اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته حقوق: بازار کار + مهاجرت و بورسیه رشته حقوق

رشته حقوق پرطرفدارترین رشته گروه علوم انسانی است که انتخاب آن باید با آگاهی کامل صورت گیرد تا بتوانید در آن موفق شوید. در این مقاله به معرفی بازار کار، گرایش ها و بورسیه شدن و حتی آینده شغلی رشته حقوق پرداخته ایم.

سعی کرده ایم هیچ کم و کاستی در این مقاله نباشد تا شما بتوانید با چشمی باز این رشته را بررسی کنید و انتخاب مفیدی داشته باشید.

تعریف و معرفی رشته حقوق

علم حقوق به مجموعه قوانین و قواعدی می پردازد که از طریق موسسات دولتی یا اجتماعی برای تنطیم رفتار ایجاد می شود. به صورت کلی علم حقوق به قواعد و مقرراتی گفته می شود که نظم اجتماعی را ایجاد می کند.

موارد مورد نیاز برای وکیل شدن

یک وکیل خوب باید دارای جسارت، قدرت تحلیل، فن بیان و خلاقیت ذهنی باشد. یک حقوقدان باید از علوم روانشناسی،جامعه شناسی و علوم فلسفی نیز آگاه باشد.

یک دانشجو حقوق باید به زبان و ادبیات فارسی، فلسفه و منطق اگاه و مسلط باشد.

آینده شغلی و کار برای رشته حقوق

بازار کار و بورسیه رشته حقوق

بازارکار رشته حقوق

دانشجویان حقوق می توانند بعد از دوره کارشناسی در مشاغلی اعم از وکالت، اسناد رسمی، مشاوره حقوقی شرکت ها، بانک ها و قضاوت مشغول به کار در بازار کار رشته حقوق شوند. بازار کار رشته حقوق بسیار رقابتی است و فردی می تواند در این بازار موفق باشد که آگاهی و مهارت خوبی نسبت به این رشته در عمل داشته باشد.

  • شغل وکالت

وکالت یکی از زمینه های شغلی حقوق است که پیش نیاز آن قبول شدن در آزمون کانون وکلا و دریافت پروانه وکالت است.

  • شغل قضاوت

قضاوت دیگر زمینه شغلی رشته حقوق است که همانند وکالت نیازمند قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری است.

  • مشاوره حقوقی

یکی از عناوین شغلی رشته حقوق، مشاوره حقوقی است که استخدام در آن از طریق ازمون استخدامی ادارات صورت می گیرد.

مزایا و معایب رشته حقوق

رشته حقوق هم همانند دیگر رشته ها مزایا و معایب خود را دارد. از شلوغی کار تا حساس بودن کار را می توان جز سختی های این شغل دسته بندی کرد. اما درامد این شغل سقفی ندارد و می توانید درامد های میلیاردی در ماه را تجربه کنید. هزاران وکیل وجود دارند که درامد های چند صد میلیونی در ماه را دارند. اما همه اینها به خود شما بر می گردد که چقدر به این رشته علاقمند باشید و چقدر پیگیری کنید.

مزایای رشته حقوق

۱. ترکیب دو حوزه مهم

این رشته به دانشجویان فرصتی را می دهد تا ترکیبی از دانش مهندسی و حقوق را دریافت کنند که می‌ تواند به آن‌ ها در مسیر حرفه‌ ای خود کمک کند.

۲. پیشرفت فناوری و حقوق

دانشجویان این رشته می‌توانند در توسعه و بهبود فناوری‌ هایی که با آن ها مسئولیت حقوقی مرتبط است، مشارکت کنند. برای مثال در زمینه‌ های حقوق دیجیتال، حقوق رباتیک و …

۳. گستردگی شغلی

فارغ‌ التحصیلان این رشته می‌ توانند در حقوق فناوری اطلاعات، حقوق محیط زیست، مدیریت حقوقی شرکت‌ های فناوری و … فعالیت کنند که یک بازار کار گسترده و متنوع ایجاد می‌ کند.

۴. توانایی حل مسائل پیچیده

دانشجویان این رشته با ترکیب دانش مهندسی و حقوق، مهارت‌ های لازم برای حل مسائل پیچیده و متعدد را به دست می‌ آورند.

۵. طراحی وضعیت‌ های حقوقی برای فناوری‌ های جدید

افراد می‌ توانند به عنوان مشاوران حقوقی در بخش هایی که فناوری‌ های جدید و نو ظهور در آن ها وارد شده است، فعالیت کنند و به طراحی وضعیت‌ های حقوقی برای آن ها کمک کنند.

معایب رشته حقوق

۱. تنوع موضوعات

موضوعات مهندسی و حقوق اغلب بسیار متنوع و گسترده هستند که ممکن است برای دانشجویان سختی‌ هایی را به همراه داشته باشد.

۲. پیچیدگی مطالب

مطالب حقوقی به تنهایی پیچیدگی‌ های خود را دارد و این یک چالش همیشگی خواهد بود.

۳. تطبیق با تغییرات سریع

حقوق و فناوری به سرعت در حال تغییر و پیشرفت هستند که ممکن است نیاز به تطبیق مداوم دانشجویان با آن ها داشته باشد.

۴. تعدد نیاز ها

برای موفقیت در این رشته نیاز به دانش گسترده‌ ای در زمینه‌ های مهندسی و حقوقی، همچنین مهارت‌ های تحلیلی و تفکر استراتژیک دارند که ممکن است زمان برای به دست آوردن آن ها نیاز باشد.

