اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

معرفی رشته مهندسی مکانیک

هر کنکوری قبل از انتخاب رشته باید اول به آگاهی کامل درباره رشته انتخابی خود برسد.آشنایی از نوع رشته، بازارکار و گرایش های آن رشته.در این مقاله قصد داریم مهندسی مکانیک چیست را توضیح دهیم.همچنین به معرفی جزئی گرایش های مهندسی مکانیک نیز می پردازیم تا یک آشنایی کلی داشته باشید.

معرفی رشته مهندسی مکانیک:

تاحالا شده با خودت فکرکنی آخه چطوری میشه تو وسط بیابون یه خونه دنج داشت و هیچ احساس گرمایی نکرد؟ یا وسط قطب یه خونه داشت و اصلا احساس سرما نکرد؟تاحالا پیش خودتون فکرکردید چطور میشه یه چیز بزرگ وسنگین رو ساخت و انداخت تو آب بدون اینکه غرق بشه و اگر موج هم بهش بخوره باز تعادلش حفظ بشه و مشکلی براش پیش نیاد و بشه باهاش کل اقیانوس رو سفرکرد؟ یا اصلا چجوری هواپیما بسازی که راحت تعداد زیادی آدم رو با وزن زیاد بتونه تو آسمون معلق نگه داره و جابجا بکنه بدون اینکه اتفاق خاصی بیفته،یا همون هواپیما در اون ارتفاعی که هست چه سیستم تهویه مطبوعی داره که در اون ارتفاع و دمای پایینی که وجود داره باز داخلش مثله خونه آدم راحته؟.


یا این ماشین های لوکس و جدید طوری شده که تو خیابون با اون همه دست انداز و چاله چوله هم باهاش احساس راحتی میکنی و دیگه چه برسه به اتوبان های صاف و مهندسی شده که دیگه مثل اینه که داخل خونه خودت داری باسرعت بالا از جایی به جای دیگه میری و دیگه بحث های سفینه های فضایی و موشک و …که به کنار
اگه تا حالا شده به اینها فکر کرده باشی و خیلی علاقه داشتی یک روز یاد بگیری که واقعا چطوری اینها رو میسازن و تو چطوری میتونی حتی اونها رو بهتر کنی و ارتقاء بدی، یعنی اینکه به رشته مکانیک علاقه دارید.

موفقیت در رشته مکانیک:

اگر توانایی های مورد نیاز این رشته را داشته باشید می توانید آینده درخشانی را برای خودتان رقم بزنید، منظور از توانایی ، توانایی فوق العاده یا تسلط کامل در آن نیست.
یعنی در دروس ریاضی و هندسه(تجسم فضایی و تجسم سه بعدی) و فیزیک نیرو ها ضعیف نباشید کافی است.

آشنایی با دروس رشته مهندسی مکانیک:

در دانشگاه دروس را که می خوانید باز این مسائل مورد نیاز را آموزش می دهند و اگر بتوانید درکشان کنید دیگر مشکلی نخواهید داشت. ناگفته نماند که مهندسی مکانیک(همچنین مهندسی برق) نیاز به تلاش و وقت بیشتری برای خواندن دارند نسبت به بقیه رشته های مهندسی خصوصا از ترم سوم به بعد که دروس تخصصی و جذاب تر می شوند.
بعضی دروس اصلی و مهم رشته مکانیک در بعضی رشته های دیگر هم است ولی مهندسین مکانیک مسائل این دروس را تخصصی تر می خوانند و جنبه های دیگر و مهم تر آنها را بررسی می کنند. مانند انرژی و نیرو و تعادل و چیزهای مهمی که در زندگی روزمره با آنها سروکار داریم.

دروس مهم دوره کارشناسی:

دروس مهم در دوره کارشناسی مهندسی مکانیک را می توان شامل این دروس نامید: سیالات،طراحی اجزا، استاتیک،مقاومت مصالح یک و دو و اگر گرایش طراحی جامدات بروید مقاومت مصالح سه هم خواهید داشت.

