اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

راهنمای خرید کتاب کمک درسی

کتاب های کمک درسی یکی از بخش های مهم و جدا نشدنی از هر محصل و کنکوری است.کتاب های کمک آموزشی بسیار زیادی در بازار وجود دارند که باعث سردرگمی دانش آموزان و کنکوری ها شده.در مقاله راهنمای خرید کتاب کمک درسی، شما را با انواع مختلف کتاب ها آشنا می کنیم تا بسته به نیاز خود به تهیه یک کتاب مناسب بپردازید.

انواع کتاب کمک درسی:

کتاب های کمک درسی در دسته بندی های مختلفی بنا به نیاز دانش آموز و یا کنکوری ارائه می شوند.کتاب کمک درسی برای یک کنکوری از ویژگی های متفاوتی نسبت به کتاب کمک آموزشی دانش آموز دبیرستانی برخوردار است.

موسسه های مختلفی هستند که با هم در رقابت هستند برای تولید انواع این کتاب ها.سوالی که پیش می آید این است که کدام موسسه کتاب بهتری را تهیه و تولید کرده است؟

پاسخ به این سوال نمی تواند بسیار قطعی باشد.مثلا یک فرد ممکن است با درسنامه گاج ارتباط بهتری برقرار کند و فرد دیگر با درسنامه مهر و ماه.

پس این موضوع بنا به سلیقه و نحوه یادگیری دانش آموزان و کنکوری ها می تواند بسیار متفاوت باشد.

کتاب های کمک درسی و کتاب های کمک آموزشی

کتاب درسنامه دار:

کتاب های کمک آموزشی دسته اول کتاب هایی هستند که تمرکزشان بر روی درسنامه است.

این کتاب ها درسنامه بسیار قوی دارند و برای دانش آموزانی مناسب است که سر کلاس موضوعات درسی را یاد نگرفته اند یا در کلاس حضور نداشته اند.

بخاطر داشتن درسنامه کامل و جامعه شما می توانید به راحتی حتی بدون داشتن معلم هم بخش های مختلف کتاب درسی را فرا بگیرید.

کتاب های کمک آموزشی توسط بهترین معلمان تالیف شده اند و این یک خبر خو برای کنکوری هایی است که می خواهند از این نوع کتاب استفاده کنند.این معلمان به بیان جزئی ترین مسائل در درسنامه و تست های آن پرداخته اند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

اما هیچ کتاب کمک درسی کامل نیست. پیشنهاد می شود متن کتاب به همراه این درسنامه نیز خوانده شود تا چیزی از قلم نیفتد.

چون ما قصد تبلیغات برای هیچ برند کتابی را نداریم، از بیان کردن اسم این کتاب ها معذور هستیم و شما می توانید با مراجعه حضوری به فروشگاه های کتاب، کتاب های درسنامه دار را پیدا کنید و بخشی از قسمت های آن را مطالعه تا میزان قدرت درسنامه اش دستتان بیاید.

کتاب های فقط تست:

کتاب هایی وجود دارند که فقط مختص کنکوری ها هستند و در موارد خیلی کم به درد دانش آموزان دبیرستانی میخورد.

این دسته از کتاب ها متشکل از تست های زیاد هستند. البته یک درسنامه بسیار جزئی هم دارند اما درصد زیادی از کتاب فقط داراری تست و پاسخنامه تشریحی است.انواع تست در این کتاب های کمک آموزشی وجود دارند.

انواع تست:
  • تست های تالیفی

تست های تالیفی تست هایی هستند که توسط اساتید و معلمان حرفه ای تولید و تدوین شده اند و در این کتاب ها قرار گرفته اند.

هدف از این نوع تست ها، آموزش به کنکوری و دانش آموز است.نکاتی که در این تست ها گنجانده شده است که فقط با دانستن آن می توانید تست را حل کنید و بار اول این نکات را از تست یاد میگیرید و در تست های بعدی آن را تمرین می کنید.

به صورت کلی تست های تالیفی با هدف دانستی بیشتر تالیف می شوند تا از طراحان کنکور عقب نمانید.

  • تست های کنکور

بخش دوم این دسته از کتاب ها، تست های کنکور است.تست های کنکور ده سال اخیر در این کتاب ها گنجانده شده اند تا شما با سوالات کنکور آشنایی بیشتری پیدا کنید.

یکی از بهترین ایده ها، حل سوالات کنکور سال های قبل است که حتما پیشنهاد می شود کتابی بخرید که علاوه بر تست تالیفی، تست کنکور نیز در آن وجود داشته باشد.

  • تست های تالیفی سخت

دسته دیگری از تست ها وجود دارند که بسیار سخت هستند و نکات فراتر از کتاب درسی و کنکور دارند.این نوع تست ها مخصوص کسانی است که قصد شرکت در المپیاد ها را دارند.

