اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

تفاوت های شیوه آموزش محور و پژوهش محور در کارشناسی ارشد چیست

تحصیل در کارشناسی ارشد به دو صورت آموزش محور و پژوهش محور انجام می شود. در ادامه هر کدام را به صورت مجزا مورد بررسی قرار می دهیم. بنابراین همه موارد مهم در این مقاله بررسی می شوند و سوالات شما بر طرف می شوند. در صورتی که بعد از خواندن این مقاله همچنان سوالاتی در ذهن شما باقی ماند، در قسمت نظرات منتظر شما هستیم.

کارشناسی ارشد آموزش محور

در روش آموزش محور، اصل تمرکز بر روی تدریس و یادگیری مطالب درسی و تجربیات عملی است. اصولا در این روش دانشجویان به صورت فعال در کلاس‌ ها شرکت می‌ کنند و دروسی که توسط اساتید تدریس می شوند را فرا می گیرند. دروس های این دوره آموزشی به شکل های تئوری، کاربردها، تمرینات و پروژه‌ های عملی است. هدف اصلی روش آموزش محور، ارتقا دانش و مهارت‌ های تخصصی در حوزه های مورد نظر است. این روش به دانشجویان اجازه می دهد تا از تجربیات اساتید و همکاری با همکلاسی‌ های خود بهره ببرند.

کارشناسی ارشد پژوهش محور

در روش پژوهش محور، عمده تمرکز بر روی کسب دانش جدید و برای آن ها راه حل خلاقانه ارائه می دهند. دانشجویان آزاد هستند تا تحقیقات خود را به صورت مستقل انجام دهند و یا در پروژه‌ های تحقیقاتی با سایر دانشجویان و اساتید دیگر همکاری کنند. در این شیوه، دانشجویان دانش ها و مهارت های تخصصی خود را افزایش می دهند و مهارت‌ های پژوهشی و تحلیلی خود را نیز گسترش می دهند.

هر روش آموزشی مزایا، معایب و نواقص خود را دارد. بنابراین در انتخاب بین دو شیوه آموزش محور و پژوهش محور، باید علاقه و هدف های خود را بررسی کنید تا بدانید کدام شیوه برای شما مناسب تر خواهد بود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب هر یک از این دو شیوه آموزشی پرداخته ایم که می تواند در تصمیم گیری، به شما کمک کند.

مزایا و معایب ارشد آموزش محور و پژوهش محور

به صورت کلی هر شیوه آموزشی مزایا و معایب خاص خود را دارد که به صورت کامل همه موارد را بررسی خواهیم کرد

  • مزایا آموزش محور

 

ارتقا دانش و مهارت‌ های تخصصی: در این شیوه آموزشی تمرکز بر روی یادگیری مطالب درسی و تجربیات عملی است. این سیستم به دانشجویان فرصت می دهد تا دانش تخصصی خود را توسعه دهند.

تجربه کلاسی: در این شیوه دانشجویان باید به صورت مستمر و فعال در کلاس درس حضور یابند. حضور در کلاس درس ویژگی های مثبتی از جمله تعامل را در دانشجویان ایجاد می کند.

آمادگی برای شغل: روش آموزش محور به دانشجویان فرصتی را می دهد تا با دانش کسب شده، در بازار کار حاضر شوند و تخصص خود را نشان دهند.

  • معایب آموزش محور

 

کمبود تجربه پژوهشی: روش آموزش محور ممکن است فرصت کمتری را به دانشجویان برای انجام پژوهش و کسب تجربه پژوهشی دهد. که این باعث می شود در برخی زمینه‌ ها احساس ضعف ایجاد شود.

محدودیت در برنامه درسی: در برنامه‌ های آموزش محور، تعداد واحد ها و برنامه های درسی کاملا مشخص است. امکان انتخاب دروس اختیاری و و داشتن برنامه‌ های تخصصی محدود است.

  • مزایای روش پژوهش محور

 

توسعه مهارت‌های پژوهشی: پژوهش های پیشرفته و عمیق در روش پژوهش محور، این فرصت را به دانشجویان می دهد تا مهارت‌ های پژوهشی مانند طراحی آزمایش‌ ها، تحلیل داده‌ ها، تفسیر نتایج و ارائه نتایج به شکل مناسب را با کیفیت بیشتری انجام دهند. این مهارت‌ ها در مدت زمان تحصیل و حتی در مسیر زندگی بسیار مفید خواهند بود.

پیشرفت علمی و نوآوری: روش پژوهش محور فرصتی را به دانشجویان می دهد تا مسائل پژوهشی مرتبط با حوزه تحصیلی خود را بررسی کنند و راه حل های جدید و مبتکرانه برای حل آن ارائه دهند. این شیوه به پیشرفت علمی در زمینه های مختلف کمک می کند و تفکرات جدیدی را در جامعه علمی و پژوهشی ایجاد می کند

تفاوت های شیوه آموزش محور و پژوهش محور در کارشناسی ارشد چیست

کارشناسی ارشد پژوهش محور و آمزوش محور

  • معایب پژوهش محور

 

محدودیت زمانی: انجام دادن پژوهش های جامع و عمیق نیازمند تمرکز و زمان زیاد است. این موضوع می‌ تواند چالش هایی را برای دانشجویانی که در کنار تحصیل خود مشغول به کار هستند ایجاد کند. تمرکز بیش از حد بر روی پژوهش باعث کاهش زمان برای مطالعه و افزایش دانش های تخصصی تئوری است.

محدودیت منابع: منابع مالی در انجام پژوهش های تخصصی بسیار مهم و تاثیرگذار است. دسترسی به این منابع و تجهیزات برای همه دانشجویان ساده و ممکن نیست. همین موضوع می تواند عملکرد دانشجویان در این شیوه آموزشی را کاهش دهد.

عدم تعادل در مهارت‌ های تخصصی و تدریسی: در روش پژوهش محور، تمرکز اصلی بر روی کسب دانش جدید و پژوهش است. به همین دلیل ممکن است اساتید نتوانند بر روی آموزش های تئوری تمرکز کنند. این باعث عقب افتادن دانشجویان از علم جدید و بروز می شود.

عدم اطلاعات شغلی: در روش پژوهش محور به علت تمرکز بر روی پژوهش و تحقیقات، دانشجو ها برای بازار کار نمی توانند آماده شوند. همین موضوع باعث ایجاد نخبه هایی می شود که نمی توانند برای خود شغل ایجاد کنند زیرا مهارت های شغلی را یاد نگرفته اند.

هر فرد باید با توجه به شرایط شخصی خود و اهدافش، یک روش آموزشی در ارشد را انتخاب کند. باید به یاد داشته باشید که می توانید از روش های ترکیبی استفاده کنید و از این دوسیستم آموزشی به صورت همزمان و جداگانه بهره ببرید.

پایان مقاله کارشناسی ارشد آموزش محور


دانش پژوه فرصتی را ایجاد کرده است تا مشاوران و معلمان بتوانند خود را در معرض دید قرار دهند. این فرصت به صورت حرفه ای در سایت اجرا می شود.

علاوه بر مشاوران و معلمان، دانش آموزان و کنکوری ها می توانند از این فضا استفاده کنند و مشکلات تحصیلی و درسی خود را به سادگی و بدون هزینه حل کنند.

امکانات قرار داده شده در سایت به همین مورد محدود نمی شود و سعی شده است شما را بی نیاز از استفاده از سایت ها و اپلیکیشن های مختلف کنیم.

این خدمات چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

ارسال یک پاسخ