اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته مهندسی پزشکی: بازار کار + گرایش های مهندسی پزشکی

شناخت از رشته های دانشگاهی به شما کمک می کند تا رشته ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد.در این مقاله به معرفی رشته مهندسی پزشکی از بازار کار و درامد تا گرایش های آن از جمله بیومکانیک، بیوالکتریک و گرایش های ارشد مهندسی پزشکی از جمله مهندسی بافت و مهندسی توانبخشی می پردازیم.

مهندسی پزشکی تلفیقی از رشته های مکانیک، الکترونیک، برق، مواد و کامپیوتر است.هدف مهندسی پزشکی،کمک به پزشک در تشخیص و درمان بیماری است.

با پیشرفت تکنولوژی و دستگاه های پیشرفته، این رشته قوی تر شده است. این رشته هم به بهینه دستگاه ها و هم به طراحی دستگاه های جدید می پردازد.نیاز روز افزون مردم به استفاده از درمان سریع و عضو های پیشرفته مصنوعی باعث شده تا این رشته عمومی تر شود و افراد بیشتری به سمت آن بروند.

گرایش های رشته مهندسی پزشکی

بسته به نوع دانشگاه، بعد از گذراندن هفتاد واحد درسی، شما می توانید گرایش مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. گرایش های مقطع کارشناسی شامل چهار مورد می شود:

  • بیوالکتریک

گرایش بیو الکتریک به طراحی ،تجهیز و نگهداری دستگاه های پزشکی می پردازد.

  • بیومکانیک

گرایش بیومکانیک با استفاده از ابزار های مکانیک به مطالعات اناتومی وبررسی عملکرد اندام های بدن انسان می پردازد.

  • بیومتریال

گرایش بیومتریال به کاشت و پیوند در بدن انسان با استفاده از مواد مصنوعی و بافت های زنده می پردازد که این کار بسیار حساس و دقیق است.

  • بالینی

بک مهندس با گرایش بالینی وظیفه اموزش و نظارت بر تکنسین تجهیزات پزشکی را دارد.همچنین می تواند به کارکنان بیمارستان مشاوره فنی دهد.

درامد و کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی

معرفی رشته مهندسی پزشکی

گرایش های مقطع ارشد

  • مهندسی توانبخشی

این گرایش ارشد مهندسی پزشکی به افزایش و بالابردن توانایی ها و بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی افراد می پردازد.

  • ابزار دقیق در مهندسی پزشکی

با استفاده از علم الکترونیک،به بررسی ساختار بیماری ها و تشخیص ان ساختار ها می پردازد

  • مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی

این گرایش تازه معرفی شده به اطلاع رسانی پزشکی در زمینه های پزشکی مرتبط می پردازد که از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است.

  • پردازش تصاویر پزشکی

گرایش پردازش،با استفاده از اطلاعات بدست امده از تغییرات پدیده های فیزیکی در بدن و ابزار های موجود،ان تغییرات را به صورت یک عکس در می اورد

  • مدل سازی سیستم های فیزیولوژیکی

در این گرایش ارشد مهندسی پزشکی، مهندسان باید با استفاده از ابزار های پیشرفته و قوانین رشته های مهندسی با استفاده از مدل سازی کامپیوتری یک طرح جامع از باکتری تا انسان تهیه کنند

  • مهندسی بافت

هدف مهندسی بافت تهیه و برسی مدل های بهینه ماکرومولکول ها و ساختار سلولی است که به درک و مفهوم پدیده های درون یاخته ای و مکانیسم عملکرد غلط انها در بروز حالات بیماری است.

بازار کار + درامد مهندسی پزشکی

بازار کار رشته مهندسی پزشکی در ایران از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار است. فعالیت در بخش های خصوصی و دولتی می تواند گزینه های پیش رو یک مهندس پزشکی باشد.

بازار کار مهندسی پزشکی در خارج از ایران نیز مناسب است. به دلیل پیشرفت تکنولوژی، این رشته می تواند مانور بسیار زیادی را در بخش های مختلف عضو مصنوعی دهد. به همین خاطر تقاضا برای مهندسان این رشته در سراسر جهان زیاد شده است.

درامد مهندسی پزشکی بسته به نوع و مکان فعالیت شما می تواند بسیار متفاوت باشد. اما خبر خوب این است که حداقل حقوق دریافتی برای مهندس پزشکی، ۱۳ میلیون تومان است. بسته به سابقه و مرکز فعالیت، این حقوق می تواند تغییر کند و اعداد بالای ۱۶ میلیون را به ثبت رساند.

رتبه لازم برای قبولی

رتبه لازم برای قبولی در رشته مهندسی پزشکی می تواند بنا به نوع سهمیه و منطقه محروم بودن و معدل نیز متفاوت باشد. با توجه به اینکه مهندسی پزشکی در همه دانشگاه ها ارائه نمی شود، قبولی در این رشته نیازمند تلاش بیشتری است.

با همه این موارد اگر بخواهیم یک رتبه کلی برای قبولی در دانشگاه برای مهندسی پزشکی بگوییم، تا رتبه ۴۰ هزار کشوری نیز می توانید شانس قبولی داشته باشید و وارد دانشگاه شوید.

زمینه های فعالیت یک مهندس پزشکی

 اموزش کار با وسایل و تجهیزات پزشکی

ساخت دستگاه برای تشخیص انواع بیماری

بهینه و هوشمند سازی دستگاه های پزشکی موجود

طراحی و یا ساخت اندام های مصنوعی هوشمند برای بدن

تحصیل در خارج از کشور

هر کشور و هر دانشگاه شرایط پذیرش متفاوتی دارد ولی نقاط مشترک تمامی این دانشگاه ها داشتن مدرک آیلتس و معدل بالای ۱۴.۵ است.با داشتن شرایط مورد نظر هر دانشگاه، می توانید به آن دانشگاه نامه بزنید و مراحل ثبت نامتان را طی کنید و وارد دانشگاه و رشته مورد نظر خود شوید.

