دروس کیفی و دروس کمی چیست؟ ماهیت دروس در کنکور
ماهیت دروس در کنکور
دروس دانشگاهی یا کنکوری معمولا به سه دسته کلی تقسیم می شوند:
↵ دروس کیفی
↵ دروس کمی
↵ دروس کمی-کیفی
هر کدام از این دسته ها ماهیت خاصی دارند و روش مطالعه متفاوتی را دارند. در ادامه این موارد را به تفصیل توضیح خواهیم داد:
۱. دروس کیفی
این دسته از دروس بیشتر بر درک مفاهیم، حفظیات و ارتباط مفهومی میان موضوعات تکیه دارند. مثال هایی از این دروس شامل تاریخ، فلسفه، ادبیات، دین و زندگی و زیست شناسی (برای برخی جنبه ها) است.
↵ ویژگی ها
بیشتر حفظی و مفهومی هستند.
نیازمند فهم عمیق و گاهی یادگیری روابط بین موضوعات هستند.
حجم مطالب بالاست و گاهی نیاز به مرور مکرر دارند.
↵ روش مطالعه دروس کیفی
خواندن با دقت بالا: ابتدا متن کتاب یا جزوه را با دقت بخوانید و سعی کنید مفهوم کلی را درک کنید.
خلاصه نویسی: نکات مهم را در قالب نمودار، جدول یا فلش کارت خلاصه کنید. این کار به مرور سریع تر کمک می کند.
تکرار و مرور: برای تثبیت مطالب، باید برنامه ای منظم برای مرور داشته باشید. مرور مطالب باید طی زمان های مشخص (برای مثال، روز بعد، هفته بعد و ماه بعد) انجام شود.
تست زدن: تست های مفهومی و تحلیلی حل کنید تا به درک عمیق تر برسید.
۲. دروس کمی
این دروس شامل ریاضیات، فیزیک، شیمی (بخش های محاسباتی) و اقتصاد می شوند که نیازمند حل مسائل و تحلیل عددی هستند.
↵ ویژگی ها
بیشتر به محاسبات و تحلیل عددی وابسته اند.
درک مفهومی در کنار تمرین زیاد ضروری است.
بدون تمرین عملی نمی توان به تسلط رسید.
↵ روش مطالعه دروس کمی
درک مفاهیم پایه: ابتدا مفاهیم و فرمول های پایه را به خوبی یاد بگیرید. بدون تسلط بر مفاهیم اولیه، حل مسائل پیچیده دشوار است.
حل تمرین: از مسائل ساده شروع کرده و به تدریج به مسائل پیچیده تر بپردازید. تنوع در نوع تمرین ها بسیار مهم است.
مرور فرمول ها و روش ها: برای به خاطر سپردن فرمول ها، آن ها را روی کاغذ یادداشت کرده و مرتب مرور کنید.
بررسی اشتباهات: اشتباهات خود را در حل مسائل تحلیل کنید و دلیل آن ها را بیابید تا در آینده تکرار نشوند.
زمان بندی: برای حل مسائل، از زمان استفاده کنید تا سرعت و دقت خود را افزایش دهید (مخصوصا در کنکور).
۳. دروس کمی-کیفی
این دروس ترکیبی از درک مفهومی و محاسبات هستند. مثال هایی از این دروس شامل شیمی (بخش های مفهومی و محاسباتی) زیستشناسی (با تحلیل داده ها) و جغرافیا می باشند.
↵ ویژگی ها
نیازمند فهم عمیق مفاهیم به همراه استفاده عملی از آن ها هستند.
ممکن است ترکیبی از حفظیات و محاسبات باشند.
حل تست های تحلیلی و ترکیبی برای این دروس ضروری است.
↵ روش مطالعه
تقسیم بندی موضوعی: ابتدا قسمت های مفهومی و حفظی را بخوانید و سپس به مسائل محاسباتی بپردازید.
تمرین ترکیبی: مسائل ترکیبی که هم مفاهیم و هم محاسبات را پوشش می دهند، حل کنید.
