اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته اتاق عمل: بازار کار، درامد، گرایش های کارشناسی ارشد

در این مقاله به معرفی کامل رشته اتاق عمل(تکنسین اتاق عمل) از گرایش ها، کارشناسی ارشد اتاق عمل تا دکتری و بازار کار رشته اتاق عمل می پردازیم تا بتوانید با چشمانی باز و با آگاهی کامل دست به انتخاب این رشته بزنید.

هر عمل نیاز به تیک تیم پزشکی دارد، از جراح و دکتر بیهوشی تا تکنسین اتاق عمل.افرادی که تکنسین اتاق عمل هستند به تیم جراح در حین عمل کمک می کنند تا عمل با دقت و کیفیت بالاتری انجام شود.

گرایش های رشته اتاق عمل

کارشناسی اتاق عمل

در مقطع کارشناسی شما دارای یک دوره چهار ساله بدون گرایش هستید که بعد از اتمام این دوره در صورتی که قصد شاغل شدن داشته باشید، باید در طرح اجباری دوساله شرکت کنید.بعد از گذراندن این طرح می توانید در آزمون های ورودی بیمارستان ها شرکت کنید و پذیرش شوید.

کارشناسی ارشد اتاق عمل

در مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل شما با چهار گرایش روبرو خواهید شد که شامل

  • ارگونومی

هدف اصلی این گرایش جلوگیری از بروز مشکلات و مسائل مرتبط با سلامت است.این هدف با استفاده از ابزار و شیوه های جدید انجام می شود که در این گرایش به شما اموزش داده می شود.

  • تکنولوژی گردش خون

در این گرایش شما با بیماری های مرتبط با قلب و عروق آشنا خواهید شد.در این گرایش شما برای انجام بای پس قلبی در عمل باز اماده خواهید شد.

  • فیزیولوژی
  • اتاق عمل

دکتری

در مقطع دکتری تعداد گرایش ها هفده تا است که شامل آموزش پزشکی، علوم اعصاب، پزشکی مولکولی، نانو فناوری پزشکی، مطالعات اعتیاد، ارگونومی، علوم سلولی کاربردی، علوم بیومدیکال مقایسه ای، مهندسی پزشکی(بیو الکتریک)، مهندسی پزشکی (زیست مواد)، بیولوژی تولید مثل، علوم تغذیه، فیزیولوژی ورزشی، آموزش پزشکی، بهداشت حرفه ای و کاردرمانی، فیزیولوژی و مهندسی بافت است.

برخی از وظایف یک تکنسین

  • کمک به تیم جراح
  • آماده سازی اتاق برای بیمار
  • انتقال بیمار از اتاق عمل به ریکاوری
  • جمع آوری و دانستن سوابق مختلف بیمار
درامد و گرایش های ارشد رشته اتاق عمل

گرایش های ارشد اتاق عمل

بازارکار+درامد رشته اتاق عمل

بازار کار رشته اتاق عمل از وضعیت خوبی برخوردار است. افراد فارغ التحصیل در این رشته می توانند در بیمارستان های دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت شوند.

اصولا در هراتاق عمل به دو نفر تکنسین احتیاج است که همین موضوع نرخ بیکاری را در این رشته نسبت به سایر رشته ها مانند رشته هوشبری کمتر می کند.

درامد رشته اتاق عمل خوب است و اگر شما در بیمارستان های دولتی و با حکم رسمی مشغول به فعالیت باشید، در سال ۱۴۰۰ حقوقی معادل ده میلیون تومان را دریافت خواهید کرد.لازم به ذکر است که بدانید با بالا رفتن سابقه شما این حقوق بیشتر می شود.اگر شما یک فرد حرفه ای در کار خود شوید، پزشکان به صورت خصوصی در عمل های مختلف از شما دعوت به همکاری می کنند که این باعث می شود علاوه بر حقوق ثابت، درامد های دیگری نیز داشته باشید.

رتبه لازم برا قبولی…

رشته اتاق عمل یک رشته پرطرفدار پیراپزشکی بعد از رشته پرستاری است.رتبه های قبولی بسته به نوع سهمیه و بومی بودن می تواند بسیار متفاوت باشد.در سال ۱۴۰۱ دانشگاه شیراز تا رتبه ۲۱ هزار با سهمیه منطقه یک پذیرش داشته است.دانشگاه جهرم نیز تا رتبه ۳۷ هزار با سهمیه منطقه سه پذیرش دانشجو داشته است.

تحصیل یا کار در خارج

برای تحصیل و یا کار در خارج از کشور شما باید دارای مدرک زبان معتبر باشید.مانند آیلتس و یا تافل.حداقل نمره ایلتس شما ۶ باید باشد ولی بسته به دانشگاه و یا محل کار، این نمره متفاوت خواهد بود.

بدون مدرک زبان هم می توانید در خارج از کشور تحصیل کنید اما باید تمامی شهریه و هزینه ها را پرداخت کنید.

طرح بعد از تحصیل…

رشته های پزشکی و پیراپزشکی اصولا بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاه، دارای طرح اجباری دو ساله هستند.برخی رشته ها مانند رشته شنوایی سنجی و رشته بینایی سنجی طرح اختیاری دارند.اما رشته اتاق عمل طرح اجباری دارد و باید به مدت دو سال در مناطق محروم طرح خود را بگذرانید.لازم به ذکر است که بدانید در این مدت حقوق کامل را دریافت می کنید و این طرح با حقوق می باشد.

