اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته مهندسی هوافضا:بازار کار + گرایش های کارشناسی ارشد

این مقاله به توضیح و معرفی رشته هوافضا و گرایش های آن از جمله گرایش آیرودینامیک، گرایش پیشرانش، دینامیک پرواز و سازه های هوافضایی خواهد پرداخت.همچنین به بخش های دیگری مانند درامد، بازار کار، کارشناسی ارشد و گرایش های رشته مهندسی هوافضا نیز پرداخته شده است.

یک رشته جذاب مهندسی که هدف ان طراحی فضاپیما و هواپیما است.هوافضا متشکل از دو شاخه کیهان نوردی و هوانوردی است به صورت کلی،هدف این رشته ساخت اشیا پرنده است.

معرفی گرایش های کارشناسی ارشد هوافضا

  • گرایش پیشرانش

در این گرایش کارشناسی ارشد هوافضا، نحوه تولید نیروی رانش و ساختار کلی موتورهای هوافضایی مورد بررسی قرار می گیرد.این گرایش به بررسی موتور(موتور های هوازی و غیر هوازی)می پردازد.

موتور های هوازی متشکل از موتور های توربینی و پیستونی است که با استفاده از هوا به عنوان اکسیدکننده،سوخت را به همراه خود حمل می کنند.موتور های غیر هوازی اکسید کننده و سوخت را با خود حمل می کنند مانند موتور های فضاپیماها و موشک ها.

  • گرایش آیرودینامیک

گرایش ایرودینامیک به محاسبه نیرو ها،جریان هوا و گشتاور های ناشی از آن بر روی اشیا پرنده می پردازد.یک مهندس هوافضا که در گرایش ایرودینامیک تحصیل می کند باید به طراحی بدنه و بال هایی با بیشترین حد کاربرد و کمترین هزینه ممکن بپردازد.

  • گرایش مهندسی فضایی

این گراشی به بررسی موضوعاتی مانند آیرودینامیک، سازه و مکانیک پرواز، پیشرانش و پرتابه می پردازد.موضوع اصلی مورد بررسی گرایش مهندسی فضایی، طراحی مسیر پرتاب و مدار ماهواره است که هدف ان تحقق ماموریت های مخابراتی،فضایی، اکتشافات در اعماق فضا و … است.

  • گرایش سازه های هوافضایی

گرایش سازه های هوافضایی اشتراک بسیاری با گرایش مکانیک جامدات دارد و هدف این گرایش طراحی سازه های با کمترین وزن و مقاوم در برابر ارتعاشات و عوامل محیطی مانند رطوبت است که در برابر بارهای ایرودینامیکی و بارهای استاتیکی وارد بر جسم استوار باشند.

  • گرایش دینامیک کنترل و پرواز

هدف و کارکرد اصلی گرایش پرواز، بهینه سازی نحوه حرکت با استفاده از دانش هندسی و هواپویشی و بررسی دقیق حرکات اجسام فضایی در هوا یا فضا است.هدف اول مهندسی پرواز و کنترل تعادل نیرویی جسم و هدف دوم ان پایداری ان است.

در ادامه به معرفی بیشتر رشته هوافضا خواهیم پرداخت

گرایش های مهندسی هوا فضا.بازار کار برای خانم ها چگونه مهندس هوافضا شویم

بازار کار و گرایش های رشته مهندسی هوافضا

وظایف مهندس هوافضا چیست؟

طراحی سیتم های راهداری و ارتباطی اشیا پرنده

نظارت بر فرودگاه ها و وسایل مربوط به پرواز در فرودگاه

گزارش های روزانه از وسایل و قطعات تولیدی و سلامتشان

طراحی و تولید قطعات و وسایل پرنده مانند هواپیما، جت و …

بازار کار+درآمد مهندسی هوافضا

یک مهندس هوافضا می تواند در صنایع و موسسات تحقیقاتی هواپیمایی، ماهواره و موشکی به فعالیت بپردازد. همچنین می تواند در کلیه سازمان‌هایی که از شی پرنده استفاده می کنند فعالیت کند.

