اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

انتخاب رشته دبیرستان (نهم): مشاوره و معرفی رشته ها | دانش پژوه

بعد از گذراندن ۹ سال به صورت عمومی سرانجام به مرحله انتخاب رشته دبیرستان رسیدید و حالا باید یکی از مهم ترین تصمیمات زندگی اتان را بگیرید.ما به شما در این مسیر کمک می کنیم تا با آگاهی کامل تصمیم بگیرید که وارد چه رشته ای شوید.

یادتان باشد که نتیجه انتخاب درست و حرکت در مسیر آن، نتیجه درست را در بر دارد و باعث موفقیت تحصیلی و شغلی شما در آینده نزدیک می شود.

شروع دبیرستان یا متوسطه دوم

بعد از انتخاب رشته دبیرستان شما وارد یک دوره جدید سه ساله خواهید شد.یک دوره که به صورت تخصصی تدریس می شود.

افراد زیادی بعد از گذراندن یکسال در رشته انتخابی اشان پشیمان می شوند و اقدام به تغییر رشته می کنند.این عمل سختی ها و مشکلات خاص خودش را دارد اما اگر باعث شود مسیر خودتان را پیدا کنید، ارزشش را دارد.اما ما می خواهیم که شما با چشمانی باز این مسیر سه سال آخر را انتخاب و شروع کنید.

انتخاب رشته نهم

بعد از گذراندن کلاس نهم شما باید دست به انتخاب رشته بزنید.باید بین رشته های موجود بررسی کنید و یکی از آنها را انتخاب کنید و در آن ادامه تحصیل دهید تا مدارج بالاتر.

اما سوالی که در ذهن همه دانش آموزان است را می خواهیم پاسخ دهیم.

چه رشته ای بروم؟

بر اساس نمرات پیشین شما، رشته هایی به شما پیشنهاد می شود که باید از این اولویت ها، یکی را انتخاب کنید.اینکه چه رشته را با چه ذهنیتی انتخاب می کنید بسیار مهم است.

برخی بخاطر بازارکار یک رشته را انتخاب می کنند

 برخی بخاطر والدینشان وارد رشته انتخابی انها می شوند

برخی بخاطر آسان بودن آن رشته نسبت به دیگر رشته ها وارد آن می شوند

و هزاران دلایل دیگر که باعث می شود شما یک انتخاب رشته بد داشته باشید. که البته نتیجه انتخاب رشته نادرست، نتیجه نگرفتن است.در ادامه می خواهیم برخی از رشته ها را مورد بررسی قرار دهیم.

رشته ریاضی

رشته ریاضی در این دوره سه ساله شامل درس های تخصصی زیادی از جمله هندسه تحلیلی، دیفرانسیل، جبر و … است. این دروس شما را برای رشته های دانشگاهی آماده می کنند.

پس در این رشته با دروس کاملا محاسباتی و تحلیلی روبرو هستید که نیازمند داشتن یک ذهن با منطق و استدلال قوی است.

رشته تجربی

در رشته تجربی با دروس تخصصی مختلفی در ارتباط نیستید و فقط دو درس تخصصی به این رشته اضافه می شود.

دروس زیست شناسی و زمین شناسی.

زیست شناسی در کنکور بسیار تاثیر دارد در حالی که زمین شناسی درس خیلی تاثیر گذاری نیست و می توانید در کنکور از زدن آن صرف نظر کنید.

رشته انسانی

رشته انسانی یک رشته بسیار جذاب است برای افرادی که علاقه به مباحثی همچون فلسفه و منطق و ادبیات و الهیات دارند.

اگر اهل تفکر، استدلال و منطق هستید می توانید در دانشگاه وارد رشته های این سبکی شوید و اگر اهل شعر و معنویت هستید می توانید وارد رشته هایی شوید در دانشگاه که این ویژگی ها را در شما برجسته تر می کند.

رشته های نظری به پایان رسید و حالا نوبت به رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش است. بسیاری از افراد ممکن است به رشته های نظری علاقه ای نداشته باشند به همین خاطر در ادامه به بررسی رشته های فنی برای انتخاب رشته در دبیرستان و هنرستان می پردازیم.

