اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

کارشناسی ارشد آری یا خیر؟

کارشناسی ارشد یا همان فوق لیسانس یک مقطع تحصیلی است که بسیاری از دانشجویان نمی توانند درست تصمیم بگیرند که وارد آن شوند یا خیر.اغلب دانشجویان به فکر مهاجرت تحصیلی در مقطع ارشد هستند اما اصول کلی آن را نمی دانند.

در این مقاله به صورت مفصل و از صفر تا صد به معرفی مقطع ارشد می پردازیم تا با چشمانی باز وارد این مسیر شوید.نتیجه انتخاب آگاهانه، موفقیت است.در انتهای مقاله یک خبر خوب برای تمامی کنوری ها، دانشجویان، اساتید و مشاوران داریم. پس در این مقاله با ما همراه باشید.

فوق لیسانس چیست؟

بعد از گذراندن ۱۲ سال دوره تحصیل که سه سال آخر این دوره به صورت تخصصی است به کنکور می رسیم. با قبولی در کنکور وارد دانشگاه می شویم و یک دوره ۴ ساله تخصصی تر را شروع می کنیم.

بعد از گذراندن این دوره تخصصی چهارساله که به آن دوره کارشناسی یا لیسانس می گویند به کنکور دوم می رسیم.با موفقیت در کنکور دوم مجوز ورود به یک دوره عملی تر و تخصصی تر را کسب می کنیم.به این دوره عملی تر، دوره کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس می گویند.

کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس یک دوره دو تا سه ساله است.بعد از اتمام این دوره به کنکور سوم می رسیم که به این مقطع دکتری می گویند.

این مقاله مختص فوق لیسانس است و مقطع دکتری در آن توضیح داده نمی شود.

آزمون کارشناسی ارشد

آزمون ارشد هر ساله در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت برگزار می شد.اما بعد از شیوع ویروس کوید ۱۹(کرونا) تاریخ این آزمون دست خوش تغییراتی شد و زمان ثابت هر ساله آن تغییر کرد.

برخلاف کنکور سراسری که در چند رشته محدود برگزار می شود، ارشد برای هر رشته به صورت جداگانه و تخصصی برگزار می شود.هر رشته سوالات تخصصی همان رشته را دارد و دروس عمومی در آن وجود ندارد.(به غیر از زبان انگلیسی)

تعداد سوالات و زمان آزمون بسته به رشته شما متفاوت است.

کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس

 

موفقیت در کنکور ارشد

کنکور ارشد مانند کنکور سراسری نیست و از رقابت بسیار کمتری برخوردار است.تعداد رشته ها بیشتر است و تعداد افراد شرکت کننده نیز کمتر است.

با یک تناسب ساده به این نتیجه می رسیم که قبولی در ارشد بسیار آسان تر از قبولی در مقطع کارشناسی است.در ادامه به بررسی ویژگی های مقطع ارشد و سوالاتی که به صورت عمده توسط دانشجویان پرسیده می شوند می پردازیم.

  • مهاجرت تحصیلی

مهاجرت توسط تحصیل در دوره های مختلف تحصیلی امکان پذیر است و شما می توانید در مقطع کارشناسی(لیسانس) هم مهاجرت کنید و در دانشگاه پذیرش شده تحصیل کنید.

اما اصولا بیشتر مهاجرت ها در مقطع ارشد رخ می دهد به این دلیل که تمامی ارگان ها و شرکت ها به آخرین مدرک تحصیلی شما توجه می کنند.پس اگر آخرین مدرک شما، از یکی دانشگاه های خارج از کشور باشد خیلی می تواند برای استخدام جلب توجه کننده باشد.

اما شرایط مهاجرت در مقطع ارشد چیست؟

اگر قصد مهاجرت با بورسیه را دارید باید دو شرط دانشگاه مد نظرتان را دارا باشید.شرط اول داشتن مدرک آیلتس و شرط دوم داشتن حداقل معدل است.

نمره آیلتس و معدل آخرین دوره تحصیلی شما بسته به هر دانشگاه متفاوت است و هر چقدر سطح دانشگاه مورد نظر بالاتر باشد، این نمرات نیز بالاتر می روند.اما حداقل نمره آیلتس شما باید ۶ باشد و حداقل معدل کارشناسی باید ۱۴ باشد.

