اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته اقتصاد: درآمد و بازار کار رشته؛ گرایش های اقتصاد

در این مقاله قصد معرفی رشته اقتصاد از بازار کار و درآمد رشته اقتصاد تا معرفی بهترین گرایش های کارشناسی ارشد اقتصاد از جمله گرایش اقتصاد کشاورزی، اقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی و اقتصاد صنعتی را داریم.

معرفی رشته اقتصاد

هدف علم اقتصاد تخصیص بهینه منابع است.این علم شامل دو قسمت است

اقتصاد خرد:بررسی رفتار مشاغل مصرف کننده ها

اقتصاد کلان:بررسی و تحلیل اقتصادهای کلی در اندازه یک منطقه

وظیفه اصلی یک اقتصاددان،بررسی چگونگی افراد،دولت و مشاغل ها برای تخصیص منابع برای رفع نیازهایشان است.

وظایف یک اقتصاد دان

عمده فعالیت یک اقتصاددان تجزیه و تحلیل داده ها برای پیش بینی نرخ ارز، نرخ بهره، تورم، مالیات و … است.حیطه های فعالیت:

تفسیر و پیش بینی بازار

برگزاری نظرسنجی و تحلیل نتایج آن

تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار ها و مدل های ریاضی

پیشنهاد راه حل های متفات برای حل مشکلات اقتصادی

درآمد و بهترین گرایش رشته اقتصاد در ارشد

معرفی گرایش های رشته اقتصاد

گرایش های  کارشناسی ارشد رشته اقتصاد

 گرایش های کارشناسی و کارشناسی ارشد اقتصاد شامل اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد صنعتی ، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد بازرگانی، اقتصاد نظری، اقتصاد پول و بانکداری است.

  • گرایش اقتصاد نظری

در گرایش اقتصاد نظری افراد با اصول تجارت اشنا نمی شوند و بیشتر در زمینه ریاضیات به مطالعه می پردازند مانند عملکرد های بانکی، سیاست های مالی و پولی، تحلیل صورتحساب های مالی و سند های اعتباری ارزی.

  • گرایش اقتصاد صنعتی

هدف گرایش اقتصاد صنعتی اموزش بازرگانی بین المللی، ساختار بازار، سیاست رقابت، هزینه ها، حقوق و مقررات کاریست که باعث تنظیم کردن روابط بین کارگر و کارفرماست می پردازد.

  • گرایش اقتصاد بازرگانی

در این گرایش قوانین و مقررات مالیات، زمینه های توصیفی و تحلیلی مدیریت تولید، مدیریت بازاریابی، اصول حسابداری و انواع مختلف حسابرسی به افراد اموزش داده می شود.

  • گرایش اقتصاد کشاورزی

دانشجویان گرایش اقتصاد کشاورزی در زمینه های کشاورزی مانند محصولات کشاورزی، هوا، آب و خاک، زمین و زراعت اموزش داده می شوند تا در نهایت به عنوان کارشناس اقتصاد محصولات کشاورزی ایفای نقش کنند.

  • گرایش اقتصاد پول و بانکداری

همانطور که از اسم گرایش پیداست، افراد با نحوه عملکرد بانک ها (خارجی و داخلی)، اسناد اعتباری ارزی، سیاست‌های پولی و مالی با عنوان ثبات اقتصادی و تجزیه و تحلیل صورت حساب‌های مالی آشنا خواهند شد.در ادامه به معرفی بیشتر رشته اقتصاد می پردازیم.

بازار کار + درامد رشته اقتصاد

درآمد و بازار کار رشته اقتصاد بسته به مکان و نوع فعالیت شما می تواند متفاوت باشد.شما می توانید در مکان های دولتی مانند وزارتخانه ها، بانک ها، سازمان آمار و … کار کنید.همچنین می توانید در شرکت های خصوصی به عنوان مدیر فروش، مدیر بازاریابی، مدیر اجرایی و … مشغول به فعالیت شوید.علاوه بر این می  توانید به صورت مستقل در بازار های مالی مانند بورس، ارز و ارز دیجیتال فعالیت کنید و به صورت مستقل درآمد کسب کنید.

