اکنون ثبت نام کنید

ورود

فراموشی کلمه عبور

رمز را فراموش کردید ؟ لطفا ایمیل را وارد کنید تا لینک تغییر کلمه عبور به ایمیل شما ارسال شود.

ورود

اکنون ثبت نام کنید

رشته مهندسی نقشه برداری: بازار کار، درامد، گرایش های کارشناسی ارشد

مقاله معرفی رشته مهندسی نقشه برداری شما را با درامد، بازار کار و گرایش های کارشناسی ارشد رشته نقشه برداری آشنا می کند.همچنین تفاوت نقشه کشی و نقشه برداری را برای شما توصیح می دهیم تا با چشمانی باز وارد دانشگاه شوید و موفق شوید.

Mapping

اولین قدم برای ساخت هر سازه، کشدن نقشه آن است. رشته نقشه برداری با این هدف ایجاد شده است که مهندسانی را تربیت کند که با جمع اوری اطلاعات مختلف و تجزیه و تحلیل کردن آن به یک نقشه کاربردی و بهینه برسند.

گرایش های رشته نقشه برداری

کارشناسی

مقطع کارشناسی عمران_نقشه برداری یک دوره ۱۴۰ واحدی است که بعد از اتمام آن می توانید وارد مقطع ارشد شوید و گرایش خود را انتخاب کنید.

کارشناسی ارشد نقشه برداری

در مقطع کارشناسی ارشد نقشه برداری با ۴ گرایش اصلی سروکار خواهید داشت.این گرایش ها عبارتند از:

  • گرایش فتوگرامتری

فتوگرامتری به معنی اندازه گرفتن مختصات هندسی اجسام مانند پدیده ها، سازه های طبیعی و سطح زمین از روی عکس های مختلف هوایی با هدف بدست آوردن اطلاعات به صورت سه بعدی از سازه های مختلف، شهرها و … است.

در این گرایش به شما آموزش هایی برای ساختن اسکنر سه بعدی و تبدیل کردن تصاویر هوایی به نقشه و تحلیل داده ها به شما داده می شود.

  • گرایش سنجش از دور

گرایش سنجش از دور به آموزش استفاده از تجهیزات و وسایل گوناگون برای جمع آوری کردن اطلاعات و پردازش کردن آن می پردازند تا با استفاده از این داده ها به بررسی کردن جنگل ها، مسیر رودخانه ها و آفت های کشاورزی بپردازند.

  • گرایش مهندسی ژئودزی

این گرایش با اهداف بررسی مختصات، حرکات و شکل زمین و در آخر به تاثیر نیروی جاذبه در تغییر شکل پوسته زمین می پردازد. دانشجویانی که در این گرایش فارغ التحصیل می شوند، به توانایی جابجایی انواع سازه ها مانند سد ها و برج ها می رسند.

  • گرایش سیستم اطلاعات مکانی

دروس اصلی این رشته شامل کامپیوتر و برنامه نویسی و دروس پایگاه داده و سیستم های مختلف اطلاعاتی است که این رشته را جذاب تر و متنوع تر از نظر موقعیت های مختلف شغلی می کند.

تفاوت نقشه کشی و نقشه برداری

یک مهندس نقشه بردار موظف است که موقعیت ساختمان را از لحاظ مکانی نقشه برداری کند و طراحی فضای داخلی بر عهده یک مهندس دیگر است که نقشه کشی خوانده است. پس مهندس نقشه بردار به طراحی مکان ساختمان و مهندس نقشه کش به طراحی فضای داخلی می پردازد. این تفاوت اصلی نقشه کشی و نقشه برداری است.

بازارکار+درامد رشته نقشه برداری

هیچ پروژه عمرانی وجود ندارد که نیاز به یک مهندس نقشه بردار نداشته باشد. پس هر کجا پروژه باشد برای مهندسان این رشته نیز کار وجود دارد. مهندسان این رشته هم می توانند پیمانکار باشند و هم می توانند برای پیمانکاران یک پروژه مشغول به کار شوند. فضاهایی که یک فارغ التحصیل می تواند در آن کار کند شامل ثبت اسناد، شهرسازی، آب و فاضلاب، نیروهای مسلح و …

درامد در رشته نقشه برداری به دو صورت است. به صورت کارمندی و به صورت پیمانکاری. شما می توانید کارمند شرکت های دولتی باشید و حقوق نرمال کارمندی را دریافت کنید. یا می توانید به صورت پیمانکاری پروژه بردارید و شروع بکار کنید که بسته به قراردادی که با مسئول کلی پروژه بسته اید، حقوق دریافت می کنید. مورد سوم این است که با پیمانکاران کار کنید و بعد از اتمام پروژه سراغ یک پیمانکار دیگر بروید. با این روش شما مزایای کارمند رسمی را ندارید اما می توانید در پروژه های مختلف فعالیت کنید.

گرایش های ارشد نقشه برداری و تفاوت با نقشه کشی یا مهندسی ژئوماتیک

گرایش های ارشد نقشه برداری

کار در خارج در رشته نقشه برداری

هر کشوری که قدرت ساخت و ساز و تعداد ساخت و ساز در آن بیشتر باشد، نرخ بیکاری کمتری را دارد. کشوری مانند استرالیا بیشترین تعداد جذب مهندسان نقشه برداری را دارد. مهندسانی که بر رشته و کار خود مسلط هستند قطعا از وضعیت بهتری برای پذیرش برخوردار خواهند بود.