  • تاثیر ارشد در استخدام

هر ارگان یا شرکت بسته به نیازها و تخصص مورد نیاز خود از افراد دعوت به همکاری می کند.مثلا یک شرکت از افراد فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس دعوت می کند که در آزمون استخدامی آن شرکت کنند.در این آزمون اولویت با افرادی است که مدرک تحصیلی معتبر تر و بالاتر دارند.

پس قطعا فوق لیسانس می تواند درصد استخدام شما را بعد از قبولی در آزمون و مصاحبه بالاتر ببرد.در مصاحبه بعد از آزمون شما بسیار پخته تر و مسلط تر هستید به علت سطح سواد بالاتر و تجربه بیشتر.این موضوع قطعا در پذیرش شما تاثیر بسزایی دارد.

  • تاثیر در حقوق

طبق تحقیقات و پرس جو هایی که از کارمندان و مهندسان مختلف داشته ایم. به این نتیجه رسیدیم که مدرک ارشد یا فوق لیسانس تاثیر بسیار کمی در افزایش حقوق دارد. حقوق یک فرد با مدرک کارشناسی اختلاف بسیار کمی دارد با فردی که فوق لیسانس دارد.

به این نتیجه می رسیم که اگر فرصت کاری با مدرک لیسانس را دارید در آن استخدام شوید و در حین کار نیز تحصیل کنید و مدرک کارشناسی ارشد خود را بگیرید و ارائه دهید.

ادامه بررسی ها…
  • تاثیر در دانش و مهارت

دوره کارشناسی یک دوره به نسبت تئوری است و قسمت خیلی کم آن به صورت عملی برگزار می شود.اما در مقطع کارشناسی ارشد کاملا متفاوت است.در این دوره بیشتر باید به صورت عملی کار کنید.

عملی کار کردن در هر رشته متفاوت است. مثال کلی که می توان زد ایجاد و ارائه پایان نامه است که اصولا برای تمامی رشته ها وجود دارد. برای اینکه بتوانید این مقطع را با موفقیت به پایان برسانید موظف به ارائه پایان نامه به دانشگاه هستید.

پایان نامه یک موضوع انتخابی توسط استاد یا خود شما است که باید آن را به صورت عملی تجربه و به صورت تئوری ارائه کنید.

  • تدریس در دانشگاه

تدریس در دانشگاه در یک درس تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی خود با مدرک لیسانس عملا امکان پذیر نیست. احتمال بسیار کمی برای اینکار وجود دارد مگر اینکه از مهارت و سواد کافی برخوردار باشید.

اما با مدرک فوق لیسانس این امکان برای شما وجود دارد تا در دانشگاه ها تدریس کنید. اما احتمال اینکه عضوی از هیئت علمی دانشگاه شوید بسیار بسیار اندک است.

مهاجرت تحصیلی

جمع بندی

در مقطع ارشد شما از یک فرد تئوری به یک فردی عملی تبدیل خواهید شد که یک پایان نامه به اسم خود دارد.مقطع ارشد به شما فرصت دیده شدن بیشتری می دهد همچنین پیش نیاز رفتن به دوره دکتری، گذشتن از دوره ارشد است.

در دوره ارشد مباحث به صورت توصیفی تر و عمیق تر برای شما باز می شوند.این موضوع باعث می شود درک شما از مفاهیم بیشتر شود. این سواد و درک بیشتر باعث شکوفایی بیشتر شما می شود.

اگر فردی هستید که تمایل به کسب علم بیشتر و تجربه تئوری های خوانده شده را دارید و قصد ادامه تحصیل در مدرک دکتری را دارید، قطعا باید مقطع کارشناسی ارشد را تجربه کنید.

اگر فردی هستید که فقط می خواهید در یک شغل استخدام شوید، فوق لیسانس به شما پیشنهاد نمی شود. چون تاثیر زیادی در حقوق دریافتی و استخدام شما ندارد.


 

موفقیت تحصیلی برای هر دانشجو و کنکوری بسیار مهم است

هر مشاور و معلم نیاز به دیده شدن و ارائه مهارت های خود دارد

وبسایت دانش پژوه این فضا را برای پیشرفت شما مهیا کرده است

 

همه این خدمات به صورت رایگان در اختیار شماست!!!

 

همین الان می خواهم از خدمات استفاده کنم

 

ارسال یک پاسخ