درآمد رشته اقتصاد بسیار بالا است و اگر فردی با مهارت بالا و با تجربه باشید می توانید از این بازار به نفع خود استفاده کنید و به درامد های بسیار بالا برسید.اما اگر به عنوان کارمند مشغول به فعالیت در این زمینه کاری شوید، حقوق کارمندی دریافت خواهید کرد.مبلغ حقوق کارمندی بسته به سمت شغلی و مکان فعالیت شما متفاوت است و نمی توان یک مبلغ ثابت برای درامد بیان کرد.

تحصیل و کار در خارج

اقتصاد و بازار های مالی مهم ترین موضوع برای یک کشور است.بنابراین در هر کجای دنیا که باشید می توانید در این رشته کار کنید.اگر در ایران درس خوانده اید برای کار کردن در خارج از کشور باید مدرک خود را ترجمه و معادل سازی کنید و سپس رزومه خود و مدرک تحصیلی را به شرکت های خارجی فعال در حوزه اقتصاد ارسال کنید.در صورت قبول شدن و پذیرفته شدن به شما ویزای کار ۲ تا ۵ ساله تعلق می گیرد و می توانید به آن کشور بروید و مشغول به کار شوید.لازم به ذکر است که مهلت ویزای کار شما قابل تمدید است و می توانید بیشتر از این موعد در کشور مورد نظر بمانید و کار کنید.

تحصیل در خارج از کشور با هر رشته ای ممکن است اما اگر بورسیه تحصیلی شوید شهریه و هزینه اقامت شما رایگان خواهد شد.برای اپلای رشته اقتصاد شما باید مدرک زبان آیلتس یا تافل داشته باشید.حداقل نمره آیلتس شما باید ۶ باشد.بدیهی است که هرچه این نمره بالاتر باشد می توانید در دانشگاه های بهتر تحصیل کنید.

حتما بخوانید: آیلتس یا تافل چیست؟

دومین مورد برای مهاجرت تحصیلی، داشتن حدنصاب معدل است.حداقل معدل شما باید ۱۴ باشد.هرچه این معدل بالاتر باشد شانس قبولی شما بیشتر و بیشتر خواهد شد.

رتبه لازم برای قبولی…

با معرفی رشته اقتصاد متوجه شدیم که در زیر گروه سوم رشته انسانی قرار دارد.در زیر گروه سه ضریب ریاضی ۴، اقتصاد ضریب ۳، ادبیات اختصاصی ضریب ۲، علوم اجتماعی ضریب ۲ و الباقی دروس ضریب یک هستند.بنابراین شما باید درس ریاضی را مبنا قرار دهید و درصد خوبی در آن کسب کنید.

رشته اقتصاد از تجربی و ریاضی نیز امکان پذیر است و می توانید با کنکور تجربی و ریاضی هم وارد رشته اقتصاد شوید و تحصیل کنید.رتبه مورد نیاز برای قبولی در رشته اقتصاد بسته به سهمیه ها و بومی بودن متغیر است اما تا رتبه ۳۰ هزار کشوری انسانی نیز می توانید شانس قبولی داشته باشید.بدیهی است که برا ی دانشگاه های سطح یک کشور نیاز به رتبه های پایین تر دارید و ۳۰ هزار کشوری کفایت نخواهد کرد.

این رتبه و توضیحات برای مقطع کارشناسی است نه مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد

مزایا و معایب رشته اقتصاد چیست؟

رشته اقتصاد یکی از رشته‌ های پرطرفدار و گسترده تحصیلی است که به مطالعه تولید، توزیع و مصرف منابع در یک جامعه اقتصادی می‌ پردازد. در زیر مزایا و معایب این رشته برای دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است.

