اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

آینده تحصیل در ایران: اینده شغلی رشته هنر، تجربی، ریاضی، انسانی | دانش پژوه

آینده تحصیل در ایران از سوالات و دغدغه های فکری هر دانش آموز و دانشجو است.اگر انتخاب رشته خوبی داشته باشید ممکن است این سوال برای همیشه در ذهنتان پاک شود.در این مقاله اینده شغلی رشته هنر، ریاضی، تجربی و آینده شغلی رشته انسانی به صورت کامل مطرح شده است.

مهم ترین موضوع برای انتخاب رشته، آینده شغلی است.اینکه شما در آینده در چه شغلی فعالیت خواهید کرد بسیار حائز اهمیت است.اما آینده شغلی را می توان از دیدگاه متفاوتی بررسی کرد.مانند علاقه شغلی، ارزش و اعتبار شغل، شغل تضمینی و کار راحت و بسیاری موارد دیگر.

آینده تحصیل در ایران

تحصیل در ایران از وضعیت سینوسی برخوردار است و هر سال با توجه به شرایط کشور و رشته ها جابجا می شود.اما اگر هوشمندانه به نمودار نگاه کنید می توانید موج های بعدی را حدس بزنید و وارد یک رشته عاقلانه شوید.

آینده شغلی رشته تجربی:

این رشته در ایران از رقابت بسیار زیادی برخوردار است.رشته های پزشکی و دندانپزشکی رقابت بسیار بالایی دارند.رشته های پیراپزشکی مانند رشته پرستاری، رشته اتاق عمل و …

رقابت بالا در این رشته ها بخاطر بازار کار و آینده شغلی تضمینی آن است.نرخ بیکاری در رشته های پزشکی و پیراپزشکی بسیار پایین است و عملا اکثر فارغ التحصیلان این رشته به سر کار خواهند رفت.

اما این پایان ماجرا نیست.ورودی رشته های تجربی بسیار زیاد است و قطعا در آینده به علت فراهم نبود زیر ساخت ها، بازار کار این رشته ها نیز به مشکلاتی بر خواهد خورد.در سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ همین اتفاق برای رشته ریاضی افتاد.ورودی زیاد به این رشته ها باعث شد بازار کار رشته های مهندسی با مشکل مواجه شوند.

آینده شغلی رشته ریاضی:

رشته ریاضی در این روزها(بهمن ماه سال ۱۴۰۰) از وضعیت خوبی برخوردار نیست.آمار کنکور رشته ریاضی تا سر حد ممکن ریزشی بوده است و حتی از رشته انسانی نیز کم طرفدار تر شده است.

۹۰ درصد علت این اتفاق آینده شغلی در رشته ریاضی است.استخدامی شرکت های دولتی به ویژه شرکت نفت جمهوری اسلامی ایران کاملا منحل شده است و از سال ۱۳۹۲ تا به امروز شرکت نفت استخدامی رسمی نزده است.اکثر استخدامی ها به صورت پیمانی است و با شما قرار داد رسمی بسته نمی شود مگر در موارد خاص.

آینده شغلی رشته انسانی:

رشته انسانی از آن حالت گم و محو بودن خارج شده است و عده زیادی در حال روی آوردن به رشته انسانی هستند.آینده شغلی رشته انسانی خوب است زیرا با پیشرفت تکنولوژی فرصت های شغلی زیادی در آن بوجود آمده است که کاملا نو و خلاقانه است و تا سالیان سال جا دارند تا اشباع شوند.

اگر در رشته انسانی فردی متبحر باشید می توانید به درامد های بسیار بالا از طریق شغل های مختلف آن برسید.رشته انسانی با جامعه و مردم سروکار دارد پس باید ارتباط های اجتماعی و سخنوری خوبی داشته باشید.

رشته انسانی شما را محدود نمی کند و می توانید با توانایی هایی که در حین تحصیل کسب می کنید به صورت آزاد در بازار کار کنید.مانند دفاتر بیمه و برگزاری سمینار های آموزشی و مهارتی.

اینده شغلی رشته هنر:

رشته هنر یک رشته بسیار سلیقه ای است که افراد کمی در آن رقابت می کنند اما چون افرادی وارد این رشته می شوند که علاقمند به آن هستند، همیشه رقابت در دانشگاه های سطح اول کشور در آن زیاد است.

اینده شغلی رشته هنر به صورت شغل دولتی عملا زیر ۱۰ درصد است.اما مانند رشته انسانی، با پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباطی، شما می توانید به صورت کاملا خلاقانه در این رشته بعد از تحصیل خود فعالیت کنید و شرکت و نرم افزار های خود را تاسیس و تولید کنید.