رشته های گروه هنر فنی و حرفه ای

در گروه هنر شاخه های متعددی در دانشگاه پیش روی شما خواهند بود. از بازیگری تا نقاشی و سایر رشته های مشابه. اگر علاقه به هنر دارید این شاخه از رشته های فنی و حرفه ای بسیار مناسب شما است.

در این رشته از خلق آثار هنری تا حفظ و نگهداری آن ها مورد تدریس و قابل تدریس برای افرادی است که وارد این رشته می شوند.

رشته های گروه مدیریت و خدمات فنی و حرفه ای

همانطور که از اسم این رشته پیداست، هدف اصلی آن یاد دهی مدیریت و سازماندهی کردن موارد مختلف است. این مدیریت کردن می تواند مدیریت یک شرکت باشد، یا مدیریت حساب های یک شرکت یا مدیریت استخدام نیروهای یک شرکت.

پس مدیریت یک کلمه فرامرزی است که می تواند در همه جا خودش را نشان دهد. این رشته برای افرادی مناسب است که روحیه لیدر بودن و مدیریت کردن موارد مختلف در مکان و زمان های مختلف را دارند. این رشته در انتخاب رشته دبیرستان و هنرستان بسیار توصیه می شود.

رشته های گروه صنعت فنی و حرفه ای

هر جا حرف از صنعت می شود سریعا صنایع پتروشیمی و نفت به ذهنمان می رسد اما صنعت فقط این مورد نیست و وقتی حرف از رشته صنعت می شود یعنی تمام صنایع موجود در داخل کشور. از صنایع چوب، شیمیایی تا دریایی و…

اگر عاشق کار در صنایع مختلف و مورد علاقه خود هستید این رشته برای شما مناسب است تا خودتان را نشان دهید و پیشرفت کنید.

خبر خوب این است که این صنایع فقط دولتی نیستند و شما هم می توانید در حیطه مورد علاقه خود فعالیت کنید و یک شرکت راه اندازی کنید که تولیدات صنعتی داشته باشد. مانند صنعت چوب.

رشته های گروه کشاورزی فنی و حرفه ای

کشاورزی در ایران بسیار رونق دارد و به علت چهار فصل بودن ایران، همیشه شاهد محصولات کشاورزی متنوع در سراسر نقاط ایران هستیم. وقتی حرف از رشته کشاورزی می شود همه گمان می کنند بعد از فارغ التحصیلی باید بر سر زمین کشاورزی حاضر شوید و محصول بکارید اما هدف از رشته کشاورزی این نیست.

کشاورزی یک علم است. علمی که باعث شده افراد با کمترین انرژی و در کمترین فضا بیشترین محصول را بکارند و حاصل چند برابری برداشت کنند.

دیگر مثل زمان قدیم نیست که یک زمین را شخم بزنید و محصول بکارید. در عصر جدید قبل از کاشت، از زمین نمونه برداری می شود و ازمایش های مختلفی صورت می گیرد.

بسیاری از محصولات را می بینید که حاصل ترکیب دو نوع درخت هستند و میوه ای جدید را بوجود می آورند، این محصول جدید حاصل ورود علم کشاوری به این عرصه است.

پس این رشته شما را به یک متخصص تبدیل می کند که می تواند در زمینه کاشت محصول مشاوره دهد و به زمین داران و کشاورزان در کاشت و برداشت یک محصول کمک شایانی کند.

بیشتر بخوانید : به چه معدلی چه رشته ای می توان رفت؟

چگونه انتخاب رشته کنم؟

بعد از کلاس نهم در سامانه همگام بخش انتخاب رشته برای شما فعال می شود که می توانید با ورود به آن از این خدمات بهره ببرید.برای ورود به سایت همگام نیاز به کد ملی و رمز عبور دارید.رمز عبور را باید از مدرسه محل تحصیلتان دریافت کنید.

حالا که تا حدودی رشته ها را شناختید، آیا این شناخت در انتخاب رشته شما تاثیر زیادی دارد؟ قطعا جواب خیر است.

اما چرا ما با شناختی که از خودمان و رشته امان داریم، وارد رشته مورد نظر خود نمی شویم؟

سردرگمی در انتخاب رشته (بیشتر بخوانید)

بررسی عوامل بازدارنده
  • بازارکار

در این دوره بازارکار به یک امر مهم تبدیل شده. این موضوع باعث شده افراد رشته تحصیلی خود را طبق بازارکار آن انتخاب کنند.مثلا در گذشته وارد رشته ریاضی میشدند بخاطر بازارکار بهتر ولی امروزه وارد رشته تجربی می شوند.

