اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

چگونه انتخاب رشته کنیم

چگونه انتخاب رشته کنیم سوالی است که برای هر کنکوری پیش می آید.هر کنکوری باید اولویت بندی برای انتخاب رشته داشته باشد.تاثیر اولویت ها در نوع انتخاب رشته بسیار زیاد است.باید بدانید انتخاب رشته از خود کنکور بسیار مهم تر است.اگر در انتخاب رشته دقت نکنید ممکن است وارد شهر، دانشگاه و رشته ای شوید که از این انتخاب پشیمان شوید.

در این مقاله به شما آموزش می دهیم که با چه مبناهایی انتخاب رشته کنید

چگونه انتخاب رشته کنیم؟

در انتخاب رشته باید عوامل بسیار زیادی در نظر گرفته شود.عواملی که در نظر گرفتن آن ها باعث داشتن یک انتخاب رشته حرفه ای می شود.نتیجه انتخاب رشته حرفه ای، لذت بردن از دوران تحصیل است.که در نهایت منجر به یک شغل خوب نیز می شود.

در ادامه تک تک این عوامل را بررسی می کنیم.

شناخت رشته ها

اولین چیزی که نیاز است، شناخت رشته های دانشگاهی است.اما برای اینکه همه رشته ها را بشناسید زمان زیادی لازم است.

باید رشته های مورد نظر خود را انتخاب کنید تا این دسته بندی کوچکتر شود.بعد از در نظر گرفتن چند رشته حالا وقت این است که راجب این رشته ها اطلاعات کسب کنید.از بازارکار رشته تا امکان تحصیل در خارج و مقاطع تحصیلی آن و کلی جزئیات مربوط به آن رشته.

خبر خوب این است که در سایت دانش پژوه اکثر رشته ها مورد بررسی دقیق قرار گرفته اند که شما می توانید رشته های خود را در میان این دسته بندی پیدا کنید و درمورد آن ها اطلاعات کسب کنید.

معرفی رشته ها

شناخت علاقه

علاقه مهم ترین چیزی است که در انتخاب رشته شما تاثیر بسزایی دارد.هرجا که مراجعه کنید و با هر فرد حرفه ای که صحبت کنید قطعا شما را به رشته ای دعوت می کند که به آن علاقه دارید.

پس شناخت علاقه می تواند سردرگمی شما در پاسخ به سوال چه رشته ای را بروم را برطرف می کند و کلی در وقت شما صرفه جویی می کند.

اولویت بندی

حالا که رشته های مورد علاقه خود را شناسایی کردید و راجب آن ها اطلاعات خوبی کسب کردید نوبت به اولویت بندی می رسد.

بیش از صد انتخاب در دفترچه برای شما وجود دارد که اگر علاقه و شناخت به رشته ها داشته باشید، خیلی نیاز به پرکردن این لیست بلند بالا نخواهید داشت.

اما اولویت بندی انواع مختلفی دارد که بسیار مهم است.انواع اولویت بندی شامل:

اولویت بر اساس علاقه

اولین و مهم ترین اولویت برای وارد کردن رشته ها در دفترچه، رشته های مورد علاقه است.

پس یک دسته بندی درست کنید و رشته های مورد علاقه خود را به ترتیب علاقمندی بنویسید.شاید فقط به یک رشته علاقه داشته باشید که اصلا اشکالی ندارد و همان یک رشته را در یک قسمت از یک برگه برای خودتان بنویسید.

اولویت بر اساس دانشگاه

بعد از نوشتن رشته یا رشته های مورد علاقه خود، حالا وقت انتخاب یک دانشگاه برای تحصیل است.

دانشگاه های مختلفی برای تحصیل وجود دارند اما تفاوت های بسیاری بین آن ها است.تفاوت هایی مانند سطح و اعتبار دانشگاه، کیفیت خوابگاه، کیفیت اساتید و موارد مختلف که بسیار واضح هستند.

