اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

تبصره تک ماده چیست؟ شرایط استفاده از تک ماده در پایه دوازدهم، نهم و شهریور

تک ماده یک فرصت عالی برای دانش آموزان متوسطه اول و دوم است که آموزش و پرورش فرصت استفاده از آن را فراهم کرده است. اما استفاده از این فرصت نیاز به شرایط خاص خود را دارد. شرایط استفاده از تک ماده در امتحان نهایی پایه دوازدهم و نهم چیست؟ باید بدانید که تاثیر تک ماده در معدل به صورت واضح قابل روئیت است.

در این مقاله به صورت دقیق به بیان فرق تک ماده و تبصره می پردازیم. به بررسی اینکه چند درس را می توان تک ماده کرد نیز خواهیم پرداخت.

تک ماده چیست؟

یکی از اصطلاحت آشنا برای کسانی که دوره ۶ ساله ابتدایی را تمام می کنند و وارد متوسطه اول و سپس دوم می شوند. نمرات در این دو دوره به صورت کیفی نیستند و عدد همه چیز را مشخص می کند.

برای اینکه قبول شوید و بتوانید وارد پایه های تحصیلی بعدی شوید باید نمرات مجاز یا نمرات قبولی در هر درس را کسب کنید.

این قانون چه می کند؟

استفاده از تک ماده شما را بی نیاز از این می کند که دوباره آن درس را امتحان دهید و وقتی از این قانون استفاده می کنید در آن درس قبول شده حساب می شوید و مشکلی نخواهید داشت.

اما اگر نتوانید در یک درس و یا چند درس نمره قبولی بگیرید چه اتفاقی می افتد و باید چه کرد؟

قبل از اینکه به بررسی این موضوع بپردازیم شما را با چند اصطلاح آشنا می کنیم که به صورت کامل درک کنید که چه اتفاقاتی در صورت نگرفتن نمره قبولی می افتد.

  • اصطلاح نمره سالانه

نمره سالانه در این مقاله و در مدرسه بسیار استفاده می شود و شما باید بدانید که منظور از نمره سالانه دقیقا چیست.

نمره سالانه به مجموع نمرات شما در مستمر اول + نوبت اول+ مستمر دوم+ نوبت دوم با احتساب ضریب آن درس هستند.

به نمره سالانه نمره کل نیز گفته می شود. پس دانستید که نمره سالانه مجموع این نمرات هستد و هرجا سخن از نمره سالانه شد منظور این است.

  • اصطلاح تبصره

تبصره یکی از اصطلاحات پرکاربرد است که خودش را در سال دوازدهم به صورت کامل نشان می دهد. تبصره و تک ماده دو اصطلاح شبیه به هم هستند و قوانین یکسان زیادی دارند اما تفاوت هایی دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

اصول و قوانین تک ماده در متوسطه اول:

اولین قانون برای استفاده از تک ماده در متوسطه اول داشتن نمره امتحان نهایی زیر ۷ و معدل بالای ۱۰ است.

اگر نمره امتحان نهایی شما زیر ۷ باشد و نمره سالانه شما نیز زیر ۷ باشد نمی توانید از تک ماده استفاده کنید و به اصطلاح مردود شده اید و باید در شهریور در آزمون مجدد آن درس شرکت کنید.

فرق تک ماده و تبصره چیست و شرایط استفاده از تک ماده نهم و هنرستان

تاثیر تک ماده در معدل – شرایط تک ماده چیست؟

تک ماده در متوسطه دوم:

متوسطه دوم یعنی سال دهم، یازدهم و دوازدهم قوانین خود را دارند که به بیان آن ها می پردازیم.

اگر امتحانات شما نهایی نباشند نمره قبولی شما به این صورت است:

نمره ۱۰ به بالا نمره قبولی برای رشته های نظری

نمره ۱۲ به بالا نمره قبولی برای رشته های فنی

برای مثال اگر سال یازدهمی باشید و در ردس ریاضی نمره سالانه ۹ را گرفته باشید و نمره ۱۰ را در برگه امتحان پایانی گرفته باشید، مردود هستید و باید شهریور امتحان مجدد دهید و نمی توانید از تک ماده برای قبولی بدون آزمون در این درس استفاده کنید.

تبصره زدن در سال دوازدهم:

نوبت به تبصره رسید و سال دوازدهم. در سال دوازدهم خیلی مهم است که شما قبل از ورود به دانشگاه دروس خود را قبول شده باید زیرا در صورت قبول نشدن مدرک پیش دانشگاهی به شما داده نمی شود و بدون داشتن مدرک پیش دانشگاهی نمی توانید در دانشگاه ثبت نام کنید.

برای اینکه بتوانید از تبصره استفاده کنید باید شرایط زیر را داشته باشید

نمره امتحان نهایی زیر ۷ و معدل بالای ۱۰

نمره سالانه بالای ۱۰ و نمره امتحان نهایی زیر ۷

اگر نمره سالانه شما بین ۷ و ۱۰ باشد بدون اینکه نمره نهایی در نظر گرفته شود باید از تبصره استفاده کنید.

