اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

شرایط پذیرش و تحصیل در رشته مهمانداری هواپیما ✈️

رشته مهمانداری هواپیما یکی از رشته هایی است که می توانید مدرک آن را بگیرید و در آن شاغل شوید. شرایط و پذیرش و تحصیل در این رشته چیست؟ آیا بازار کار مهمانداری هواپیما خوب است؟ به بررسی همه این سوالات پرداخته ایم تا با آگاهی کامل وارد این رشته و شغل شوید.

چگونه وارد رشته مهمانداری هواپیما شویم؟

رشته ای پر از هیجان

یکی از شغل های جذاب برای کسانی که به ارتفاع و هواپیما علاقه دارند، مهمانداری هواپیما است.

شاید شما هم به این فکر افتاده باشید که شغل مهمانداری هواپیما را تجربه کنید اما برای اینکه وارد این شغل شویم باید از کجا شروع کنیم و ادامه دهیم؟

این سوال برای خیلی از افراد وجود دارد که نمی دانند برای مهمانداری هواپیما چه کنند.

مهمانداری هواپیما نیز مانند سایر رشته ها است و نیاز به تحصیل دارد. این تحصیل می تواند به صورت دانشگاهی باشد یا حضور در موسسه های آزاد خصوصی.

مدرک مهمانداری هواپیما

برای اینکه بتوانید یک مهماندار هواپیما باشید به دو صورت می توانید اقدام کنید. راه اول از طریق پذیرش در دانشگاه بدون کنکور است و راه دوم شرکت در موسسه های آزاد است.

برای اینکه بدون کنکور بتوانید در این رشته تحصیل کنید باید از طریق سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوید. دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی این رشته را ارائه می دهند که به راحتی می توانید درآن ثبت نام کنید.

لازم به ذکر است که فقط تا مقطع کاردانی یا فوق دیپلم می توانید تحصیل کنید سپس می توانید وارد بازار کار شوید. در هر رشته ای که در دبیرستان یا هنرستان تحصیل کرده باشید می توانید در رشته مهمانداری ثبت نام کنید و دوره خود را بگذرانید.

شرکت در موسسات آزاد نیز راه سریع ای است برای ورود به مهمانداری. در یک دوره ۶ ماهه آموزشی شما را برای ورود به این شغل آماده می کنند و می توانید برای این شغل درخواست دهید.

هزینه های موسسه آزاد بسیار بیشتر از دانشگاه آزاد و علمی کاربردی است به همین خاطر برای صرفه جویی در هزینه می توانید در دانشگاه ها ثبت نام کنید اما قابل ذکر است که در موسسات آزاد در ۶ ماه پرونده شما بسته می شود و می توانید در این شغل کار کنید.

شرایط ورود به شغل مهمانداری هواپیما

همانطور که آگاه هستید، رشته های خلبانی و مهماندری سخت گیری هایی برای ورود به آن ها در نظر گرفته شده است. اولین مورد برای ورود به این رشته، داشتن حداقل سن ۱۸ سال است. به عبارتی باید سن شما بالای ۱۸ سال باشد.

مورد مهم بعدی، شاخص توده بدنی شما و قد شماست. حداقل قد باید ۱۶۰ باشد و بهترین میزان بین ۱۶۰ تا ۱۸۹ سانتی متر است.

این موضوع ثابت نیست و برای هر شرکت هواپیمایی متفاوت است و استاندارد های خاص خود را دارند. اما این عدد بیان شده یک استاندارد کلی است که مورد پذیرش اکثر شرکت های هواپیماییست.

شاخص توده بدنی برای آقایان و خانم ها متفاوت است و شاخص مناسب برای آقایان بین ۱۸-۲۵ است و برای خانم ها بین ۱۸-۲۰ می باشد.

اگر شما وزن ایده آل را دارا نباشید به شما یک فرصت ۶ ماهه می دهند تا خودتان را به وزن مورد نظر برسانید. داشتن یک چهره نرمال و متناسب هم جز اولویت های مهمانداری هواپیما است.

موارد مورد نیاز برای یک مهماندار

عدم اعتیاد و سوئه پیشینه از شرایط حساس و ضروری برای پذیرش است.

نداشتن تعهد کاری به هیچ ارگانی نیز از موارد ضروری برای استخدام است.

مسلط بودن به زبان انگلیسی از امتیازات مثبتی است که برای ورود به شغل مهمانداری هواپیما در نظر گرفته شده است.

اگر در رشته ها نظری تحصیل کرده باشید باید حداقل معدل شما ۱۱ و اگر در رشته های فنی و حرفه ای تحصیل کرده باشید باید حداقل معدل شما ۱۳ باشد. همچنین اگر در کاردانش تحصیل کرده باشید معدل شما باید بالای ۱۴ باشد.

بازار کار و درامد مهمانداری

اگر بخواهیم بازار کار رشته مهمانداری را بررسی کنیم باید بگوییم که فرصت برای ورود همه افرادی که شرایط ورود به این رشته را دارند فراهم است. باید به شما بگوییم فردی که بتواند خود را نشان دهد و حرفه ای عمل کند در این بازار می تواند بماند و جایگاه خود را هر بار ارتقا دهد.

درامد این رشته به نسبت خوب است و بسته به درجه شما حقوقتان نیز تغییر می کند.