المپیاد های درسی اصولا متشکل از سوالات بسیار سختی هستند که فقط دانش آموزان سطح بالا از پس آن سوالات بر می آیند.پس این نوع از تست ها شما را به آمادگی برای رویارویی با تست های نفس گیر المپیاد آماده می کند.

کتاب درسنامه+تست:

دسته دیگر این کتاب ها شامل کتاب های تلفیقی است.کتاب هایی که هم درسنامه دارند و هم تست تالیفی و کنکور.این کتاب های کمک درسی مناسب برای دانش آموزان دبیرستانی و کنکوری است.

اما این کتاب ها درسنامه تقسیمی دارند یعنی نصف درسنامه قبل از شروع تست ها است و ما بقی درسنامه در تست ها قرار داده شده است.

مثلا با حل تست، نکات مربوط به آن را نیز در پاسخنامه آورده است.این یک حرکت هوشمندانه است که شما را وادرا به حل تست می کند.پس پیشنهاد اصلی ما استفاده از کتاب هایی با این نوع دسته بندی است.

اگر کنکوری هستید و پایه قوی دارید این دسته از کتاب ها مناسب شما نیست.این نوع کتاب کمک آموزشی برای دانش آموزان و کنکوری هایی مناسب است که پایه درسی متوسط و ضعیفی دارند.

تست های این نوع کتاب بیشتر از نوع تالیفی هستند و درسنامه در آن گنجانده شده است.البته تست های کنکور نیز در آن وجود دارند اما به صورت ترکیبی در کنار تست های تالیفی.

من هنوز نفهمیدم که چه کتابی برای من مناسب است، چیکار کنم؟

فقط درسنامه برای…

دانش آموزی که در کلاس درس حضور نداشته

دانش آموزی که می خواهد در امتحانات بین مدارس نتیجه بگیرد

دانش آموز دبیرستانی که برای امتحانات مدرسه مطالعه می کند

دانش آموزی که در کلاس درس حضور داشته اما خیلی متوجه مفاهیم نشده است

فقط تست برای…

دانش آموزی که کنکور دارد

دانش آموزی که قصد شرکت در المپیاد های درسی را دارد

دانش آموزی که پایه درسی قوی دارد و فقط می خواهد در تست قوی شود

درسنامه+تست برای…

کنکوری هایی که پایه ضعیف یا متوسط دارند

دانش آموزانی که می خواهند نکات اضافه را فرا بگیرند

دانش آموزانی که می خواهند از یک یا دو سال قبل برای کنکور آماده شوند

کتاب دست دوم:

یکی از مهم ترین کارهایی که یک کنکوری و دانش آموز نباید انجام دهد، خرید کتاب های دست دوم و یا استفاده از کتاب های قدیمی است.برخی دروس هر ساله تغییر می کنند و شما هم باید کتاب های کمک درسی جدید را استفاده کنید تا بتوانید از مطالب حذف یا اضافه شده استفاده نمایید.

اما برخی کتاب ها دستخوش تغییر نمی شوند یا هر چند سال یکبار تغییراتی در آن ها اعمال می شود.کتاب های کمک درسی قدیمی این دسته از کتاب ها را می توانید استفاده کنید و مشکلی ندارد.

جمع بندی:

برای هر دانش آموز در مقاطع تحصیلی متفاوت، کتاب کمک آموزشی متفاوتی نیاز است.این کتاب ها در دسته بندی های مختلفی موجود هستند.اگر به هر دلیلی آموزش های مدرسه را خوب فرا نمی گیرید نیاز به کتابی با درسنامه قوی دارید.اگر در یادگیری سر کلاس مشکلی ندارید می توانید از کتاب هایی استفاده کنید که بیشتر تست دارند و تمرکزشان روی تقویت مهارت تست زنی است.اما اگر در هر دو مشکل دارید می توانید از کتاب هایی استفاده کنید که درسنامه و تست را با هم دارند.

هر دانش آموز با یک نوع درسنامه خاص ارتباط برقرار می کند و نمی توان یک موسسه را برای بهترین درسنامه معرفی کرد.پس موقع خرید کتاب، درس نامه هر کتاب را به صورت اجمالی بخوانید تا متوجه شوید که با کدام یک ارتباط بهتری برقرار می کنید.


 

یک فضا را تجسم کنید که در آن دانش آموزان، کنکوری ها، مشاوران و معلمان وجود دارند

حالا تجسم کنید که محصلان سوال می پرسند و مشاور و معلمان به این سوالات پاسخ می دهند

تجسم کنید که پاسخ دهندگان امتیاز می گیرند و این موضوع باعث می شود شما به بهترین معلمان و مشاور ها دسترسی داشته باشید

معلم ها و مشاوران در شغلشان رشد می کنند و محصلان در تحصیل به موفقیت می رسند

حالا چشمانتان را باز کنید، سایت دانش پژوه با این فضا کاملا رایگان، در اختیار شماست

میخوام همین حالا از خدمات استفاه کنم

ارسال یک پاسخ