لازم به ذکر است که می توانید فقط ۲ درس نهایی و ۲ دس غیر نهایی را شامل این قانون کنید.

نمره سالانه بالای ۱۰ خبر از قبولی می دهد. اگر نمره سالانه بین ۷ تا ۱۰ باشد می توانید از این فرصت استفاده کنید و اگر نمره سالانه زیر ۷ باشد مردود هستید و باید در شهریور امتحان مجدد دهید.

تاثیر تک ماده (تبصره) در معدل

>زمانی که از تبصره یا تک ماده استفاده می کنید، در واقع نمره شما تغییری نمی کند و فقط درس مورد نظر برای شما در نظر گرفته نمی شود و به عنوان درس پاس شده برای شما لحاظ می شود. این به این معنی است که نمره شما در معدل لحاظ می شود و معدل شما را تحت تاثیر خودش قرار می دهد.

بنابراین بهترین تصمیم این است که زمان بگذارید و درس افتاده شده را بخوانید و در شهریور یا دی ماه امتحان دهید و نمره بالاتر کسب کنید تا معدل شما تحت تاثیر نمره کم شما قرار نگیرد.

معدل در کنکور بسیار تاثیر گذار است و هر ساله بیشتر و بیشتر می شود و تاثیر آن دیگر به صورت مثبت نیست. تاثیر قطعی معدل در کنکور بسیار در نتیجه و رتبه شما تاثیر می گذارد. بنابراین تا حد امکان از تک ماده استفاده نکنید.

بنابراین تاثیر تک ماده در معدل بسیار روشن است و اگر می خواهید در کنکور نتیجه خوبی بگیرید، پیشنهاد ما این است که به هیچ وجه از تبصره استفاده نکنید. تبصره برای زمانی است که دیگر هیچ چاره ای برای شما وجود ندارد.

سوالات پرتکرار

هر سال می توانم از این فرصت استفاده کنم یا دو تک ماده برای کل دوره متوسطه است؟

باید بدانید که تک ماده در هر سال مختص به همان سال و قوانین همان پایه است. >اگر در سال یازدهم از تک ماده استفاده کرده باشید، در سال دوازدهم هم می توانید استفاده کنید و مانعی ندارد. برای استفاده فقط کافی است شرایطش را داشته باشید.

در شهریور می توانیم از تک ماده استفاده کنیم؟

ممکن است نمرات شما در خرداد ماه به گونه ای نباشند که بتوانید از تک ماده استفاده کنید و باید در شهریور آزمون مردودی دهید.

اگر در شهریور نیز قبول نشوید اما نمره پایانی شما به گونه ای باشد که شرایط استفاده از تک ماده را فراهم کرده باشد، می توانید از این قانون استفاده کنید و قبول شوید.

حتی اگر در شهریور نیز قبول نشوید و به دی ماه موکول شوید، اگر در امتحان دی ماه شرایط تک ماده را کسب کنید می توانید از این فرصت استفاده کنید. پس می شود از این قانون برای هر سه نوبت خرداد، شهریور و دی ماه در صورت داشتن شرایط استفاده، استفاده کرد.

۳ درس افتاده ام، هر ۳ درس را می شود تبصره زد؟

نمی توانید بی نهایت استفاده کنید. فقط مجاز هستید در ۴ درس از تک ماده استفاده کنید. از این ۴ درس می توانید در دو درس نهایی و دو درس غیر نهایی استفاده کنید.

اگر سه درس افتاده شما نهایی باشند فقط می توانید در دو درس از تک ماده استفاده کنید و درس سوم را باید در شهریور امتحان دهید.

اما اگر دو درس نهایی باشند و یک درس نهایی نباشد می توانید هر سه درس را تک ماده بزنید. البته باید شرایط تک ماده زدن را نیز داشته باشید.

نمره سالانه درس زبانم ۸ شده ایا می توانم تک ماده بزنم؟

نمره سالانه شما اگر بین ۱۰-۷ باشد می توانید از این فرصت استفاده کنید و چون نمره شما ۸ شده است پس مجاز به استفاده از این قانون خواهید بود. اگر در همین درس نمره سالانه شما ۶ بود نمی توانستید تک ماده بزنید و باید در شهریور دوباره امتحان می دادید.


در اینجا فضایی مهیا شده است تا هر محصل و کنکوری بتواند به صورت ۲۴ ساعته مشکلات درسی و مشکلات تحصیلی خود را مطرح کند

این فضا در اختیار معلمان و مشاوران است تا به این سوالات پاسخ دهند. نه فقط مشاوران و معلمان بلکه هر فرد مشتاقی که بتواند به سوالات محصلان پاسخ دهند.

همه این خدمات به صورت رایگان ارائه می شوند و نیاز به پرداخت بها جهت استفاده نخواهد بود

پاسخ دادن به سوالات محصلان چه سودی برای افراد پاسخ دهنده دارد؟

مزایای استفاده از خدمات ما

دیدگاه ها ( ۲ )

  1. امتحان ریاضی ۲ رو امتحان دادم ‌شهریور ولی فکر. میکنم افتادم دانشگاهم چی. میشه؟
    میتونم بازم تک. ماده کنم؟

ارسال یک پاسخ