اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

شرایط؛ هزینه و مدارک لازم برای تطبیق دیپلم نظام قدیم به جدید

تطبیق دیپلم نظام قدیم به جدید شرایط خاصی دارد و بسته به نظام تحصیلی شما و زمان اخذ دیپلم شما می تواند متفاوت باشد. هزینه تطبیق و مدارک مورد نیاز برای انجام تطبیق مبلغ بالایی نیست و هرساله تغییر می کند و عدد ثابتی ندارد.

تبدیل مدرک دیپلم خیلی ضروری نیست و شما را گیر نمی اندازد مگر اینکه قصد داشته باشید دروس نظام جدید و تغییرات کتاب ها را مطالعه کنید و برای کنکور آماده شوید.

اکثر موارد در مقاله بررسی شده اند و سعی بر این بوده که سوالی بی جواب نماند. در هر صورت اگر سوالی در ذهن شما باقی ماند، در قسمت نظرات منتظر سوالات شما هستیم

تطبیق چیست؟

کلمه تطبیق در موارد مختلفی بکار می رود. چه در دانشگاه باشید چه در مدرسه با کلمه تطبیق برخورد خواهید کرد.

تطبیق به معنی برابر سازی است. برای مثال اگر در رشته ریاضی تحصیل کرده باشید و بعد از آن قصد تحصیل در رشته شیمی را داشته باشید، یکسری دروس مشترک بین این دو رشته است. اگر در رشته اول درس مشترک اندیشه را پاس کرده باشید، در رشته دوم دیگر نیاز به پاس کردن اندیشه ندارید و برای شما تطبیق یا برابر سازی می شود.

تطبیق مدرک تحصیلی نظام قدیم به نظام جدید

در اینجا منظور از تطبیق مدرک از نظام قدیم به نظام جدید، تبدیل مدرک قدیمی به مدرک جدید است. به این صورت که دروس یکسان برابر سازی می شوند و دروس اضافی نیز امتحان داده می شوند و مدرک شما نظام جدید می شود.

از سال ۱۳۹۸ این امکان برای افرادی که دیپلم قدیمی یا دیپلم نظام قدیم دارند فراهم شده است تا مدرک خود را به نظام جدید تطبیق دهند.

نظام قدیم حالت های متفاوتی دارد که همه آن ها را بیان می کنیم سپس شرایط تطبیق آن را به نظام جدید بیان می کنیم.

بیشتر بخوانید: کنکور نظام جدید یا قدیم

نظام های تحصیلی

  • سال ۱۳۳۶

از این سال به مدت ۱۷ سال نظام تحصیلی به صورت:

۶ سال ابتدایی

۳ سال سیکل اول

۳ سال سیکل دوم

  • نظام آموزشی سال ۱۳۵۳

روند بالا ادامه داشت تا سال ۱۳۵۳ که روند آموزشی باز تغییر کرد و به صورت زیر در آمد:

۵ سال ابتدایی، ۳ سال راهنمایی، ۴ سال دبیرستان(متوسطه)

این روند به مدت ۱۸ سال ادامه دار بود تا باز روند اموزشی تغییر کرد

  • نظام آموزشی سال ۱۳۷۱

بعد از ۱۸ سال نظام آموزشی به نیم سالی – واحدی تغییر کرد. به این صورت پیش رفت که هر سال تحصیلی شامل دو نیم ترم +  تابستان شد.

۵ سال ابتدایی، ۳ سال راهنمایی و ۳ سال متوسطه

  • نظام آموزشی سال ۱۳۷۴

در این سال روند سال های قبل تکرار شد فقط سال پیش دانشگاهی به نظام قبلی اضافه شد و یک دوره جدید شکل گرفت.

  • نظام آموزشی سال ۱۳۷۸

در این سال از نیم سالی- واحدی به سالی – واحدی تغییر صورت گرفت.

نظام تحصیلی به صورت ۵ سال ابتدایی، ۳ سال راهنمایی و ۳ سال متوسطه در آمد.

  • نظام آموزشی سال ۱۳۹۰

این روند ادامه داشت تا سال ۹۰ که به نظام قبل، پیش دانشگاهی نیز اضافه شد که آن سال چهارم دبیرستان می گفتند.

