اگر مطالب را در حالت های مختلف دسته بندی کنید می توانید سرعت مطالعه را بهبود دهید.برای مثال می توانید مطالب را از آسان به سخت دسته بندی کنید و اول مطالب آسان را بخوانید و بعد سراغ مطالب سخت تر بروید.

یک مثال دیگر این است که مطالب را بر حسب ارتباطشان با هم دسته بندی کنید تا پراکندگی در مطالعه به حداقل برسد.دسته بندی کردن مطالب بسته به نوع کتاب انتخابی می تواند متفاوت باشد و دو مثال بالا می تواند به شما ایده دسته بندی بدهد.

  • مکان و زمان مناسب

یک مکان مانند کتابخانه که همه در آن درحال مطالعه هستند باعث می شود شما هم روی مطالعه دقت بگذارید و به حواشی توجه نکنید.حالا یک مکان مانند ایستگاه اتوبوس را در نظر بگیرید که پر از حواشی است.آیا سرعت مطالعه شما می تواند در این دو مکان یکسان باشد؟

زمان مطالعه بسیار مهم است.بعضی دروس را نمی توان ساعت دوازده شب یا هفت صبح مطالعه کرد.شما باید با تست کردن ساعت های مختلف برای دروس مختلف، بهترین ساعت مطالعه برای هر درس را پیدا کنید.

لازم به ذکر است که بهترین ساعت مطالعه برای هر درس، برای هر فرد می تواند متفاوت باشد.مثلا یک فرد اگر ادبیات را ۷ صبح مطالعه کند یادگیری بیشتری خواهد داشت و برای فرد دیگر بهترین زمان یادگیری برای درس ادبیات ساعت ۱۰ شب است.

بهترین راه برای رسیدن به بهترین زمان مطالعه فقط با تست کردن و تجربه بدست می آید که نتیجه آن افزایش سرعت مطالعه است.

تقویت نیم کره های مغز:

نیمکره های مغز شما خبر از نحوه یادگیری و قدرت ذهن شما در دروس مختلف را می دهند.اگر نیمکره سمت راست شما قوی باشد یکسری دروس و اگر نیمکره سمت چپ شما قوی تر باشد شما در برخی دروس دیگر قوی هستید.

اما مهم ترین نکته این است که شما باید بین این دو نیمکره تعادل ایجاد کنید تا در هر دو مورد قوی باشید.با استفاده از تست معتبر جهانی نیمکره می توانید از میزان فعال بودن نیمکره خود آگاه شوید.

تست نیمکره های مغز

جمع بندی:

شاید افزایش سرعت مطالعه بسیار کمک کننده باشد اما سرعت مطالعه بالا به همراه دقت یادگیری و فهم بالا بسیار معرکه است.اگر افراد برتر کنکور را پیدا کنید متوجه خواهید شد که آن ها هم سرعت بالا دارند هم دقت بالا و ترکیب این دو با هم از آن ها رتبه برتر ساخته است.

اگر به تمرینات بالا به صورت دقیق عمل کنید، می توانید به سرعت بالا به همراه دقت برسید و در نهایت به رتبه برتر کنکور دست پیدا کنید.


وبسایت دانش پژوه یک پلتفرم آنلاین برای رفع اشکالات درسی و مربوط به حاشیه درس برای محصلان و کنکوری ها است.

این وبسایت کاربر محور توسط دیگر اساتید و معلمان به رفع این مشکلات می پردازد.

مشاوران و معلمان می توانند با فعالیت کردن خودشان را به دیگر محصلان نشان دهند و از این فرصت برای کسب درامد استفاده کنند.

همین حالا می خواهم از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