دروس جذاب رشته مهندسی مکانیک:

دینامیک، ترمودینامیک یک و دو که ترمودینامیک دو یکی‌ از جذاب ترین دروس دوره کارشناسی البته در رشته مکانیک خواهد بود چون خیلی ازمسائل روزمره و صنعت را داخل خودش به صورت جذاب تجزیه وتحلیل می کند( این جنبه که مثلا موتورهای جت یا توربین ها و پمپ ها و یا کمپرسور و… که یک پتروشیمی و شرکت صنعتی با آنها انرژی و برق تولید می کنند و روی آنها میچرخند چطور کار می کنند و چگونه می توان بازده آنها را بالاتر برد و… و یا یخچال ها و وسایل تهویه مطبوع دقیقا چگونه کار می کنند و فلسفه آنها چیست. فقط در رشته مهندسی مکانیک به این صورت بررسی می شود.)سیالات ۱ و۲ و انتقال حرارت، ارتعاشات و طراحی اجزاء و چند درس تخصصی انتخابی خواهید داشت.

گرایش های مهندسی مکانیک:

گرایش های مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی :

 سیالات

ساخت و تولید

طراحی جامدات

برخی از دانشگاه ها فقط دو گرایش اصلی تر یعنی طراحی جامدات و سیالات را ارائه می دهند.

 

توضیح بیشتر درباره گرایش های مهندسی مکانیک

 
دانشگاهای برتر در رشته مهندسی مکانیک:

بهترین دانشگاه ها برای رشته مهندسی مکانیک چیست؟ قاعدتا دانشگاهای تهران(دانشگاه تهران، امیرکبیر و صنعتی شریف) خواهند بود.بعد ازاین سه دانشگاه، دانشگاه شیراز و علم وصنعت در یک سطح و یا حتی سطح علمی دانشگاه شیراز نیز بالاتر است.انتخاب بین این دو بستگی به موقعیت شهر شما دارد که شهر شما به هرکدام نزدیک تر باشد، آن دانشگاه انتخابی بهتر خواهد بود.

فضای دانشگاه شیراز:

شهر شیراز از نظر عوام بهترین کلان شهر برای زندگی است،چون هم از نظر فرهنگ و آب و هوا عالی است و هم امکانات زیادی به عنوان کلان شهر دارد و به شخصه مطمئن هستم هیچ دانشگاهی در ایران همچین فضای زیبایی که دانشگاه شیراز دارد را دارا نیست،اگر اطلاع ندارید باید بگویم خوابگاه دانشگاه شیراز معروف به بام شیراز است و تمام چشم انداز شهر در چشم شماست.

تا باغ ارم ۱۰۰متر فاصله است(درواقع باغ ارم زیرنظر دانشکده کشاورزی شیراز است و ورودی آن برای دانشجوهای دانشگاه شیراز رایگان و همچنین موزه نارنجستان و چند موزه دیگر هم به همین منوال است.) ورودی دانشگاه رو به سمت باغ ارم دارد که خیلی احساس خوبی دارد. خصوصا فصل بهار و بهار نارنج های شیراز که واقعا هیچ جا همچین شرایطی پیش نخواهد آمد. و از لحاظ روانی بهترین جای ممکن با بهترین فضای طبیعی است که به آدم احساس آرامش می دهد.

بهترین گرایش های مهندسی مکانیک چیست

مهندسی مکانیک چیست

 

صادق صالحی نسب،دانشجوی دانشگاه شیراز

وبسایت دانش پژوه ارائه دهنده خدماتی رایگان برای محصل ها، اساتید و مشاوران است.

با استفاده از این خدمات می توانید بسیار در زمینه مورد فعالیت خود نتیجه بگیرید.

 

جهت آشنایی و استفاده از این خدمات به لینک زیر مراجعه کنید.

 

خدمات سایت

ارسال یک پاسخ