لازم به ذکر است که اگر شما نمره مجاز آیلتس یا تافل داشته باشید و حد نصاب معدل را نیز داشته باشید، به شما بورسیه تحصیلی مهندسی پزشکی تعلق می گیرد. به این معنی است که شهریه شما رایگان می شود و خوابگاه یا محل اقامت رایگان نیز به شما می دهند.

مزایا و معایب رشته مهندسی پزشکی چیست؟

رشته مهندسی پزشکی یک زمینه ترکیبی از مهندسی و پزشکی است که به دانشجویان فرصتی را می دهد تا تجربه‌ های بیولوژیکی و پزشکی را با مهندسی و فناوری ترکیب کنند. در ادامه مزایا و معایب این رشته برای دانشجویان را مورد بررسی قرار داده ایم:

مزایای رشته مهندسی پزشکی

۱. پیشرفت فناوری پزشکی

مهندسان پزشکی به صورت مستقیم در توسعه و بهبود فناوری‌ های پزشکی مشارکت دارند که این می‌ تواند به پیشرفت در تشخیص و درمان بیماری‌ ها منجر شود.

۲. حل مسائل پزشکی با روش‌ های مهندسی

مهندسان پزشکی مسائل پزشکی را با استفاده از دانش و مهارت‌ های مهندسی حل می‌ کنند، از جمله طراحی و توسعه تجهیزات پزشکی، سیستم‌ های پشتیبانی زندگی و سیستم‌ های تصویربرداری پزشکی.

۳. تنوع شغلی

افرادی که در این رشته فارغ التحصیل شده اند، می‌ توانند در صنایع مختلفی مانند طراحی تجهیزات پزشکی، تحقیقات بالینی، مدیریت بهداشت و درمان و … مشغول به کار شوند.

۴. ترکیب دانش‌ های مختلف

این رشته به دانشجویان فرصتی را می دهد تا دانش و مهارت‌ های مختلفی را از جمله فیزیک، بیولوژی، شیمی و مهندسی را ترکیب کنند.

۵. اثر مثبت بر انسانیت

توسعه فناوری‌ های پزشکی به واسطه دخالت مهندسان پزشکی می‌ تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد و بهبود سلامت جامعه کمک شایانی کند.

معایب رشته مهندس پزشکی

۱. پیچیدگی مسائل

مسائل مهندسی پزشکی اغلب بسیار پیچیده هستند و نیاز به دانش عمیق در زمینه‌ های مختلف دارند.

۲. فشار زمانی

برخی از پروژه‌ ها و تحقیقات در این زمینه از نظر زمانی به افراد فشار وارد می کنند، به خصوص زمانی که به تولید و توسعه تجهیزات پزشکی جدید می‌ پردازند.

۳. مسئولیت بالا

تاثیر مستقیم تصمیمات و پروژه‌ های مهندسان پزشکی بر سلامت و بهبود بیماران باعث می‌ شود که این رشته دارای مسئولیت خیلی بالایی باشد.

۴. تطبیق با پیشرفت‌ های سریع

فناوری‌ های پزشکی به سرعت در حال پیشرفت هستند و مهندسان پزشکی باید با این تغییرات رو به رو شوند و توانایی تطبیق داشته باشند.

۵. هزینه‌ های بالای تحقیقات و توسعه

تحقیقات و توسعه در زمینه مهندسی پزشکی معمولا نیاز به سرمایه‌ گذاری بالایی داشته باشد که ممکن است برای دانشگاه‌ ها و شرکت‌ های تحقیقاتی چالش‌ برانگیز باشد.

با وجود این معایب، مهندسی پزشکی یکی از رشته‌ های پرمزیت و با ارزش است که به دانشجویان فرصتی را می دهد تا ترکیبی از دانش‌ های مختلف را در توسعه فناوری‌ های پزشکی و بهبود سلامت جامعه به کار ببرند.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

رشته مهندسی پزشکی همانطور که از نامش پیداست، ترکیب رشته مهندسی و رشته پزشکی است. برای اینکه در گرایش بیو مکانیک موفق باشید باید تا حدودی به رشته مکانیک و برای موفقیت در گرایش بیو مواد باید به رشته مهندسی مواد و برای موفقیت در گرایش بیوالکتریک باید در مهندسی برق قوی باشید.

این رشته نیازمند قوی بودن در دروسی مثل ریاضی و فیزیک است. کار در مجموعه های مهندسی پزشکی تقریبا بدون فعالیت فیزیکی است و شما اصولا با نرم افزار های کامپیوتری و اعداد و ارقام سروکار خواهید داشت.

پس اگر فردی هستید که اهل کار در صنعت و جنب و جوش هستید، این رشته نمی تواند تا آن حد برای شما جذاب و مناسب باشد.


وبسایت دانش پژوه فضایی برای تعامل میان مشاوران،محصلان و اساتید است که  استفاده از ان،کار را برای شما
بسیار راحت و اسان خواهد کرد.

دانش پژوه فرصتی است برای مشاوران و معلمان تا خودشان را در میان کنکوری ها و دانش آموزان نشان دهند

هر دانش آموز و محصل نیز می تواند سوالات درسی و مربوط به حاشیه دروس خود را در سایت بپرسد تا دیگر افراد که جواب سوال شما را بلد هستند به شما بهترین پاسخ ها را ارائه دهند.

همین حالا از این خدمات استفاده می کنم

ارسال یک پاسخ

6 گام تا اوج گرفتن فاصله داریبیا ببین چه خبره!!
+