تمرکز بر تست های استاندارد: تست های استاندارد کنکور یا امتحانات مشابه را حل کنید تا با نوع سوالات آشنا شوید.
مرور مکرر: هم مباحث حفظی و هم محاسباتی نیاز به مرور دارند.
نکات کلی برای تمام دسته ها
برنامه ریزی منظم
برای هر دسته از دروس، برنامه مطالعاتی جداگانه ای داشته باشید.
استفاده از منابع کمکی
از کتاب های کمک آموزشی معتبر و ویدئو های آموزشی استفاده کنید.
پرسش و پاسخ
اگر مفهومی را متوجه نمی شوید، از معلمان، دوستان یا منابع آنلاین کمک بگیرید.
استراحت و تمرکز
در زمان مطالعه، استراحت کوتاه داشته باشید تا ذهن شما برای دریافت اطلاعات جدید آماده باشد.
با توجه به نوع درس، اگر از این روش ها استفاده کنید، بهره وری شما در مطالعه به طور قابل توجهی افزایش می یابد.
شیوه یادگیری شخصی
یادگیری هر فرد متفاوت است و بر اساس توانایی ها، نوع هوش غالب و عادات مطالعاتی می تواند متغیر باشد. در ادامه سه دسته افراد با توانایی های مختلف یادگیری معرفی می شوند و برای هر کدام روش های متناسب با توانایی اشان ارائه شده است:
۱. یادگیرندگان سریع و مفهومی
این دسته از افراد درک سریع تری از مفاهیم دارند و معمولا می توانند موضوعات جدید را با حداقل تلاش یاد بگیرند.
↵ ویژگی ها
توانایی درک سریع مفاهیم.
زمان کمتری برای مطالعه و مرور نیاز دارند.
می توانند ارتباط بین موضوعات مختلف را به راحتی پیدا کنند.
↵ روش های مطالعه
خلاصه برداری: به جای یادگیری طولانی، مطالب را به نکات کلیدی تبدیل کنند.
تمرکز بر تست و تمرین: بیشتر زمان خود را صرف حل مسائل و تست های ترکیبی کنند.
مرور فعال: از روش هایی مانند مرور با فلش کارت یا تدریس مطالب به دیگران استفاده کنند.
چالشسازی: با مسائل سختتر خود را به چالش بکشند تا نقاط ضعف خود را بیابند.
برای مثال:
مهران: دانش آموزی با هوش تحلیلی قوی است و درک ریاضیات و فیزیک برای او آسان است. او بیشتر وقتش را صرف حل مسائل جدید می کند و فقط مفاهیم سخت را مرور می کند.
۲. یادگیرندگان متوسط با نیاز به تلاش بیشتر
این دسته افراد برای یادگیری مفاهیم نیازمند تمرین و تکرار بیشتری هستند، اما با تلاش می توانند به سطح خوبی برسند.
↵ ویژگی ها
نیازمند زمان و تمرین بیشتری برای یادگیری هستند.
با استفاده از تکنیک های مناسب، می توانند نقاط ضعف خود را تقویت کنند.
↵ روش های مطالعه
تقسیم بندی مطالب: مطالعه را به بخشهای کوچک تر و قابلمدیریت تقسیم کنند.
مرور منظم: برای تثبیت مطالب، برنامه مرور منظم داشته باشند.
تمرکز بر نقاط ضعف: ابتدا روی مباحثی کار کنند که در آن ها ضعیفتر هستند.
تست مرحله ای: ابتدا تست های ساده را حل کنند و به تدریج به سوالات سخت تر بپردازند.
برای مثال
رضا: او در زیستشناسی مفاهیم را با سرعت متوسط یاد می گیرد. زهرا برای تثبیت یادگیری، هر روز بخشی از مطالب را مرور میکند و برای فهم عمیق تر، از ویدئو های آموزشی استفاده می کند.
۳. یادگیرندگان کند با نیاز به راهنمایی و تمرین بیشتر
این افراد برای یادگیری مطالب جدید نیازمند زمان بیشتری هستند و ممکن است به کمک و راهنمایی بیشتری از دیگران نیاز داشته باشند.
