اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته باستان شناسی – بازار کار؛ گرایش های باستان شناسی

در این مقاله به توضیح کامل در مورد رشته باستان شناسی می پردازیم.همچنین شما را با بازار کار و گرایش های رشته باستان شناسی آشنا می کنیم تا با آگاهی کامل دست به انتخاب بزنید.نتیجه انتخاب با آگاهی کامل، رسیدن به موفقیت است.

اول از همه باید کنکور انسانی شرکت کنید و بعد از بدست اوردن رتبه مورد نیاز برای رشته باستان شناسی، می توانید وارد آن شوید و دوره تحصیل خودتان را شروع کنید.

Archaeology

باستان شناسی در واقع به حفاری و پیدا کردن آثار و بقایای تاریخی می پردازد و یک باستان شناس مسئولیت این حفاری ها و تحقیق و پژوهش کردن روی آثار و بقایای پیدا شده را دارد.هدف از این کار، آگاه شدن از گذشته است که این آگاهی می تواند در ابعاد مختلفی به ما و آیندگان کمک کند.

تفاوت زمین شناس و باستان شناس

زمین شناس و باستان شناس با یکدیگر بسیار تفاوت دارند.زمین شناسان به بررسی مواد معدنی و سنگ های معدنی می پردازند اما باستان شناسان به بررسی اشیا و چیز هایی که توسط دست انسان برای رفع مشکلات خود ساخته شده است می پردازد.

گرایش های رشته باستان شناسی

کارشناسی

در مقطع کارشناسی، این رشته ۴ ساله به صورت عمومی برگزار می شود.اما برای انتخاب گرایش باید وارد مقطع ارشد و دکتری شوید تا بتوانید وارد گرایش دلخواه خود شوید.

کارشناسی ارشد

گرایش های رشته باستان شناسی در مقطع ارشد شامل ۳ گرایش است.این گرایش ها شامل:

  • پیش از تاریخ

این گرایش جذاب به پیش از تاریخ برمی گردد یعنی زمانی که خط وجود نداشت و هنوز اختراع نشده بود و مردم با ایما و اشاره با یگدیگر ارتباط برقرار می کردند.این گرایش به بازسازی و پیداکردن اشیا آن زمان می گردند.

  • دوران تایخی ایران

در این دوره خط ایجاد شده و باستان شناسان به پیدایش اشیا و آثار در این زمان کاوش می کنند.

  • تمدن فرهنگ اسلامی و دیگر سرزمین ها

همانطور که از اسم این گرایش پیداست به بررسی و پیدا کردن آثار های تمدن ایران و تمدن دیگر سرزمین ها می پردازد.

بازار کار رشته باستان شناسی

ایران جز کشورهایی است که تاریخ بسیار قدیمی ۲۵۰۰ ساله دارد و در این سال ها آثار و بناهای تاریخی زیادی ایجاد شده که درصد زیادی از آن هنوز کشف نشده است.

به این ترتیب ایران یکی از کشور های خوب برای کار در این زمینه است اما به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب، بازار کار این رشته آنچنان که انتظار می رود خوب نیست.

اگر به این رشته علاقه دارید وارد آن شوید و چون علاقه دارید حتما نتیجه خواهید گرفت.اگر صرفا بخاطر کار می خواهید وارد این رشته شوید، این انتخاب عاقلانه ای نیست.

حیطه های کاری…

  • استخراج

بعد از حفاری، آثارها و بناهای مختلف بررسی می شوند و جزئیات آنها توسط افراد این بخش بررسی و ارائه می شوند.

  • حفاری و کاوش کردن

حفاری کردن نیازمند داشتن صبر بسیار بالایی است.باید با دقت این کاوش را انجام داد تا به آثارهای موجود آسیب وارد نشود.

می توان گفت این بخش یکی از مهم ترن قسمت های باستان شناسی است.

  • شناسایی و کشف آثار های باستانی

افرادی که این بخش را بر عهده دارند باید با استفاده از اطلاعات تاریخی موجود و یا با استفاده از بناهای موجود، به کشف آثار تاریخی جدید بپردازند.

رشته باستان شناسی و گرایش های رشته باستان شناسی

بازار کار رشته باستان شناسی

ویژگی های یک باستان شناس

جزئی نگر بودن

صبور و با حوصله

کار با تیم یا گروه ها

 پیگیر و کنجکاو بودن

مهارت در توضیح دادن

فضاهای کاری…

فضاهای کاری و ارگان های دولتی متفاتی برای کار در رشته باستان شناسی وجود دارد که شامل وزارت ارشاد، نقشه برداری و اوقاف، سازمان میراث فرهنگی، موزه ها و سازمان جهانگردی است.

البته فضاهای کاری به همین موارد محدود نمی شود و هر سازمان دولتی یا خصوصی که مرتبط با مدرک تحصیلی شما باشد، می توانید در آن مشغول به فعالیت شوید.

وظایف یک باستان شناس

پیدا کردن مکان های تاریخی و بررسی آن

جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها

ساخت مستند از آثار های باستانی کشف شده

مدل سازی با استفاده از نرم افزار های مدل سازی

ارائه گزارش های مرتبط با کشف، حفاری و استخراج

کار در خارج…

هرجا که بنا و آثار تاریخی باشد، نیاز به یک باستان شناس نیز هست. بسته به مهارت و توانایی های خود، می توانید به صورت مستقل و یا برای ارگان های دولتی آن کشور کار کنید.