درجه جونیور اولین درجه است و حقوق نسبتا کمی را دارد و رفته رفته این درجه بالا می رود که این بالاتر رفتن درجه به سابقه کار و حرفه ای عمل کردن شما بستگی دارد.

شرایط کاری مهمانداری چیست

هر شرکت هواپیمایی شرایط کاری خاص خود را دارد و در هفته ساعت های کاری به شما اعلام می شوند.

حالت off

در این حالت شما در حال استراحت هستید و نیازی نیست سرکار بروید و می توانید کل روز را در خانه و یا در حالت های دیگر بگذرانید

حالت stand by

در این حال شما در حالت آماده باش هستید و باید آماده باشید که در هر زمانی که به شما نیاز بود به فرودگاه روید و در سرکار خود حاضر شوید. این حالت برای موارد اضطراری است که در صورت نیاز باید حضور پیدا کنید.

حالت on

در این حالت شما سرکار هستید و باید شیفت های خود را بگذرانید سپس کارتان تمام می شود و می توانید به منزل خود برگردید.

شرایط پذیرش و تحصیل در رشته مهمانداری هواپیما

بازار کار رشته مهمانداری هواپیما

وظایف مهماندار هواپیما

وظایف مهماندار ها مشخص است و باید یک روند ثابت را در هر پرواز تکرار کنند. شاید اول کار برای شما سخت باشد اما چندبار که انجام دهید قلق کار دستتان می آید و به سادگی می توانید با کمک همکاران خود از پس وظایف بر بیایید

پذیرایی از مسافران هواپیما

راهنمایی مسافران برای خروج از هواپیما

راهنمایی برای نشستن مسافران در سر جای خود

توضیح دادن موارد ایمنی در حین پرواز و اتفاقات اضطراری در حین پرواز

آیا این رشته برای من مناسب است؟

باید خودتان را بشناسید و سپس با خودتان مطابقت دهید و ببینید آیا روحیه شما مناسب این شغل است یا خیر.

این شغل برای افرادی مناسب است که کار در ارتفاع را دوست دارند و عاشق هیجان هستند زیرا روزانه باید سوار هواپیما شوید و پرواز و فرود را تجربه کنید که این ممکن است برای همه خوشایند نباشد.

انجام دان یک کار روتین و تکراری به مدت چندبار در روز ممکن است برای برخی افراد خسته کننده باشد. اگر جز افرادی هستید که دوست دارید در روز کارهای متفاوتی را انجام دهید توصیه می کنیم وارد این شغل نشوید.

پایان مقاله معرفی بازار کار و رشته مهمانداری هواپیما


با وجود دانش پژوه مشکلاتی از قبیل ارتباط برقرار کردن با دیگر کنکوری ها و دانشجو ها حل شده است

دانش پژوه این امکان را فراهم کره تا هر فرد محصلی که سوال درسی و مشکلات تحصیلی دارد در سایت بتواند سوالاتش را بپرسد تا توسط مشاوران و معلمان کاربلد و مشتاق پاسخ داده شوند

خدمات ارائه شده کامل و متنوع و رایگان هستند که به صورت ۲۴ ساعته در دسترس همه شما است.

آشنایی و استفاده از خدمات ما

دیدگاه ها ( ۱۴ )

  1. سلام وقت بخیر من دیپلم تربیت کودک دارم
    با رشته های فنی میشه مهماندار شد ؟؟

  2. سلام وقت بخیر من هنوز دیپلم انسانی رو نگرفتم آیا میتونم دروس رو تطبیق بدم و دیپلم مهمانداری هواپیما رو اخذ کنم

  3. سلام وقت بخیر
    من میخام توی انتخاب رشته کنکور مهمانداری بزنم
    چه رتبه ای مجاز هست؟

  4. سلام وقت تون من امسال سال آخر هستم و علاقه ی خیلی شدیدی ب مهمانداری هواپیما دارم میخواستم بدونم چطوری باید در کنکور قبول بشم برای رشته مهمانداری و حداقل تراز قبولی چیه و دانشگاه معتبر این شغل چی هست ممنون میشم پاسخ بدید.

  5. سلام
    دیپلم تربیت بدنی دارم و ۱۸ سالمه
    چطوری میتونم برای دانشگاه مهمانداری بخونم؟

  6. سلام وقت بخیر ،برای رشته مهمانداری هواپیما ، اگر در دانشگاه ازاد درس را تموم کنیم ، فقط کاردانی داره !! خب بعد تو استخدام کاری به مشکل نمیخوریم !! یا بعدش باز نیاز ب ازمونه ، ! اگه تو موسسات معتبر مراحل درس و دوره عملیشو طی کنیم چی ! مدرک معتبره ! یا مدرک دانشگاهیش معتبر تره!! من باید کدوم دانشگاه یا موسسه ثبت نام کنم !!

  7. سلام ایا برای دانشگاه آزاد رفتن تو رشته نظری باید معدل بالای چند باشد؟

  8. سلام و وقت بخیر خدمت شما من یه سوال دارم اینکه آیا رشته مهمانداری هواپیما در مقطع کارشناسی هم ارائه میشه اگر بلی بعد از اخذ مدرک کاردانی هست یا باید مستقیم مدرک کارشناسی رو از این رشته دریافت کرد ممنون میشم پاسخگو باشید

ارسال یک پاسخ