اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

کارآفرینی یا شغل دولتی، کدام مسیر؟

کارآفرینی یا شغل دولتی یک موضوع مهم است که بین افراد جامعه در حال جا افتادن است.اما این یک تصمیم بسیار مهم است که باید به صورت دقیق بررسی شود.باید با بررسی مسائل مختلف، بهترین مسیر را پیدا کرد و در آن قدم برداشت.مزایا و معایب کارآفرینی در این مقاله برای شما توضیح داده شده است.

کارآفرینی یا شغل دولتی: تحصیلات اولیه

منظور از تحصیلات اولیه، تحصیلات دوازده ساله عمومی است که برای کسب دیپلم صورت می گیرد.شاید افراد موفق زیادی را پیدا کنید که حتی این دوره عمومی را هم نصفه و نیمه رها کرده اند و وارد بازار کار شده اند.

اما دیدگاه ما این است که این دوره دوازده ساله را حتما طی کنید زیرا در این دوره تحصیل شما از لحاظ فکری و شخصیتی بسیار رشد می کنید و ذهنتان به بلوغ می رسد.آن وقت است که می توانید تصمیمات بهتری را بگیرید.

اما اگر شرایط به گونه ای است که باید انصراف دهید و وارد بازارکار شوید، اصلا نترسید و این کار را با آغوش باز بپذیرید.

تحصیلات آکادمیک

تحصیلات اکادمیک یا دانشگاهی بسیار ارزشمند است اما هیچوقت ضروری نبوده و نخواهد بود.تحصیلات دانشگاهی بیشتر باعث هدایت شما به سمت شغل های دولتی می شوند.

هرچند که اگر قصد کارآفرین شدن هم داشته باشید، دانشگاه می تواند برای شما مفید باشد.البته اگر که مسیر کارآفرینی شما هم راستا با مسیر تحصیلی و رشته تحصیلی شما باشد.

پس تحصیلات آکادمیک صرفا برای افرادی مناسب است که قصد دارند وارد دستگاه ها و سیستم های دولتی شوند و از مزایای حقوق ثابت و بیمه بهره مند شوند.

شغل دولتی

کار کردن در ادارات و تاسیسات دولتی بسیار خوب و عالی است اما نه برای همه.شغل دولتی برای افرادی مناسب است که بیشتر به دنبال امنیت شغلی و حقوقی هستند.

اگر فردی هستید که درامد ثابت و بیمه و حقوق بازنشستگی برایتان اولویت و ارزش بالایی دارد، حتما واردشغل دولتی شوید.پیشنهاد می شود چنین افرادی اصلا وارد بازارکار آزاد نشوند.

بازارکار آزاد یک بازار ثابت و پایدارد نیست(به خصوص در ایران) و این دقیقا خلاف شغل دولتی است.

شغل آزاد

افرادی که علاقه ای به تحصیلات دانشگاهی ندارند و می خواهند در بازار آزاد کار کنند و تخصص و مهارت خاصی هم ندارند می توانند یک شغل را انتخاب کنند و در آن شاگردی کنند و کم کم آن شغل را بدست گیرند و برای خودشان کار کنند.

خوشبختانه در تمامی شغل های آزاد، صاحبان آن شغل نیاز به افرادی دارند که شاگرد آن ها باشند و مغازه و کارشان را در ساعاتی به او بسپارند.

شاید شاگردی کردن اندکی ناخوشایند باشد اما بهترین کار ممکن برای شروع کردن بدون سرمایه است.اما اگر سرمایه دارید نیاز به شاگردی کردن نیست و می توانید کار خودتان را در ابعاد کوچکتر تاسیس کنید و کم کم رشد کنید.

کارآفرینی

کارافرینی این روزها کل جوامع جهانی را درگیر خودش کرده است.هر فردی دوست دارد که یک کارافرین موفق شود اما معنی کارآفرینی را هم نمی داند.