یک مهندس هوافضا با داشتن تسلط در علوم های  طراحی سازه، ایرودینامیک و طراحی موتور های توربو می تواند در شاخه های مختلف مهندسی مشغول به فعالیت شود.

مهندسی هوافضا به دلیل نوپا بودن به شما این فرصت را می دهد که در آن کارافرینی کنید و شرکت خود را تاسیس کنید.درامد هوافضا را نمی توان با یک عدد بیان کرد اما اگر شما در ارگان های دولتی به صورت رسمی مشغول به فعالیت شوید، حداقل درامد شما ۱۷ میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

تحصیل در خارج

تحصیل در خارج اگر به صورت بورسیه باشد باید واجد شرایط آن باشید.دو شرط اساسی برای اپلای رشته هوافضا، شرط معدل و تسلط بر زبان است.برای زبان انگلیسی باید یکی از مدرک های تافل یا آیلتس را داشته باشید.آیلتس ۶ کفایت می کند اما برای پذیرفته شدن در دانشگاه های بهتر، نیازمند نمره بهتر نیز هستید.

شرط معدل به این صورت است که معدل کل شما باید بالای ۱۴ باشد.بدیهی است که هرچه ریز نمرات و معدل شما عدد بالاتری را نشان دهد، دانشگاه های معتبر تری خواهان شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید:بورسیه تحصیلی چیست؟

کار در خارج

کار کردن در خارج به این صورت است که شما باید مدارک تحصیلی و رزومه خود را ترجمه کنید و برای شرکت های حوزه کاری اتان ارسال کنید.بعد از ارسال، جواب به ایمیل شما ارسال می شود.اگر شما پذیرفته شده باشید باید برای مصاحبه آماده شوید.مصاحبه می تواند به صورت حضوری و مجازی باشد.

اگر در مصاحبه قبول شوید، به شما ویزای کار تعلق می گیرد و می توانید در آن شرکت و کشور مشغول به فعالیت شوید.بازار کار رشته مهندسی هوافضا در خارج از وضعیت خوبی برخوردار است.

رتبه قبولی مورد نیاز هوافضا

طبق معرفی رشته هوافضا تا اینجای کار به این نتیجه می رسیم که به دلیل نوپا بودن رشته هوافضا، دانشگاه های کمی در ایران هستند که این رشته را ارائه می دهند.اما رفته رفته تعداد این دانشگاه ها در حال افزایش است و این خبر خوبی برای افرادی است که قصد ورود به این رشته را دارند.

شبانه و روزانه بودن، بومی بودن و سهمیه های مختلف دست ما را برای بیان یک رتبه خاص برای قبولی در رشته هوافضا بسته است.اما به صورت کلی شما تا رتبه ۳۰ هزار کشوری نیز شانس قبولی در این رشته را خواهید داشت.

باید بدانید که برای قبولی در دانشگاه شریف یا امیر کبیر نیاز به رتبه های بهتری مانند ۴ هزار کشوری خواهید داشت.

مزایا و معایب رشته هوافضا چیست

رشته هوافضا یکی از رشته‌ های مهم و جذاب در علوم فنی و مهندسی است که می‌ تواند برای دانشجویان مزایا و معایب زیادی داشته باشد. در زیر به برخی از مزایا و معایب این رشته اشاره شده است.

مزایای رشته هوافضا

۱. فرصت‌ های شغلی گسترده

صنعت هوافضا یکی از صنایع پیشرفته و بزرگ جهان است و فرصت‌ های شغلی زیادی در زمینه‌ های مختلف از جمله طراحی و تولید هواپیما، مهندسی هوا و فضا، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و الکترونیک، مدیریت پروژه و… وجود دارد.