بدیهی است که موقعیت شغلی در این کشور ها می تواند بیشتر از ایران باشد آن هم به دلیل فراهم بودن زیر ساخت ها و دیگر موارد است.

مزایای رشته باستان شناسی

۱. آشنایی با تاریخ و فرهنگ

باستان‌ شناسی به افراد این فرصت عالی را می دهد که با فذهنگ و تاریخ گذشته آشنا شوند و از گذشته اطلاعات کسب کنند.

۲. حفاظت از میراث فرهنگی

با تحقیقات باستان‌ شناسی، می‌ توان به شناسایی و حفاظت از میراث‌ های فرهنگی پرداخت و از ازدیاد آگاهی در جامعه در مورد ارثیه‌ های فرهنگی کمک کرد.

۳. توسعه مهارت‌ های تحقیقاتی

رشته باستان‌ شناسی باعث توسعه مهارت‌ های تحقیقاتی افراد خواهد شد. افراد در این رشته با استفاده از اندیشه منطقی و مهارت تحقیق، به کشف ماجرا های گذشته می‌ پردازند.

۴. تعامل با متخصصان دیگر

باستان‌ شناسان با افرادی از سایر رشته های دیگر آشنا خواهند شد؛ این تعاملات می‌ تواند به تبادل دانش و دیدگاه بین رشته‌ های مختلف منجر شود.

۵. استفاده در حوزه‌ های متعدد

افرادی که در رشته باستان شناسی فارغ التحصیل می شوند می توانند در حوزه‌ هایی مانند موزه‌ ها، آموزش، گردشگری فرهنگی و مدیریت میراث فرهنگی فعالیت کنند.

سختی های رشته باستان شناسی

۱. مشکلات مالی

برخی از پروژه‌ های باستان‌ شناسی به دلیل نیاز به تجهیزات و تحقیقات پیچیده هزینه‌ های زیادی دارند، که ممکن است شروع نشوند و به نتیجه نرسند.

۲. کمبود فرصت‌ های شغلی

تعداد فرصت‌ های شغلی مرتبط با باستان‌ شناسی تا حدی محدود است و فارغ‌ التحصیلان با این چالش بعد از تحصیل خود روبرو خواهند شد.

۳. حفظ و توسعه مهارت‌ ها

مهارت‌ های باستان‌ شناسی ممکن است در سایر عرصه ها به کار نیاید، بنابراین نیاز به توسعه مهارات چندگانه خواهید داشت.

۴. نبود داده های کافی

در برخی از موارد، داده‌ های باستان‌ شناسی  محدود یا ناکافی هستند که این موضوع ممکن است به دقت و صحت تحقیقات افراد آسیب بزند.

۵. مواجه با شواهد ناقص

برخی از آثار باستانی و شواهد تاریخی به دلیل گذر زمان و عوامل طبیعی احتمال دارد که ناقص یا تخریب شده باشند، که موجب مشکلات در تفسیر و تحلیل می‌ شود.

تحصیل در خارج در رشته باستان شناسی

تحصیل در خارج از کشور کار سختی نیست اما برای بورسیه شدن باید دو شرط را دارا بود

  • شرط مدرک زبان (تافل یا آیلتس)

برای پذیرش در هر دانشگاه شما باید نمره مورد نیاز ایلتس را کسب کرده باشید که بسته به نوع دانشگاه و کشور این نمره متفاوت است اما حداقل نمره باید ۶ باشد.

بیشتر بخوانید: تافل و آیلتس چیست؟

  • شرط معدل

معدل کل دوره قبل بسیار مهم است.مثلا برای ارشد خواندن در خارج، معدل کل کارشناسی شما مهم است و باید حد معدل دانشگاه مورد نظرتان را داشته باشید. که باز هم برای هر دانشگاه این معدل متفاوت است و باید از دانشگاه مورد نظر خودتان سوال بپرسید.

شما بدون دارا بودن این شروط هم می توانید تحصیل کنید اما دیگر بورسیه نیستید و باید شهریه و هزینه اقامت خود را تمام و کمال پرداخت کنید که هزینه نسبتا بالایی است.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

پاسخ به این سوال بسیار شفاف و دقیق است، اگر به این رشته علاقه دارید، وارد این رشته شوید. اما باید بدانید که کار در این رشته نیازمند داشتن حوصله، استقامت و صبر فراوان است.

باید توجه داشت که کار شما در طبیعت است و ممکن است روزها و ماه ها در طبیعت زندگی کنید.اگر فردی با چنین روحیاتی هستید و می توانید به این شکل زندگی کنید، تبریک عرض می کنیم، این رشته برای شما ساخته شده است.


 

در سایت دانش پژوه خدماتی ارائه می شود که باعث کمک به شما دانش آموزان و کنکوری ها می شود

اینکار توسط دیگر مشاورها و معلمان انجام می شود.

پس اگر معلم هستید، مشاور هستید یا محصل، فرقی ندارد، دانش پژوه کمک کننده شماست.

 

همه این خدمات رایگان است!!

می خواهم همین حالا از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