↵ ویژگی ها
بهسختی ارتباط بین مفاهیم را پیدا می کنند.
نیازمند تکرار مکرر و توضیحات ساده و شفاف هستند.
↵ روش های مطالعه
مطالعه فعال و تعاملی: از روش هایی مانند تدریس به دیگران یا گفتن مطالب با صدای بلند استفاده کنند.
منابع کمکی: از کتاب های کمکآموزشی ساده تر یا کلاس های خصوصی بهره بگیرند.
گام به گام: به جای مطالعه کل مباحث، هر بار روی یک بخش کوچک تمرکز کنند.
تمرین زیاد: برای تثبیت مطالب، سوالات و مسائل تکراری زیادی حل کنند.
استراحت های کوتاه: جلسات مطالعه را کوتاه و با استراحت های متوالی تنظیم کنند.
برای مثال
فرشاد: او در یادگیری ریاضیات مشکل دارد. رضا برای یادگیری هر مبحث از معلم خود کمک می گیرد، مفاهیم را یادداشت کرده و بار ها مرور می کند. همچنین، مسائل ساده را چندین بار حل می کند تا مطمئن شود یادگیری کامل شده است.
چگونه تصمیم گیری کنند؟
مهران (یادگیرنده سریع): می تواند بیشتر وقت خود را روی مسائل پیچیده بگذارد و مفاهیم ساده تر را به مرور سریع بگذراند.
رضا (یادگیرنده متوسط): بهتر است برنامه مطالعه ای متعادل داشته باشد که شامل یادگیری مفاهیم، مرور منظم و حل مسائل متوسط و دشوار باشد.
فرشاد (یادگیرنده کند): باید روی مدیریت زمان تمرکز کند و از کمک های خارجی مانند کلاس ها یا معلم خصوصی استفاده کند. همچنین، برنامه ای مبتنی بر تکرار و تثبیت داشته باشد.
نتیجه گیری
هر فرد باید با شناخت توانایی های خود، روش های مطالعاتی را متناسب با سبک یادگیری اش تنظیم کند. تطبیق برنامه مطالعه با سطح یادگیری، کلید موفقیت است.
تاثیر زمان در شیوه مطالعه
هر فرد بسته به زمانی که تا روز کنکور در اختیار دارد، باید برنامه ریزی درسی متفاوتی داشته باشد. زمان باقی مانده تعیینکننده روش مطالعه، اولویت بندی مباحث و نوع آزمون ها و تمرین هایی است که فرد باید انجام دهد. در ادامه، بر اساس زمان باقی مانده تا کنکور، استراتژی های مختلف توضیح داده می شود:
۱. بیش از ۶ ماه تا کنکور
هدف: یادگیری عمیق و پایه ریزی قوی
در این مرحله، فرد باید بر روی یادگیری مفاهیم جدید و رفع اشکالات اساسی تمرکز کند.
↵ استراتژی برنامه ریزی
یادگیری جامع: تمام مباحث به طور کامل و مفهومی مطالعه شود.
تقسیم بندی زمانی: هر هفته چند مبحث جدید از دروس مختلف مطالعه شود.
تمرکز بر مباحث پایه ای: ابتدا به دروس و مباحثی بپردازید که پایه های ضعیف تری دارید.
خلاصه نویسی: از همان ابتدا نکات مهم را یادداشت کنید تا در مراحل بعد از آن ها برای مرور استفاده شود.
آزمون های موضوعی: از آزمون های کوچک و موضوعی برای ارزیابی تسلط بر مباحث استفاده کنید.
۲. ۳ تا ۶ ماه تا کنکور
هدف: تمرکز روی نقاط قوت و تقویت نقاط ضعف
این مرحله مناسب یادگیری جامع و کامل نیست و انتظارات را تا ۳۰ درصد کاهش می دهیم.
↵ استراتژی برنامه ریزی
مرور مفاهیم: به کمک خلاصه نویسی ها یا منابع کمک آموزشی، مطالب همیشه مرور شوند.
