اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته فیزیوتراپی: بازار کار + رتبه لازم برای قبولی

آگاهی داشتن از رشته های دفترچه انتخاب رشته در تصمیم گیری بسیار مهم است.در این مقاله به بررسی و معرفی رشته فیزیوتراپی از رتبه لازم تا درامد فیزیوتراپی می پردازیم.با کنار هم قرار دادن این موارد و روحیات فردی اتان، می توانید به این نتیجه برسید که این رشته برای شما مناسب است یا خیر.

معرفی رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از رشته‌های توانبخشی است که به علت استفاده نکردن از دارو های شیمیایی برای درمان، آن را با نام طب فیزیکی معرفی می کنند.

هدف این رشته،درمان و بهبود افرادی است که از معلولیت فیزیکی رنج می برند.

تحصیل در این رشته

فیزیوتراپی یک رشته پیراپزشکی پرطرفدار است که رقابت بالایی بعد از رشته های پزشکی،دندان پزشکی و داروسازی در آن وجود دارد.

بعد از گذراندن دوره ۴ ساله کارشناسی و طرح دوساله،می توانید به صورت رسمی شغلتان را شروع کنید.

طرح ۲ ساله این رشته،اختیاری است

نوع فعالیت در رشته فیزیو

کار اصلی فارغ تحصیلان ،درمان بیمارانی است که به دلایلی مانند بیماری، انجام جراحی یا حوادث، مشکلات اسکلتی و عضلانی دارند.

معرفی رشته درامد و رتبه لازم برای فیزیوتراپی

درامد فیزیوتراپی

وظایف فارغ التحصیلان

یک فیزیوتراپیست وظایف متعددی را دارا است.وظایف مهم و دقیقی که اگر به خوبی رعایت نشوند پروسه درمان را بسیار کند خواهد کرد.این وظایف عبارتند از:

  • تشکیل پرونده درمانی برای بیمار
  • نوشتن گزارش های روزانه از وضعیت بیمار
  • ارزیابی کردن نمودار بهبودی و پیشرفت بیمار
  • آموزش های مورد نیاز به بیمار برای انجام تمرینات اضافه در خانه
  • انجام فیزیوتراپی با دستگاه های مختلف و مربوط به نوع مشکل بیمار
کارشناسی ارشد فیزیوتراپی

شما می توانید در ارشد همین رشته ادامه به تحصیل دهید یا ارشد رشته های فیزیولوژی، فیزیک پزشکی،علوم تشریحی ، سلامت سالمندی، مدیریت توانبخشی و ارگونومی را بگیرید.

افرادی می توانند در ارشد تحصیل کنند که حتما دوره کارشناسی رشته فیزیوتراپی را گذرانده باشند.

  • فیزیک پزشکی

مفاهیم و کاربرد مجموعه علوم فیزیک را در تشخیص و درمان پزشکی مورد بررسی قرار می دهد.

  • مدیریت توانبخشی

هدف این رشته تربیت نیروی متخصص برای انجام فعالیت های توانبخشی و فیزیوتراپی است.

بازار کار + درامد فیزیوتراپی:

بازارکار و درامد فیزیوتراپی به علت پذیرش کم دانشجو بسیار خوب است.دانشگاه های محدودی در ایران هستند که در این رشته دانشجو می پذیرند بنابراین کار این رشته اشباع نشده است.

افراد فارغ التحصیل رشته فیزیوتراپی می توانند در بیمارستان ها، بهزیستی، کلینیک های توانبخشی، آسایشگاه ها، هلال احمر و فدراسیون های ورزشی مشغول به فعالیت شوند.

لازم به ذکر است که که این افراد می توانند مطب خصوصی یا کلینک های خصوصی خود را دایر کنند.برای اینکه بتوانید مطب بزنید باید حتما سو پیشینه نداشته باشید و دارای مدرک کارشناسی فیزیوتراپی، کارشناسی ارشد فیزیوتراپی و یا دکترای فیزیوتراپی باشید.

