اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته مدیریت:بازار کار + گرایش های رشته مدیریت

معرفی رشته مدیریت و آشنایی با گرایش های آن از جمله گرایش های مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی و مدیریت اجرایی این امکان را به شما می دهد تا با چشم باز وارد این رشته پر ماجرا شوید. همچنین در این مقاله با آینده شغلی، بازار کار و بهترین گرایش های این رشته تحصیلی آشنا خواهید شد.

این رشته با استفاده از منابع، برنامه ریزی،هدایت و فرماندهی اعضای یک سازمان،ان سازمان را به هدفش می رساند به صورت کلی هدف اصلی مدیریت بالابردن بهره وری یک سازمان است.

گرایش های رشته مدیریت

مدیریت شامل گرایش های متنوعی از جمله مدیریت صنعتی، مدیریت‌ بازرگانی، مدیریت‌ سازمانی، مدیریت بازاریابی، مدیریت دولتی، مدیریت‌ استراتژیک،مدیریت‌ امور گمرکی، مدیریت‌ بیمه‌ اکو،مدیریت گردشگری، مدیریت بانکداری،مدیریت‌ بیمه،مدیریت مالی،مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت تکنولوژی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت اجرایی، مدیریت کار آفرینی و مدیریت کسب و کار است.

در ادمه برخی از این گرایش ها را توضیح می دهیم.

آینده شغلی و بهترین گرایش های رشته مدیریت مالی

بازار کار رشته مدیریت

گرایش های معروف رشته مدیریت

  • مدیریت صنعتی

 هدف گرایش مدیریت صنعتی ایجاد افراد متخصص جهت بازرسی و مدیریت محیط های صنعتی است. برای کنترل و مدیریت واحد های صنعتی، نیاز به شناخت واحد ها و روش کار انهاست که در این رشته به افراد اموزش داده می شود.

  • مدیریت بازرگانی

گرایش مدیریت بازرگانی به شرکت های بازرگانی کمک می کند تا یک رابطه خوب با مشتریان ایجاد کنند. در نتیجه هدف اصلی این گرایش یاد دادن اصول روابط تجاری است.

  • مدیریت مالی

مهم ترین بخش برای هر شرکت درامد و هزینه است. گرایش مدیریت مالی افرادی را تربیت می کند که بتوانند این هزینه ها را محاسبه و مدیریت کنند.

این افراد می توانند در بورس،بیمه،بانکداری و … فعالیت کنند.

  • مدیریت دولتی

همانطور که از اسم گرایش مدیریت دولتی پیداست، به تربیت و ایجاد افرادی می پردازد که بتوانند به صورت موثر در سازمان و ادارات دولتی مشغول به فعالیت شوند.

مدیریت دولتی به اموزش هایی از جمله برنامه ریزی و اجرا، رهبری، کنترل و نظارت و سازماندهی می پردازد.

  • مدیریت اجرایی

وظیفه این رشته،بهبود مدیریت درواحد های تولیدی و خدماتی است. مدیریت اجرایی به شما کمک می کند کارها و مسئولیت هایتان را به صورت بهینه تر و با کیفیت تر انجام دهید.

  • مدیریت بیمه

گرایش مدیریت بیمه دانشجویانی را تربیت می کند که بتوانند رفتار با بیمه گذاران و موسسات بیمه را کنترل و مدیریت کنند.

در این گرایش شما می توانید در زمینه های بیمه عمر، خدمات درمانی و … فعالیت کنید.

  • مدیریت گردشگری

گرایش مدیریت گردشگری افرادی را تحویل جامعه می دهد که با بررسی صنعت گردشگری و مشکلات ان به پیشرفت این صنعت کمک کنند و باعث رشد صنعت گردشگری شوند.

  • مدیریت کسب و کار (MBA)

هدف این رشته تربیت مدیرانی توانمند برای اداره کردن سازمان های اجتماعی، اقتصادی خدماتی و تولیدی است.(این گرایش در ارشد است)

آینده شغلی رشته مدیریت

بازار کار رشته مدیریت از وضعیت خوبی برخوردار است. بعد از فارغ التحصیلی، شما تازه باید مهارت های تجربی کسب کنید تا بتوانید در نهایت به یک فرد با تجربه تبدیل شوید. همچین فردی می تواند در رده های بالای مدیریت یک مجموعه مانند مدیریت اجرایی آن شرکت قرار گیرد.

هرچقدر مدرک تحصیلی شما از دانشگاه معتبر تری باشد، شانس پذیرفته شدن شما در شرکت ها یا مجموعه های خصوصی نیز بیشتر است.

درامد رشته مدیریت در شاخه های مختلف متفاوت است. علاوه بر این بسیار مهم است که در شرکت های دولتی کار می کنید یا خصوصی و اینکه در چه سمت شغلی مشغول به فعالیت هستید. این روز ها حداقل درامد برای یک فرد فارغ التحصیل برای رشته مدیریت، ۱۰ میلیون تومان است.

مهاجرت شغلی در این رشته تحصیلی بسیار مورد استقبال است. در خارج از کشور به رشته مدیریت بهای بسیار زیادی می دهند و بازار کار رشته مدیریت بسیار خوب است. پس اگر شما فردی با مهارت بالا باشید و مدرک تحصیلی معتبری داشته باشید می توانید در شرکت های خارجی استخدام شوید. برای استخدام باید رزومه و مدرک خود را ترجمه کنید و برای شرکت های خارجی بفرستید. مدارک مورد نیاز برای هر شرکت در سایت شرکت مربوطه نوشته شده است که می توانید آن ها را مطالعه کنید و طبق آن عمل کنید.