کارآفرینی به معنای ایجاد یک شغل از صفر و رساندن آن شغل به درامد و ایجاد فرصت های شغلی برای دیگر افراد جامعه است.اما کارآفرینی معنای دیگری نیز دارد، علاقه.اکثر کارآفرین ها وارد شغلی می شوند و آن را استارت می زنند که به آن علاقه شدید دارند.

پس اگر قصد دارید دانشگاه را رها کنید و شغل مورد علاقه خودتان را دنبال کنید کار شما درست است.اما اگر رشته تحصیلی مرتبط با شغل خودتان را پیدا کنید و در آن تحصیل کنید می توانید زودتر و راحت تر موفق شوید.

معایب کارآفرینی یا شغل دولتی

چگونه کارآفرین موفقی شویم؟

برای موفقیت شغلی باید در وهله اول به مهارت برسید.باید در مسیر شغلی خودتان تمام موارد مورد نیاز را یاد بگیرد و ادامه دهید تا به مهارت برسید و یک فرد حرفه ای شوید.

سپس باید ذهن خود را برای موارد و اتفاقات متفاوت آماده کنید و تمامی چالش ها را با آغوش باز بپذیرید و آن ها را حل کنید.با حل چالش ها، خودتان و کسب و کارتان بزرگ و بزرگتر می شود.

تمامی کارآفرینان موفق در شغلشان چالش هایی را داشته اند اما کسانی موفق شده اند که این چالش ها را حل کردند.اگر از چالش ها و تصاد ها فرار کنید و به فکر حل آن ها نباشید هیچوقت نمی توانید یک کارآفرین برجسته شوید.

این به این معنی نیست که قرار است شما سختی بکشید، خیر اصلا اینگونه نیست و منظور ما از چالش، حل کردن مسائل روزانه کسب و کار است.از مدیریت افراد تا فروش محصولات و دیگر مسائل مرتبط که برای هر کسب و کاری وجود دارد.

کدام مسیر را بروم؟ گیج هستم

مزایا و معایب هر مسیر(کارآفرینی و شغل دولتی.) را برای شما به صورت می نویسیم تا با چشمانی باز بتوانید انتخاب کنید.

  • شغل دولتی:

حقوق بازنشستگی

بیمه خدمات درمانی

حقوق ثابت و بدون ریسک

× ثابت بودن درامد

× تعهد کاری به سازمان مربوطه

× انجام دادن یک کار ثابت بدون تنوع

  • کارآفرینی:

متنوع بودن کارها

آزادی در انتخاب محل زندگی و کار

ثابت نبودن درامد و نداشتن سقف درامد

× نداشتن بیمه

× عدم تضمین درامد ثابت ماهیانه

همانطور که متوجه هستید، کارآفرینی و شغل دولتی مزایا و معایب خاص خود را دارند.اما بعضی معایب ممکن است برای فردی مهم نباشد و وارد مسیر کارافرینی شود و برخی مزایا برای فرد دیگری مهم باشد و وارد مسیر دیگری شود.

جمع بندی:

شما باید در مرحله اول روحیات خود را شناسایی کنید سپس دست به انتخاب به این مهمی بزنید.باید مزایا و معایب کارآفرینی را با دقت بررسی کنید.

اما خبر خوب این است که همیشه راهی برای برگشت وجود دارد. اگر خیلی مطمعن نیستید می توانید یک مسیر را انتخاب کنید و تا حدودی در آن پیش بروید و در صورت رضایت نداشتن وارد یک مسیر دیگر شوید.


 

وبسایت دانش پژوه محلی مناسب برای رفع مشکلات درسی و مرتبط با حاشیه درس برای محصلان است.

یک مکان کاملا رایگان که به رشد شغلی معلمان و مشاوران کمک می کند.

اما این همه ماجرا نیست و خدمات ما بسیار گسترده تر است

می خواهم همین الان از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