تست های آموزشی: تست های بیشتری حل کنید و به تحلیل پاسخ ها بپردازید.
زمان بندی مرور: مباحث مطالعه شده را بهصورت منظم و در بازه های زمانی مشخص مرور کنید.
شرکت در آزمون های شبیه سازی: آزمون های جامع تر بدهید و توانایی مدیریت زمان خود را ارزیابی کنید.
تمرکز متوسط بر نقاط ضعف: مباحثی را که در آن ها ضعف دارید را تا حدی برظرف کنید.
۳. ۱ تا ۳ ماه تا کنکور
هدف: تمرکز روی نقاط قوت و کاهش انتظار تا ۵۰ درصد.
در این مرحله، بیشتر تمرکز باید بر روی نقاط قوت باشد و تمرین تست های جامع است.
↵ استراتژی برنامه ریزی
مرور سریع:نکات کلیدی را مرتب مرور و استفاده کنید تا مباحث را سریع تر یاد بگیرید.
تست های زماندار: برای مدیریت زمان و افزایش دقت، تست ها را در زمان محدود حل کنید.
آزمون های جامع شبیه سازی: هر هفته یک یا دو آزمون جامع بدهید و پس از تحلیل، روی مباحث ضعیف وقت بگذارید.
تمرکز بر مباحث پرتکرار: مباحثی که در کنکور اهمیت بیشتری دارند را اولویت دهید.
۴. کمتر از ۱ ماه تا کنکور
هدف: کاهش انتظار تا ۸۰ درصد و تمرکز فقط روی نقاط قوت.
در این مرحله، زمان یادگیری مباحث جدید تمام شده و تنها باید روی نکات کلیدی تمرکز کنید.
↵ استراتژی برنامه ریزی
جمع بندی: چیزی به اسم جمع بندی وجود ندارد و فقط باید نکات کلیدی را نوشته و مرور کنید.
آزمون های جامع: آزمون های شبیه سازی را در شرایط کنکور (با زمان بندی مشابه) حل کنید.
مرور نکات کلیدی: فقط به نکات کلیدی و فرمول های مهم بپردازید.
مدیریت استرس: اولین گام در این زمان، مدیریت استرس است که باید به نحو احسن صورت گیرد.
شبیه سازی کنکور: چند آزمون آخر را دقیقا در شرایط کنکور حل کنید تا اعتماد به نفس و مدیریت زمان تقویت شود.
چگونه زمان خود را برای کنکور را مدیریت کنیم؟
اولویت بندی: مباحث سخت تر و پرتکرار را در اولویت قرار دهید.
تقسیم زمان: اگر زمان کمی دارید، ابتدا روی مباحثی کار کنید که تسلط بیشتری دارید و سپس مباحث چالشی را مرور کنید.
مرور تدریجی: برای مرور، از روش هایی مانند نمودار های درختی یا فلش کارت ها استفاده کنید.
انعطاف پذیری: اگر در حین برنامه ریزی به مشکلاتی برخوردید، برنامه خود را بازنگری کنید و زمان بندی ها را تغییر دهید.
نتیجه گیری
هر فرد باید برنامه ریزی خود را بر اساس زمان باقی مانده تا کنکور تنظیم کند. در زمان های ابتدایی باید بر یادگیری عمیق و تمرین متمرکز بود، اما هرچه به روز کنکور نزدیک تر می شوید، مرور و تثبیت یادگیری، اولویت اصلی خواهد بود. مدیریت زمان، تستزنی و آرامش ذهنی، کلید موفقیت در روزهای پایانی است.
فضایی را فراهم کرده ایم تا به سادگی و در هر ساعت از شبانه روز بتوانید مشکلات تحصیلی و درسی خود را با استفاده از آن حل کنید.
این فضا به گونه ای طراحی شده است تا مشاوران و معلمان با سواد بتوانند در آن فعالیت کنند و در میان محصلان و کنکوری ها دیده شوند.
ارسال یک پاسخ