درامد در این شغل به صورت جلسه ای می باشد.به این صورت است که مثلا ۶ جلسه برای یک بیمار نوشته می شود و بیمار به ازای هر جلسه، مبلغ را پرداخت می کند.هرجلسه حدودا ۳۰ دقیقه تا یک ساعت می باشد.نرخ هر جلسه بسته به نوع دفترچه بیمه و موارد دیگر متفاوت می باشد اما به صورت کلی کمترین مبلع به ازای هر جلسه صد هزار تومان می باشد.

در ادامه به معرفی بیشتر رشته فیزیوتراپی می پردازیم

تحصیل در خارج از کشور

رشته های علوم تجربی هرساله جذب بسیار زیادی توسط کشور های اتریش ترکیه سوئد و امریکا دارند که این امر باعث می شود افراد اهل مهاجرت به این رشته ها روی بیاورند.

شرایط تحصیل در خارج برای هر داشنگاه متفاوت است ولی داشتن مدرک آیلتس برای تمامی این دانشگاه ها یکسان است.

در هر مقطع تحصیلی می توانید اپلای فیزیوتراپی را استفاده کنید و مهاجرت تحصیلی داشته باشید.مهم ترین نکته بعد از آیلتس، داشتن شرط معدل است .شرط معدل برای هر دانشگاه و هر مقطع تحصیلی متفاوت است.جهت آگاهی از حد نصاب معدل می توانید وارد سایت دانشگاه مورد نظرتان شوید و در بخش اپلای، به صورت مفصل راجب شروط اپلای بخوانید.

رتبه لازم برای فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی زیر گروه یک از علوم تجربی است.در زیر گروه یک، زیست شناسی ضریب ۴، شیمی ضریب ۳ و ریاضی و فیزیک ضریب ۲ هستند.پس مهم ترین درس برای رشته فیزیوتراپی درس زیست است که از ضریب بالاتری برخوردار است.رتبه لازم برای فیزیوتراپی

بسته به نوع دانشگاه، رتبه لازم برای فیزیوتراپی نیز متفاوت است اما شما می توانید با رشته کشوری ۱۵ هزار هم وارد این رشته شوید.

سختی کار رشته فیزیو

رشته فیزیوتراپی نیاز به صبر و حوصله فراوان دارد زیرا شما با افراد سن بالا سروکار دارید که آموزش دادن و تمرین دادن به آن ها نیازمند خونسرد بودن و آرامش است.

اگر با دید بازتر نگاه کنیم، کار این رشته سختی خاصی ندارد.اگر بخواهیم از صد به سختی اینکار نمره بدهیم، عدد ۴۵ نمره مناسبی است.

بیشتر بدانید معرفی رشته فیزیوتراپی

این رشته دو بخش برای درمان دارد

  • بخش‌ الکتروتراپی‌ فیزیوتراپیست‌

در این بخش با استفاده‌ از عوامل‌ فیزیکی‌ مثل اشعه‌ مادون‌ قرمز، به درمان‌ بیماران‌ می‌پردازند.

  • بخش‌ مکانوتراپی‌

در این بخش با استفاده‌ از وسایل‌ مکانیکی‌ مانند دستگاهای بدنسازی و قرقره به‌ درمان‌ بیماران‌ می‌پردازند.

  • بخش هیدروتراپی

در این بخش با استفاده از خواص‌ آب‌، به‌ درمان‌ بیماری ها می‌پردازند.

روش های درمانی در فیزیوتراپی

الکتروتراپی توسط دستگاه های متفاوت الکتریکی درد بیمار کاهش می دهد و ترمیم بافت ها را سرعت می بخشد.