  • نداشتن حق انتخاب

بسیاری از دانش آموزان در سن انتخاب رشته، وابسته به نظر والدین خود هستند و حق انتخاب به صورت مستقل را برای خود ندارند.این مشکل باعث می شود دانش آموز وارد رشته ای شود که توسط والدینش انتخاب شده است.

  • آگاه نبودن از رشته های دانشگاهی

برخی افراد نمی دانند که با انتخابِ رشته تجربی یا دیگر رشته ها می توان در چه زیر شاخه ای در دانشگاه ادامه تحصیل داد به همین خاطر دست به یک انتخاب اشتباه می زنند که نتیجه آن تغییر رشته است.

انتخاب رشته نهم تجربی در سایت همگام

اما راهکار چیست؟

تمامی افراد موفق در دنیا در زمینه تحصیلی و کاری، سراغ علاقه اشان رفته اند.سراغ چیزی رفته اند که عاشق انجام دادن آن بوده اند.وارد رشته ای شوید که با تمام وجود به آن علاقه دارید.

وقتی بعد از تحصیل وارد حوزه مورد علاقه خود شوید، با عشق کار می کنید و آن وقت است که می توانید از زندگی لذت ببرید.اما وقتی به اجبار و از روی بازارکار وارد رشته مکانیک یا پزشکی می شوید، هر روز را با غم و ناراحتی از خواب بیدار می شوید و سر کلاس یا محل کار خود حاضر می شوید. این روند تا روز مرگ شما ادامه دار خواهد بود.

سوالات پرتکرار

رشته های نظری چه رشته هایی هستند؟

این رشته ها خیلی مشخص و پرطرفدار هستند که شامل رشته علوم انسانی، ریاضی و فیزیک و علوم تجربی هستد. در این رشته ها اکثر درس ها به صورت تئوری هستند و دروس عملی این رشته ها بسیار کم است یا کلا دروس عملی ندارند. این رشته ها مناسب افرادی است که بیشتر اهل تحقیق و مطالعه هستند تا اینکه به صورت عملی و فنی کار کنند.

برای ورد به رشته عمران باید کدام رشته را بروم؟

رشته مهندسی عمران در دانشگاه تدریس می شود و در دبیرستان باید وارد رشته ریاضی و فیزیک شوید تا بتوانید در دانشگاه وارد این رشته پرچالش و جذاب شوید.

می خواهم در رشته بازیگری تحصیل کنم، چه رشته ای بروم؟

رشته های بازیگری جز رشته های فنی هستند و باید در دبیرستان یا متوسطه دوم وارد گروه هنر از شاخه فنی و حرفه ای شوید. بعد از اتمام این دوره باید کنکور دهید و در زمان انتخاب رشته باید رشته بازیگری را انتخاب کنید. اگر رتبه شما مناسب برای ورود به این رشته باشد در دانشگاه می توانید به راحتی تحصیل کنید و وارد عرصه بازیگری شوید.

محاله نتیجه نگیری

وقتی می توانید در یک کار حرفه ای شوید و نتیجه بگیرید که روی آن کار تمرکز داشته باشید. و وقتی می توانید روی کار یا درس تمرکز کنید که به آن علاقه داشته باشید.پس انتخاب رشته دبیرستان خود را سطحی نگیرید.

پس اگر در مسیر رشته و کار مورد نظرتان قدم بردارید و از انجام دادن آن لذت ببرید، محال است که از آن کار به ثروت و شادمانی نرسید.

این قول صد در صد افراد موفق دنیا به شماست.

 

پایان مقاله انتخاب رشته دبیرستان


 

موفقیت تحصیلی برای هر دانش آموز، کنکوری و دانشجو بسیار مهم است.

همچنین

موفقیت شغلی برای اساتید، مشاوران و معلمان نیز بسیار اهمیت دارد.

وبسایت دانش پژوه شما را در مسیر تجربه این موفقیت قرار می دهد.

خدماتی کاملا رایگان برای شما!!

همین حالا می خواهم این خدمات را ببینم

ارسال یک پاسخ