اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

نه گفتن در سال کنکور

عدم توانایی در ردکردن درخواست های دیگران زمانی که خودمان باید کارهای مختلفی انجام دهیم بسیار در بین افراد جامعه وجود دارد.مهارت نه گفتن باید در هر فرد ایجاد شود.مهم ترین چیز برای هر دانش آموز، کنکور است.نه گفتن در سال کنکور بسیار حائز اهمیت است.باید یاد بگیریم که چگونه وقتی درس داریم نه بگیم.

در این مقاله دلایل نه نگفتن را بررسی کرده ایم و راهکار برای آن ارائه کرده ایم که با انجام دادن آن می توانید به راحتی در سال کنکور نه بگویید.

فلسفه نه گفتن:

نه گفتن یکی از سخت ترین کارهای دنیا برای بشر است.یک نه نگفتن ساده می تواند کل روز شما را خراب کند و مانع از رشد شما شود.نه گفتن می تواند تمرکز شما را از روی دیگران بردارد.وقتی شما فقط روی خودتان و کارتان تمرکز می کنید، نتیجه بسیار تفاوت دارد تا زمانی که همزمان هم در خدمت دیگران هستید هم در خدمت خودتان.

نه گفتن برای این بوجود آمد که افراد با استفاده از آن، اولویت را از دیگران بردارند و خودشان را در اولویت قرار دهند.

نه گفتن در سال کنکور

مهارت نه گفتن

چرا نمی توانیم در سال کنکور نه بگوییم؟

نه گفتن یا نگفتن فقط به یک عامل بستگی ندارد و می تواند موارد مختلفی را شامل شود.اما همیشه یک دلیل از همه مهم تر و پر رنگ تر است.کمبود عزت نفس دلیل اصلی نه نگفتن است.

دلایل نه نگفتن:

  • عزت نفس

زندگی کردن با عزت نفس پایین مانند حرکت کردن اتوموبیل با ترمز دستی بالا است.وقتی عزت نفس یک فرد پایین باشد، همیشه دیگران را در اولویت قرار خواهد داد.همین موضوع باعث می شود تحت هیچ شرایطی نتواند به طرف مقابل یا فرد درخواست کننده نه بگوید.

گاهی اوقات عزت نفس پایین باعث می شود که بدون اینکه حتی فرد مقابل از شما درخواست انجام کار کند، خودتان پیش قدم شوید و بگویید من حاضرم به شما کمک کنم.حتی خودتان باعث درگیر شدن خودتان با کار دیگران خواهید شد.

  • قضاوت شدن

ترس از قضاوت شدن همیشه در همه افراد وجود دارد.قضاوت انواع مختلفی دارد.ترس از قضاوت شدن در سال کنکور بسیار بیشتر است.

گاهی اوقات به فرد درخواست کننده نه نمی گویید چون می ترسید با نه گفتن، مورد قضاوت قرار گیرید و درباره شما یک فکر متفاوت کنند.این در حالی است که این اتفاقات اصلا در ذهن فرد درخواست کننده نمی افتد و فقط یک موضوع ذهنی برای شما است.

  • ناراحت شدن دیگران

گاهی اوقات دلیل نه نگفتن، جلوگیری از ناراحتی طرف مقابل از شماست.حس می کنید اگر نه بگویید فرد درخواست کننده ناراحت می شود و دیگر شما را دوست نخواهد داشت.

ولی سوال این است، آیا اگر شما از آن فرد درخواست کنید، صد در صد به شما بله می گوید؟ آیا ناراحت شدن شما برای او نیز مهم است؟

اگر به این دو سوال پاسخ دهید متوجه خواهید شد که در اغلب اوقات، طرف مقابل به راحتی به شما نه می گوید بدون اینکه حتی شما را در نظر بگیرد.

  • احساس مسئولیت

حس مسئولیت داشتن نسبت به دیگران، شما را واردار می کند که همیشه بله بگویید.وقتی حس کنید مسئولیت افراد اطرافت با تو است، آن وقت دیگر طعم زندگی لذت بخش را نخواهید چشید زیرا همیشه باید متمرکز روی افراد اطرافتان باشید.

آن موقع است که نه گفتن سخت ترین کار دنیاست.چون فکر می کنید اگر نه بگویید از زیر مسئولیت خود شانه خالی کرده اید و هر اتفاقی برای فرد درخواست کننده بیافتد، مقصرش شما هستید.

  • مدیون بودن به افراد

اگر یک نفر برای شما کاری کرده باشد یا قبلا از او درخواستی داشته اید و به شما بله گفته است، حس مدیون بودن به شما دست می دهد و شما فکر می کنید اگر روزی از شما درخواستی کرد حتما باید به آن بله بگویید.

این مساله تا حدی درست است اما شما باید زمانی به درخواست آن فرد جواب بله دهید که خودتان در فشار قرار نگیرید.اگر درگیر کارهای خودتان هستید باید به راحتی نه بگویید اما اگر وقت دارید و آزاد هستید می توانید درخواست را قبول کرده و انجام دهید.یادتان باشد که در سال کنکور شما به هیچکس مدیون نیستید.

نه گفتن در سال کنکور:

مهم ترین سال برای دانش آموزان، سال کنکور است.اگر در سال کنکور مشابه مابقی سال های زندگی خود عمل کنید، هر نخواهید توانست موفقیت در کنکور را تجربه کنید.

موفقیت در کنکور ملزم به رعایت کردن فاکتور های مختلفی است.یکی از این فاکتور ها استفاده از کلمه نه به درخواست های دیگران یا تقویت مهارت نه گفتن است.

نه گفتن برای بیرون رفتن های الکی

نه گفتن برای درخواست های غیر معقول که وقت شما را می گیرند.

در یک برگه برای خودتان بنویسید که اگر قدرت نه گفتن را افزایش ندهید، چه بلایی بر سرتان می آید و نتیجه کنکورتان چه می شود.

چگونه نه بگوییم؟

کسب مهارت نه گفتن نیازمند افزایش اعتماد به نفس است، در مرحله اول باید اعتماد به نفس خودتان را بالا ببرید

در مرحله دوم باید قضاوت دیگران نسبت به خودتان را نادیده بگیرید و خودتان را در اولویت قرار دهید نه ناراحت شدن یا قضاوت دیگران را.یادتان باشد که همین افراد اگر شما رتبه کنکور خوبی کسب نکنید، شما را مسخره می کنند.

پس اولویت خود شما هستید.به هر درخواستی که وقت شما را می گیرد نه بگویید.همین نه گفتن ها در سال کنکور، باعث تضمین یک آینده عالی برای شما می شود.

اگر شما یکسال به هر درخواستی نه بگویید، تا آخر زندگی می توانید همین روند را ادامه دهید.پس کنکور یک تمرین برای مهارت نه گفتن نیز است.

اگر نتوانید در این یکسال این تمرین را انجام دهید و قدرت نه گفتن را در خود تقویت کنید، دیگر هیچوقت نخواهید توانست اینکار را انجام دهید.


 

هر دانش آموز و دانشجو ای می تواند در دانش پژوه سوالات خودش را بپرسد تا به آن پاسخ داده شود

چه کسانی به این سوالات پاسخ می دهند؟

مشاوران و معلمانی که علاقمند به پاسخ دادن به دیگران هستند

کلی مزایا برای مشاوران و معلمان در ازای فعالیت در نظر گرفته شده است.

اما این مزایا چیست و چگونه باید از سایت دانش پژوه استفاده کرد؟

 

همین حالا این خدمات را میبینم

ارسال یک پاسخ