اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

چگونه خلاصه نویسی کنیم

مهم ترین برگ برنده در کنکور و مدرسه، خلاصه نویسی است.چگونه خلاصه نویسی کنیم یک سوال اساسی و کلی است که پاسخ های خوبی در این مقاله به آن داده شده است.روش های خلاصه نویسی برای کنکور بسیار زیاد هستند اما بهرین روش مورد تایید ما، روش نقشه ذهنی است که در ادامه می توانید درباره این روش بیشتر اطلاعات کسب کنید.

برگ برنده:

خلاصه نویسی همان برگ برنده ای است که باید در سال کنکور رو کنید.اگر در سال کنکور خلاصه نویسی نداشته باشید یا خلاصه نویسی ضعیفی داشته باشید، قطعا جز رتبه های تاپ کنکور نخواهید بود.

اما سوالی که پیش می آید این است که چطور یک خلاصه نویسی تمام عیار داشه باشیم؟

بهترین سبک خلاصه نویسی:

خلاصه نویسی سبک های متفاوتی دارد و می شود به شکل های مختلف آن را انجام داد.اینکه کدام سبک بهترین است یا کدام سبک نتیجه بخش است بستگی به شما دارد.

هر فرد سبک و نحوه یادگیری خاص خودش را دارا است.شما باید از میان این همه روش خلاصه نویسی، روشی را انتخاب کنید یا روشی را ابداع کنید که خودتان با آن بیشترین ارتباط را می گیرید.

واجب تر از نان شب…

تنها چیزی که مشخص است این است که برای موفقیت در کنکور نیاز به داشتن یک جمع بندی تمام عیار دارید و برای داشتن یک جمع بندی خوب باید یک خلاصه نویسی خوب داشته باشید.پس به این نتیجه می رسیم که خلاصی نویسی برای کنکور، از همه چیز واجب تر است.

  • چگونه خلاصه نویسی کنیم؟

روش های قدیمی خلاصه نویسی منسوخ شده و روش های جدید تر و بهتر جایگزین آن شده اند.اما ممکن است با روش های جدید ارتباط برقرار نکنید و همان روش های قدیمی را دوست داشته باشید.

ما به این نتیجه رسیده ایم که روش خلاصه نویسی مهم نیست و بهترین روش آن روشی است که شما بهتر با آن ارتباط برقرار می کنید و یادگیری اتان با آن بیشتر و بهتر است.

بهترین روش خلاصه نویسی از نظر ما، روش نقشه ذهنی به همراه متن نویسی کوتاه است که برای شما آن را توضیح خواهیم داد.

خلاصه نویسی به سبک نقشه ذهنی:

نقشه ذهنی یکی از روش های تایید شده و بسیار کارآمد است که با استفاده از آن می توان یک خلاصه نویسی ارزشمند را ایجاد کرد.

این روش نیاز به تمرین زیاد دارد.استفاده از نقشه ذهنی برای خلاصه نویسی اندکی سخت است و بار اول ممکن است اصلا نتوانید از آن استفاده کنید اما با تمرین کردن، رفته رفته حرفه ای تر خواهید شد.

به اندازه ای که بتوانید در این سبک خلاصه نویسی حرفه ای شوید، می توانید یک خلاصه نویسی درجه یک داشته باشید.

روش استفاده:

یک درخت را در نظر بگیرید، یک ریشه دارد و یک تنه و کلی شاخ و برگ.نقشه ذهنی دقیقا به همین شکل است.شما باید موضوع اصلی مبحث را به عنوان ریشه در نظر بگیرید، و جزئیات را به عنوان شاخه و برگ.

نقشه ذهنی می تواند شکل و شمایل متفاوتی داشته باشد.این نوع خلاصه نویسی برای هر درسی جواب می دهد.

مثلا برای درس فیزیک، می توانید موضوع درس را در یک دایره در مرکز بنویسید و فرمول ها را با رنگ های مختلف جهت تصویر سازی در اطراف مرکز بنویسید.

اما ممکن است برای فرمول ها توضیح اضافه ای داشته باشید که در اینجا باید از ترکیب نقشه ذهنی و خلاصه نویسی متنی استفاده کنید.

می توانید در پایین برگه خلاصه نویسی و زیر نقشه ذهنی خود برای هر فرمول یک توضیح اضافه با رنگ خود فرمول بنویسید.

 

چگونه خلاصه نویسی کنیم. روش های خلاصه نویسی کنکور

چگونه خلاصه نویسی کنیم

 
موارد استفاده از خلاصه نویسی:
  • امتحانات مدرسه

اگر در امتحانات مدرسه خلاصه نویسی داشته باشید، صد پله از بقیه جلوتر هستید.۹۹ درصد دانش آموزان در مدرسه تا سال کنکور چیزی به اسم خلاصه نویسی ندارند و اصلا از همچین روشی استفاده نمی کنند.حالا اگر شما این روش را بکار بگیرید، قطعا می توانید بسیار موفق تر عمل کنید.

  • قبل از آزمون آزمایشی

پراکندگی مطالب همیشه می تواند ذهن شما را درگیر کند.با خلاصه نویسی این پراکندگی از بین خواهد رفت.علاوه بر اینکه پراکندگی از بین می رود، با مرور خلاصه نویسی، انسجام مطالب نیز در ذهن شما صورت می گیرد.این موضوع مهم ترین دلیل موفقیت و بهبود تراز در آزمون های آزمایشی است که با خلاصه نویسی ایجاد می شود.

  • جمع بندی کنکور

اگر بخواهید یک جمع بندی عالی برای کنکور داشته باشید، پله قبل از آن داشتن خلاصه نویسی خوب است.اگر بخواهید بدون خلاصه نویسی جمع بندی کنید باید از اول تا اخر یک کتاب را از اول بخوانید که کلی وقت از شما گرفته می شود.

خلاصه نویسی چون پله پله و بخش بخش انجام می شود هم از شما انرژی کمتر می گیرد هم کار را برای شما برای داشتن یک جمع بندی عالی راحت می کند.

اگر نکات تستی آزمون ها و کتاب های تست را به خلاصه نویسی خود افزوده باشید، می توانید جمع بندی کامل تری نیز داشته باشید

سوال مهم:

استفاده از خلاصه نویسی دیگران، آری یا خیر؟

خلاصه نویسی یک موضوع کاملا شخصی است و به این دلیل که هر شخص سبک نوشتن و مطالعه خودش را دارد، پیشنهاد می شود از خلاصه نویسی اختصاصی خودتان استفاده کنید.

فرض کنید فردی که خلاصه نویسی می کند، در مبحث ژنتیک قوی است.این فرد خلاصه نویسی ساده تر و جزئی تری را خواهد داشت تا فردی که در مبحث ژنتیک بسیار ضعیف است.پس به این نتیجه می رسیم که این خلاصه نویسی برای فرد دوم که در مبحث ژنتیک زیست شناسی ضعیف است عملا مفید نیست و نمی تواند کمک کننده باشد.پس پاسخ قطعی ما به این سوال خیر است.


 

تصور کنید یک فضا وجود دارد که محصل ها می توانند در آن سوالات درسی و مربوط به حاشیه درسی خودشان را بپرسند تا معلمان و مشاوران به آن ها بهترین پاسخ ها را بدهند

نیاز به تصور نیست چونکه شما الان در سایت دانش پژوه این فضا را به صورت رایگان در اختیار دارید!!!

اما سود این کار برای مشاوران و معلم ها چیست؟ برای رسیدن به جواب این سوال، دکمه زیر را بزنید.

همین الان می خواهم این خدمات رو استفاده کنم

ارسال یک پاسخ