مهاجرت تحصیلی

اپلای رشته مدیریت همانند دیگر رشته هاست. برای بورسیه تحصیلی باید مدرک معتبر زیان آیلتس یا تافل با نمره های قابل قبول داشته باشید. حداقل نمره آیلتس شما باید ۶ باشد اما بسته به نوع و سطح دانشگاه این نمره می تواند متفاوت باشد.

یکی دیگر از شروط مورد نیاز برای بورسیه تحصیلی رشته مدیریت، حد نصاب معدل است. در مقاطع مختلف این معدل فرق می کند و هر دانشگاه بسته به رتبه اش در جهان، معدل متفاوت می خواهد. اما معدل ۱۴ یک معدل نرمال است که اکثر دانشگاه ها با آن پذیرش را انجام می دهند.

بیشتر بخوانید:آیلتس و تافل چیست؟

رتبه مورد نیاز برای قبولی

رتبه مورد نیاز برای قبولی در رشته مدیریت بستگی به سهمیه های مختلف و بومی بودن و شرط معدل دارد و بسیار می تواند متفاوت باشد. خوشبختانه تمامی دانشگاه ها این کد رشته را ارائه می دهند و رشته مدیریت از ظرفیت زیادی بر خوردار است.

اما اگر رشته انسانی باشید تا رتبه ۵۰ هزار نیز شانس قبولی در رشته مدیریت را دارید. لازم به ذکر است که شما می توانید از کنکور تجربی و ریاضی نیز وارد رشته مدیریت شوید.

مزایا و معایب رشته مدیریت چیست؟

رشته مدیریت یکی از رشته‌ های محبوب در دانشگاه‌ ها و موسسه های آموزش عالی است که به دانشجویان فرصتی را می دهد تا مهارت‌ ها و دانش لازم برای مدیریت منابع، افراد، و فرآیند ها در سازمان‌ ها و شرکت‌ ها را بیاموزند. این رشته مزایا و معایبی دارد که در ادامه به توضیح آن ها پرداخته ایم:

مزایا

۱. فرصت‌ های شغلی گسترده

فارغ‌ التحصیلان این رشته تحصیلی می‌ توانند در بخش های مختلفی از جمله مدیریت بانکی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بازرگانی و … شغل پیدا کنند.

۲. مهارت‌ های چند جانبه

دانشجویان این رشته یاد می گیرند که چگونه ارتباطات بین فردی، مهارت‌ های حل مساله، مدیریت زمان و منابع و همچنین تصمیم‌ گیری استراتژیک را تقویت کنند.

۳. شناخت سازمان‌ ها و بازار

دانشجویان با مطالعه موضوعاتی مانند بازاریابی، مالی و عملیات مدیریتی، با ساختار و عملکرد سازمان‌ ها و بازار ها آشنا می‌ شوند.

۴. مسیر های شغلی متنوع

رشته مدیریت این امکان را به افراد می دهد که مسیر های شغلی مختلفی مانند مدیریت عامه، مالی، منابع انسانی، بازرگانی و مشاوره را انتخاب کنند.

معایب

۱. رقابت شدید

به دلیل محبوبیت بالای این رشته، رقابت در استفاده از موقعیت های شغلی بسیار زیاد است.

۲. نیاز به مهارت‌ های فراوان

موفقیت در این رشته نیازمند تسلط بر مهارت‌ های متنوعی مانند تحلیل داده‌ ها، ارتباطات بین فردی و حل مساله است که این برای بعضی از دانشجویان چالش برانگیز است.

۳. فشار زمانی

برنامه‌ های تحصیلی رشته مدیریت اصولا حاوی درس‌ های فشرده و تعداد زیادی پروژه و وظایف هستند که می‌ توانند فشار زمانی را بیشتر کند.

۴. مواجهه با مسئولیت‌ های بزرگ

شرکت در کلاس‌ ها و پروژه‌ های مدیریتی می‌ تواند به دانشجویان فرصتی برای تجربه مسئولیت‌ های بزرگ در محیطی مدیریتی بدهد، اما همچنین ممکن است با چالش‌ هایی مانند مسئولیت‌ پذیری و تصمیم‌ گیری در مواقع دشوار مواجه شوند.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

اگر شما فردی با عزت نفس بالا، روابط اجتماعی خوب، خلاق وبا قدرت تصمیم گیری بالا هستید که قادر به رهبری یک تیم هم باشید،رشته مدیریت متناسب شماست. رشته مدیریت نیازمند صبر و حوصله است زیرا باید در آن تجربه کسب کنید تا بتوانید به درجات بالا برسید.

اگر به مسائل اقتصادی، تجاری و محیط های بازاری علاقمند هستید،گرایش مدیریت بازرگانی متناسب شماست.

پایان مقاله بازار کار رشته مدیریت


وبسایت دانش پژوه فضاییست رایگان برای برطرف کردن نیاز های یک دانشجو،کنکوری،استاد و مشاور.

دانش پژوه فرصتیست برای تمامی مشاوران و معلمان تا مهارتشان را نشان دهند و میان کنکوری ها و دانش آموزان دیده شوند.

سایت دانش پژوه این فضا را فراهم کرده است تا تمامی محصلان و کنکوری ها بتوانند در آن مشکلات درسی و مربوط به تحصیل خود را مطرح کنند تا مشاوران و افراد ماهر به آن ها پاسخ دهند.

همین حالا می خواهم از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