رتبه شما این انتخاب را محدود می کند اما هر رتبه ای که داشته باشید می توانید چند دانشگاه را در نظر بگیرید.با توجه به استاندارد هایتان، این دانشگاه ها را نیز به ترتیب در یک قسمت یادداشت کنید.

اولویت بر اساس محل تحصیل

شهر یا استان محل تحصیل یکی از مهم ترین معیارها برای هر دانشجو است.باید با شناختی که از خود دارید، شهری را انتخاب کنید که برای شما مناسب است.مناسب از نظر مسافت، آب و هوا و امکانات آن شهر.

اگر امکانات شهری برای شما مهم است سعی کنید دانشگاه هایی را انتخاب کنید که در کلان شهرها هستند.

اگر فردی هستید که با آب و هوای گرم و مرطوب سازگاری ندارید، نباید دانشگاه شهر های جنوبی مانند بوشهر و اهواز را انتخاب کنید.

اگر فردی هستید که نمی توانید از خانواده خود دور باشید، باید حتما دانشگاهی را انتخاب کنید که کمترین مسافت را با محل زندگی خانواده اتان دارد.

اولویت براساس بازارکار

دیگر معیار برای اولویت بندی و انتخاب رشته که بسیار مهم است، بازارکار رشته ها است.هر رشته براساس زیر ساخت ها و تقاضاها، بازارکار خاص خودش را دارد.مثلا کشور ایران از زیر ساخت خوبی برای رشته های که مرتبط با نفت و گاز هستند برخوردار است.

پس اگر بازارکار برای شما خیلی اهمیت دارد، حتما در مقاله های سایت به بخش بازارکار توجه بیشتری کنید تا بتوانید رشته ای را انتخاب کنید که تضمین بهتری از لحاظ کار دارد.

مکانیزم انتخاب رشته

انتخاب رشته به این صورت است که اولویت به اولویت بررسی می شود و اگر اولویت اول را قبول نشوید سراغ اولویت دوم می روند و اگر دوم هم قبول نشوید همینطور ادامه می دهند تا رشته ای که در آن قبول شوید.حالا اگر اولویت دهم را قبول شوید، مابقی رشته ها بررسی نمی شوند و سراغ انتخاب رشته نفر بعدی می روند.

حالا که متوجه این موضوع شدید، انتخاب رشته بسیار برایتان ساده تر خواهد شد.

چگونه انتخاب رشته کنیم و اولویت بندی در انتخاب رشته

تاثیر اولویت در انتخاب رشته

جمع بندی

کاری که مورد نیاز است این است که اولویت های زندگی خودتان را پیدا کنید و طبق این اولویت ها انتخاب رشته کنید.برخی از اولویت های گفته شده در این مقاله ممکن است برای شما مهم نباشد و برخی مهم.آنهایی که مهم تر هستند را در نظر بگیرید و بقیه اولویت ها را فراموش کنید.

حالا که به جواب سوال چگونه انتخاب رشته کنیم رسیدید و متوجه شدید که اولویت بندی در انتخاب رشته باید بر اساس روحیات و تفکرات شما باشد، کار تمام شده است و نیاز به هیچگونه مشاوره اضافه ندارید.

یادتان باشد که این انتخاب رشته نتیجه اش برای شما است و باید بر اساس روحیات شما صورت گیرد نه توصیه و نضیحت دیگر افراد.پس تاثیر اولویت شخصی در انتخاب رشته را حتما در نظر بگیرید.


 

دانش پژوه یک وبسایت بر بستر پرسش و پاسخ است

یعنی اینکه محصلان می توانند سوالاتشان را بپرسند

و مشاوران و معلمان می توانند به این سوالات پاسخ دهند و از مزایای این فعالیت بهره مند شوند.

اما این پایان خدمات دانش پژوه نیست و کلی امکانات جانبی نیز وجود دارد

همین حالا می خواهم از این خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