مزایای رشته اقتصاد

۱. فرصت‌ های شغلی گسترده

فارغ‌ التحصیلان رشته اقتصاد می‌ توانند در قسمت های مختلف اقتصادی مانند بانکداری، مالی، مشاوره، تحلیل‌ های اقتصادی، دولت، شرکت‌ های خصوصی و سازمان‌ های بین‌ المللی کار کنند.

۲. فرصت‌ های آموزشی و تحقیقاتی

افرادی که علاقه به مطالعات عمیق اقتصادی دارند، می توانند در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ ها به تحقیق و تدریس در این زمینه بپردازند.

۳. توسعه مهارت‌ های تحلیلی

دانشجویان اقتصاد مهارت‌ های تحلیل اطلاعات، مدیریت زمان، حل مسائل و تدوین راهبرد های کسب و کاری را کسب می کتند که در بسیاری از زمینه های شغلی مفید است.

۴. درک عمیق از پدیده‌ های اقتصادی

این رشته به دانشجویان این فرصت را می دهد تا پدیده‌ های اقتصادی مختلف را درک کرده و تاثیرات آن ها را بر جوامع و سیاست‌ های اقتصادی را بررسی کنند.

معایب رشته اقتصاد

۱. پیچیدگی مفاهیم

برخی از مفاهیم و تئوری‌ های اقتصادی می‌ توانند برای برخی دانشجویان پیچیده و چالش برانگیز باشند.

۲. عدم قطعیت در پیش‌بینی‌ ها

در بسیاری از موارد، پیش‌بینی‌ ها و تحلیل‌ های اقتصادی قابلیت خطا دارند و این برای برخی از دانشجویان قابل قبول نیست و ممکن است روی آن ها تاثیر بگذارد.

۳. رقابت شدید در بازار کار

به دلیل گستردگی این رشته و تعداد زیاد فارغ‌ التحصیلان، رقابت برای به دست آوردن فرصت‌ های شغلی در این زمینه خیلی زیاد است.

۴. وابستگی به شرایط اقتصادی

برخی از شغل‌ ها و زمینه های شغلی مرتبط با اقتصاد به طور مستقیم تحت تاثیر شرایط اقتصادی قرار دارند و در دوره‌ های رکود و رونق، می‌ تواند تاثیرات مختلفی داشته باشد.

بنابراین، انتخاب رشته اقتصاد نیازمند بررسی دقیق نیاز ها، علایق و توانایی‌ های هر دانشجو است.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

هر رشته برای فردی مناسب است که روحیاتش با آن رشته هم راستا باشد.کاشف بودن، محقق بودن و مسلط بودن و توانایی حل مسائل مختلف مالی و اقتصادی یکی از روحیاتی است که باید در شما وجود داشته باشد.نترس بودن و اقدام به موقع می تواند در بازار های مالی شما را صد پله جلو بیندازد.

یکی از مهارت های لازم برای موفقیت در رشته اقتصاد، مسلط بودن به نرم افزار های رشته اقتصاد است.اعداد در این رشته زیاد و گسترده اند و حتما باید از نرم افزار های کامپیوتری استفاده کرد.

لازم به ذکر است که فضای کاری در این رشته یک فضای آرام و خالی از سرو صدای اضافه است.اگر فردی هستید که علاقمند به فعالیت در جاهای ساکت و آرام هستید این رشته می تواند برای شما مناسب باشد.

پایان معرفی رشته اقتصاد


 دانش پژوه یک فضاییست برای شما محصلان،مشاوران و اساتید است که در ان تعامل کنید.می توانید از این سایت و خدمات ان استفاده کنید

محصلان و کنکوری ها می توانند سوالات و مشکلات درسی خودشان را در سایت بپرسند.

مشاوران و معلمان نیز می توانند به این سوالات پاسخ دهند که نتیجه اینکار دیده شدنشان در میان انبوهی از کنکوری و دانشجو است.

برای آشنایی دقیق و استفاده از این خدمات وارد بخش زیر شوید

همین حالا می خواهم از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