با استفاده از موارد زیر،این روش انجام می شود:

  1. میدان های الکتریکی و مغناطیسی
  2. امواج مادون قرمز و ماوراء بنفش
  3. تحریکات الکتریکی پوستی
  4. اکواج مافوق صوت
  5. لیزر
مزایا و معایب رشته فیزیوتراپی چیست؟

رشته فیزیوتراپی یکی از شاخه های پرشکی است که به مطالعه و درمان اختلالات حرکتی و عملکردی در بدن انسان می‌ پردازد. این رشته همچنین به توسعه، حفظ و بهبود عملکرد حرکتی، کارایی فیزیکی و سلامت عمومی کمک می‌ کند. در زیر به برخی از مزایا و معایب این رشته اشاره شده است.

مزایای رشته فیزیوتراپی

۱. ارتباط با بیماران

دانشجویان فیزیوتراپی این امکان را دارند که به صورت مستقیم با بیماران در ارتباط باشند و در فرآیند بهبود آن‌ ها نقش داشته باشند که این می‌ تواند تجربه مفیدی برای آن‌ ها باشد.

۲. فرصت‌ های شغلی

فارغ‌ التحصیلان این رشته می‌ توانند در مراکز بهداشتی، بیمارستان‌ ها، کلینیک‌ های خصوصی، تیم‌ های ورزشی و سایر مکان‌ های مرتبط مشغول به فعالیت شوند.

۳. ارتباط با فناوری

این رشته به دانشجویان فرصت می‌ دهد تا با فناوری‌ های پزشکی و تجهیزات دیجیتال مرتبط با فیزیوتراپی آشنایی پیدا کنند و از آن‌ ها بهره‌ ببرند.

۴. ارزش مالی

شغل فیزیوتراپیاز نظر درآمد بسیار خوب است و فارغ‌ التحصیلان این رشته می‌ توانند از لحاظ مالی نیز موفق باشند.

معایب رشته فیزیوتراپی

۱. مسئولیت بالا

به علت ارتباط مستقیم با بیماران و تاثیر زیاد در فرآیند بهبود آن‌ ها، دانشجویان و فارغ‌ التحصیلان این رشته باید بدانند که مسئولیت بالایی بر دوش آن ها است.

۲. زمان‌بر بودن

درمان‌ های فیزیوتراپی اغلب زمان‌ بر هستند و نیازم به صبر و تمرکز طولانی مدت دارند.

۳. فشار کاری

بخش فیزیوتراپی اغلب فشار کاری زیادی دارد، به خصوص زمانی که بیماران نیاز به درمان دارند و برنامه‌ های درمانی نیازمند اجرای فوری هستند.

۴. رقابت شدید

همانند بسیاری از رشته‌ های حوزه پزشکی، رقابت در بازار کار فیزیوتراپی نیز بسیار زیاد است و فارغ‌ التحصیلان باید برای جذب شغل مناسب تلاش کنند.

به صورت کلی، رشته فیزیوتراپی ارزشمند و پرفراز و نشیب است و بسته به علاقه، استعداد و هدف شخصی، می‌ تواند برای دانشجویان تجربه مفیدی باشد.

جمع بندی

فیزیوتراپی یکی از رشته های بسیار جذاب تجربی است که از بازارکار بسیار خوبی برخوردار است.درامد فیزیوتراپی بسیار بالا است و می تواند شما را راضی کند.قبولی در رشته فیزیوتراپی به علت رقابت بالا تا حدودی سخت است.

این رشته فضای بسیار زیادی برای مانور و پیشرفت دارد و همچنین فرصت بسیار خوبی است برای افرادی که قصد مهاجرت دارند.اگر از مهارت خوبی برخوردار باشید می توانید در کشور های پیشرفته مشغول به کار شوید و به درامد دلاری برسید.

پایان معرفی رشته فیزیوتراپی


وبسایت دانش پژوه یک فضا برای تعامل میان محصلان،مشاوران و اساتید است که با استفاده از این فضا،کار برای شما بسیار ساده و راحت می شود.

معلمان و مشاوران می توانند در این سایت خودشان را معرفی کنند تا دانشجویان و کنکوری های بیشتری آن ها را بشناسند.

برای آشنایی بیشتر با سایت و خدمات دانش پژوه، وارد بخش زیر شوید.

خدمات سایت

ارسال یک پاسخ