برای اینکار شما باید مدارک تحصیلی دریافتی خود از دانشگاه ایران را ترجمه کنید و به همراه رزومه خود برای شرکت ها یا دفاتر مربوط به زمینه فعالیت کاری خودتان بفرستید. در صورت تایید مدارک و قبولی در مصاحبه، می توانید در آن شرکت به صورت رسمی شروع بکار کنید.با اینکار اقامت موقت کشور محل فعالیت را می توانید داشته باشید.

تحصیل در خارج…

برای تحصیل رایگان در خارج از کشور نیاز به مدرک زبان تافل و یا آیلتس دارید. نمره این دو آزمون بسته به نوع دانشگاه متفاوت است.علاوه بر مدرک زبان، شرط معدل نیز ضروری است.معدل برای هر مقطع و دانشگاه متفاوت است.

با این دو شرط می توانید اپلای یا بورسیه تحصیلی داشته باشید و بسته به نوع بورسیه خود از هزینه های متفاوتی برخوردار خواهید بود. برای مثال اگر فول فاند بگیرید، شهریه و هزینه خوابگاه شما کاملا رایگان می شود و حتی هزینه زندگی شما در برخی از این موارد پرداخت می شود.

آگاهی بیشتر:فول فاند چیست؟

رتبه لازم برای قبولی…

رشته مهندسی نقشه برداری شباهت نزدیکی به رشته مهندسی عمران دارد. رشته عمران نیز طرفدار زیادی دارد به همین خاطر رشته نقشه برداری برای افرادی مناسب است که علاقه به رشته عمران دارند اما رتبه مورد نیاز برای قبولی در رشته عمران را کسب نکرده اند.

دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال ۱۴۰۱ تا رتبه ده هزار کشوری با سهمیه منطقه دو به پذیرش دانشجو پرداخته است. علاوه بر رتبه، سهمیه و معدل شما در پذیرش دانشگاه بسیار مهم است. دانشگاه تفرش تا رتبه ۷۸ هزار کشوری با سمیه منطقه یک و دانشگاه تبریز تا رتبه ۲۵ هزار با سهمیه منطقه یک به اخذ دانشجو پرداخته است.

مزایا و معایب رشته مهندسی نقشه برداری

رشته مهندسی نقشه برداری یک حوزه مهندسی است که به تهیه، تجزیه و تحلیل نقشه‌ ها و اطلاعات مکانی می‌ پردازد. این رشته دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن پرداخته شده است:

مزایای رشته نقشه برداری

۱. اهمیت در زیرساخت‌ های مدرن

نقشه‌ برداری اساسی برای بسیاری از زیرساخت‌ های مدرن از جمله سیستم‌ های مسیریابی، سیستم‌ های اطلاعات جغرافیایی (GIS)، مدیریت منابع آب، مدیریت شهری و… استفاده می‌ شود.

۲. مساعدت در توسعه و ساختاردهی شهر ها

مهندسی نقشه برداری در ساختار دهی شهر ها، توسعه مناطق و احداث زیرساخت‌ های حمل و نقل بسیار حائز اهمیت است.

۳. استفاده در صنایع مختلف

این رشته در صنایع مختلف از جمله نفت و گاز، معدن، کشاورزی، محیط زیست و سایر موارد مرتبط مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

۴. استفاده از فناوری‌ های پیشرفته

تکنولوژی‌ های مدرن نقشه برداری، از جمله لیزر اسکنینگ و سیستم‌ های GPS، به بهبود دقت و کارایی در تهیه نقشه‌ ها کمک کرده است.

معایب رشته نقشه برداری

۱. هزینه‌ های بالا

تجهیزات پیشرفته و فناوری‌ های نقشه‌ برداری اغلب هزینه‌ های بالایی دارند.

۲. پیچیدگی فنی

فرآیند نقشه‌ برداری نیاز به دانش و تخصص فنی بسیار زیادی دارد که این باعث می شود برخی افراد از این رشته فاصله گیرند.

۳. تغییرات فناورانه سریع

به دلیل پیشرفت فناوری، نقشه‌ برداری نیاز به آموزش مداوم و تطابق با تغییرات فناورانه دارد که این خبر از آپدیت بودن دائمی افراد را می دهد.

۴. مسائل حقوقی و امنیت

موضوعات مرتبط با حقوقی و امنیت اطلاعات مکانی، به خصوص در زمینه GIS و GPS، ممکن است موجب مشکلات و مسائل حقوقی شود.

آیا این رشته برای من مناسب است؟

مهندسی نقشه برداری زیر شاخه مهندسی عمران است.برای اینکه در این رشته بتوانید موفق شوید نیازمند قوی بودن در دروس ریاضی و فیزیک هستید. علاوه بر آن باید بر مباحث اقتصادی ساخت و ساز کردن نیز اگاهی داشته باشید تا تیم ساخت و ساز از نظر هزینه ساخت با مشکلات اقتصادی مواجه نشوند. مهم ترین بخش برای موفقیت در نقشه برداری، مسلط بودن بر نرم افزار های مرتبط با آن است.

پایان معرفی رشته مهندسی نقشه برداری


 

خدمات دانش پژوه چراغ راهنمای شما کنکوری ها برای حرکت در مسیر کنکور است.

خدمات دانش پژوه باعث پیشرفت شغلی معلمان و مشاوران می شود.

در پلتفرم دانش پژوه، تمامی دانش آموزان و محصلان قادر هستند مشکلات درسی و تحصیلی خود را بپرسند تا مشاوران و معلمانِ مشتاق به مشکلاتشان پاسخ دهند.پاسخ دهی به سوالات از مزایای زیادی در سایت دانش پژوه برخوردار است.

جهت آشنایی و استفاده از این خدمات و مزایا به لینک موجود مراجعه فرمایید

همین حالا میخواهم از این مزایا و خدمات استفاده کنم

ارسال یک پاسخ