با وجود موارد گفته شده، این رشته به دانشجویان فرصتی برای یادگیری و ترکیب دو حوزه مهم از علم و فناوری و حقوق ارائه می‌ دهد که می‌ تواند به آن ها در دنیای مدرن و پیچیده امروزی کمک کند.

رتبه لازم برای قبولی

رشته حقوق در زیر گروه یک رشته انسانی قرار دارد. ضرایب دروس تخصصی در زیر گروه یک شامل ادبیات ضریب ۴، عربی ضریب ۴، فلسفه و منطق ضریب ۳، ریاضی ضریب ۲ و الباقی دروس ضریب یک هستند.

شرایط متفاوتی برای قبولی از جمله بومی بودن و سهمیه های مختلف تاثیر دارند که نمی توان یک رتبه دقیق برای قبولی گفت اما به صورت کلی تا ۱۶ هزار کشوری هم قادر به تحصیل در این رشته خواهید بود.

برخی وظایف فارغ التحصیلان حقوق

  • تجریه و تحلیل کردن مواد قانونی
  • مشاوره دادن به افراد مراجعه کننده
  • رسیدگی کردن به شکایت های مختلف
  • جمع آوری تمامی مستندات مرتبط با پرونده

معرفی رشته حقوق در ایران

دو نوع حقوق در ایران وجود دارد،حقوق اسلامی و حقوق فرانسه(رومی-ژرمنی). حقوق اسلامی،حقوق مذهبی است زیرا قوانین و قواعد آن از منابع وحی گرفته شده است.

مهاجرت با حقوق، امکان پدیر است؟

رشته حقوق در ایران بسیار متفاوت است با رشته حقوق در خارج از ایران. دلیل این موضوع تفاوت در قوانین های هر کشور و واحد های درسی پاس شده در ایران است. اگر قصد مهاجرت تحصیلی یا بورسیه با رشته حقوق را دارید بهتر است زیر شاخه های حقوق بین الملل و حقوق بشر را برای گرایش خود انتخاب کنید.

برای مهاجرت تحصیلی نیازمند مدرک زبان آیلتس یا تافل هستید. همچنین باید حد نصاب معدل دانشگاه مورد نظر را داشته باشید تا بورسیه رشته حقوق شوید. اگر این دو مورد را داشته باشید بورسیه تحصیلی رشته حقوق را می گیرید و شهریه و هزینه اقامت شما صفر می شود.

انواع شاخه های حقوق

علم حقوق دارای شاخه های زیادی از جمله حقوق عمومی، حقوق خصوصی، حقوق کیفری و جرم شناسی، حقوق بین الملل عمومی و خصوصی و کلیات است که در زیر به معرفی شاخه های رشته حقوق می پردازیم:

  • حقوق خصوصی

حقوق خصوصی نقطه مقابل حقوق عمومی است که به روابط میان ماموران دولت با افراد و سازماندهی سازمان های دولتی می پردازد.

  • حقوق عمومی

حقوق عمومی مرتبط با دولت و حکومت است که با مفاهیمی همچون منافع عمومی،خدمات عمومی و قدرت عمومی سر و کار دارد.

  • حقوق بین الملل

به طور کلی حقوق بین الملل در رابطه میان ملت ها و دولت ها مورد پذیرش قرار می گیرد که دارای موضوعات متنوعی از جمله

حقوق بشر بین الملل،حقوق بین الملل کیفری،حقوق معاهدات و … است.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

اصطلاحات در رشته حقوق به زبان های فرانسوی، عربی و انگلیسی است. پس اگر فردی هستید که به زبان مسلط هستید یا علاقمند به رشته زبان هستید، می توانید دراین رشته پیشرفت کنید.

استدلال و فن بیان در رشته حقوق حرف اول را می زند. پس اگر فردی هستید که در فن بیان مشکل دارید یا استدلال گر خوبی نیستید نمی توانید در این رشته بدرخشید. یا باید در کلاس های فن بیان ثبت نام کنید و خودتان را قوی کنید.

صداقت و شرافت و امین مردم بودن سه ویژگی است که در این رشته به شدت نیاز است. قوانین و بندهای زیاد رشته حقوق خبر از داشتن یک حافظه قوی برای حفظ آن ها را می دهد. پس اگر در حفظیات قوی هستید می توانید در این رشته پیشرفت خوبی داشته باشید.

مجموع تمامی نکات گفته شده از شما یک وکیل خوب می سازد اما اگر علاقه ای در کار نباشد و صرفا بخاطر کلاس کاری وارد این رشته شوید، به موفقیت سطح بالا نخواهید رسید.


وبسایت دانش پژوه فضاییست برای تعامل میان مشاوران،محصلان و اساتید که با استفاده از این فضا،کار برای شما
بسیار راحت و اسان خواهد شد.

هر مشاور و معلم می تواند با فعالیت در سایت دانش پژوه، به دید عموم در بیاید و دانش آموزان و کنکوری های زیادی آن ها را بشناسند.

همچنین تمامی محصلان میتوانند سوالات درسی و مرتبط با درس را در سایت بپرسند تا همین مشاوران و معلمان به این سوالات پاسخ دقیقی دهند.

همین حالا می خواهم راجب این خدمات اطلاعات کسب کنم

ارسال یک پاسخ