فرصت های شغلی در رشته هنر بسیار زیاد است اما نیازمند افرادی است تا این فرصت ها را غنیمت بشمارند و کار را شروع کنند.اگر فردی هستید که ریسک پذیر هستید و قصد دارید در بازار آزاد فعالیت کنید، رشته هنر بسیار عالی است.

رشته انسانی خوبه؟رشته های آینده دار در ایران و بازار کار رشته هنر

آینده تحصیل در ایران

چه رشته ای را بروم؟

انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان صرفا نباید بر حسب آینده شغلی باشد و باید چند سری از فاکتور ها را نیز در نظر گرفت. اما چون مبحث ما در این مقاله آینده شغلی است، انتخاب پیشنهادی ما بر اساس آینده شغلی است.

طبق بررسی های ما رشته تجربی از آینده شغلی پایدارتری برخوردار است و احتمال شاغل شدن بعد از تحصیل در دانشگاه بسیار زیاد تر از سایر رشته ها است.اما این در حالی است که به علت رقابت بالا، قبولی در دانشگاه برای رشته تجربی سخت تر است و باید تلاش بیشتری برای موفقیت در کنکور داشته باشید.

پیشنهاد دوم ما برای انتخاب رشته، رشته انسانی است.به این علت که فضای کاری کشف نشده زیادی دارد و رقابت در آن نیز کم است.اما بعد از تحصیل نیازمند کسب مهارت هستید و همچنین باید فردی ریسک پذیر باشید.

تحصیل یا کار بعد از دبیرستان؟

سوال آیا بعد از دیپلم به دانشگاه بروم یا خیر یک موضوع کاملا سلیقه ای است.پاسخ این سوال از دید ما این است که یک قلم و کاغذ بردارید و در آن اولویت های خود را بنویسید.

اگر اولویت شما امنیت شغلی، درامد ثابت، بیمه بازنشستگی و موارد اینچنینی است، پیشنهاد ما این است که به دانشگاه بروید و در آزمون های استخدامی شرکت کنید.

اگر اولویت شما آزادی زمانی، مالی و مکانی است، پیشنهاد ما این است که اول مهارت کارکردن را یاد بگیرید و سپس وارد بازار کار آزاد شوید.

اپلای تحصیلی انجام دهم یا خیر؟

اپلای یا بورسیه تحصیلی فرصت بسیار مناسبی برای افراد مستعد است.اگر توانایی درسی بالایی دارید و مسلط به زبان انگلیسی هستید، بورسیه تحصیلی می تواند باعث شکوفا شدن زندگی شما شود.اما اپلای تحصیلی برای همه مناسب نیست و فردی که آمادگی لازم را نداشته باشد نمی تواند با اپلای کردن به نتیجه دلخواه خود برسد.

اگر فردی هستید که اهل دوری از خانواده نیستید و با وارد شدن به یک فضای کاملا متفاوت و جدید مشکل دارید، بورسیه شدن نمی تواند باعث موفقیت شما شود.اما اگر فردی ماجراجویی و کنجکاو هستید و می توانید از یکسری مسائل دل بکنید، بورسیه تحصیلی یکی از بهترین گزینه های روی میز برای شما است.

جمع بندی:

هر رشته دو قسمت دارد، کار آزاد و کار دولتی.اگر انتخاب شما کار دولتی و حقوق ثابت باشد، رشته های تجربی و ریاضی به نسبت دیگر رشته ها تضمین شده هستند و از درامد خوبی برخوردارند.اما اگر بازار آزاد مد نظر شما باشد، برای کار در بازار آزاد به صورت تخصصی نیازمند به دانش و مهارت هستید.می توانید بسته به علاقه خود در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنید و سپس به مهارت برسید.بعد از این مرحله می توانید کار خود را به نتیجه برسانید، منظورمان از کار، بیزینس شخصی است.

پایان مقاله آینده تحصیل در ایران


 

وبسایت دانش پژوه بر پایه پرسش و پاسخ است.با این پرسش و پاسخ، دانش آموزان و کنکوری ها به جواب سوالات خود می رسند و معلمان و اساتید با پاسخ دادن به این سوالات، در بین این افراد شناخته می شوند.نتیجه این معروفیت و دیده شدن، درامد برای قشر پاسخ دهنده و معلمان و مشاوران فعال است.

جهت آشنایی بیشتر با سایت دانش پژوه وارد بخش زیر شوید.

همین حالا میخواهم راجب این خدمات بیشتر آگاه شوم

ارسال یک پاسخ