  • نظام آموزشی ۳-۳-۶

از سال ۱۳۹۲ به بعد نظام آموزشی جدیدی ایجاد شد که تحت عنوان نظام جدید شناخته می شود.

به این صورت که ابتدایی ۶ سال، متوسطه اول ۳ سال و متوسطه دوم نیز ۳ سال شد.

افرادی که دیپلم هایی غیر از دیپلم سال ۱۳۹۲ به بعد دارند، می توانند مدرک تحصیلی خود را که تحت عنوان دیپلم نظام قدیم نام دارد به دیپلم نظام جدید تبدیل کنند.

تطبیق دیپلم یکسری موارد و نکات دارد که باید آن ها را بدانید. حالا که با نظام های آموزشی آشنا شدید، شرایط تطبیق را نیز در ادامه خواهیم گفت.

بیشتر بخوانید : ترمیم معدل نظام جدید

شرایط تطبیق دیپلم نیم سالی – واحدی

تمامی دروس تطبیق داده می شوند و معادل دوره دوم متوسطه نظام جدید می شوند. الباقی دروس باید انتخاب و پاس شوند. اگر دروس شما قابل تطبیق نباشند، به عنوان قبولی پایه نهم شناخته می شوید و الباقی دروس را باید انتخاب کنید و در آن قبول شوید.

افرادی که در نظام نیم سالی – واحدی وارد رشته های نظری و کاردانش شده باشند، بعد از تطبیق دروس خود می توانند یک رشته را به دلخواه انتخاب کنند و ادامه دهند.

تطبیق دیپلم چیست

شرایط تطبیق دیپلم

تطبیق مدرک دوره سه ساله (سالی – واحدی)

افرادی که کارنامه قبولی پایه اول متوسطه سالی – واحدی دارند قبول پایه نهم محسوب شده و می توانند یک رشته را به دلخواه خود انتخاب کنند و ادامه تحصیل دهند.

افرادی که کارنامه قبولی ندارند، دروسی را که قبول شده اند تطبیق داده می شوند و دروس قبول نشده را باید در یک مدرسه بزرگسال ثبت نام کنند و نمره قبولی بگیرند، بعد از ان می توانند ادامه تحصیل دهند.

اگر هیچکدام از دروس را قبول نشده باشید باید پایه نهم را در مدارس بزرگسال بگذرانید و سپس ادامه تحصیل دهید.

تطبیق کارنامه تحصیلی پیش دانشگاهی

اگر دانش آموزان نیم سالی – واحدی و سالی – واحدی موفق به گذراندن پیش دانشگاهی نشده باشند می توانند در امتحانات سال دوازدهم نظام جدید شرکت کنند و دیپلم خود را به نظام جدید تطبیق دهند.

جمع بندی

تطبیق دیپلم موضوعی است که ممکن است برای برخی افراد نیاز باشد و برای برخی نیز مهم و مورد نیاز نباشد. اگر قصد تطبیق دیپلم نظام قدیم به جدید را دارید طبق دستورالعمل های این مقاله عمل کنید تا به سادگی دیپلم خود را بروز کنید.

شرایط و هزینه های تبدیل دیپلم از قدیم به جدید شرایط آسانی است و کمترین هزینه را برای شما برمی دارد. به همین خاطر ارزشش را دارد تا دیپلم خود را نوسازی کنید.

یکی از موارد مهم برای تطبیق، شرکت در دوره و امتحانات پیش دانشگاهی است که به صورت امتحان نهایی نیز برگزار می شوند و نیاز دارند تا حتما با مطالعه وارد امتحانات هماهنگ کشوری شوید.

پایان مقاله شرایط تطبیق دیپلم


درس خواندن و مدرسه رفتن می تواند مشکلات و مسائل زیادی را برای شما ایجاد کند که حل کردن آن نیاز به مهارت مشاوران و معلمان دارد. به عنوان یک محصل و کنکوری می توانید روی خدمات سایت دانش پژوه حساب کنید.

مشاوران و معلمان بسیار دوست دارند در بین کنکوری ها و محصلان دیده شوند، این افراد در این سایت حضور دارند و این دسته از افراد می توانند خودشان را در میان انبوهی از دانش آموزان و دانشجویان نشان دهند.

این خدمات چگونه توسط ما رخ می دهد؟

همین الان با این خدمات آشنا شوید

ارسال یک پاسخ