۲. پرداخت مالی بالا

شاغلین در صنعت هوافضا به صور کلی درآمد و حقوق خوبی را دریافت می کنند.

۳. فناوری و نوآوری

صنعت هوافضا محل استفاده از فناوری‌ های بسیار پیشرفته است. بنابراین، دانشجویان این رشته می‌ توانند با تکنولوژی‌ های پیشرفته و نوآوری‌ های جدید آشنا شوند.

۴. تجربه بین‌ المللی

بسیاری از شرکت‌ های هوافضا فعالیت‌ های خود را به صورت بین‌ المللی انجام می‌ دهند. بنابراین، فرصت‌ هایی برای کار در محیط‌ های چند فرهنگی و کسب تجربه بین‌ المللی در این رشته برای دانشجویان وجود دارد.

معایب رشته هوافضا

۱. پیچیدگی فنی

رشته هوافضا اغلب با پیچیدگی‌ های فنی بسیار زیادی همراه است. این موضوع برای دانشجویان چالش‌ هایی را ایجاد می کند و نیاز به مطالعه و کار بر روی مباحث پیشرفته فنی داشته باشد.

۲. ضرورت امنیت و دقت

صنعت هوافضا به دلیل حساسیت بالا، نیاز به استاندارد های بسیار بالا در امنیت و دقت دارد. این مساله فشار زیادی بر دانشجویان و فارغ‌ التحصیلان این رشته وارد می کند.

۳. محدودیت‌ های تکنیکی

در برخی از کشور ها، صنعت هوافضا با محدودیت‌ های تکنیکی و سیاست‌ های دولتی روبرو است که این باعث محدود شدن فرصت های شغلی می شود.

۴. فعالیت در محیط‌ های خطرناک

برخی از شغل‌ های مرتبط با صنعت هوافضا نیازمند کار در محیط‌ های خطرناک مانند فضا یا دریا ها هستند که این خطرات باهش کاهش جذابیت این رشته برای برخی افراذ می شود.

در نهایت، رشته هوافضا از نظر مزایا و معایب متنوعی برخوردار است و انتخاب آن برای دانشجویان وابسته به علاقه‌، استعداد ها و اهداف شغلی آن‌ ها است.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

اگر علاقه به هندسه و طراحی دارید و می توانید با نرم افزار های شبیه سازی خوب کار کنید این رشته می تواند در راستای هدف شما باشد.ذهن خلاق و محاسبه گر با دقت و جزدیات بالا پیش نیاز ورود به این رشته است.

مسلط بودن به زبان انگلیسی در رشته هوافضا بسیار مهم است.تمامی اصطلاحات به صورت انگلیسی است و اگر قصد دارید در این رشته پیشرفت کنید و به مدارج عالی برسید، این تسلط به صورت صد در صد نیاز است.

نرم افزار های طراحی و شبیه سازی مرتبط با رشته هوافضا بسیار مهم هستند.به قدری مهم هستند که اگر کار کردن با آن ها را بلد نباشید هرگز نخواهید توانست یک نتیجه معمولی هم از این رشته بگیرید.

پایان معرفی گرایش های رشته مهندسی هوافضا


تعامل و پرسش و پاسخ برای محصلان،کنکوری ها و مشاوران و اساتید بسیار مهم است.وبسایت دانش پژوه این خدمات را برای شما به صورت رایگان فراهم کرده است.

پلتفرم دانش پژوه بر پایه پرسش و پاسخ است و هر فردی که سوال درسی و مشکل درسی داشته باشد می تواند سوال خود را در این سایت بپرسد

افرادی که این سوالات را می توانند پاسخ دهند به سوال شما پاسخ خواهند داد.اینکار مزیت های فراوانی برای فرد پاسخ دهنده دارد.

برای استفاده از این خدمات و آشنایی با این مزایا ها، می توانید وارد بخش زیر شوید

همین الان میخوام از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