این طرح به هیچ عنوان قابل خریدن نیست و فقط در موارد خاص افراد از این طرح معاف می باشند

تکنسین رشته تاق عمل

معرفی بازار کار و گرایش های رشته اتاق عمل

اتاق عمل،شغلی سخت یا آسان؟

سختی و آسانی در ذهن هر فرد تعریف متفاوتی دارد.کار در بیمارستان و به خصوص در اتاق عمل کاریست که نیازمند دقت بالا و کنترل استرس است.شما در اتاق عمل با جراحی، خونریزی و مواردی سروکار دارید که شاید خیلی برای همه خوشایند نباشد.

پس پیشنهاد می شود اگر به این رشته علاقه دارید وارد آن شوید چونکه فردی می تواند در این شغل موفق شود که عاشق این رشته باشد و علاقه به کشف جزئیات یک جراحی باشد و از دیدن برش ها و زخم ها برای کنجکاوی استفاده کند تا بتواند در این کار پیشرفت کند.

مزایا و معایب رشته اتاق عمل

رشته اتاق عمل، یکی از رشته‌ های مرتبط با علوم پزشکی است که به مطالعه و فعالیت در زمینه طراحی، تولید و تعمیر تجهیزات پزشکی می‌ پردازد. در این رشته، دانشجویان با مفاهیم فنی، علمی و کاربردی مرتبط با تجهیزات پزشکی آشنا خواهند شد. در زیر به بررسی مزایا و معایب این رشته برای دانشجویان پرداخته ایم:

مزایای رشته اتاق عمل

۱. فرصت شغلی بالا: با توجه به رشد صنعت بهداشت و درمان، نیاز به تجهیزات پزشکی مدرن و کارآمد همواره رو به افزایش است، بنابراین فارغ‌ التحصیلان این رشته می‌ توانند در صنعت پزشکی و تولید تجهیزات پزشکی فعالیت کنند که این امر فرصت شغلی بسیار خوبی برای آن ها ایجاد می‌کند.

۲. مسیر شغلی متنوع: افراد فارغ التحصیل شده در این رشته می توانند در قسمت های مختلفی از صنعت پزشکی فعالیت کنند، از جمله طراحی، تولید، تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی، مشاوره فنی و فروش تجهیزات.

۳. توسعه تکنولوژی پزشکی: این رشته در توسعه و بهبود تجهیزات پزشکی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند که باعث پیشرفت در درمان و مراقبت از بیماران می‌ شود.

معایب رشته اتاق عمل

۱. پیچیدگی فنی: طراحی و تولید تجهیزات پزشکی نیازمند دانش فنی و تخصصی بسیار زیادی است و این ممکن است برای برخی دانشجویان پیچیده به نظر برسد.

۲. رقابت شدید: صنعت تجهیزات پزشکی یکی از صنایعی است که رقابت بسیار زیادی در آن وجود دارد، بنابراین برای ورود به این صنعت و به دست آوردن شغل مناسب، نیاز به تلاش و توانایی‌ های فراوانی دارد.

۳. نیاز به بروزرسانی مداوم: فناوری و تکنولوژی در زمینه تجهیزات پزشکی به سرعت پیشرفت می‌ کند، بنابراین دانشجویان باید همیشه بروزرسانی دانش و مهارت‌ های خود را در این زمینه انجام دهند تا با نیاز های بازار هم سو شوند.

۴. فشار زمانی: در بسیاری از موارد، تولید و تعمیر تجهیزات پزشکی زمان‌ بر است و ممکن است نیاز به پاسخگویی سریع و موثر به نیاز های بیماران و پزشکان وجود داشته باشد که این موضوع ممکن است فشار زیادی را به افراد وارد کند.

با توجه به این موارد، انتخاب رشته اتاق عمل برای دانشجویان می‌ تواند مزایا و چالش‌ های خود را داشته باشد که لازم است در زمان انتخاب رشته به آن ها توجه شود.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

همانطور که برای تمامی رشته های پزشکی و پیراپزشکی انتظار می رود شما باید فردی با مسئولیت و نترس باشید، نترس از روبرو شدن با موارد اضطراری و روبرو شدن با خون و جراحی.

برای رشته اتاق عمل شما باید بر دیگر قسمت ها نیز مهارت داشته باشید مانند احیا، موارد اورژانسی و دیگر دسته هایی که نیاز است شما با آن روبرو شوید.

باید آگاه باشید که در رشته اتاق عمل با شیفت های سنگین و شلوغ کاری روبرو هستید.باید فردی باشید که توانایی جسمی بالایی داشته باشید.عمل های سنگین و دلخراش اورژانسی خبر از سرعت عمل، نترس بودن و مهارت دست را می دهد.

بیماریی هایی که با خون آلوده منتقل می شوند در اتاق عمل بسیار شایع است.باید این خطر را بپذیرید که ممکن است توسط خون های آلوده بیمار شوید.

پایان معرفی رشته اتاق عمل


استفاده از خدمات سایت دانش پژوه به شما این امکان را می دهد تا بتوانید در کنکور و تحصیل بسیار موفق شوید.

 

همچنین برای مشاوران و اساتید خدماتی را ارائه داده ایم که با استفاده کردن از این خدمات می توانند در زمینه کاری خودشان بسیار موفق شوند.

 

جهت آشنایی از خدمات رایگان سایت،به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

خدمات سایت

ارسال یک پاسخ